راهکارهایی برای کاهش ترس کودکان از آمپول

راهکارهایی برای کاهش ترس کودکان از آمپول

خیلی از کودکان هستن که به شدت از آمپول می‌ترسن و همش از اون فرار می‌کنن. حتی ممکنه خود شماام در کودکی یکی از مخالفان سرسخت آمپول بوده باشین! ولی خب هممون می‌دونیم که این موضوع اصلا خوب نیست و می‌تونه به ضرر کودکان باشه و ممکنه توی بزرگسالی هم این ترس همچنان باهاشون بمونه.

پس باید دنبال راهکارهایی باشیم که با استفاده از اون‌ها ترس کودکان از آمپول کم بشه یا از بین بره.

ما توی این مقاله راهکارهای کاهش ترس کودکان از آمپول رو به شما می‌گیم تا اگه کودکی دارین که از آمپول می‌ترسه بتونین ترسش رو از بین ببرین یا کم کنین.

به کودک خودتون صادقانه بگین که آمپول‌ ممکنه کمی براش دردناک باشه ولی باعث میشه که حالش خوب بشه. این صداقت به شما کمک می‌کنه که فرزندتون به شما اعتماد کرده و به حرف‌تون گوش بده.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

ترفندهای کاهش ترس کودکان از آمپول

راه‌ حل‌های زیادی وجود داره که اگه اون‌ها رو به کار بگیرین، می‌تونین به کودکان خودتون کمک کنین که ترس‌شون از آمپول کم بشه و کمتر با آمپول مشکل داشته باشن. پس راهکارهای کاهش ترس کودکان از آمپول رو دنبال کنین.

ترفندهای کاهش ترس کودکان از آمپول

صداقت، اولین مرحله کمک به کودک

هیچ وقت به فرزند خودتون امید الکی ندین! یعنی چی؟ یعنی اینجوری نباشین که قبل از رفتن به مرکز درمانی و تزریق آمپول به فرزندتون بگین: نگران نباش، آمپول اصلا درد نداره!

اینجوری کودک‌تون به جز اینکه اعتمادش به شما از بین میره، ترسش از آمپول بیشتر هم میشه. پس به جای گول زدنش می‌تونین باهاش صحبت کنین و بگین آمپول زدن باعث میشه که زودتر حالش خوب باشه و براش مفیده.

کودک خودتون رو نترسونین

اگه شماام جزو اون پدر و مادرهایی هستین که به خاطر هر کار اشتباه کودک‌تون اون رو می‌ترسونین و می‌گین الان بهت آمپول می‌زنم! یا به خاطر اینکه کودک خودتون رو بترسونین تا کار اشتباهی انجام نده و بهش می‌گین اگه فلان کار رو انجام بدی بهت آمپول می‌زنم.

باید این رو بدونین که دارین از آمپول توی ذهن فرزندتون یک غول می‌سازین و باعث می‌شین که اون همیشه از آمپول فراری باشه و تا اسم آمپول میاد اضطراب بگیره. پس هیچ وقت به وسیله آمپول کودک خودتون رو نترسونین و به جاش از روش‌های بهتری برای یاد دادن کارهای خوب و بد به اون استفاده کنین.

صحبت کردن با کودک

صحبت کردن به عنوان اولین و شاید بهترین راه برای حل خیلی از مشکلاته. سعی کنین با کودک خودتون صحبت کنین و از فواید آمپول زدن بهش بگین.

خیلی از کودکان ترس‌های مختلفی دارن مثل ترس از مدرسه. برای کنترل این ترس‌ها بهترین کار اینه که والدین با کودک خودشون صحبت کنن.

صحبت کردن با کودک

به کودک‌تون بگین که درد آمپول خیلی کوتاهه و شاید در حد یک نیشگون باشه و زود تموم میشه و به جاش زود خوب میشی.

حتی اون رو تشویق کنین که اگه آمپول بزنه نشون میده چقدر شجاع و قویه و بزرگ شده (چون معمولا کودکان دوست دارن که سن‌شون بالاتر از چیزی که هست نشون بده، همچنین دل‌شون می‌خواد شجاع و قوی به نظر بیان).

جایزه دادن به کودک

به فرزندتون بگین اگه آمپولش رو بزنه بهش جایزه می‌دین و چیزی که دوست داره رو براش می‌خرین. تشویق کردن و جایزه دادن به کودکان باعث میشه که اون‌ها به ترس خودشون غلبه کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

استفاده از پمادهای بی حس کننده‌

یک سری پماد‌ها هستن که اگه از اون‌ها استفاده کنین باعث میشه که اون ناحیه برای مدتی بی حس بشه. پس اگه فرزند شما به خاطر درد آمپول ترس زیادی از اون داره، می‌تونین حدود یک ساعت قبل از تزریق براش کرم بی حس کننده بزنین تا درد کمتری رو احساس کنه.

البته پیشنهاد میشه که قبل از مصرف با پزشک مشورت کنین تا پماد یا اسپری بی حس کننده که استفاده می‌کنین برای کودک مضر نباشه و یا با آمپولی که به اون تزریق میشه تداخل نداشته باشه.

تحرک کردن قبل از آمپول

می‌دونین یکی از راه‌های کاهش درد چیه؟ اینکه ورزش کنیم یا فعالیت‌های فیزیکی انجام بدیم که تحرک زیادی دارن. در کل، تحرک زیاد باعث میشه که درد کمتری رو حس کنیم.

پس اگه کودک‌تون قبل از اینکه آمپول بزنه بازی‌های پر تحرک انجام بده و به اصطلاح جنب و جوش زیادی داشته باشه، موقع آمپول زدن با درد کمتری رو به رو میشه و ترسش نسبت به آمپول کم میشه.

حواس کودک‌تون رو پرت کنین

این یک واقعیته که وقتی سرگرم کاری باشیم حواس‌مون از غصه‌ها و درد و رنج‌‌هامون تا حدی پرت میشه. پس اگه بتونین کودک خودتون رو قبل از آمپول زدن با صحبت کردن، بازی کردن، قصه خوندن و … پرت کنین، باعث میشه که مقاومت کمتری نسبت به تزریق آمپول نشون بده و حتی درد کمتری رو هم احساس کنه.

نفس عمیق برای کاهش ترس از آمپول

تنفس عمیق باعث کم شدن اضظراب و به دست آوردن آرامش میشه. پس به فرزندتون بگین قبل از اینکه آمپول بهش تزریق بشه بین سه الی پنج تا نفس عمیق بکشه تا استرسش کم بشه، آرامش بگیره و بدنش آروم بشه.

نفس عمیق برای کاهش ترس از آمپول

با فرزندتون همراهی کنین

این خیلی طبیعیه که فرزند شما از آمپول بترسه. در واقع خیلی از کودکان نسبت به آمپول ترس دارن. دلیلش هم اینه که اون‌ها هم پوست نازک‌تری نسبت به افراد بزرگسال دارن و هم طاقت‌شون کمتره.

پس اصلا فرزندتون رو بابت این موضوع دعوا یا سرزنش نکنین که نتیجه کاملا منفی می‌گیرین. به جاش با مهربونی باهاش حرف بزنین و بگین حق داره که از آمپول می‌ترسه و شما کاملا درکش می‌کنین.

حتی می‌تونین خاطرات کودکی خودتون و زمانی که از آمپول می‌ترسیدین رو براش تعریف کنین تا یک جور همزاد پنداری کرده باشین با فرزندتون. همدردی کردن با کودکانی که از آمپول می‌ترسن کم کم باعث میشه که شجاعت اون‌ها بیشتر بشه.

صحبت با روان شناس

گاهی وقت‌ها ترس کودکان از آمپول اونقدر زیاد میشه که راهکارهای کاهش ترس کودکان از آمپول ممکنه روی اون‌ها جواب نده و نیاز باشه که برای درمان اون‌ها یک اقدام خیلی جدی‌تری انجام داد.

مثلا صحبت با یک روان شناس و استفاده از راهکارها و روش‌های درمانی پیشنهادی اون می‌تونه کمک کننده باشه.

پس توی این جور مواقع حتما با یک روان شناس مشورت کنین و پیشنهاداتی که میده رو به کار بگیرین.

دلایل ترس کودکان از آمپول

حالا که راهکارهای کاهش ترس از آمپول رو بررسی کردیم بد نیست که یک نگاهی‌ام به دلایل ترس از آمپول بندازیم و به کودکان‌مون حق بدیم که گاهی از آمپول بترسن و از اون فراری باشن.

ترس از درد آمپول

اکثر کودکان، از آمپول به خاطر دردی که داره می‌ترسن و این ترس هم طبیعیه (مخصوصا اینکه پوست بدن کودکان نسبت به افراد بزرگسال نازک‌تره و همین باعث میشه که درد بیشتری رو تجربه کنن و از طرفی، طاقت اکثر کودکان پایینه و نمی‌تونن درد رو تحمل کنن).

ترس از درد آمپول

ولی گاهی اوقات ترس کودکان از آمپول با تپش قلب شدید، لرزش دست و پاها، عرق کردن، بی خوابی، مضطرب شدن، کابوس دیدن و … همراه میشه. توی این شرایط دیگه ترس طبیعی نیست و به خاطر علائمی که برای اون‌ها پیش میاد ممکنه براشون مشکل ساز بشه.

ترس ژنتیکی از آمپول

بعضی وقت‌ها ترس کودکان از آمپول ژنتیکیه … این موضوع شاید برای بعضی از شما عجیب باشه ولی واقعیه! معمولا زمانی که اعضای خانواده به شدت از آمپول می‌ترسن کودکان‌شون هم به این مشکل دچار میشن.

بسیاری از فوبیا‌ها پایه و اساس ژنتیکی دارن و این موضوعی که بهتره کنترل بشه.

خاطرات تلخ گذشته

ترس شدید کودک از آمپول ممکنه به خاطر تجربیات بد گذشته اون باشه. مثلا ممکنه قبلا که آمپول تزریق کرده براش مشکلی پیش اومده باشه، درد زیادی رو تحمل کرده یا دچار کبودی شده باشه پس همین موضوع باعث میشه که این ترس همیشه همراهش باشه و از سوزن و آمپول فراری بشه.

جمع‌بندی کاهش ترس کودکان از آمپول

توی این مقاله از پرش راهکارهای کاهش ترس کودکان از آمپول رو بررسی کردیم و دیدیم که ترس کودکان از آمپول تا حد زیادی طبیعیه. ولی اگه این ترس همیشه همراه اون‌ها باشه و مانع این بشه که برای آمپول زدن اقدام کنن به ضرر اون‌هاست.

حتی گاهی این ترس تا بزرگسالی اون‌هاام ادامه پیدا می‌کنه و باعث میشه یک فردی باشن که همیشه از آمپول ترس دارن. پس خیلی مهمه که راهکارهای گفته شده رو استفاده کنین تا ترس کودک‌تون نسبت به آمپول کم بشه و در نهایت با یک روان شناس مشورت کنین تا برای کاهش ترس فرزندتون از آمپول اقدام کنه.

ممانعت کردن از آمپول زدن، عرق کردن، لرزش دست و پاها، تپش قلب شدید، شب بیداری و خواب بد دیدن، بالا رفتن فشار خون و … قبل از آمپول زدن، نشانه‌های ترس کودکان از آمپوله.

راهکارهایی مثل صحبت با کودکان، پرت کردن حواس اون‌ها، تشویق و جایزه دادن بهشون، همراهی و همدردی کردن با اون‌ها، استفاده از کرم‌های بی حس کننده، صحبت با روان شناس و … راهکارهایی هستن که به کاهش ترس کودکان از آمپول کمک می‌کنن.

کم طاقتی، پوست نازک بدن، احساس درد شدید، خاطرات بد قبلی و … می‌تونن از دلایل ترس کودکان نسبت به آمپول باشن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد