راه حل مقابله با تنبلی در درس خواندن

راه حل مقابله با تنبلی در درس خواندن

هر دانش‌آموزی توی مقطعی از دوران تحصیل خودش با احساس تنبلی مواجه شده است. چه دانش‌آموز کلاس پنجمی، چه دانشجوی کارشناسی ارشد یا یک فرد شاغل، همه ما تجربه تنبلی رو داشته‌ایم که ما رو از انجام کارهای مهم باز می‌داره.

بله، ما در مورد زمان‌هایی صحبت می‌کنیم که شما فقط می‌خواین فیلم تماشا کنین، رمان بخونین، بازی کنین و به عبارت دیگه کمی ‌بیشتر استراحت ‌کنین. اگه دانشجو هستین، باید به معنای واقعی کلمه بی‌نهایت چنین موقعیت‌هایی وجود داشته باشه که شما تمایل به مطالعه داشته باشین، اما نتونستین، زیرا بی‌حالی به عنوان یک مانع به وجود آمده است.

نمی‌توان وارد خانه‌تون شد و مجبورتون کرد به درس خوندن، اما می‌تونم به روش دیگه ای به شما کمک کرد. پس در ادامه با ما همراه باشین.

پادکست مقابله با تنبلی در درس خوندن

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست مقابله با تنبلی در درس خوندن رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

یکی از مهم‌ترین موانع درس خوندن تنبلی کردن در مطالعه است که ما در این نوشتار قصد داریم راهکارهایی به شما معرفی کنیم تا در صورت مواجه شدن با این مانع بتونین بر اون به درستی غلبه کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چطور به تنبلی توی درس خوندن غلبه کنیم؟

تنبلی توی درس خوندن یک مانع بزرگ برای رسیدن به موفقیته. البته با بکارگیری راه‌های متفاوت می‌تونین این مانع بزرگ رو از سر راه بردارین. یکی از انواع راه حل مقابله با تنبلی در درس خوندن، می‌تونه استفاده از راه‌های علاقه‌مند شدن به درس باشه. توی این مقاله چند راه کاربردی و موثر به شما معرفی می‌کنیم تا بتونین به تنبلی توی درس خوندن غلبه کنین.

توی یک مکان راحت باشین

برای پاسخ به “چطور از تنبلی توی درس خوندن خلاص بشیم” به یاد داشته باشین که یک برنامه خوب برای داشتن تمرکز ضروریه. مطمئن بشین که مطالعه خودتون رو توی مکانی آرام و راحت شروع می‌کنین.

حتی اگه بین مطالعه احساس تنبلی می‌کنین، کافیه به کافی شاپ مورد علاقه خودتون برین و سعی کنین توی اونجا مطالعه کنین. اگه نمی‌تونین بیرون برین، اتاق رو عوض کنین. این یکی از موثرترین گام‌ها برای غلبه به تنبلی توی درس خوندن دانش‌آموزانه.

وظایف بزرگ‌تر خودتون رو به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنین

اگه اهداف خیلی بالایی برای خودتون تعیین کنین، این احتمال وجود داره که قبل از اینکه بتونین به اون‌ها دست پیدا کنین، از پا در بیایین. سعی کنین کارهای بزرگ‌تر خودتون رو به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنین و هر بار یک کار فرعی کوچک رو تکمیل کنین. به این ترتیب کارها آسون‌تر به نظر می‌رسن که منجر به زودتر رسیدن به هدف بزرگ‌تر میشه. امیدوارم این به سوال شما در مورد “چطور از تنبلی در درس خوندن جلوگیری کنیم” کمک کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی مطالعاتی؛ چطور برای مطالعه تنبل نباشیم؟

یک برنامه عملی داشته باشین. ابتدا توانایی‌ها و نقاط قوت خودتون رو بشناسین و سپس بر اساس اون برنامه‌ای تهیه کنین. به عنوان مثال، در ابتدا، می‌تونین موضوعاتی رو که براتون دشواره، مطرح کنین. ذهن شما کمک می‌کنه تا مفاهیم رو بهتر درک کنین.

می‌تونین زمان بیشتری رو به این موضوعات دشوار اختصاص بدین و موضوعاتی رو که به نظرتون آسون می‌رسن رو تا آخر نگه دارین. همچنین، زمان کمتری رو به موضوعاتی اختصاص بدین که انجام اون‌ها براتون آسونه.

داشتن برنامه ریزی مطالعاتی

برنامه رو اجرا کنین

اگه برنامه‌ریزی کردین، مطمئن بشین که اون رو به خوبی اجرا کنین. به این ایده پایبند باشین که باید جدول برنامه‌ریزی درسی خودتون رو اجرا کنین. برنامه‌ریزی بدون اجرا مفید نیست. به خاطر داشته باشین که باید برنامه خودتون رو اجرا کنین.

عوامل حواس‌پرتی‌ رو حذف کنین

مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از تنبلی توی درس خوندن، رهایی از همه عوامل حواس‌پرتیه. اگه تلفن رو بردارین تا چیزی توی اینترنت پیدا کنین، به احتمال زیاد توی رسانه‌های اجتماعی وقت میذارین و با دوستان‌تون چت می‌کنین. هنگامی ‌که این اتفاق می‌افته، بازگشت به حالت مطالعه دشواره.

بنابراین تلویزیون رو خاموش کنین، گوشی خودتون رو در حالت بی صدا قرار بدین یا اون رو خاموش کنین و قبل از شروع مطالعه به هم اتاقی‌ها یا اعضای خانواده خودتون در مورد حریم خصوصیتون اطلاع بدین. به خاطر داشته باشین که حذف انواع حواس‌پرتی به شما کمک می‌کنه تمرکز و مطالعه مؤثری داشته باشین.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

به دنبال انگیزه باشین

همه دلایل دیگه‌ای که برای عدم تمرکز بر مطالعه خودتون بیان می‌کنیم به یک دلیل خلاصه میشه؛ کمبود انگیزه. انگیزه خودتون رو پیدا کنین و هر زمان که می‌خواین تسلیم بشین، اون رو به خودتون یادآوری کنین. به مزایایی که پس از اتمام کارها از اون بهره‌مند خواهید شد فکر کنین.

شاید بتونین توی کلاس خودتون برجسته بشین یا شاید والدین‌تون به خاطر کسب چنین نمرات خوبی به شما افتخار کنن. اگه فکر می‌کنین برآورده کردن انتظارات والدین‌تون دشواره، حداقل ممکنه مورد توجه قرار بگیرین. گفتگویی که همیشه توی ذهن خودتون داشتین ممکنه در واقعیت واقعی بشه. انگیزه خودتون رو بیابین و اجازه بدین به آمادگی شما کمک کنه.

انجام وظایف آسون‌تر رو در نظر بگیرین

اگه در ابتدا درگیر کارهای بزرگ‌تر هستین، ابتدا کارهای ساده‌تر رو انجام بدین. گرم کردن ذهن با انجام کارهای پیش پا افتاده می‌تونه به شما در شروع کارهای مهم‌تر کمک کنه. این بهترین راه برای غلبه بر تنبلی توی درس خوندنه.

فهرستی از کارهای خودتون رو بنویسین

یادداشت کردن اهداف روزانه با اولویت‌های مربوطه می‌تونه به شما کمک کنه توی مسیر خودتون بمونین. یک یادداشت بردارین و تمام تکالیف مهمی‌ که باید انجام بشن رو روی اون یادداشت کنین. اون رو در جایی قرار بدین که همیشه بتونین ببینین. این به شما کمک می‌کنه تا وظایف خودتون رو هماهنگ کنین و با عوامل حواس‌پرتی مبارزه کنین.

ترکیب کردن موضوعات

اگه از مطالعه یک موضوع خاص برای یک ساعت حوصله دارین، سعی کنین موضوعات رو با هم ترکیب کنین. اهدافی مثل دو ماژول ریاضی کاربردی و به دنبال اون 1 ماژول مدیریت صنعتی رو تعیین کنین. شعبده‌بازی با موضوعات ذهن شما رو در حین مطالعه تازه می‌کنه.

به عواقب اون فکر کنین

اگه نکته انگیزشی رو امتحان کردین و حتی اون هم جواب نداد، برعکس اون رو امتحان کنین. ممکنه در نهایت با نمرات ضعیف یا حتی شکست مواجه بشین. مطالعه همون موضوع برای یک ترم دیگه یا تکرار سال ایده خوبی نخواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از اون، صفحات کتاب خودتون رو ورق بزنین و شروع به خوندن و یادگیری کنین.

به خودتون پاداش بدین؛ چطور تنبلی رو در حین مطالعه از بین ببریم؟

شما پرسیدین که چطور به تنبلی توی درس خوندن غلبه کنیم؟ پاداش دادن به خودتون در فواصل زمانی منظم بهترین روش برای این کاره. هدفی مثل تجدید نظر در دو فصل یا مطالعه به مدت 30 دقیقه متوالی تعیین کنین و هنگامی ‌که کار رو انجام دادین، استراحت کنین و از میان وعده یا بستنی مورد علاقه خودتون لذت ببرین. به این ترتیب شما دائما برای دستیابی به پاداش بعدی در حال تلاش هستین.

به خود پاداش دهید

ورزش کنین

انجام یوگا یا فعالیت‌های بدنی دیگه داخل خانه به شما کمک می‌کنه تناسب اندام داشته باشین و می‌تونه مغز شما رو تحریک کنه. این یکی دیگه از نکات مهم در مورد چگونگی غلبه بر تنبلی توی درس خوندن و خواب آلودگی هنگام مطالعه است.

از اهمال کاری بپرهیزین

اگه چه به تعویق انداختن کار نتیجه تنبلیه، اما تنبلی بیشتری رو تشویق می‌کنه. به همین دلیله که یکی دیگه از نکات مهم در مورد چگونگی غلبه بر تنبلی در درس خوندن است. برای جلوگیری از انجام کارها در لحظه آخر، باید از به تعویق انداختن کارها خودداری کنیم که باعث کاهش احساس بی‌حالی ما میشه.

اهدافتون رو مرور کنین

بررسی مداوم اهداف به دست آمده و هنوز به دست نیامده می‌تونه به شما توی ادامه مسیر کمک کنه. موندن توی مسیر به طور خودکار شما رو مجبور به ادامه تحصیل می‌کنه. مرور اهداف راز رفع تنبلی در حین مطالعه است.

اهدافتان را مرور کنید

خودتون رو منضبط کنین

کلید شکست دادن تنبلی توی درس خوندن اینه که خودتون رو منضبط کنین. برای رسیدن به موفقیت، باید عادات خاصی رو کنار بذارین که تنبلی باید اولین اون‌ها باشه. تنبلی در درس خوندن امری عادیه. همه اون رو تجربه می‌کنن، به خصوص اگه چیزهای زیادی برای مطالعه وجود داره و نمی‌دونین از کجا و چطور شروع کنین. با این حال، چه برای یک امتحان اصلی باشه یا یک مسابقه کوچک، باید اون رو جدی بگیرین. خودتون رو به ترک عادت تنبلی توی درس خوندن متعهد کنین. بیشتر کار کنین. به خاطر داشته باشین که هر چه بیشتر تلاش کنین، نتیجه بهتری خواهید داشت.

جمع‌بندی در مورد راه حل مقابله با تنبلی توی درس خوندن

هر کسی در طول دوران تحصیل خودش ممکنه با حالتی به اسم تنبلی توی درس خوندن مواجه بشه. این کسالت و بی‌میلی در انجام کار می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. مثلا اینکه دچار افسردگی شده باشیم، انگیزه‌مون از بین رفته باشه، احساس نا‌امیدی کنیم و یا مشکلاتی از این دست. اما خوشبختانه 10 روش حل مشکل تنبلی توی درس خوندن وجود داره که می‌تونه این احساس رو در ما از بین ببره.

دانش‌آموزان بیشتر چطور مطالعه می‌کنن؟

بیشتر دانش‌آموزان دوست دارن صبح زود مطالعه کنن، معمولا بین ساعت 4 تا 5 صبح، زمانی که مغز تمایل بیشتری به تمرکز داره. ممکنه بهترین جایگزین برای دانش‌آموزانی باشه که در اوایل روز استقامت بیشتری دارن.

آیا مطالعه تا ساعت 3 صبح خوبه؟

مطالعه تا ساعت 3 صبح توصیه نمیشه. برای کسانی که ظرفیت مغز بهتر و سطح انرژی بالاتری توی ساعات اولیه روز دارن، اما مطالعه توی ساعت 3 صبح انتخاب عاقلانه‌ای است.

چطور می‌تونم توی خودم انگیزه مطالعه ایجاد کنم؟

راه‌های مختلفی برای حفظ انگیزه هنگام مطالعه وجود داره. بعضی از اون‌ها عبارتند از – 1) پاداش دادن به خودتون در حین مطالعه 2) حفظ اهداف و مقاصد همیشه انگیزه ای برای مطالعه بیشتر است. 3) از بین بردن حواس پرتی.

بیشتر دانش‌آموزان دوست دارن صبح زود مطالعه کنن، معمولا بین ساعت 4 تا 5 صبح، زمانی که مغز تمایل بیشتری به تمرکز داره. ممکنه بهترین جایگزین برای دانش‌آموزانی باشه که در اوایل روز استقامت بیشتری دارن.

مطالعه تا ساعت 3 صبح توصیه نمیشه. برای کسانی که ظرفیت مغز بهتر و سطح انرژی بالاتری توی ساعات اولیه روز دارن، اما مطالعه توی ساعت 3 صبح انتخاب عاقلانه‌ای است.

راه‌های مختلفی برای حفظ انگیزه هنگام مطالعه وجود داره. بعضی از اون‌ها عبارتند از – 1) پاداش دادن به خودتون در حین مطالعه 2) حفظ اهداف و مقاصد همیشه انگیزه ای برای مطالعه بیشتر است. 3) از بین بردن حواس پرتی.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «راه حل مقابله با تنبلی در درس خواندن»

    1. آواتار رضا احمدی راد
      رضا احمدی راد

      سلام تینا خانم، امیدوارم همیشه حالت خوب باشه.
      حس کلافگی و بی‌حوصلگی کاملا طبیعیه؛ خیلی از دانش‌آموزان با این مشکلات رو‌‌به‌رو میشن. اولین کاری که تو باید انجام بدی اینه که دست از سرزنش کردن خودت برداری تا عذاب وجدان نگیری. توی مراحل بعدی سعی کن توی روش‌های درس خوندنت و تفریحاتت تنوع به خرج بدی، برنامه‌ریزی منظمی داشته باشی و اهدافت رو به طور دقیق مشخص کنی. اگه این کارها رو قبلا انجام دادی و نتیجه نگرفتی، می‌تونی با مشاورین پرش در ارتباط باشی، برای این کار فقط کافیه شماره‌ات رو توی کادر تماس با ما وارد کنی.
      بازم اگه سوالی بود در خدمیتم.

    1. آواتار نیما رستاک
      نیما رستاک

      سلام و درود دوست پرشی عزیز
      ببینین مشکل توی درس خوندن، به عوامل خیلی زیادی بر میگرده و نمیشه یک دلیل مشترک رو برای همه در نظر گرفت. دلایلی مثل سبک زندگی نادرست، حواسپرتی، نداشتن انگیزه واضح، نداشتن برنامه اصولی و کلی علت دیگه می تونه باعث ضعف توی درس خوندن بشه.
      اگه قصدتون برای تقویت نمرات و پیشرفت تحصیلی جدیه، پیشنهاد میکنم توی قسمت ارتباط با ما شمارتون رو وارد کنین تا از طرف مشاورین پرش باهاتون تماس گرفته بشه. اینطوری مشکلاتتون رو بهتر میتونین باز کنین و طبیعتاً راه حلی که خدمتتون ارائه میشه هم کامل تره.
      موفق و رو به رشد باشین❤

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد