فواید کار گروهی در مدرسه

فواید کار گروهی در مدرسه

ما انسان‌ها، موجوداتی اجتماعی هستیم که برای خیلی از نیازهای خودمون، به همزیستی و همکاری با بقیه وابسته‌ایم.

به طور مثال توی یک جامعه، یک کشاورز تغذیه‌ یک مکانیک رو فراهم می‌کنه، اون مکانیک عیب و ایرادات ماشین یک پزشک رو برطرف می‌کنه تا پزشک، به محل کار خودش بره و سلامتی اون کشاورز رو تضمین کنه. این نشون میده که ما چقدر برای یک زندگی خوب نیازمند این هستیم که بتونیم با بقیه انسان‌ها تعامل داشته باشیم.

در این بین، مدارس نقش زیادی توی تربیت دانش‌آموزان و انسان‌های نسل بعد جامعه دارن و همین نشون دهنده‌ اهمیت کار گروهی در مدرسه است. کار گروهی در مدرسه باعث از بین رفتن حس خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان میشه؛ زیرا، دانش‌آموزان با انجام کار گروهی بیشترین تعامل رو با دوستان خود‌شون برقرار می‌‌کنن و این موضوع باعث میشه که احساس کم‌رویی یا خجالت نداشته باشن.

مدرسه باید برای ارتقای توانایی تعامل و همکاری دانش‌آموزان وقت صرف کنه که در ادامه‌ این مقاله به صورت مفصل در موردش صحبت می‌کنیم.

کار گروهی، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد یک جامعه است. جامعه‌ای که افرادش نحوه تعاملات اجتماعی و همکاری رو بلد باشن، خیلی راحت‌تر به سمت مسیر شکوفایی حرکت می‌کنه و بهتر می‌تونه خواسته‌ها و نیازهای اعضای خودش رو برآورده کنه.

به همین علت، این موضوع اهمیت بالایی داره که روی تربیت توانایی کارگروهی نسل آینده داخل مدارس سرمایه‌گذاری بشه تا از لحظه‌ حال، آینده‌ بهتری برای جامعه ساخته بشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

کار گروهی در مدرسه چیست؟

کار گروهی به تعریف ساده، یعنی همکاری عده‌ای از افراد کنار هم برای رسیدن به یک هدف مشترک. توی چنین حالتی، هر شخص وظایف و نقش خاص خودش رو داره و تنها در صورتی هدف اصلی به بهترین شکل اتفاق می‌افته که اعضای گروه، بهترین عملکرد رو از خودشون نشون بدن و توی نقش خودشون عالی باشن.

مفهوم کار گروهی

کار گروهی در حوزه‌هایی مانند تبلیغات، طراحی سایت، توسعه نرم‌افزار یا بازی، پروژه‌های تحقیقاتی، پرستاری و غیره کاربرد داره و تنها در صورتی توی این مشاغل موفق میشین که بتونین با بقیه افراد تیم تعامل داشته باشین. موفقیت توی کار گروهی به یک سری ویژگی و مهارت نیاز داره که شخص برای کسب بهترین نتایج، باید اون‌ها رو بلد باشه.

ارتباطات خوب

به عنوان کسی که که توی یک محیط گروهی فعالیت می‌کنه، اولین مهارتی که زیربنای کار گروهی است داشتن مهارت ارتباطی خوبه. در طی کار گروهی، ما باید بتونیم بهترین ارتباطات رو با هم گروهی خودمون بسازیم تا بتونیم ایده‌ها، افکار و احساسات‌مون رو به درستی به شخص مقابل منتقل کنیم.

عدم درک درست هم گروهی‌ها از بقیه اعضا، ممکنه منجر به اشتباهاتی بشه که برای هدف اصلی گروه خوب نباشه و اون‌ها رو از دورنمایی که برای کار خودشون در نظر گرفتن دور کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مهارت گوش دادن

مهارتی که به اندازه توانایی ارتباط خوب اهمیت داره، اینه که شنونده‌ خوبی باشیم و بتونیم خوب گوش کنیم. شنونده‌ خوب بودن اینه که هنگام برقراری ارتباط با هم گروهی خودمون و جلو بردن کار گروهی، بتونیم صحبت‌های طرف مقابل‌مون رو به خوبی درک کنیم و ازش برداشت درستی داشته باشیم تا به یک نتیجه‌ درست ختم بشه.

تاثیر مهارت گوش دادن بر کار گروهی

مهارت گوش دادن فعال، یعنی ما صرفاً صحبت طرف مقابل رو نمی‌شنویم تا سریعاً بهش پاسخ بدیم. بلکه به شکل حواس جمع، به صحبت‌های هم گروهی خودمون گوش میدیم تا به صورت کامل اون رو درک کنیم و بتونیم ارتباط لازم برای جلو بردن کار گروهی رو با بقیه برقرار کنیم.

این مهارت نیازمند تمرکز و حضور ما است. به طوری که هنگام صحبت، نباید توی افکار خودمون غرق باشیم و به چیزهای مختلف فکر کنیم، یا حتی به جوابی که می‌خواهیم بعد از صحبت‌های هم گروهی‌مون بهش بدیم. بلکه باید تمام و کمال به حرف‌های اون گوش کنیم و بهترین برداشت رو از پیام‌های اون شخص داشته باشیم.

حل مشکلات

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کار گروهی، همدلی اعضا و نبود تنش یا مشکل بین اون‌ها است. ما به عنوان یکی از اعضای یک گروه، باید بتونیم از مشکلات احتمالی که ممکنه بین ما و اعضای دیگه پیش بیاد جلوگیری کنیم و تنش‌هایی که بین‌مون ایجاد میشه رو توی سریع‌ترین حالت ممکن حل کنیم.

این نیازمند اینه که ما انعطاف‌ پذیری خوبی داشته باشیم، گاهی وقت‌ها حتی به از خود گذشتگی نیازه تا گروه به هدف خودش برسه و کار گروهی به بهترین شکل پیش بره.

ما باید از توانایی حل مسئله برخوردار باشیم تا بتونیم مشکلات پیش اومده رو به بهترین شکل حل و فصل کنیم و شرایط ارتباطی خود‌مون رو با افراد دیگه‌ گروه توی شفاف‌ترین حالت ممکن قرار بدیم.

این مهارت البته نیازمند این هم هست که هوش هیجانی بالایی داشته باشیم و بدونیم توی شرایط احساسی مختلف چطوری باید واکنش درستی از خودمون نشون بدیم. مثلا اگه کنترل درست روی هیجانات خودمون نداشته باشیم ممکنه دست به کارهایی بزنیم که به ارتباط ما و افراد گروه و در نهایت به نتیجه‌ نهایی کار گروهی آسیب بزنه.

کار گروهی در مدرسه

مدارس و موسسات آموزشی باید بتونن بهترین شرایط رو برای کار گروهی در مدرسه برای دانش‌آموزان خودشون فراهم کنن. این موقعیت‌ها باید ترکیبی از آموزش‌های آکادمیک، فعالیت‌های فوق برنامه، تعاملات اجتماعی و حتی بازی یا سرگرمی باشه.

تاثیر کار گروهی در مدرسه

این تجربیات به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که به مهارت‌های خودآگاهی، داشتن هوش هیجانی بالا، احساس مسئولیت و غیره مسلط بشن تا توی زندگی آینده‌ خودشون در جامعه، بهترین عملکرد رو داشته باشن و بتونن برای اجتماعی که توش زندگی و کار می‌کنن فرد موثری باشن.

فواید کار گروهی در مدرسه چیست؟

همون‌طور که گفته شد، کار گروهی در مدرسه روی توسعه‌ مهارت‌های مختلف دانش‌آموزان کمک بسزایی می‌کنه و همه‌ مدارس، باید برنامه‌هایی در این خصوص داشته باشن تا بتونن افرادی مسئول با مهارت‌های تعاملی خوب وارد جامعه کنن.

این برنامه‌ها، به شکل فعال روی شخصیت و مهارت‌های دانش‌آموزان تاثیر می‌دارن و باعث میشه اون‌ها برای کار توی گروه‌های کاری و پروژه‌های چند نفره در آینده، کاملا آماده بشن. مزایایی که دانش‌آموزان از کار گروهی در مدرسه کسب می‌کنن به شرح زیره:

تقویت یادگیری دانش‌آموزان

وقتی دانش‌آموزان در حال کار گروهی بر روی تکلیف یا پروژه‌ خاصی هستن، می‌تونن از نقطه قوت‌های هم الگو بگیرن و به رفع نقطه ضعف‌های بقیه کمک کنن. انجام کار گروهی با همکلاسی‌ها، به دانش‌آموزان این امکان رو میده که دیدگاه‌های تازه و ایده‌های جدیدی یاد بگیرن که بتونن راه حل‌های نوآورانه و خلاقانه برای مسائل پیش روی خودشون پیدا کنن.

تاثیر کار گروهی بر یادگیری

وقتی یک نفر به تنهایی بخواد مطلب یا درسی رو یاد بگیره، ممکنه خیلی از زوایای مطلب مورد نظر رو متوجه نشه یا بهش توجه نکنه. اما وقتی دانش‌آموزان توی یک گروه به یادگیری می‌پردازن، می‌تونن با هم دیگه مطالب رو خیلی بهتر یاد بگیرن و خلاق‌تر ظاهر بشن. این اولین مورد از فواید کار گروهی در مدرسه است.

توسعه‌ مهارت‌های ارتباطی

همون‌طور که گفته شد، ما به عنوان یک موجود اجتماعی به مهارت‌های ارتباطی نیازمندیم تا بتونیم نیاز‌های جسمی و روانی خودمون رو به بهترین نحو تامین کنیم.

دانش‌آموزانی که توی سن پایین از موقعیت کار گروهی بهرمند هستن، از همون زمان یاد می‌گیرن که چطوری باید با انسان‌های دیگه تعامل کنن و همین باعث میشه توی زندگی اجتماعی بزرگسالی خودشون، با چالش‌های کم‌تری مواجه بشن و ارتباطات غنی‌تری رو بسازن. این یکی از فواید کار گروهی در مدرسه است.

در کنار اون، چون یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار گروهی مهارت‌های ارتباطیه، این دانش‌آموزان توی آینده‌ شغلی خودشون هم می‌تونن موفق‌تر ظاهر شن و توی پروژه‌های تیمی و گروهی عملکرد بهتری رو از خودشون نشون بدن. در نتیجه درآمدی بهتری می‌تونن کسب کنن و زندگی مرفه‌تری برای خودشون بسازن.

افزایش مسئولیت پذیری در کار گروهی در مدرسه

هر کدوم از دانش‌آموزانی که مشغول یک کار گروهی در مدرسه باشن، مسئول یک بخشی از پروژه هستن و باید اون نقش رو به بهترین نحو ممکن ایفا کنن. این باعث میشه برای اینکه بتونن بهترین عملکرد رو داشته باشن، خلاقیت بیش‌تری از خودشون نشون بدن و توی رو به رو شدن با چالش‌ها و مسائل مختلف، انتخاب‌های بهتری بکنن.

کار گروهی و مسئولیت پذیری

در نتیجه به موازات پذیرش مسئولیت و انجام اون، توانایی بهتری برای حل مسائل و ارائه راه حل‌های مختلف پیدا می‌کنن که خیلی می‌تونه توی آینده‌ تحصیلی و یا حتی شغلی اون‌ها موثر باشه. پس میشه به افزایش مسئولیت‌پذیری هم به عنوان یکی از فواید کار گروهی در مدرسه اشاره کرد.

جمع‌بندی درباره فواید کار گروهی در مدرسه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک انسان برای موفقیت و کسب ثروت، اینه که بتونه با انسان‌های دیگه تعاملات تاثیرگذاری داشته باشه و توی گروه‌های کاری و غیرکاری مختلف، بهترین خودش باشه.

فواید کار گروهی در مدرسه دانش‌آموزان رو برای چنین آینده‌ای آماده می‌کنه و به اون‌ها کمک می‌کنه که توی مسیر زندگی خودشون آدم‌های بهتر و موثرتری باشن و بتونن زندگی‌های بهتری برای خودشون خلق کنن. ما توی این مقاله از پرش، این موضوع رو به صورت دقیق بررسی کردیم.

کار گروهی یعنی همکاری گروهی از افراد در جهت رسیدن به یک هدف خاص.

کار گروهی در مدرسه به دانش‌آموزان کمک می‌کنه روی مهارت‌های مختلف خودشون که برای یک زندگی خوب بهش نیازمند‌ هستن، کار کنن.

مهارت‌هایی مثل مسئولیت‌پذیری، ارتباطات اجتماعی موثر، یادگیری خوب و غیره.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد