میزان تاثیر معدل بر کنکور

تاثیر معدل در کنکور 1402-1403 به چه صورت خواهد بود؟

همیشه برای دانش‌آموزان این سوال وجود داشته که چرا فقط تست‌های موجود در آزمون کنکور باید سرنوشت تحصیلی آن‌ها را رقم بزند؟! پس تکلیف دوازده سال درسی که خوانده‌اند و استرس‌هایی که شب امتحان کشیده‌اند چه می‌شود؟!

با اجرای طرح تاثیر معدل در کنکور این چالش برطرف می‌شود؛ میزان تاثیر معدل در کنکور بسته به این که تراز شخص چقدر باشد، تعیین می‌شود. به طور کلی طبق آخرین تغیرات اعلام شده در کنکور 1403 داوطلبان با افزایش تاثیر معدل تا 50 درصد در آزمون سراسری امسال روبه‌رو هستند.

ما در این مقاله آخرین تغییرات آزمون سراسری را بررسی می‌کنیم؛ در صورتی که تغییراتی توسط سازمان سنجش اعلام شود متعاقبا در همین جا اعلام می‌شود.

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید و قدیم متفاوت است. میزان تاثیر معدل در کنکور برای هر کدام از این دو گروه بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات نهایی کشوری محاسبه می‌شود. عواملی مثل نمره کتبی هر درس و زیرگروه آزمایشی که در آن تحصیل می‌کنید، می‌تواند در میزان تاثیر معدل در نتیجه کنکور موثر باشد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

میزان تاثیر معدل در کنکور

پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی و معدل، بر اساس ظرفیت 85 درصدی انجام می‌شود؛ برای این گروه از افراد تاثیر معدل به صورت 100 درصدی اعمال می‌شود. اما کسانی که از سال 84 به بعد در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، علوم و معارف اسلامی دیپلم گرفته باشند، معدل کتبی آن‌ها در کنکور موثر خواهید بود.

اگر امتحانات یک یا چند درس این افراد به صورت نهایی برگزار شده باشد، این قانون شامل حال آن‌ها می‌شود. اگر می خواهید اطلاعاتی از آخرین تغییرات کتاب درسی کنکور داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه همراه ما باشید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

چگونگی تاثیر معدل در کنکور نظام جدید و قدیم

برای داوطلبان کنکور نظام قدیم که امتحانات نهایی دیپلم و پیش‌دانشگاهی را پشت سر می‌گذارند، تاثیر معدل و سوابق تحصیلی به دو عامل بستگی دارد: تراز امتحانات نهایی سوم دبیرستان و تراز امتحانات نهایی پیش‌دانشگاهی. نمرات کسب شده توسط هر فرد در امتحانات مذکور، به ترتیب 25 درصد و 5 درصد روی رتبه و تراز کل داوطلب تاثیر گذار خواهد بود.

اما برای داوطلبان کنکور نظام جدید که دوره پیش دانشگاهی ندارند ماجرا متفاوت خواهد بود. تاثیر معدل در کنکور برای این افراد در یکی از دو حالت زیر انجام خواهد شد:

  • بدون اعمال سوابق تحصیلی دیپلم
  • فقط اعمال سوابق تحصیلی دیپلم به میزان حداکثر ۳۰ درصد

به طور خلاصه اگر بخواهیم این دو گروه را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که برای داوطلبان نظام جدید، کل 30 درصد روی نمرات امتحان نهایی دیپلم است در حالی که این 30 درصد برای داوطلبان نظام قدیم به دو بخش 25 درصد و 5 درصد تقسیم‌بندی می‌شود.

نحوه تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت است یا منفی؟

بر اساس طرحی که در سال 94 تصویب شد، معدل داوطلبان کنکور بر رتبه آن‌ها تاثیر قطعی داشت. یعنی معدل آن‌ها می‌توانست روی نتیجه نهایی هم تاثیر مثبت داشته باشد و هم تاثیر منفی! اما این قانون فقط یک سال اجرایی شد و بعد از آن ماجرای تاثیر منفی معدل منتفی شد. بنابراین حالا تاثیر معدل در کنکور فقط به صورت مثبت اعمال می‌شود.

پس برای آن دسته از داوطلبانی که نتوانسته‌اند معدل خوبی کسب کنند هم جای نگرانی وجود ندارد.

نحوه تاثیر معدل بر کنکور

میزان تاثیر معدل در کنکور 1403

بر اساس تصمیماتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده، سوابق تحصیلی داوطلبانی که در کنکور سال 1403 شرکت می‌کنند تا 40 درصد روی نتیجه کنکور آن‌ها تاثیر خواهد داشت. تاثیر معدل در کنکور 1403 هم به صورت مثبت اعمال می‌شود. بنابراین نیاز است تا به افزایش نمره معدل خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای این کار توصیه می‌کنیم مقاله «راهکارهای افزایش معدل» را مطالعه کنید.

چه کسانی شامل تاثیر معدل 50 درصدی در کنکور می‌شوند؟

داوطلبان نظام قدیم که قبل از سال تحصیلی 97 – 98 فارغ‌التحصیل شده‌اند، شامل قانون 50 درصدی تاثیر معدل در کنکور 1403 خواهند شد. کسانی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد گرفته باشند از تاثیر مثبت معدل خود در کارنامه کنکور بهره‌مند خواهند شد.

از بین داوطلبان نظام جدید هم کسانی که از کنکور 98 به بعد برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی خواهند داشت.

تمام داوطلبانی که از سهمیه‌های مختلف کنکور استفاده می‌کنند هم از تاثیر مثبت معدل در کنکور 1403 بهره می‌برند.

چه کسانی شامل تاثیر معدل در کنکور 1403 نمی‌شوند؟

اگر در کنکور رشته تحصیلی دبیرستان خود شرکت کنید، این قانون شامل حال شما خواهد شد، در غیر این صورت از تاثیر 50 درصدی محروم می‌شوید. یعنی اگر تغییر رشته دهید این قانون برای شما اجرا نخواهد شد. البته بسته به نوع تغییر رشته و دروس مشترک بین دو رشته این تاثیر کمتر خواهد شد، نه این که به طور کامل اجرا نشود.

برای دانش‌آموزانی که دیپلم رشته‌های فنی و کاردانش دارند هم خبری از تاثیر معدل در کنکور نیست!

چطور معدل کتبی خود را برای کنکور بالاتر ببریم؟

از آن‌جایی که دانش‌آموزان زیادی نگران نمرات امتحانات نهایی خود هستند، آموزش و پرورش راه‌حلی برای این افراد مهیا کرده است. طرح ترمیم معدل به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا برای درس‌هایی که نمره پایینی کسب کرده‌اند، دوباره امتحان دهند. این طرح برای دیپلم و پیش دانشگاهی اجرایی می‌شود و شرایط خاص خودش را دارد. اطلاعات بیشتر در مورد این طرح را در مقاله زیر بخوانید:

افزایش معدل کتبی برای آزمون کنکور

تاثیر معدل در کنکور 1402-1403 چقدر است؟

بر اساس آخرین تغییرات اعلام شده در آزمون سراسری 1403 معدل سال دوازدهم 50 درصد در نتیجه آزمون داوطلبان تاثیرگذار است؛ این درصد در سال‌های بالاتر بیشتر می‌شود. با توجه به افزایش سهم معدل در آزمون سراسری، داوطلبان باید در کنار توجه به دروس تخصصی از مطالعه دروس عمومی خود غافل نشوند؛ زیرا معدل دانش‌آموزان در سال آخر ترکیبی از دروس تخصصی و عمومی دانش‌آموزان است.

2- کنکور فقط برای دروس تخصصی برگزار می‌شود.

تصمیم دیگر در این طرح این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل ‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود. در اصل از این به بعد امتحان دروس عمومی به صورت نهایی برگزار می‌شود و تاثیر معدل در کنکور فقط منحصر به درس‌های عمومی است.

3- دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو حدود و شرایط تعیین کنند.

نکته مهم دیگری که در مورد قانون تاثیر معدل در کنکور وجود دارد: دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند. اگر معدل داوطلب از میزان مشخص شده، پایین‌تر باشد دانشگاه این اختیار را دارد که داوطلب را پذیرش نکند.

تاثیر قطعی یا مثبت معدل در کنکور 1402-1403

اعمال تاثیر مثبت معدل به صورتی می‌باشد که تنها در صورتی تاثیر خواهد داده شد که نمرات کسب شده در امتحانات نهایی باعث افزایش رتبه کسب شده داوطلب شود. اما در خصوص تاثیر قطعی معدل باید گفت میزان نمرات کسب شده هر درس داوطلب به میزان تعیین شده برای کلیه داوطلبان لحاظ خواهد شد.

معدل کدام پایه برای کنکور مهم است؟

نمره و معدل امتحاناتی که به صورت نهایی (کشوری) برگزار می‌شوند، برای بهبود رتبه و تراز کنکور اهمیت دارد. برای دانش‌آموزان نظام قدیم نمرات امتحانات نهایی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی بر نتیجه کنکور تاثیر خواهد داشت. اما دانش‌آموزانی که در نظام جدید تحصیل کرده‌اند، از تاثیر مثبت نمرات امتحانات نهایی سال دوازدهم در کنکور بهره می‌برند.

برای خیلی از دانش‌آموزان و والدین این سوال مطرح است که آیا نمرات پایه دهم و یازدهم هم برای کنکور ارزشی دارد؟ جواب این سوال منفی است. همان‌طور که گفتیم نمرات حاصل از امتحانات نهایی که به صورت کشوری برگزار می‌شود، روی نتیجه کنکور تاثیر دارد.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور چگونه است؟

در کنکور سال ۹۸ و ۹۹ برای داوطلبان نظام قدیم (کسانی که شامل قوانین تاثیر سوابق تحصیلی می‌شوند)، تاثیر نمرات با میزان 25 درصد و 5 درصد اعمال شد. به این صورت که نمره هر درس از دروس امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان با حداکثر ۲۵ درصد تاثیر و نمره همان درس در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی با حداکثر ۵ درصد تاثیر روی رتبه اعمال می‌شد. هر دوی این تاثیرات هم به صورت مثبت بود و شرایط را برای دانش‌آموزان سختکوش بهتر کرد.

برای این که بتوانید نحوه تاثیر معدل در کنکور را به خوبی درک کنید، به مثال زیر توجه کنید:

در کارنامه امتحانات نهایی، برای نمرات کتبی درس‌های مختلف، عددی را به عنوان تراز مشخص می‌کنند. حالا تصور کنید تراز معادل نمرات کتبی شما در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی ۶۰۰۰ شده است. در آزمون کنکور هم تراز 7500 را کسب کرده‌اید و قرار است حالا با تاثیر معدا در کنکور به تراز و رتبه نهایی برسید.

تراز کل شما در هر زیرگروه در یکی از چهار حالت زیر محاسبه خواهد شد:

بدون اعمال سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی تراز کل ۷۵۰۰
فقط اعمال سوابق تحصیلی دیپلم به میزان حداکثر ۲۵ درصد تراز کل ۷۳۷۵
فقط اعمال سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی به میزان حداکثر ۵ درصد تراز کل ۷۴۲۵
اعمال همزمان سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی تراز کل ۷۳۰۰

حالت چهارم همان حالتی است که تاثیر آزمون کنکور 70 درصد، تاثیر نمرات کتبی نهایی سوم دبیرستان 25 درصد و تاثیر نمرات کتبی پیش دانشگاهی 5 درصد است. زمانی که تراز بدون اعمال تاثیر معدل بالاتر باشد، در کارنامه عبارت فاقد تاثیر مثبت درج خواهد شد. به عبارت دیگر تاثیر مثبت بالاترین تراز ممکن برای هر زیرگروه در کارنامه کنکور درج خواهد شد.

در واقع تفاوت تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل در کنکور این است که در حالت تاثیر مثبت بالاترین تراز ممکن برای هر زیرگروه در کارنامه کنکور درج خواهد شد. در حالی که با تاثیر قطعی یا مستقیم ممکن است که تراز کنکور داوطلب کاهش هم داشته باشد.

چه کسانی مشمول قانون تاثیر معدل در کنکور 1403 هستند؟

تمامی دانش‌آموزانی که دیپلم یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی را در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) گذرانده‌اند، شامل این طرح خواهند شد. به عبارت دیگر کسانی که از سال 98 به بعد دیپلم گرفته‌اند، از تاثیر مثبت معدل در کنکور بهره می‌برند.

اگر بین سال‌های 84 تا 97 مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشید، با قوانین نظام قدیم از تاثیر معدل در کنکور بهره می‌برید. اما اگر در سال‌های قبل از 84 دیپلم گرفته‌اید سوابق تحصیلی و معدل روی نتیجه کنکور شما تاثیری نخواهد داشت.

سال اخذ مدرک دیپلم اعمال سوابق دیپلم اعمال سوابق پیش دانشگاهی
سال‌های قبل از 84
بین سال 84 تا 90 +
بین سال 91 تا 97 + +
سال 98 و سال‌های بعد از آن +

کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟ معدل کل یا معدل کتبی؟

خود عدد معدل در نتیجه نهایی کنکور تاثیرگذار نخواهد بود اما نمره هر درس به صورت جداگانه به عنوان سابقه تحصیلی موثر است. نمرات هر درس در امتحانات نهایی معدل کتبی داوطلبان را تشکیل می‌دهند و همین نمرات هم در نهایت به عنوان تاثیر معدل در کنکور استفاده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت معدل کتبی نهایی به صورت غیرمستقیم روی کنکور اثرگذار است.

اما برای معدل کل نمرات این ماجرا صدق نمی‌کند؛ از آن‌جایی که معدل کل میانگین همه دروس است (حتی درس‌های خارج از بودجه‌بندی کنکور) نمی‌تواند معیار خوبی برای تاثیرگذاری روی نتیجه کنکور باشد. پس معدل کل یا معدل دیپلم برای کنکوری تاثیر ندارد و این معدل کتبی است که باعث اثرات مثبت روی رتبه و تراز داوطلبان کنکور می‌شود.

تاثیر معدل برای دیپلم‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی چقدر است؟

حتماً شما هم شنیده‌اید که مثلاً داوطلبانی که دیپلم خود را در رشته ریاضی گرفته‌اند، حالا قصد شرکت در کنکور هنر را هم دارند. قوانین مربوط به میزان تاثیر معدل در کنکور برای این افراد متفاوت است. در چنین شرایطی تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 1403 اعمال نمی‌شود.

طرح 50 درصدی فقط برای داوطلبانی قابل اجراست که نوع دیپلم و گروه آزمایشی آن‌ها یکسان باشد. در غیر این صورت میزان تاثیر معدل در کنکور کمتر از 50 درصد خواهد بود؛ بسته به این که دیپلم کدام زیرگروه آزمایشی را دارید، مقدار کمتری از تاثیر مثبت معدل را خواهید داشت.

مثلاً فرض کنید دانش‌آموزی با دیپلم رشته انسانی، قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد. در چنین شرایطی نمرات امتحان‌های فلسفه و منطق نمی‌تواند در نتیجه کنکور تجربی موثر باشد! در نتیجه برای این شخص فقط نمراتی که از دروس عمومی کسب کرده کارآمد است.

نقش تاثیر معدل برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ها از کنکور

در این مقاله همه چیز را درباره چگونگی تاثیر معدل در کنکور با هم بررسی کردیم. با آگاهی از قدم به قدم نحوه تاثر معدل در کنکور و جزئیات مربوط به افرادی که مشمول این طرح می‌شوند، برای شرکت در امتحانات بهتر آماده خواهد شد.

البته اگر نتوانستید نمرات خوبی در امتحانات کسب کنید، نگران نباشید؛ خودتان را برای تست‌های کنکور آماده کنید و همه چیز را سر جلسه جبران کنید. باور داشته باشید که با وجود برنامه‌ریزی کنکور و پایبندی به اجرای آن به بهترین نتایج خواهید رسید.

اگر برای برنامه‌ریزی درسی مناسب کنکور یا پیدا کردن بهترین منابع برای درس خواندن در این روزها به کمک نیاز دارید، می‌توانید شماره خود را وارد کادر زیر کرده و سپس منتظر تماس مشاوران متخصص ما باشید.

بله؛ کسانی که از سال 84 به بعد فارغ‌التحصیل شده باشند می‌توانند از این قانون بهره ببرند.

خیر تاثیر معدل فقط به صورت مثبت روی نتیجه کنکور داوطلب تاثیر خواهد داشت.

به‌خاطر تفاوت دروس در رشته‌های مختلف، تاثیر معدل برای این افراد فقط برای دروس مشترک (مثل درس‌های عمومی) انجام می‌شود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 ، 60 درصد است و به صورت مثبت اعمال می‌شود.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر معدل در کنکور 1402-1403 به چه صورت خواهد بود؟»

  1. آواتار رز

    دیپلم ۸۴ دارم آیا از معدل دیپلمم و تاثیر اون در کنکور میتونم استفاده کنم

    1. آواتار محمدجواد محمدی
      محمدجواد محمدی

      سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه😊
      بله، افرادی که از سال 84 به بعد دیپلم گرفتن، سوابق دیپلم برای اون‌ها اعمال میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد