خلاصه‌نویسی کنکور

خلاصه‌نویسی کنکور

اگه به دنبال راهی هستین که مطالعات خودتون رو توی ذهن‌تون موندگار کنین، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری برای کنکور رو به شما پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های مختلف خلاصه‌نویسی کنکور به داوطلبان کمک می‌کنه تا نکات مهم موجود توی هر درس رو به طور کامل به خاطر بسپارن و زمان کمتری رو برای مرور کردن صرف کنن.

نوشتن خلاصه‌نویسی کنکور و یادداشت‌برداری برای کنکور با هدف یادگیری بهتر و مرور سریع‌تر انجام میشه. این خلاصه‌نویسی باید مختصر و مفید باشه و در عین حال تمام مطالب مهم هر درس رو تحت پوشش قرار بده.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت خلاصه‌نویسی در کنکور

داوطلبانی که در حال آماده شدن برای شرکت توی کنکور هستن، خوب می‌دونن که مطالعه تعداد زیادی از کتاب‌های درسی و در کنار اون حل تست‌های مختلف، چقدر سخت و زمان‌بره. استفاده از روش‌های مختلف خلاصه‌نویسی کنکور می‌تونه راه خوبی برای کوتاه کردن زمانی باشه که برای مطالعه صرف می‌کنین. و یا توصیه میشه حتماً برای درس خوندن، از بهترین برنامه‌ریزی کنکور استفاده کنین.

خلاصه‌نویسی رو حتماً توی طول سال انجام بدین تا کم کم نکته‌های مهم رو به اون اضافه کنین. شما با نوشتن نکات مهم هر درس از متن کتاب، کتاب کمک درسی، درسنامه‌ها و جزوه‌های مختلف، یک منبع جامع و کامل برای خودتون تهیه می‌کنین. منبعی که به اندازه یک گنج توی روزهای نزدیک به کنکور برای شما پرارزشه.

همچنین توصیه میشه تا بعد از مشاهده هر قسمت از بسته‌های آموزشی معلم خصوصی پرش، اقدام به خلاصه نویسی اون قسمت کنین. در ادامه با ما همراه باشین تا پاسخ سوال «چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟» رو به صورت کامل بگیرین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از کی خلاصه‌نویسی کردن رو شروع کنیم؟

بعد از این که یک بار دروس رو مطالعه کردین، نوشتن خلاصه‌نویسی برای شما خیلی ساده میشه. اگه از همون اول راه نوشتن خلاصه‌ها رو شروع کنین، چون  فکر می‌کنین تمام مطالب سخت و مهمن، نتیجه کارتون کمی طولانی‌تر از اون چیزی میشه که انتظارش رو دارین.

به مرور زمان قلق خلاصه‌نویسی کنکور رو یاد می‌گیرین؛ پس در مورد انجام اون نگران نباشین. حتی خیلی از دانش‌آموزان بعد از مدتی خلاصه‌نویسی کنکورشون رو بازنویسی می‌کنن؛ البته این کار زمانی انجام میشه که وقت کافی برای بازنویسی کردن داشته باشین.

انواع روش‌های خلاصه‌نویسی

خلاصه نوشتن و یادداشت‌برداری برای کنکور به طور معمول از طریق روش‌های زیر انجام میشه؛ البته اگه شما روش خاص خودتون رو برای نوشتن خلاصه درس‌های مورد نظرتون دارین و از نتیجه‌بخش بودن اون مطمئن هستین، می‌تونین همون روش رو مورد استفاده قرار بدین.

روش‌های خلاصه‌نویسی - علامت‌گذاری

علامت‌گذاری

با علامت‌گذاری کردن متن ذهن شما توی زمان درس خوندن درگیر متن و موضوع درس میشه. حالا چطور از این روش استفاده کنیم؟ در واقع هر شخص می‌تونه از علامت مخصوص خودش استفاده کنه! (مثل علامت حاکم بزرگ میتی کومان!!)

مثلاً اگه بخشی از متن برای شما مهمه کنار اون علامت ستاره بکشین. یا اگه قسمتی از درس رو متوجه نشدین از علامت ضربدر در کنار اون استفاده کنین تا توی مطالعات بعدی وقت بیشتری به اون اختصاص بدین.

خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم

این همون روشیه که تقریباً تمام دانش‌آموزان دنیا ازش استفاده می‌کنن! بخش‌های مهم متن هر درس رو با خط کشیدن زیر عبارت‌های مهم مشخص کنین. وقتی برای مرور کردن سراغ این درس‌ها برمی‌گردین، قطعاً چشم‌تون اول از همه همین کلمات و عبارت‌های مهم رو می‌بینه. به جای خط کشیدن می‌تونین از ماژیک‌های رنگی و هایلایترهایی که جلب توجه می‌کنن هم استفاده کنین.

نکته‌ای که باید بهش توجه کنین اینه که اگه تمام متن کتاب درسی رو به عنوان قسمت‌های مهم خط کشی کنین، بعداً فقط و فقط با صفحات خط خطی شده روبه‌رو شده و در زمان درس خوندن سرگیجه می‌گیرین! پس وسواس رو کنار بذارین و به علامت زدن عبارت‌های مهم برای خلاصه‌نویسی کنکور بسنده کنین.

حاشیه‌نویسی

حاشیه‌نویسی

اگه تا حالا سوال‌های مهم یا نکته‌هایی که توی متن درس وجود نداره رو توی حاشیه‌های کتاب درسی‌تون یادداشت می‌کردین، یعنی از روش حاشیه‌نویسی کردن استفاده می‌کردین. حاشیه‌نویسی یکی از پرکاربردترین انواع روش‌های خلاصه‌نویسی کنکوره که برای نوشتن نکات مهم عکس‌ها، نمودارها و جدول‌های کتاب درسی اهمیت زیادی داره.

خلاصه‌نویسی برای درسی مثل دین و زندگی به خاطر آیات و روایاتی که داره، با کمک حاشیه‌نویسی راحت‌تر انجام میشه.

دسته‌بندی

دسته‌بندی کردن هم از روش‌هاییه که خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری برای کنکور رو ساده‌تر از قبل میکنه. مثلاً کتاب ادبیات فارسی شامل چند نوع مبحث مختلف میشه: تاریخ ادبیات، املا و لغت، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی.

شما می‌تونین با دسته‌بندی کردن این مطالب خلاصه‌نویسی هر کدوم رو با روش خاص خودتون انجام بدین. بهترین روش خلاصه‌نویسی برای درس ادبیات در ادامه همین مطلب توضیح داده شده.

روش‌های خلاصه‌نویسی - دسته‌بندی

یادداشت‌برداری

نوشتن یک یادداشت مختصر و مفید از تمام مطالب مهمی که توی متن درس با اون‌ها روبه‌رو شدین، همون روش یادداشت‌برداری کردنه. یادداشت‌برداری برای کنکور باید به صورت کوتاه انجام بشه اما در عین حال معنی و مفهوم رو هم به فرد منتقل کنه. یادتون باشه که خلاصه‌ها رو مثل یک انشای طولانی و حوصله‌سربر ننویسین.

یادداشت‌برداری

درخت حافظه

توی این روش در واقع مطالب موجود توی هر درس رو دسته‌بندی می‌کنین و به شکل یک نمودار درختی یادداشت می‌کنین. با کشیدن این نمودار درختی مطالب درس با نظم خاصی توی ذهن شما ثبت میشن؛ اضافه کردن جزئیات به این درخت، شاخ و برگ میده و تمام مطالب مهم رو تحت پوشش قرار میده.

ویژگی‌های یک خلاصه‌نویسی مفید

نوشتن یک خلاصه‌نویسی مفید نیازمند اینه که اصول خاصی توی اون رعایت بشه:

مطالب مهم رو شامل بشه

اگه قرار باشه تمام متن کتاب رو به عنوان خلاصه یادداشت کنین، خلاصه‌نویسی بی‌معنی میشه! برای نوشتن خلاصه یک درس به مطالب مهم توجه کنین؛ یعنی تمام جمله‌ها رو هایلایت نکنین و فقط کلمات مهم و نکته اصلی جمله رو هدف قرار بدین.

کوتاه اما قابل فهم باشه

شما می‌تونین با اجرای تکنیک‌هایی ساده خلاصه‌نویسی کنکورتون رو کوتاه اما قابل فهم و اجرا کنین. یعنی مثلاً به جای این که بنویسین افزایش پیدا میکنه، از فلش‌های رو به بالا یا پایین استفاده کنین. این سبک از علامت‌گذاری‌ها هم باعث تصویرسازی توی ذهن شما میشن و هم یک متن کوتاه و پر مفهوم رو ایجاد می‌کنن.

ویژگی‌های خلاصه‌نویسی - کوتاه وقابل فهم

مختص خودتون باشه

به طور کلی نوشتن خلاصه یک متن یا حتی یک داستان، می‌تونه مثل مرور کردن اون عمل کنه و تأثیر زیادی توی یادگیری اون داشته باشه. پس استفاده از خلاصه‌نویسی بقیه، به جای نوشتن یک متن خلاصه خوب به زبان خودتون، نه تنها به نفع شما نیست بلکه به ضرر شما هم هست!

مرتب و تمیز نوشته بشه

ذهن شما باید به کمک این متن خلاصه‌نویسی سازماندهی بشه و نظم بگیره. حالا اگه متن خلاصه‌نویسی کنکور کاملاً پراکنده و نامرتب نوشته شده باشه، نمی‌تونه توی زمان کوتاه نتیجه خوبی برای شما داشته باشه. سعی کنین توی دفتری خلاصه بنویسین که بتونین به اون برگه اضافه کنین؛ متن‌ها رو مرتب و تمیز بنویسین و از خودکارهای رنگی هم استفاده کنین.

نحوه صحیح خلاصه‌نویسی برای هر کدوم از درس‌های کنکور

روش‌های خلاصه‌نویسی کنکور برای هر کدوم از درس‌ها با توجه به ماهیتی که دارن، متفاوته. توی ادامه دروس مختلف کنکور رو توی دو گروه عمومی و اختصاصی مورد بررسی قرار داد‎یم:

خلاصه‌نویسی دروس عمومی

ادبیات فارسی: هر کدوم از مباحث مختلف کتاب ادبیات فارسی نیازمند روش خاصی از خلاصه‌نویسی کردن برای کنکور هستن. مثلاً برای بخش املا و لغات خلاصه‌نویسی کردن معنی درستی نداره! اگه جزو اون گروهی هستین که برای یادگیری بهتر به نوشتن نیاز دارین، می‌تونین کلماتی که برای شما سخت هستنن رو توی دفتری جدا یادداشت کنین و بعداً برای مرور کردن به اون‌ها مراجعه کنین.

در مورد آرایه‌ها، قرابت معنایی و دستور زبان هم خلاصه‌نویسی کردن خیلی رایج نیست؛ اما در عوض علامت‌گذاری کردن تست‌هایی که برای شما سخت هستن می‌تونه راه خوبی باشه برای این که با سرعت بیشتری درس‌ها رو مرور کنین. استفاده از بهترین روش مطالعه ادبیات کنکور در کنار خلاصه‌نویسی کردن می‌تونه شما رو به بهترین نتایج برسونه.

عربی: نکته‌برداری کردن از روی تست‌ها می‌تونه بهترین روش برای خلاصه‌نویسی کنکور درس عربی باشه. یادگیری درس عربی به حل تعداد زیاد تست وابسته‌ست؛ پس همون قانون همیشگی علامت‌گذاری کردن تست‌ها رو برای این درس هم حتماً اجرا کنین. توی روش مطالعه عربی کنکور به حل تست و رفع اشکال اهمیت زیادی بدین؛ نکته‌هایی که توی زمان رفع اشکال آموزش می‌بینین رو توی دفتر خلاصه‌های خودتون وارد کنین.

دینی: اصلی‌ترین راز یک خلاصه‌نویسی مفید برای درس دین و زندگی، حاشیه‌نویسی کردنه. این روش مخصوصاً برای یادگیری آیات این درس تأثیرگذاری زیادی داره. با حاشیه‌نویسی کردن در کنار مرور متن کتاب درسی، تمام نکته‌هایی که در بین تست‌ها و درسنامه‌ها یاد گرفتین رو هم دوباره مرور می‌کنین. اگه بتونین روش مطالعه دینی کنکور رو به خوبی اجرا کنین، با حل تست و برنامه داشتن قطعاً به موفقیت می‌رسین.

زبان انگلیسی: نوشتن گرامرها و لغات زبان انگلیسی توی دفترچه‌ای جدا، می‌تونه روش خوبی برای خلاصه‌نویسی باشه؛ اما برای یادگیری بخش کلوز تست و درک مطلب باید هر شب تست بزنین تا همه چیز توی ذهن شما تثبیت بشه. خوندن انگلیسی کنکور زمانی مفیده که بتونین با نظم فرآیند مطالعه و مرور رو اجرا کنین.

خلاصه‌نویسی دروس عمومی

خلاصه‌نویسی دروس اختصاصی

ریاضی: بعضی از داوطلبان کنکور تست‌هایی که برای اون‌ها اهمیت داره رو همراه با فرمول‌های مهم ریاضی توی یک دفتر یادداشت می‌کنن و برای مرور از این دفتر استفاده می‌کنن. اما اگر اهل نوشتن نیستین، می‌تونین از همون روش علامت‌گذاری تست‌های مهم استفاده کنین.

فیزیک: تعداد زیاد فرمول‌هایی که توی کتاب فیزیک وجود داره، یکی از دلایل اصلی نیاز داوطلبان به خلاصه‌نویسی فیزیک برای کنکوره. برای خلاصه‌نویسی این درس می‌تونین همه چیز رو جداگانه یادداشت کنین اما پیشنهاد می‌کنیم توی یادداشت فرمول‌ها زیاده‌روی نکنین!

یعنی فرمول‌های اصلی رو یادداشت کنین و روش تبدیل کردن اون‌ها به فرمول مورد نیاز برای هر تست رو یاد بگیرین. به خاطر داشته باشین که همیشه یاد گرفتن خیلی خیلی موثرتر از حفظ کردنه؛ پس از بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور استفاده کنین تا به نتیجه برسین.

شیمی: درس شیمی که ترکیبی از هر دو نوع مطلب حفظی و حل کردنیه، به روشی ترکیبی برای خلاصه‌نویسی کردن نیاز داره. مثلاً نوشتن واکنش‌های موازنه شده به شکل کارت‌های کوچک و مرور کردن اون‌ها به شکل هر روزه می‌تونه تأثیر زیادی توی یادگیری داوطلبان کنکور داشته باشه.

حاشیه‌نویسی کردن هم راه خوبی برای یادگیری بهتر مطالب حفظی کتاب شیمیه. با استفاده از روش مطالعه شیمی کنکور هم به مطالب مفهومی و هم به مطالب حفظی تسلط پیدا می‌کنین.

زیست: نکته‌ها و مطالب مهم کتاب زیست‌شناسی انقدر زیاده که میشه از اون‌ها یک کتاب دیگه نوشت! بهترین راه برای خلاصه‌نویسی زیست کنکور اینه که بین تمام صفحات کتاب درسی یک برگه سفید قرار بدین؛ به مرور زمان با حل کردن تست‌های مختلف و خوندن درسنامه‌ها کم کم توی هر کدوم از این برگه‌ها نکته‌های مهم رو یادداشت کنین.

مطالب مهمی که مرتبط با عکس‌ها و شکل‌های داخل کتاب هستن رو از طریق حاشیه‌نویسی یادداشت کنین. با این کار توی دوره مرور و جمع‌بندی با یک نگاه به خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی که انجام دادین، همه چیز یادتون میاد. برای داوطلبان کنکور تجربی پیدا کردن روش مطالعه زیست کنکور یک چالش بزرگه که با خلاصه‌نویسی صحیح تا حدود زیادی اجرا میشه.

خلاصه‌نویسی دروس اختصاصی

چه زمانی از خلاصه‌نویسی کنکور استفاده کنیم؟

نوشتن این خلاصه‌ها رو انجام دادین چون توی زمان مرور و جمع‌بندی کنکور به یک منبع جامع و کامل و در عین حال مختصر و مفید، نیاز دارین. پس قبل از شرکت توی آزمون‌های آزمایشی و توی روزهای نزدیک به کنکور نیاز خودتون رو به مطالبی که برای کنکور خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری کردین بیشتر از همیشه احساس می‌کنین.

پیشنهاد میشه یک روز قبل از تست زدن برای هر درس خلاصه‌نویسی‌های خودتون رو مرور کنین. بعد از تست زدن هم با یک بار مرور کردن تمام مواردی که شما رو به چالش کشیده بودن، خوب تو یادتون می‌مونه. بعد از حل تست نکته‌های جدیدی که یاد گرفتین رو به خلاصه‌ها و یادداشت‌برداری برای کنکور اضافه کنین.

توی دوران کنکور باید از منابع جامع و کاملی برای درس خوندن استفاده کنین؛ همچنین باید دقت داشته باشین که برای یادگیری تست زدن، روش مطالعه هر درس و نکات کنکوری اون سر هر کلاسی حاضر نشین! یا خودتون رو درگیر رفت‌وآمد بین کلاس‌های کنکوری مختلف نکنین.

سعی کنین یک کلاس کامل رو جایگزین چندین کلاس مختلف کنین تا از زمانی که در اختیار دارین بهترین استفاده رو بکنین. حضور توی کلاس آنلاین کنکور می‌تونه شما رو از رفت‌وآمد بین کلاس‌های مختلف راحت کنه؛ با کمک کلاس‌های آنلاین کنکور از اتاق خودتون با دسترسی به اینترنت سر کلاس حاضر میشین و معلم رو به خونه میارین.

سخن پایانی درباره اصول خلاصه‌نویسی کنکور

یادتون باشه که با هدف یادگیری سریع‌تر خلاصه‌نویسی کنکور رو انجام میدین؛ پس نیازی نیست که جزئیات زیادی رو شامل بشه و باید به صورت کلی همه موارد مهم رو برای شما یادآوری کنه. اگه جزو اون گروهی از داوطلبان کنکور هستین که برنامه‌ریزی درستی برای مطالعه و آمادگی کنکور دارن و شرکت توی آزمون‌ها را جدی می‌گیرن، پس حتماً به استفاده از روش‌های خلاصه‌نویسی کنکور احتیاج پیدا می‌کنین. شک نکنین که با مطالعه اصولی و مطابق با برنامه‌ریزی کنکور، هر روز قدمی به سمت اهداف تحصیلی خودتون برمی‌دارین.

آیا برای خلاصه نویسی باید حتماً تمام جزئیات رو بنویسیم؟
خیر، شما تنها باید برخی از کلمات و نکات کلیدی جزوه خودتون رو بنویسین تا بتونین به آسونی با خوندن اون توی کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام دروس‌تون رو دوره کنین.

چه زمانی باید از خلاصه ها و یادداشت های درسی‌مون استفاده کنیم؟
شما باید توی زمان جمع بندی کنکورتون از خلاصه ها و یادداشت‌ها برای دوره کردن استفاده کنین تا مطالب درسی رو فراموش نکنین.

خیر، شما تنها باید برخی از کلمات و نکات کلیدی جزوه خودتون رو بنویسین تا بتونین به آسونی با خوندن اون توی کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام دروس‌تون رو دوره کنین.

شما باید توی زمان جمع بندی کنکورتون از خلاصه ها و یادداشت‌ها برای دوره کردن استفاده کنین تا مطالب درسی رو فراموش نکنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد