چگونه شیمی کنکور رو 100 بزنیم

چگونه شیمی کنکور را صد بزنیم؟

هر چیزی که اطراف ماست، به علم شیمی مربوط می‌شود. خود شما، بله! بدن انسان دنیایی گسترده از ساختارها و واکنش‌های شیمیایی را در خود جای داده است. بهتر است بپذیریم که بدون شیمی، زندگی کسل‌کننده و حتی غیر ممکن است.

به عنوان دانشمندان آینده دنیا، لازم است که از همین حالا صفر تا صد شیمی را یاد بگیریم. شیمی درس سختی نیست، فقط به تکرار و تمرین نیاز دارد. به شما تضمین می‌دهیم که اگر مطالعه مستمر داشته باشید، در شیمی می‌درخشید.

اگر دنبال صندلی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی هستید، شیمی کنکور را جدی بگیرید. گذشته از کنکور و تست‌زنی، شیمی یکی از علوم طبیعی جذابی است که به ما کمک می‌کند تا دنیای اطراف را بهتر بشناسیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بزرگ‌ترین سد پیش روی شما شیمی کنکور است. یکی از پرتکرار ترین سوال دانش‌آموزان این است که آیا می‌توانیم شیمی کنکور را صد بزنیم؟ چگونه شیمی کنکور را صد بزنیم؟ این موضوع برای دانش‌آموزان رشته تجربی اهمیت بسیار زیادی دارد.

به ویژه اگر هدف رشته داروسازی باشد، از همین حالا باید خود را برای مسائل سخت اسید و باز، ترمودینامیک و… آماده کنند. به طور کلی، دانش‌آموزان با نزدیک شدن به زمان کنکور، تمایل دارند سطح اطلاعات خود‌شان را در یادگیری دروس تخصصی افزایش دهند. به همین دلیل هم اکثر دانش‌آموزان تمایل دارند جواب این سوال را که چگونه فیزیک را صد بزنیم؟ بدانند.

در واقع، تسلط هر چه بیشتر دانش‌آموزان روی دروس تخصصی باعث افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان سر جلسه آزمون میشه. در ادامه راهکارهایی را بیان می‌کنیم که صد زدن شیمی کنکور را بسیار ساده‌تر می‌کند. پس تا انتها همراه ما باشید.

صد زدن شیمی کنکور

در کنکور سال 1400، حدود 31 نفر از داوطلبین درصد بین 90 تا 99.9 را کسب کردند اما درصد 100 در بین شرکت‌کنندگان دیده نمی‌شود! به هر حال به این معنی نیست که کسی نمی‌تواند نمره کامل کسب کنند. در سال‌های گذشته افرادی بودند که به درصد 100 شیمی کنکور رسیدند.

شیمی ترکیبی از اصول حفظی-مفهومی است. تنها با مطالعه کتاب درسی نمی‌توان به نقطه اوج تسلط رسید. شما به تمرین خیلی زیادی نیاز دارید و باید از منابع آموزشی جامع استفاده کنید. علاوه‌ بر رعایت این موضوعات، شما باید نکات کلیدی برنامه‌ریزی درسی را به درستی رعایت کنید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بودجه‌بندی شیمی کنکور

بسیاری از دانش‌آموزان از مشاورین می‌پرسند که بودجه‌بندی شیمی کنکور چه کمکی به ما می‌کند؟ اگر سوالات کنکور چند سال گذشته را در کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه می شوید که سبک برخی از سوالات تکراری است. طراحان کنکور به قسمت‌هایی از کتاب درسی توجه بیشتری دارند. با اطلاع از این بخش‌ها می‌توانید تمرکز بیشتری روی آن‌ها بگذارید و درصد بهتری کسب کنید.

اطلاع از بودجه‌بندی باعث می‌شود که در مدت زمان کم عملکرد بهتری داشته باشید.‌ اگر خوب درس نخوانده و زمان کمی داشته باشید، مشاورین به شما توصیه می‌کنند که تمرکز خود را بر بخش‌های پرتکرار کتاب درسی بگذارید. به این ترتیب از درصد 0 به درصد 50 یا حتی 60 می‌رسند و نهایتا رتبه و درصد آن‌ها شدیدا تغییر می‌کند.

البته منظورمان این نیست که از همان ابتدای سال مبحث حذف کنید. حذف مبحث تنها در مواقع خاص انجام می‌شود. به این فکر کنید اگر با یک سوال بسیار ساده از آن بخش‌ها رو به رو شوید چه؟!

بودجه‌بندی شیمی دهم

بودجه‌بندی شیمی دهم کنکور برای رشته‌های تجربی و ریاضی متفاوت است. از پایه دهم برای رشته تجربی تقریبا 10 سوال مطرح شده که 3 تست مربوط به فصل اول، 3 تست فصل دوم و 4 تست به فصل سوم مربوط می‌شود. اما تعداد سوالات شیمی دهم برای رشته ریاضی حدود 6 تست است. اگر شیمی دهم را به طور کامل مطالعه کنید، 23 درصد از سوالات را شکست خواهید داد.

شیمی یازدهم

بودجه‌بندی شیمی یازدهم

شیمی یازدهم حدود 30 الی 40 درصد از کل سوالات را در بر می‌گیرد. هر ساله 4 تست از فصل اول، 4 تست از فصل دوم و 6 تست از فصل سوم یازدهم به طور میانگین در کنکور مطرح می‌شود. البته این تعداد ثابت نیست و بر اساس معیارهای طراحان سال به سال تغییر می‌کند.

شیمی یازدهم شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما اگر تمرین کافی داشته باشید به راحتی از پس همه سوالات یازدهم بر می‌آیید. معمولا پایه یازدهم سهم بیشتری از سوالات را به خود اختصاص می‌دهد.

بودجه‌بندی شیمی دوازدهم

دوازدهم مهم‌ترین پایه در کنکور است. اگر به تمامی مسائل شیمی دوازدهم مسلط باشید، به راحتی 50 درصد سوالات را پاسخ می‌دهید. مولکول‌ها در خدمت تندرستی، آسایش و رفاه در سایه شیمی، شیمی جلوه‌ای از هنر و زیبایی و شیمی راهی به سوی آینده‌ای روشن شیمی دوازدهم را شامل می‌شوند. فصل اول را خیلی جدی بگیرید؛ سوالات اسید و باز ذهن دانش‌آموزان را شدیدا درگیر می‌کند.

چگونه شیمی را صد بزنیم؟

ضریب شیمی در کنکور تجربی 9 و در کنکور ریاضی 6 است. دانش‌آموزان هر دو رشته موظف هستند به عنوان آخرین بخش دفترچه کنکور به 35 سوال شیمی پاسخ دهند. مدت زمان هر تست یک دقیقه بوده و ارزش هر کدام از آن‌ها 2.8 درصد است. پاسخگویی به این مقدار سوال در مدت زمان کم به مهارت بالایی نیاز دارد.

صد زدن شیمی کنکور کار هر کسی نیست و تکرار، تمرین و صد البته هوش بالایی می‌طلبد. داوطلبان باید در کنار این موضوع، با راه‌های افزایش تمرکز برای درس خوندن هم آشنا باشند. در ادامه با نکاتی آشنا می‌شوید که قدم به قدم شما را به درصد 100 شیمی کنکور نزدیک می‌کند.

از کتاب درسی شروع کنید

کتاب درسی مهم‌ترین منبع مطالعه شماست که برای یادگیری اصول اولیه فوق‌العاده عمل می‌کند. پایه و مبنای تمامی سوالات از کتاب درسی بوده و اگر تسلط خوبی بر آن نداشته باشید احتمالا از پس کنکور بر نمی‌آیید. مهم‌ترین نکته برای مطالعه کتاب درسی، پیگیری روزانه و مستمر است. سعی کنید هر روز شیمی بخوانید یا چند سوال حل کنید. شیمی پر از تعریف و فرمول است؛ بهتر است تمامی آن‌ها را یادداشت کرده و هر روز دوره کنید.

پیش خوانی و صد زدن شیمی

پیش‌خوانی، رمز صد زدن شیمی

در بهترین کلاس شیمی کنکور ثبت نام کرده‌اید، وارد کلاس می‌شوید، معلم شروه به آموزش شیمی کنکور می‌کند و شما هم منتظر تمام شدن کلاس درس هستید. با این روش نمی‌توان به درصد 100 شیمی رسید! همانطور که گفتیم شیمی ترکیبی از دروس حفظی و مفهومی است و لازم است قبل از شرکت در کلاس کنکور، پیش‌خوانی داشته باشید. این روش یادگیری با عنوان “کلاس درس معکوس” شناخته می‌شود.

پیش خوانی شیمی دو مزیت مهم دارد؛ اول اینکه دانش‌آموزان را وادار می‌کند تا سر کلاس حاضر شوند و سوالات خود را بپرسند. دوم اینکه دانش‌آموزان از قبل با درس آشنایی دارند و در کلاس فعالیت بیشتری خواهند داشت. به این ترتیب کلاس درس به یک ابزار یادگیری چند جانبه تبدیل می‌شود.

یادداشت‌ کردن را فراموش نکنید

پیش خوانی و حضور منظم در کلاس درس مهم است، اما کافی نیست! اگر هرم یادگیری را دیده باشید حتما می‌دانید که استفاده همزمان از هوش دیداری، شنیداری و نوشتاری احتمال یادگیری را تا چندین برابر افزایش خواهد داد. بهتر است سر کلاس از نکات مهم یادداشت بردارید؛ فقط از نکات مهم! وقتی هم که به خانه رسیدید، همان روز مطالب درسی را دوره کنید. اگر سوالی داشتید یادداشت کنید و جلسه بعد از معلم بپرسید.

شیمی علم تجربه

شیمی، علم تجربه است

بارها و بارها گفتیم که شیمی را با تکرار و تمرین یاد می‌گیرید؛ البته منظورمان فقط حل چند مسئله و تست نیست. باید خودتان دست به کار شوید! بهترین راه برای یادگیری مفاهیم پایه شیمی حضور در آزمایشگاه و انجام آزمایشات است. اگر مدرسه شما برنامه آزمایشگاه شیمی دارد، حتما شرکت کنید. آزمایشگاه‌ها تمرین بصری کلماتی هستند که مطالعه می‌کنید، اگر آزمایشگاه‌ها را جدی نگیرید، چگونه می‌توانید شیمی را درک کنید؟

می‌دانیم که چنین شرایطی برای همه دانش‌آموزان مهیا نیست. بهترین کار این است که به واکنش‌های محیط اطراف توجه کرده و آن‌ها را توجیه کنید. با یک مثال شروع می‌کنیم:

از مدرسه آمدید و خیلی گرسنه هستید، تنها چیزی هم که در یخچال است تخم مرغ است. دوست دارید که تخم مرغ آبپز بخورید اما تخم مرغ آبپز دیر آماده می‌شود. یک پیشنهاد خوب برای شما داریم. کافی است یکی دو قاشق نمک به آب اضافه کنید تا زودتر به غذا برسید! این اتفاق را چگونه توجیه می‌کنید؟

خلاصه‌نویسی با نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یک نمودار شاخه‌ای (درختی) نسبتا ساده است که توسط آنتی بوزان به مردم معرفی شد. این نقشه افکار شما را حول یک ایده مرکزی سازماندهی می‌کند. نقشه ذهنی این به شما امکان می‌دهد تا ایده‌های خود را به صورت بصری در بیاورید. این نمودار به تجزیه و تحلیل و یادآوری کمک می‌کند. برای رسم نمودار مایند مپ به صورت زیر عمل کنید:

  1. ایده اصلی را مشخص کنید: نقطه شروع کشیدن نقشه ذهنی، ایده‌ای است که در سر دارید. این بخش باید در مرکز صفحه قرار بگیرد و با استفاده از عناصری مانند رنگ‌های درخشان یا تصاویر جلب توجه کند؛ زیرا مغز ما به محرک‌های بصری بهتر پاسخ می‌دهد.
  2. شاخه‌های اصلی را اضافه کنید: حالا نوبت آن است که زیرشاخه‌های موضوع اصلی را اضافه کنید. چه موضوعاتی به ایده اصلی شما مرتبط هستند. آن‌ها را یادداشت کنید. شاخه‌هایی که در ابتدا اضافه می‌کنید باید جامع باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نقشه ذهنی این است که هر زمان که خواستید می‌توانید شاخه‌های جدیدی به ایده اصلی خود اضافه کنید.
  3. تکرار مرحله: برای موضوعات اصلی که در مرحله دوم اضافه کردید، مجددا شاخه رسم کنید. این بخش زیرشاخه‌های موضوعات مرحله دوم هستند که به گستردگی نقشه ذهنی شما کمک می‌کنند.

تحلیل آزمون شیمی

تحلیل آزمون را فراموش نکنید

تحلیل آزمون است که نقاط ضعف و قوت‌تان را به شما نشان می‌دهد. این موضوع در دروس تخصصی به ویژه شیمی اثر بیشتری دارد. تحلیل آزمون کار سختی نیست، فقط باید دقت کافی به خرج دهید و به ترتیب زیر عمل کنید:

  • بلافاصله پس از پایان آزمون، تحلیل نکنید.
  • راه حل سوالات درست را مجددا با پاسخنامه چک کنید. نکات را در دفتر مربوط به تحلیل آزمون یادداشت کنید.
  • سوالاتی که جواب نداده‌اید را مجددا حل کنید. نکته آن را یادداشت کرده و از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنید.
  • اگر به سوالی غلط پاسخ داده‌اید، مجددا آن را حل کنید. پاسخنامه را به دقت بررسی کرده و نکات سوالات و گزینه‌ها را یادداشت کنید. از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنید و نکات آن‌ها را هم بنویسید.

با حل مسائل پرتکرار شیمی را صد بزنید

برخی از مسئله‌ها امکان ندارد که در کنکور مطرح نشوند. اما یادگیری آن‌ها از یک سیر منطقی پیروی می‌کند. شما در ابتدا باید اصول اولیه را یاد بگیرید و سپس به دنبال حل مسائل سخت‌تر بروید. به طور مثال اگر پیوندهای مولکولی و یونی و ساختار اتم را بلد نباشید، باید از خیر سوالات اسید و باز بگذرید. به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. مفاهیم اولیه شیمی مانند ماهیت شیمی، واحدهای اندازه گیری، کشفیات دانشمندان و از همه مهم‌تر جدول تناوبی را یاد بگیرید.
  2. قسمت دوم یادگیری به مفاهیمی مانند اتم، یون، مولکول‌ها و پیوندهای بین آن‌ها، واکنش و فرمول‌های شیمیایی و مبحث ترمودیناک مطرح می‌شود.
  3. ساختارها و حالت ماده (جامد، مایع، گاز و پلاسما) سومین موردی است که باید یاد بگیرید.
  4. در آخر نیز به سراغ مهم‌ترین موارد مانند سرعت واکنش و کینتیک، مسائل اسید و باز، اکسیداسیون و احیا و واکنش‌های هسته‌ای بروید.

کنکور سال‌های قبل را جدی بگیرید

چگونه شیمی کنکور را صد بزنیم؟ به سراغ خود کنکور بروید. تست‌های بسیار زیاد و تنوعی برای یادگیری هرچه بیشتر شیمی وجود دارد، اما مهم‌ترین منبع برای آشنایی با سبک سوالات شیمی کنکور خود کنکور است. مهم‌ترین مزیت مطالعه کنکورهای سال قبل این است که با دیدگاه طراحان کنکور بیشتر آشنا می شوید.

تست‌های مهم را برای بار دوم یا حتی سوم بررسی کرده و نکات را بنویسید.‌ لزومی ندارد که فرمول‌های زیادی حفظ کنید. کافی است فرمول‌های اساسی را بلد باشید و از راه تغییر آن‌ها به سایر روابط برسید.

منابع آموزشی جامع شیمی
از منابع آموزشی جامع استفاده کنید

در کنار همه این موارد باید از منابع آموزشی جامع هم استفاده کنید. قطعا با مطالعه کتاب درسی به تنهایی نمی‌توان شیمی کنکور را 100 زد! پس باید به سراغ کتاب‌هایی برویم که صفر تا صد نکات مورد نیاز برای صد زدن شیمی را در اختیارمان قرار دهند.

کافی است سری به بازار کتاب‌های کمک درسی بزنید تا حجم گزینه‌های پیش رو را ببینید. از بین این همه کتاب و بسته‌های آموزشی، کدام را انتخاب کنیم؟ پیشنهاد ما به شما بسته‌ای است که برای هر امتحانی مناسب باشد؛ مانند بسته آموزشی پرش!

بسته آموزشی شیمی پرش

حال این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا باید بسته شیمی کنکور پرش را تهیه کنم؟ در پاسخ به شما می‌گوییم که با تهیه این بسته به عنوان یک منبع کامل و جامع با یک تیر چند نشان زده‌اید. شما به جای اینکه وقت و انرژی و پول خود را برای کلاس‌های متعدد و منابع کنکور زیاد هدر دهید یک منبع جامع که شامل یک درسنامه عالی و تدریس و همچنین کتاب کمک درسی است را تهیه می‌کنید.

جمع‌بندی راهکارهای صد زدن شیمی کنکور

به شما اطمینان می‌دهیم که اگر به خوبی مطالعه کنید و نکات بالا را در نظر بگیرید، قدم به قدم به درصد 100 شیمی نزدیک می‌شوید. بسته آموزشی شیمی پرش در این مسیر همراه شماست تا با ارائه نکات آموزشی ویژه به دانش‌آموزان کوشا، هر آن چیزی که برای موفقیت نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد.

اگر در این زمنیه سوالی داشتید کافی است شماره خود را در قسمت تماس با مشاورین وارد کرده و منتظر تماس پرش باشید. کافی است یکبار امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

با رعایت نکات ذکر شده در مقاله به راحتی می‌توانید شیمی را صد بزنید.

بیشتر سوالات از مباحث پایه دوازدهم و یازدهم مطرح شده و کمتر از پایه دهم سوال طرح می‌شود.

در مقاله به طور کامل شرح داده شده است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد