آسون‌ترین رشته‌های مهندسی

شاید برای شما هم این سوال پیش اومده باشه که آسون‌ترین رشته‌های مهندسی کدومن؟ در واقع باید گفت همه رشته‌ها کم و بیش سختی خودشون رو دارن. ولی برای یادگیری بعضی از دروس باید تلاش بیشتری داشته و زمان بیشتری هم صرف کنین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

در بین رشته‌های مهندسی، رشته‌هایی هستن که داوطلبان راحت‌تر می‌تونن به اون‌ها وارد بشن و همچنین محتوای درسی این رشته‌‌ها نسبت به بقیه رشته‌های مهندسی مقداری راحت‌تره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معرفی رشته‌های مهندسی آسون

رشته‌های دانشگاهی بر اساس محتوای واحدهای درسی و ماهیتی که دارن می‌تونن سخت و یا کمی آسون‌تر باشن.

هرچند که برای موفقیت در همه رشته‌های تحصیلی باید تلاش کرد، ولی میزان و نوع این تلاش در رشته‌های مختلف متفاوته.

مثلا دانشجوی پزشکی به خاطر ماهیت حساس و مهم رشته‌‌ای که داره در اون تحصیل می‌کنه، باید واحدهای سختی رو پشت سر بذاره. در ادامه این مطلب درباره آسون‌ترین رشته‌های مهندسی توضیحاتی رو آوردیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مهندسی چیست؟

مهندسی، استفاده از روش‌های علمی و قوانین طبیعت و فیزیک برای ساخت یا طراحی مواد، ماشین‌ها، سازه‌ها، سامانه‌ها یا پردازش‌هاست. به افرادی که در رشته مهندسی تحصیل کردن، مهندس گفته میشه.

مهندسی در تاریخ بشر سابقه طولانی داشته و از سال‌ها پیش، زمانی که انسان‌ها اختراع‌هایی مثل چرخ و قرقره داشتن، وجود داشته.

مهندسی چیست؟

در حال حاضر مهندسی گسترش پیدا کرده و به رشته‌های مجزا و مختلفی تقسیم شده. تنوع رشته‌های مهندسی خیلی زیاده. داوطلبان کنکور می‌تونن بر اساس علاقه و استعداد خودشون یکی از زیر شاخه‌های مهندسی رو انتخاب کرده و در اون تحصیل کنن.

در این بین بعضی از داوطلبان دنبال پیدا کردن آسون‌ترین رشته‌های مهندسی هستن و بعضی دیگه می‌خوان بدونن بهترین رشته‌های مهندسی کدومه؟

 

آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور به سبک رتبه‌های برتر

با مشاهده این ویدیو شما رو با پارامترهای مهم انتخاب رشته و همچنین نکات طلایی برای داشتن یک انتخاب رشته عالی آشنا می‌کنیم.

برای اینکه بتونین انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشین، بهتره حتما با الگوریتم‌های خاص انتخاب رشته کنکور آشنا بشین. همچنین پارامترهای مهمی برای انتخاب رشته وجود داره که باید حتما از اون‌ها اطلاع داشته باشین.

مهمترین رشته‌های مهندسی کدومن؟

در بین رشته‌های مختلف مهندسی، بعضی از اون‌ها شناخته شده‌تر بوده و اهمیت بیشتری دارن و در واقع، از پردرآمد‌ترین رشته‌های مهندسی دنیا هستن.

بازار کار و درآمدزایی مهم‌ترین مولفه‌ها برای اولویت‌بندی رشته‌های مهندسی هستن. در ادامه به چند تا از مهم‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی اشاره می‌کنیم:

  • مهندسی مکانیک؛
  • مهندسی کامپیوتر؛
  • مهندسی نفت؛
  • مهندسی هوافضا؛
  • مهندسی عمران؛
  • مهندسی معماری؛
  • مهندسی هسته‌ای؛
  • مهندسی شیمی.

رشته‌های آسون مهندسی کدومن؟

داوطلبان رشته ریاضی، موقع انتخاب رشته با چندین رشته مهندسی رو‌به‌رو میشن که ممکنه قبل از اون حتی اسمش رو هم نشنیده باشن.

رشته‌های مهندسی امروزه اهمیت زیادی دارن و بر اساس میزان توجه داوطلبان کنکور به اون‌ها، بازار کار و درآمدشون، اولویت‌بندی میشن.

رشته‌های آسون مهندسی کدومن؟

در بین رشته‌های مهندسی بعضی سخت‌تر بوده و نیازمند هوش و تلاش بیشتری هستن؛ ولی در مقابل بعضی از اون‌ها راحت‌تر هستن. در ادامه نام چند تا از آسون‌ترین رشته‌های مهندسی که نسبتا ساده‌تر از بقیه رشته‌های مهندسی هستن اومده.

(افراد، دشواری و ساده بودن دروس و رشته‌ها رو بر اساس ویژگی‌های شخصی خودشون و توانایی‌هاشون انتخاب می‌کنن. پس نظرات در این زمینه متفاوته.)

مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست، علوم و فنون مهندسی رو برای ارزیابی محیط زیست و بهبود شرایط اون به کار می‌گیره.

هر چند که مهندسی محیط زیست همونطور که از اسمش معلومه، برای ما و سیاره زمین که محل زندگی ماست، اهمیت زیادی داره و نتایج اون می‌تونه در زندگی همه مردم جهان موثر باشه، ولی بعضی اون رو در دسته رشته‌های آسون مهندسی قرار دادن.

مهندسی کشاورزی

در بین آسون‌ترین رشته‌های مهندسی، اسم مهندسی کشاورزی هم دیده میشه. کشاورزی به طور مستقیم مربوط به طبیعت و گیاهانه.

بهتره افرادی که رشته مهندسی کشاورزی رو انتخاب می‌کنن رابطه خوبی با طبیعت داشته و به مطالعه درباره اون علاقه‌مند باشن.

مهندسین کشاورز ممکنه در مزارع، کارخانه‌ها یا شرکت‌های کشاورزی مشغول به کار بشن. فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی، می‌تونن در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کنن.

مهندسی معماری

معماری رشته‌ای آمیخته از فن و هنره. این رشته هم جنبه ریاضیاتی داره و هم جنبه هنری؛ به همین دلیل مورد توجه خیلی از افراد هنر دوسته.

مهندسی معماری

مهندسی معماری مربوط به طراحی نقشه، خلق فضاهای جدید و تکنیک‌‌های ساخت و سازه. یک مهندس معمار، اول سازه‌ای که مد نظر داره رو در ذهنش خلق می‌کنه و بعد اون رو به اجرا درمیاره.

مهندسی عمران

خیلی از افراد رشته مهندسی عمران رو شبیه به مهندسی معماری می‌دونن. از این جهت که هر دو رشته مربوط به ساخت و ساز بناهای مختلف هستن، به همدیگه شبیه‌ هستن ولی مهندسی عمران بیشتر روی جنبه فنی ساخت و ساز تاکید داره. مهندسی عمران جزو محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی در رشته ریاضی بوده و تاکنون داوطلبان زیادی رو به خودش جذب کرده.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مهندسی صنایع

امروزه در همه صنایع و کارخانه‌ها به وجود مهندس صنایع نیازه. مهندس صنایع منابع مالی، انسانی و تجهیزات رو ساماندهی کرده و بهینه سازی می‌کنن.

در واقع وجود مهندس صنایع باعث بهبود عملکرد در یک کارخونه میشه. اون کیفیت محصولات رو بالا برده و سودآوری رو افزایش میده.

میشه گفت بقیه رشته‌های مهندسی مثل مهندسی برق، مهندسی عمران و.. مصالح ساختمانی هستن و مهندسی صنایع مثل ماده‌ای چسبناک این مصالح رو بهم می‌چسبونه و باعث میشه تا ساختمان سرپا بشه و درست شکل بگیره.

مهندسی زیست شناسی

مهندسی زیست شناسی یا مهندسی علوم زیستی، مفاهیم و روش‌های زیستی رو برای حل مشکلات مرتبط با علوم زیستی به کار می‌بره. مهندسین از ریاضیات و فیزیک برای ساخت ابزار و ساختارها استفاده می‌کنن.

اما، مهندس زیستی از دانش زیست شناسی برای مطالعه و توسعه زیست فناوری استفاده می‌کنه.

مهندسی زیست شناسی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رشته مهندسی زیست شناسی، تجزیه و تحلیل راه‌حل‌های مقرون به صرفه در ارتباط با مشکلات سلامتیه.

چجوری رشته مهندسی مناسب خودمون رو انتخاب کنیم؟

همونطور که گفته شد، مهندسی رشته گسترده‌ایه و زیر شاخه‌های زیادی داره. برای اینکه بتونین بهترین رشته مهندسی رو برای خودتون انتخاب کنین، باید مسائل مختلفی رو مورد توجه قرار بدین.

مثلا بررسی کنین که علاقه و استعداد شما بیشتر به سمت کدوم رشته مهندسیه. در ادامه به چند موضوعی که باید قبل از انتخابِ رشته مهندسی مورد نظر خودتون به اون‌ها دقت کنین، اشاره شده:

 

علاقه شخصی خودتون رو مد نظر قرار بدین

خیلی مهمه که رشته‌ای که می‌خواین چهار سال از عمر خودتون رو صرف خوندن اون کنین، رشته مورد علاقه شما باشه.

علاوه بر این انتخاب رشته فقط به خاطر گذروندن دوران دانشگاه اهمیت نداره و ممکنه رشته‌ای که انتخاب می‌کنین شغل آینده شما و به نوعی تمام زندگی شما رو تحت تاثیر قرار بده. پس در درجه اول به علاقه شخصی خودتون توجه کنین و اون رو نادیده نگیرین.

به استعدادها و مهارت‌های خودتون توجه کنین

برای انتخاب رشته مهندسی، گزینه‌های متنوع و زیادی پیش رو دارین. باید بررسی کنین که استعداد شما در کدوم رشته مهندسی بیشتره و آیا مهارتی دارین که در یک رشته مهندسی دارای اهمیت باشه؟ به استعدادها و مهارت‌های خودتون توجه کنینمثلا شما شخصی هستین که به ماشین‌های مختلف علاقه داره و سعی می‌کنه ایرادات ماشین‌ها رو برطرف کنه و یا شخصی هستین که از دیدن ساختمان‌های بلند و خانه‌های عجیب غریب لذت می‌بره؟

 

محتوای درسی رشته‌های مهندسی رو بررسی کنین

برای آشنایی بیشتر با رشته‌های مهندسی، بهتره واحدهای درسی رشته‌های مهندسی مورد نظر خودتون رو بررسی کنین.

با این کار متوجه می‌شوین که در دانشگاه بیشتر با چه درس‌هایی سر و کار دارین و انتخاب براتون آسون‌تر میشه. بعضی وقت‌ها داوطلبان کنکور سراسری بدون شناخت کافی از محتوای درسی رشته‌های مختلف، دست به انتخاب رشته می‌زنن و بعد، از انتخاب خودشون پشیمون میشن.

درباره بازار کار و درآمد رشته‌های مهندسی تحقیق کنین

یکی از مهمترین کارهایی که برای انتخاب از بین رشته‌های مهندسی باید بهش توجه کنین، بازارکار و درآمد رشته مهندسیه.

شاید وقتی برای اولین بار قراره وارد دانشگاه بشین، زیاد به درآمد رشته تحصیلی خودتون فکر نکنین. ولی خیلی زود متوجه می‌شین که چه اشتباه بزرگی مرتکب شدین.

حتما قبل از انتخاب رشته، رشته‌های انتخابی خودتون رو از نظر درآمد و بازار کار مورد بررسی قرار بدین.

شرایط شغلی رشته‌های مهندسی رو بررسی کنین

یکی دیگه از مهمترین کارهایی که باید قبل از انتخاب رشته انجام بدین، بررسی کردن شرایط شغلی و محیط شغلی رشته‌های مورد نظرتونه.

نام رشته‌هایی که قصد دارین در لیست انتخاب رشته خودتون وارد کنین، روی یک برگه کاغذ بنویسین.

شرایط شغلی رشته‌های مهندسی رو بررسی کنین

بعدش هر روز درباره شرایط کاری و شغلی یک رشته تحقیق و بررسی کنین. می‌تونین برای این کار از اطرافیان خودتون که در رشته مورد نظر شاغل هستن اطلاعات کسب کنین و یا به صورت تحقیق میدانی، افراد شاغل در رشته مورد نظرتون رو پیدا کنین و از اون‌ها درباره شرایط کاری‌شون پرس‌و‌جو کنین.

اگه شرایط انجام تحقیق میدانی و پرس‌و‌جو از افراد رو نداشتین، حداقل کاری که می‌تونین انجام بدین، یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنته. امروزه اینترنت بزرگترین منبع اطلاعاتی ما بوده و تقریبا برای همه پرسش‌های ما جواب داره.

جمع‌بندی آسون‌ترین رشته‌های مهندسی

در گروه آزمایشی ریاضی چندین رشته مهندسی قرار گرفته. داوطلبان می‌تونن بر اساس علاقه خودشون یکی از رشته‌های مهندسی رو انتخاب کنن.

بعضی از رشته‌های مهندسی نسبت به بقیه مقداری دشوار‌تر بوده و قبولی در اون‌ها هم سخت‌تره. ولی بعضی از اون‌ها کمی آسون‌تر بوده و داوطلبان راحت‌تر می‌تونن وارد این رشته‌های دانشگاهی بشن.

مهندسی کشاورزی و مهندسی صنایع جزو رشته‌های عمومی‌تر مهندسی هستن که وارد شدن به اون‌ها نسبت به بعضی دیگه از رشته‌های مهندسی آسون‌تره.

ما در این مقاله از پرش، این موضوع رو به صورت کامل بررسی کردیم.

همونطور که در مقاله هم ذکر کردیم آسون‌ترین رشته‌های مهندسی شامل مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست، مهندسی کشاورزی و … میشه.

چرا نداشته باشه؟ با توجه به تقاضای بالای رشته‌های مهندسی در بازار کار، حتی ساده‌ترین رشته‌های مهندسی هم می‌تونن پولساز باشن.

خیر. به هیچ وجه این اشتباه رو نکنین. شما باید به استعدادها، توانایی‌ها و شرایط‌تون نگاه کنین. در صورت داشتن ویژگی‌هایی که باعث میشه توی سخت‌ترین رشته‌های مهندسی شرکت کنین، حتما این کار رو انجام بدین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد