کمال گرایی در مطالعه

چطور با کمال گرایی در مطالعه مقابله کنیم؟

دانشجویانی هستنن که اغلب اوقات تا زمانی که احساس نکنن کارشون بی‌نقصه، اون رو ارسال نمی‌کنن. اون‌ها نمی‌خوان مردم کارشون رو ببینن چون احساس می‌کنن که می‌تونن بهتر باشن. در مطالعه هم همینطوره؛ هستن افرادی که از درس خوندن خودشون راضی نیستن و تصمیم می‌گیرن که یک دفعه در جلسه امتحان حاضر نشن و همین لطمه زیادی به اون‌ها میزنه.

به ویژه در جایی که دانش‌آموزان مشکلات سلامت روان یا ناتوانی دارن، کمال گرایی تا حدی ناتوان کنندست که اضطراب زیادی برای اون‌ها ایجاد میکنه. یکی از راه‌هایی که دانش‌آموزان کمال گرا به وسیله اون می‌تونن خودشون رو کنترل کنن اینه که به خودشون بگن مهم نیست و من در حال حاضر به بهترین شکل مطالعه کردم.

همین که هر کاری از دستم بر میومد و زمان کافی برای مطالعه گذاشتم کافی. با این کار اعتماد به نفس خودتون رو هم حفظ می‌کنین.

دام بزرگی که برای کمال گرایان وجود داره اینه که اون‌ها چنان روی نمره متمرکز میشن تمام زمان خودشون رو از دست میدن. زمانی که می‌تونستن از اون برای یادگیری بیشتر استفاده کنن. نه اینکه به دنبال راه‌های مختلف برای چگونگی باشن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

یکی از دلایلی که شما نمی‌تونین بعد از مطالعه دروس‌تون این احساس رو داشته باشین که دیگه بهترین دانش‌آموز کلاس هستین اینه که اولش و قبل از شروع در مورد اون یک خیال‌پردازی بزرگ داشتین. ادامه این خیال‌پردازی علاوه بر اینکه درصد کمال گرایی در مطالعه رو در شما بالا میبره همچنین زمان زیادی رو از شما میگیره و باعث میشه نتونین به مطالعه کامل دروس خودتون بپردازین.

گریز از دام کمال گرایی

کمال گرایی در مطالعه، موضوعی که ما در این قسمت از مقاله پرش، به صورت کامل بررسی می‌کنیم. به طور کلی، طبیعیه که بخواین بهترین ورژن خودتون باشین، اما وقتی نوبت به مطالعه میرسه، تلاش برای کسب نتایج عالی همیشه با انجام بهترین کار برابر نیست. کمال گرایی در واقع مانع موفقیت شما میشه.

برنامه‌ریزی صحیح، مطالعه بیشتر

به همین ترتیب، صرف زمان زیاد برای برنامه‌ریزی نحوه مطالعه میتونه مانع از مطالعه درست بشه. یکی از مشکلاتی که برخی از دانش‌آموزان کمال گرا دارن اینه که ساعت‌ها زمان خودشون رو صرف طراحی و فهرست بندی جدول برنامه‌ریزی درسی می‌کنن بدون اینکه اصلاْ بدونن این برنامه‌ای که نوشتن برای اون‌ها قابل اجرا هست یا نه.

در آخر هم بدون اینکه ذره‌ای به اجرای این برنامه پایبند باشن اون رو کنار میذارن. در این وضعیت تنها چیزی که اون‌ها از دست دادن زمانیه که می‌تونستن اون رو به مطالعه درس‌های خودشون بپردازن، نه طراحی جدول برنامه‌ریزی.

به طور کلی، کمال گرایی در مطالعه، در صورتی که کنترل نشه مشکلات زیادی رو در مسیر تحصیلی افراد ایجاد میکنه؛ به همین دلیل دانش‌آموزان باید راه‌های مقابله با کمال گرایی در مطالعه رو بشناسن.

 

برنامه‌ریزی صحیح، مطالعه بیشتر

حفظ تعادل

کمال گرایان ممکنه انقدر برای داشتن یک مطالعه خوب متمرکز باشن که تمام وقت خودشون رو به اون اختصاص بدن. اما لازمه که دانش‌آموزان به علایق و برنامه‌های تفریحی خودشون هم بپردازن تا تعادل بین زندگی شخصی و تحصیلی‌شون رو حفظ کنن. به این معنی که شما باید اون جنبه زندگی که به شما انرژی لازم برای ادامه دادن رو میده باید حفظ کنین تا بتونین خروجی مثبتی از کار خودتون داشته باشین.

مقابله با کمال گرایی در مطالعه، میتونه به شما کمک کنه که مسیر بهتری رو برای زندگی کردن پیدا کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مشکل کمال گرایی چیست؟

همه ما می‌خوایم کامل باشیم. وقتی به چیزی فکر می‌کنیم که می‌خوایم یاد بگیریم، هدف نهایی همیشه سطحی از برتری خالصه. اگه بخوایم زبان فرانسه یاد بگیریم، تصور می‌کنیم که در خیابان‌های پاریس قدم می‌زنیم، با مردم به مکالمه‌ای روان مشغول می‌شیم یا در کافه‌ای با لهجه‌ای بی‌عیب، کروسان و قهوه سفارش می‌دیم.

اگر بخوایم ریاضیات رو خوب یاد بگیریم، می‌بینیم که نقش ماشین‌حساب انسانی رو بازی می‌کنیم که چند معادلات ریاضی رو در یک لحظه محاسبه میکنه و میتونه حساب‌های پیچیده رو انجام بده که انگار ماهیت دوم ما هستش.

اگرچه این افکار در صورتی که مسیر درست طی بشه میتونه رنگ واقعیت به خود بگیره اما به ندرت چنین اتفاقی میفته و ما باید یاد بگیریم که با نگاهی واقع بینانه به سوی اهداف خودمون قدم برداریم.

مشکل کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی می‌تواند منجر به به تعویق انداختن مطالعه بشه

دکتر آرلین واکر، معاون رئیس دانشکده (توسعه روستایی و منطقه‌ای) در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه دیکین، میگه یکی از بزرگترین تله‌های کمال گرایی میتونه به تعویق انداختن کار باشه. واکر توضیح میده: “گاهی اوقات دانش‌آموزان از برنامه‌ریزی برای درس خوندن انقدر می‌ترسن که شروع کردن تکالیف‌شون رو برای مدت طولانی به تعویق میندازن که منجر به اضطراب ناشی از تموم نکردن درس‌ها میشه.”

دکتر الکسا هیلی، که همچنین در دانشکده روانشناسی در دیکین سخنرانی میکنه، میگه یک دام مشابه برای کمال گرایان اینه که اون‌ها تمایل به “تحقیق بیش از حد” دارن. او میگه: ” اون‌ها احساس می‌کنن که درک کافی از مباحث ندارن، بنابراین به‌جای اینکه فقط روی مباحثی که در اون مشکل دارن تمرکز کنن، به خوندن یا تحقیق در مورد مطالب بیشتر ادامه میدن.”

کمال گرایی، بخش تاریک ذهن

دو متفکر محبوبی که هر دو آسیب‌هایی رو که کمال گرایی میتونه بر ما وارد کنه رو مطرح کردن، جین مک گونیگال و برنه براون هستن.

هر دوی اون‌ها توانایی کمال گرایی رو در ایجاد فلج، بی عملی و حتی افسردگی مورد بحث قرار دادن. حقیقت اینه که کمال گرایی راه حلی عالی برای متعادل کردن نیروهای متضاد میل به عظمت و ترس از شکسته.

انفعالی که این طرز فکر به ارمغان میاره همچنین به شما امکان میده در مورد فوق‌العاده بودن در هر چیزی که می‌خواین بیاموزین، خیال پردازی کنین، در حالی که همچنان از شکست و سقوط ترس دارین. چون در واقع شما هر آنچه رو که برای رسیدن به تصویر ذهنی که دارین لازمه انجام نمیدین.

کمال گرایی، بخش تاریک ذهن

عواقب کمال گرایی در مطالعه

میتونه خودش رو به اشکال مختلف نشون بده. دانش‌آموزانی که بیش از حد جاه‌ طلب هستن اغلب با انتظارات غیرواقع‌بینانه و نشخوار فکری دست و پنجه نرم می‌کنن. اون‌ها باورهای محدودکننده دارن، بیش از حد نگران اشتباهات‌شون هستن و با تردیدهای مداوم در مورد اعمال خودشون مواجه میشن.

از اونجایی که تکالیف باید در یک بازه زمانی مشخص تکمیل بشن، مهمه که به موقع شروع کنین. دکتر واکر میگه: “مطالعه کنین، خلاصه‌نویسی کنین و ایرادات خودتون رو بنویسین و بعد در مورد اون‌ها بیشتر تحقیق کنین، نه اینکه از همون اول به تمام پیش‌زمینه‌های مطالعه بپردازین.” این کار فقط موجب اتلاف وقت شما میشه.

طرز فکری که مدرسه به ما یاد میده

دکتر الکسا هیلی میگه: یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی من بازگردوندن نتایج امتحانات نهایی‌ام در آکسفورد بود. من نمره اول رو از دست دادم (بالاترین نمره ممکن که فقط 15 درصد از دانش‌آموزان می‌گیرن). هیچ وقت در تمام زندگیم چنین شکستی احساس نکرده بودم.

دلیل این اتفاق اولاً، انتظارات من برای کسب رتبه برتر بعد از یک دوره کار مداوم و دوم، ناتوانی من توی تشخیص اهمیت یادگیری، با وجود اینکه بهترین نتیجه ممکن نبود، بود.

طرز فکری که اکثر مدارس و دانشگاه‌ها به ما یاد میدن اینه که گرفتن نمره عالی نتیجه ایده آل و هدف ایده آله. هر چیزی کمتر از اون شکسته و هیچ ارزشی نداره.

مشکل اینه که تک تک فارغ التحصیلان این ذهنیت رو با خودشون به دنیای واقعی منتقل می‌کنن. دنیای واقعی جاییه که فکر کردن به این روش میتونه بسیار مضر باشه. در واقع، این دسته از افراد کمال گرایی در مطالعه، رو به سایر جنبه‌های زندگی خود‌شون منتقل می‌کنن.

طرز فکری که مدرسه به ما می‌آموزد

نحوه مبارزه با کمال گرایی در یادگیری

معنای این روش اینه که ما باید از طرز فکری که از مدرسه به ارث بردیم آگاه باشیم. پس برای جلوگیری از منحرف شدن توسط اون توی پروژه‌های آموزشی‌مون باید اقدام کنیم. همه ما باید به هنگام قدم گذاشتن توی مسیر موفقیت انتظاراتی که از خودمون داریم رو به درستی ارزیابی کنیم. ببینیم آیا این توقعات بیش از اندازه سنگین نیستن و آیا من نوعی میتونم به خوبی از پس انجام اون‌ها بربیام؟

استفان گیز این موضوع رو به طور مفصل در  کتاب “چگونه یک ناقص‌گرا باشیم” مورد بحث قرار میده. به پیشنهاد او ما باید انتظارات عمومی ‌بالایی از توانایی خودمون برای موفقیت و انتظارات خاص کمی ‌داشته باشیم. بنابراین، اگه می‌خواین کتابی بنویسین، این به معنای انتظار عمومیه که با تلاش مداوم، اثری عالی خلق کنین. اما اینکه برخی روزها سخت‌تر از روزهای دیگه هستن و احساس می‌کنین که هیچ پیشرفتی ندارین جزء انتظارات خاصه.

نکاتی درباره مقابله با کمال گرایی در مطالعه

ما باید خودگویی رو که بعد از یک شکست جزئی نسبت به خودمون به کار می‌بریم مدیریت کنیم. اگه انتظار کمال داشته باشیم، این اغلب میتونه ما رو به سمت رها کردن برخی پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و رها کردن اهدافمان سوق بده. با وجودی که باید بدونین که داشتن اشتباه واقعاً مهم نیست. مهم اینه که ما اجازه میدیم اون اشتباه به چه چیزی تبدیل بشه و چه حسی در ما ایجاد کنه. یا اینکه با نادیده گرفتنش به مسیرمون پرقدرت‌تر از قبل ادامه بدیم.

بنابراین باید این تفکر رو که “ما کامل نیستیم و در نتیجه دیگه هیچ چیز ارزش تلاش کردن رو نداره چرا که کمال تنها نتیجه قابل قبول”، کنار بذاریم.

با رعایت این نکات، شما میتونین با کمال گرایی در مطالعه مقابله کنین و مسیر بهتری رو برای درس خوندن خودتون تجربه کنین.

درس گرفتن از شکست به جای کمال گرایی

برای اینکه از تجربه یادگیری خودتون حداکثر استفاده رو ببرین و پیشرفت‌تون رو تسریع کنین، از طرز فکر آزمایشگر استفاده کنین.

توی این روش باید شکست‌ها رو به عنوان داده‌های عینی تلقی کنین و از اون‌ها یاد بگیرین. خیلی از پیشرفت‌های دانشمندان و محققان، نتیجه به کارگیری همین روشه، چه در اکتشافات علمی ‌و چه در نوآوری‌های اجتماعی. واقعیت رو همون طور که هست ببینین.

یک روز رو از دست دادین یا اشتباه کردین و اشتباهاتی مرتکب شدین. نگران نباشین؛ شما هم مثل بقیه ما ناقص هستین. هیچ کس روی کره زمین وجود نداره که کامل باشه. پس همه ما مثل هم هستیم. اشتباه می‌کنیم، شکست می‌خوریم و در نهایت از اون درس می‌گیریم. یادتون باشه برای موفقیت تحصیلی، باید کمال گرایی در مطالعه، رو رها کنین و سعی کنین از اشتباه کردن نترسین و شرایط رو برای خودتون سخت‌تر نکنین.

سخن پایانی در مورد مقابله با کمال گرایی در مطالعه

کمال گرایی در مطالعه، موضوعی که ما توی این مقاله از پرش به صورت دقیق بررسی کردیم؛ به طور کلی، اگه در حال مطالعه هستین و از آنچه برای موفقیت لازمه مطمئن نیستین، درخواست کمک خیلی مهمه. دکتر واکر میگه: “دانش‌آموزان اغلب فکر می‌کنن که کمک گرفتن ممکنه احمقانه به نظر برسه، بنابراین واقعاً برای کمک از کسی درخواست نمی‌کنن.

اما واقعیت اینه که اگه اون‌ها درخواست کمک کرده بودن، تکلیفشون می‌تونست روشن بشه و مشکلاتشون خیلی سریع‌تر حل می‌شد.”

اگه به سمت کمال گرایی گرایش دارین، بهترین راه مطالعه چیست؟
لازمه به جای برنامه‌ریزی‌های بیهوده و غیر قابل اجرا زمان خودتون رو صرف آموزش و یادگیری کنین.

روش‌های رایج برای اجتناب از کمال گرایی چیست؟
در این مقاله چند روش برای اجتناب از کمال گرایی آورده شده.

کمال گرایی چگونه مانع موفقیت دانش‌آموزان میشه؟
دانش‌آموزان کمال گرا همیشه از وضعیت درسی خودشون ناراضی هستن و اگه بهترین کار خودشون رو انجام بدن باز هم میگن می‌تونستم بهتر از این باشم و همین موجب افت اعتماد به نفس در اون‌ها میشه.

نقطه مقابل کمال گرایی چیست؟
نقطه مقابل کمال گرایی ناقص گرایی‌ست که برای اولین بار توسط استفان گیز مطرح شد.

آیا با کنار گذاشتن کمال گرایی امکان موفقیت بیشتر میشه؟
بله، همونطور که گفتیم کمال گرایی با مشکلاتی که ایجاد میکنه یکی از موانع رسیدن به موفقیته.

لازمه به جای برنامه‌ریزی‌های بیهوده و غیر قابل اجرا زمان خودتون رو صرف آموزش و یادگیری کنین.

در این مقاله چند روش برای اجتناب از کمال گرایی آورده شده.

دانش‌آموزان کمال گرا همیشه از وضعیت درسی خودشون ناراضی هستن و اگه بهترین کار خودشون رو انجام بدن باز هم میگن می‌تونستم بهتر از این باشم و همین موجب افت اعتماد به نفس در اون‌ها میشه.

نقطه مقابل کمال گرایی ناقص گرایی‌ست که برای اولین بار توسط استفان گیز مطرح شد.

بله، همونطور که گفتیم کمال گرایی با مشکلاتی که ایجاد میکنه یکی از موانع رسیدن به موفقیته.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد