مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان

مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان

مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان از جمله مواردیه که می‌تونه کار اون‌ها رو برای پروژه‌های مدرسه راحت‌تر کنه.

مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان نه فقط توی دوران مدرسه که توی بزرگسالی هم به کمک اون‌ها میاد.

ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع و پرورش هوش تحلیلی و منطقی از فواید یادگیری مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزانه.

مهارت‌های ضروری کامپیوتری‌ای که قراره توی این مقاله اون‌ها رو معرفی کنیم شامل معرفی ابزارهای مخصوص ارائه، تایپ، تحلیل، مدیریت و … میشه که توی اکثر بخش‌های زندگی این روزهای ما به کار میان.

بیاین تا با هم ببینیم چه مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان هست که بهتره اون‌ها رو یاد بگیرن.

توی سومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرآیند‌های تعلیم و تربیت، عنوان شد که یکی از دلایل اصلی پیشرفت انسان انگیزه اون بوده. همچنین طی مقاله‌ای که توی این کنفرانس ارائه شد، استفاده از فضای مجازی و مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان رو یک راه‌‌حل ایجاد انگیزه در اون‌ها عنوان شد.

ما هم توی این مقاله به مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان پرداختیم که باعث میشه انگیزه اون‌ها برای ادامه تحصیل و یادگیری بیشتر بشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

فواید مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان

قبل از این که ببینیم چه مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان مناسبه، بهتره با فواید این مهارت‌ها آشنا بشین. فواید مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان شامل موارد زیر میشه:

  • بالا بردن سرعت عمل در انجام کارها؛
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه؛
  • انجام کارها با درصد خطای کمتر؛
  • افزایش هوش تحلیلی؛
  • بالا رفتن انگیزه یادگیری؛
  • ساخت رزومه کاری؛
  • صرفه‌جویی در مصرف کاغذ؛
  • ایجاد فرصت کار در کنار تحصیل.

می‌دونیم که خیلی از دانش‌آموزان دوست دارن که توی دوران تحصیل‌شون در کنار درس خوندن بتونن یک منبع درآمدی هم داشته باشن. این منبع درآمد می‌تونه به اون‌ها کمک کنه تا وسایل مورد نیازشون رو بخرن، به خانواده کمک کنن و باری از روی دوش اون‌ها بردارن و همچنین یک پس‌اندازی برای آینده خودشون تشکیل بدن.

فواید مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان

همونطور هم که توی مقالات دیگه گفتیم، پردرآمدترین مشاغل برای دانش‌آموزان، از جمله کارهایی هستن که با کامپیوتر و اینترنت سر و کار دارن.

پس میشه نتیجه گرفت که مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان می‌تونه آورده‌های مالی مناسبی داشته باشه.

کاربرد مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان

امروزه مهارت‌های کامپیوتری توی انواع بخش‌های زندگی آدم‌ها،‌ مخصوصا نوجوانان، کاربرد داره. اون‌ها شاید اکثر وقتشون رو توی اینترنت و فضای مجازی بگذرونن. پس می‌تونن با یادگیری مهارت‌های کامپیوتری، کارها و پروژه‌های مدرسه رو خیلی سریع‌تر و راحت‌تر انجام بدن و همچنین برای خودشون در‌ آینده فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد کنن.

کاربردهای مهارت‌های کامپیوتری می‌تونه از جمله موارد زیر باشه:

  • جمع‌آوری اطلاعات؛
  • تحلیل داده‌ها و دیتاها؛
  • یادگیری مهارت‌های مدیریت مالی؛
  • آسان‌تر شدن تحقیق و بررسی؛
  • بالا بردن توانایی ارائه؛
  • دست‌یابی به شبکه گسترده‌ای از آدم‌ها و داشتن ارتباط جمعی.

معرفی انواع مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان

مهارت‌های کامپیوتری زیادی هستن که دانش‌آموزان می‌تونن با یادگیری اون‌ها کارهای مدرسه رو جلو بندازن. این مهارت‌ها می‌تونه شامل تایپ، برنامه‌های تحقیقی و … باشه.

در ادامه انواع مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان رو معرفی می‌کنیم.

 مهارت تایپ (انگلیسی و فارسی)

اولین مهارت کامپیوتری برای دانش‌آموزان می‌تونه مهارت‌های تایپ باشه. برنامه‌های تایپ مختلفی وجود دارن که معروف‌ترین اون‌ها که تقریبا همه افراد از اون استفاده می‌کنن برنامه word office است.

این برنامه مخصوص تایپ کردن و دسته‌بندی اطلاعاته و دانش‌آموزان می‌تونن برای نوشتن مقاله‌های تحقیقی‌شون از این برنامه استفاده کنن.

 مهارت تایپ (انگلیسی و فارسی)

یادگیری مهارت تایپ به دانش‌آموزان کمک میکنه تا سالانه مبلغ قابل توجهی رو ذخیره کنن و دیگه برای تایپ به کافی‌نتی‌ها پول ندن. همچنین اون‌ها می‌تونن در کنار درس خوندن از این کار پول هم دربیارن.

ابزارها و افزونه‌های زیادی توی گوگل وجود داره که می‌تونه به شما مهارت‌های تایپ کردن رو یاد بده. سرعتی که شما باید توی تایپ به اون برسین برای زبان فارسی ۲۵ کلمه در دقیقه و برای زبان انگلیسی حدود ۴۰ کلمه در دقیقه است.

مدیریت مالی و حسابداری

امروزه شرکت‌های بزرگ حسابداری به وجود اومدن که کار حسابرسی و بررسی‌های مالی برای شرکت‌های دیگه رو انجام میدن. این دفترها و شرکت‌های حسابداری همگی از مهارت‌های کامپیوتری استفاده می‌کنن و دیگه به صورت سنتی و دستی کسی حساب کتاب انجام نمیده. چون هم درصد خطا توی روش‌های کامپیوتری کمتره و هم سرعت عمل خیلی بیشتر.

دانش‌آموزان می‌تونن با یادگیری این مهارت کامپیوتری هم دخل و خرج خودشون و خانواده‌شون رو حساب کنن و هم یک مهارت برای آینده یاد گرفته باشن.

استفاده از برنامه‌های حسابداری و مدیریت مالی که توی کامپیوتر قابل اجرا هستن، کار شما و یادگیری‌تون رو سریع‌تر و با کیفیت‌تر میکنه.

ویرایش و ادیت عکس و ویدیو

یکی از مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان که می‌تونه خیلی به کمک اون‌ها بیاد، مهارت ویرایش عکس و ویدیو هست. امروزه خیلی از افراد دوست دارن که عکس‌ها و فیلم‌هاشون رو ویرایش کنن.

شما می‌تونین مهارت‌های اولیه ویرایش عکس و ویدیو رو از طریق ویدیوها یا دوره‌های آموزشی آنلاین یاد بگیرین و علاوه بر ساخت پروژه‌های تحصیلی، با انجام این کار برای دیگران پول به دست بیارین.

حتی با یادگیری این مهارت می‌تونین کار تولید محتوا برای یوتیوب یا اینستاگرام رو هم انجام بدین که این روزها جزو کارهای روی بورسه.

مهارت‌های گرافیکی

مهارت‌های گرافیکی مثل موشن‌گرافی یک راه جدید رو پیش روی دانش‌آموزان قرار میده. اون‌ها با یادگیری این مهارت‌های کامپیوتری می‌تونن پروژه‌های درسی خودشون رو به شکل‌های تازه‌ای ارائه بدن.

مهارت‌های گرافیکی

همچنین این روزها موشن‌گرافی، انیمیشن و مهارت‌های گرافیکی دیگه خیلی روی بورسه و تقاضاهای زیادی برای این کارها میشه. دانش‌آموزان خلاق و با استعداد که ذوق هنری بالایی دارن می‌تونن شانس خودشون رو با یادگیری این مهارت امتحان کنن.

مهارت‌های جمع‌آوری و دسته‌بندی اسناد

جمع‌آوری و دسته‌بندی اسناد یکی دیگه از مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان به حساب میاد. این مهارت به دانش‌آموزان یاد میده که چطوری بتونن یک حجم زیادی از اطلاعات رو به طور منظم دسته‌بندی کنن.

ابزارهای لازم برای یادگیری این مهارت، office، excel و google docs هستن. یادگیری این مهارت به شما در پیدا کردن شغل آینده‌تون هم کمک خیلی زیادی میکنه. چون که خیلی از شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی به صورت کامپیوتری اسنادشون رو دسته‌بندی میکنن.

سازماندهی اطلاعات به دانش‌آموزان کمک میکنه تا هوش تحلیلی و حافظه‌شون هم ارتقا پیدا کنه.

مهارت‌های تحقیقاتی و آموزش آنلاین

تحقیق و آموزش آنلاین یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزانه. چون که اون‌ها توی خیلی از مسائل درسی و غیر درسی نیاز به تحقیق و یادگیری در سطح اینترنت پیدا می‌کنن.

خود ما توی وبلاگ پرش بیش از ۵۰۰ مقاله درسی داریم که بچه‌ها از هر پایه‌ای می‌تونن به اون‌ها مراجعه کنن. این مقالات از تکنیک‌های تا یادگیری لغات درسی رو شامل میشن.

اما برای تحقیق و دیدن آموزش آنلاین هم باید یک سری مهارت‌ها رو بلد بود. نحوه درست سرچ کردن، استفاده از ابزارهای جستوجو مختلف و … از جمله مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان باید اون رو یاد بگیرن.

برای آموزش آنلاین‌ هم راه‌های زیادی وجود داره. برای مثال شما می‌تونین توی یوتیوب یا آپارات ویدیو‌های آموزشی رو تماشا کنین یا اینکه توی دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کنین.

با تحقیق توی اینترنت میشه به خیلی از نتایج دست یافت و جواب خیلی از سوالات رو پیدا کرد. اینترنت دنیایی از اطلاعاته که دانش‌آموزها باید با یادگیری مهارت‌های تحقیقی، اطلاعاتی که مناسب اون‌ها است رو از دل این دنیای بزرگ و بی‌انتها استخراج کنن.

مهارت‌های ارائه پروژه

ارائه پروژه‌های مدرسه و دانشگاه نیاز به مهارت‌های کامپیوتری داره که دانش‌آموزان می‌تونن با یادگیری ابزارهای مخصوص این مهارت مثل powerpoint و Excel به راحتی پروژه‌های خودشون رو ارائه بدن.

این مهارت خلاقیت دانش‌آموزان رو بالا می‌بره و باعث میشه که اون‌ها بتونن به طور منظم پرو‌ژه‌های درسی‌شون رو دسته‌بندی کنن.

مهارت‌های ارائه پروژه

یادگیری استفاده از این ابزارها به دانش‌آموزان کمک میکنه که راحت‌تر موضوعات رو ارائه بدن و همین دلیل باعث میشه که اون‌ها اعتماد به نفس، فن بیان و تسلط کامل روی موضوعات رو به دست بیارن.

مدیریت دیتاها، حریم خصوصی و امنیت

حریم خصوصی و امنیت سایت به همراه فضای مجازی یکی دیگه از مهارت‌های کامپیوتری ضروری برای دانش‌آموزان به حساب میاد.

یادگیری این مهارت به شما کمک میکنه تا بتونین امنیت صفحات شخصی‌ خودتون یا خانواده‌تون رو توی شبکه‌های اجتماعی بالا ببرین.

امنیت سایت هم یکی دیگه از مهارت‌هایی است که می‌تونین با یادگیری اون برای خودتون فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کنین. معمولا خیلی از شرکت‌ها به نیروهای متخصص توی این زمینه نیاز پیدا می‌کنن.

مدیریت دیتا‌ها (داده‌های اینترنتی) هم یک مهارت ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان به حساب میاد.

با یادگیری این مهارت می‌تونین فایل‌های شخصی‌تون رو مدیریت کنین و درصورت پاک شدن یک فایل اون رو به راحتی برگردونین.

مهارت‌های مدیریت رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی

اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یک سری مهارت لازم دارن که دانش‌آموزان می‌تونن با صرف کمی زمان و جستوجو در اینترنت اون‌ها رو یاد بگیرن.

منظور از مهارت‌های مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اینجا اینه که دانش‌آموزان بتونن فرهنگ استفاده صحیح از این وسایل ارتباطی رو به دست بیارن و اون رو گسترش بدن.

خیلی از دانش‌آموزان وقت‌های اضافه خودشون رو توی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرونن. اون‌ها می‌تونن از این زمان به نحو صحیحی استفاده کنن و به یادگیری مهارت‌های مدیریت فضای مجازی بپردازن.

دوستانی که قصد دارن در کنار تحصیل توی کارهایی مثل ادمین شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت کنن، یادگیری این مهارت برای اون‌ها ضروریه.

مهارت‌های استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی

با یادگیری مهارت‌های استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی مثل ایمیل، واتسپ و … باعث میشه که در آینده بتونین تصویر بهتری از خودتون به نمایش بذارین.

مهارت‌های استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی

برای مثال با یادگیری مهارت‌های ایمیل نویسی می‌تونین رزومه‌های خودتون رو با ادبیاتی بهتر برای کارفرمایان بفرستین. حتی یکی دیگه از شغل‌هایی که با یادگیری این مهارت براتون ایجاد میشه، ایمیل مارکتینگه.

این کار یکی از روش‌های تبلیغاتیه که امروزه استفاده‌های زیادی از اون میشه. خیلی از شرکت‌ها به این صورت بازاریابی می‌کنن و بازدهی خوبی هم از این راه به دست میارن.

جمع‌بندی مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان

مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان، موضوعی که ما توی این مقاله از پرش به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

یک سری از مهارت‌های ضروری کامپیوتری برای دانش‌آموزان وجود داره که اون‌ها می‌تونن با یادگیری این مهارت‌ها تحقیق و تحصیل رو برای خودشون راحت‌تر کنن، انگیزه درس خوندنشون رو بالا ببرن و در کنار درس خوندن با فن‌هایی آشنا بشن که در آینده‌ای نه چندان دور به کار اون‌ها بیاد.

حتی دانش‌آموزانی که قصد دارن یک درآمد کوچک کنار درس خوندن داشته باشن، یادگیری این مهارت‌های کامپیوتری برای اون‌ها ضروریه. چون که بهترین شغل‌ها برای دانش‌آموزان شغل‌های اینترنتی و کامپیوتریه.

البته لازم به ذکره که استفاده بی‌رویه از فضای مجازی و کامپیوتر برای نوجوانان آسیب‌هایی به همراه داره. اون‌ها به همراه خانواده‌هاشون باید زمان‌های استفاده از فضای مجازی رو مدیریت کنن و نحوه استفاده صحیح از کامپیوتر و اینترنت رو یاد بگیرن.

مهارت‌هایی مثل تایپ، کار با نرم‌افزارهای آفیس، توانایی استفاده از برنامه‌های حساب‌داری، از جمله مهارت‌های کامپیوتری لازم برای دانش‌آموزان به حساب میاد.

برای این که توی این دوره، کامپیوترها اساسی‌ترین نقش رو توی زندگی هر فردی ایفا می‌کنن. بلد بودن مهارت‌های کامپیوتری برای دانش‌آموزان یک امر ضروری برای پیشرفت تحصیلی و کاری اون‌ها است.

ابزارهایی مثل پاورپوینت و اکسل برای ارائه پروژه‌های آموزشی، بسیار کاربردی هستن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد