چطوری صبح زود بیدار بشیم؟

چطوری صبح زود بیدار بشیم؟

صبح زود بیدار شدن توی دوران کودکی و شروع سال تحصیلی، کار تقریبا سختیه؛ خیلی از افراد به صبح زود بیدار شدن عادت دارن اما، در مقابل هستن نفراتی که از بیدار شدن توی صبح زود فراری هستن! صبح زود بیدار شدن فواید بسیار زیادی داره و باعث میشه که فرد به تمام کارهای خودش برسه و انرژی کافی توی طول روز داشته باشه. در ادامه قصد داریم راهکارهای صبح زود بیدار شدن و جزئیات اون رو بررسی کنیم.

تقریبا برای همه ما انسان‌ها، در هر سن و سالی، بیداری در صبح زود دشوار به‌نظر می‌رسد اما راهکارهایی چون مصرف کمتر کافئین، شست و شوی دست و صورت با آب سرد، عدم پرخوری و… کمک می‌کنند تا خوابی خوب و عمیق داشته و راحت‌تر از خواب برخیزیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

راهکارهای صبح زود بیدار شدن

چطوری صبح زود بیدار بشیم؟ توی این مقاله از پرش، قراره به این سوال شما جواب بدیم و شما رو با طلایی‌ترین راهکار‌های عادت به سحر‌خیزی آشنا کنیم.

در ادامه به بیان نکات و راهکارهایی می‌پردازیم که تا حد زیادی به سحرخیز شدن شما کمک می‌کنه. بهتره به این نکته توجه داشته باشین که ممکنه پایبندی به یک یا دو مورد از موارد زیر نتونه موجب سحرخیزی شما بشه، به همین دلیل هم باید تلاش کنین تمام یا اکثر موارد رو در برنامه خودتون پیاده کنین تا نتیجه خوبی از کارتون داشته باشین.

قدم به قدم پیش برین؛ چطوری صبح زود بیدار بشیم؟

از قدیم گفتن که ترک عادت موجب مرضه! اما از همان قدیم این رو هم گفتن که: رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. پس اگه قصد ترک عادت خوابیدن زیاد یا دیر بیدار شدن رو دارین، قدم قدم پیش برین؛ برای این منظور می‌تونین هر روز پانزده دقیقه زودتر از روز قبل بیدار بشین. (بیشتر یا کمتر اون وابسته به شرایط شماست).

این کار رو تا جایی ادامه بدین که به ساعت دلخواه برسین.

توجه داشته باشین که اگه ناگهان ساعت بیداری خودتون رو به میزان قابل توجهی تغییر بدین، دچار کلافگی، سردرد و… میشین، در ادامه نیز ممکنه به روال قبل برگردین، پس آهستگی و پیوستگی رو جدی بگیرین.

به اندازه بخوابین

این‌که به میزان کافی و به صورت با کیفیت بخوابین، خیلی مهمه! ممکنه فردی با شش ساعت خواب احساس شادابی داشته باشه و فرد دیگه‌ای با هشت ساعت خواب.

به اندازه بخوابین

قلق خواب خودتون رو پیدا کنین و در ساعت مناسبی بخوابین تا توانایی صبح زود بیدار شدن رو داشته باشین. همانطور که گفتیم، کیفیت خواب نیز بسیار مهمه، برای داشتن خوابی با کیفیت، به موارد زیر توجه کافی داشته باشین.

[irp posts=”1210″ ]

مصرف کمتر کافئین

مصرف کافئین مزایا و معایبی داره که باید به اون توجه داشته باشین. نکته مهم این جاست که مصرف نادرست این ماده و زیاده‌روی در استفاده از اون علاوه بر این‌که خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون تیروئید، پوکی استخوان و… رو به دنبال داره، از کیفیت خواب شبانه شما کم می‌کنه.

پس شما باید بهترین زمان خوردن قهوه برای درس خوندن رو بشناسین و سعی کنین توی نوشیدن قهوه تعادل رو برقرار کنین.

پرخوری؛ چطوری صبح زود بیدار بشیم؟

جدای از مصرف زیاد کافئین، خوردن و آشامیدن زیاد هر ماده خوراکی پیش از خواب شب، خواب شما رو دچار اختلال می‌کنه. از انجام این کار پرهیز کنین.

دوری از وسایل الکترونیکی

سعی کنین پیش از خواب از موبایل، لپتاپ و… استفاده نکنین. نور صفحه چنین وسایلی بر هورمون ملاتونین بدنتان تاثیر گذاشته و فرآیند خواب و بیداری شما رو به هم می‌زنه. همچنین نور زیاد صفحه گوشی بعد از بیداری نیز بسیار آسیب زننده بوده و چشم شما رو حساس می‌کنه.

مطالعه و ورزش

مطالعه و ورزش، خوابی عمیق و باکیفیت به شما هدیه میده. با توجه به مطالعات انجام شده، به جرئت میتونیم بگیم که خواب افرادی که ورزش می‌کنن و اشخاصی که روزانه به مطالعه می‌پردازن، بسیار بهتر و راحت‌تر از سایر افراده.

انتخاب مکان مناسب برای خواب

محیطی که در  اون می‌خوابین باید به شما آرامش بده؛ فضا رو تاریک کرده و دمای اون رو طوری تنظیم کنین که خیلی گرم یا سرد نباشه. برای مهار سر و صدا نیز می‌تونین از پنجره‌های دوجداره، درزگیر و… در منزل استفاده کنین. همچنین برای داشتن خوابی عمیق می‌تونین در اتاق اسطوخودوس قرار بدین. یک خواب عمیق و کامل، نیروی لازم برای بیداری در صبح زود رو برای شما فراهم می‌کنه.

استفاده از بویایی

همانطور که گفتیم، استفاده از اسطوخودوس، یلنگ یلنگ و… برای داشتن یک خواب راحت عالیه اما برای بیداری بهتر هم می‌تونین از مواد طبیعی استفاده کنین؛ بوییدن روغن نعنا، رزماری و… پس از بیدار شدن از خواب به‌شدت توصیه میشه.

آلارم‌های متعدد ممنوع!

قطعا شما برای بیدار شدن به زنگ ساعت یا آلارم نیاز دارین اما تحقیقات نشان میده که اون دسته از افراد که پس از آلارم اول، دوم و… مجدد به خواب میرن، احساس خواب‌آلودگی و گیجی بیشتری دارن. اگه می‌خواین بیدار شدن شما در صبح زود با انرژی بالاتری اتفاق بیفته، عادت مورد نظر خودتون رو ترک کنین. برای این منظور سعی کنین موبایل خودتون رو دور از خود بذارین تا با شنیدن آلارم اول، مجبور به تغییر پوزیشن بشین.

آلارم‌های متعدد ممنوع!

هدف تعیین کنین

هدف‌تون از سحرخیزی چیه؟ سعی کنین برای انجام کاری که دوست دارین، جهت تناسب اندام، داشتن وقت بیشتر برای انجام امور، داشتن انرژی بیشتر و… سحرخیز باشین. طبیعتا بدون دلیل بیدار شدن، برای شما دشواره و انگیزه شما رو کم می‌کنه.

چرت‌زدن رو کم کنین

چرت‌زدن در طول روز ممکنه خواب شب شما رو به هم بریزه. تلاش کنین در طول روز نخوابین اما اگه نیاز شدید به خواب در روز داشتین، بیش از نیم ساعت رو به اون اختصاص ندین و همچنین توصیه میشه که پس از ساعت چهار یا پنج عصر چرت نزنین.

برای خواب زمان تعیین کنین

اگه با توجه به توضیحات بالا ساعت خواب مناسب خودتون رو پیدا کردین، به اون پایبند بوده زمان ثابتی رو برای خواب خودتون در نظر بگیرین. برنامه‌ریزی داشتن همیشه جواب میده؛ برای خواب، بیداری و امور روزانه خودتون برنامه‌ریزی داشته باشین.

استفاده از آب سرد

پس از بیدار شدن در صبح زود، دست و روی خودتون رو با آب سرد بشویین. آب سرد خواب رو از شما دور می‌کنه و همچنین در طولانی مدت کمک می‌کنه که رنگ پوست شما ثابت بشه و پوست‌ شما چروک نشه. برای از بین بردن پف صورت به هنگام صبح نیز می‌تونین روی آب سرد حساب کنین!

نوشیدن آب پس از بیداری

پس از خواب شب و به هنگام بیداری در صبح زود، به‌جای این‌که سریعا به سراغ چای، قهوه و… برین، آب بخورین. بعد از انجام این کار متوجه میشین که هوشیاری شما تا حد زیادی بالا رفته و پر انرژی‌تر شدین.

نوشیدن آب پس از بیداری

شنیدن پس از بیداری

برای هوشیاری بالاتر می‌تونین پس از بیدار شدن در صبح زود، به موسیقی ملایمی که مورد علاقه شماست، گوش بدین. این امر به ترشح دوپامین توسط مغز‌تون کمک می‌کنه. شنیدن کتاب صوتی، پادکست‌های مختلف و… نیز پیشنهاد میشه.

جمع‌بندی صبح زود بیدار شدن

در این مقاله به بیان روش‌هایی برای بیدار شدن در صبح زود پرداختیم. توجه داشته باشین که ایجاد این عادت، کار یک‌روزه نیست اما اگه آرام آرام و با استفاده از روش‌های ذکر شده تلاش کنین که سحرخیز بشین، قطعا سعی شما نتیجه‌بخشه. پیشنهاد می‌کنیم که از راهکارهای ارائه شده در این مقاله به صورت ترکیبی استفاده کنین تا هرچه سریع‌تر بتونین صبح زود بیدار شدن رو به یه عادت برای خودتون تبدیل کنین.

با استفاده از روش‌هایی چون مصرف کمتر کافئین در طول روز، ترک چرت روزانه، دوری از وسایل الکترونیکی وقت خواب شب و… می‌تونین انسان سحرخیزی بشین

خیر، خوابیدن پس از آلارم اول از انرژی شما کم می‌کنه، لذا تلاش کنین پس از زنگ اول از خواب بیدار بشین.

اگه پس از بیداری دست و صورت خودتون رو با آب سرد بشورین، انرژی شما بیشتر شده و خواب‌تون میپره.

خیر، بهتره پس از بیداری آب بنوشین و کمبود آب در طول خواب شبانه رو جبران کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد