مقایسه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان

مقایسه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان

مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به خاطر امکانات و شرایط ویژه و همچنین شهریه پایین‌تر نسبت به مدارس غیر انتفاعی، جذابیت زیادی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هاشون دارن.

ما توی این مقاله قصد داریم با معرفی این دو نوع مدرسه و مقایسه مزایا و معایب‌شون، به شما برای انتخاب مدرسه دوره متوسطه فرزندتون کمک کنیم.

مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان هر دوشون آزمون ورودی دارن و جزء مدارس برتر هستن که دانش‌آموزان بااستعداد و سخت‌کوش می‌تونن برای ورود به این مدارس در آزمون ورودی اون‌ها شرکت کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

«بچه‌مو کجا ثبت‌نام کنم؟» این سوأل اکثر پدرها و مادرهاییه که فرزندشون به متوسطه اول یا دوم رسیده. خصوصاً اگه بچه درس‌خونی داشته باشین، اهمیت انتخاب مدرسه براتون دوچندان میشه.

ما اینجا به مقایسه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان پرداختیم، چون انتخاب خیلی از خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندشونه.

مدارس نمونه دولتی

این مدارس مستقیماً زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کنن و ویژگی مهم اون‌ها داشتن شرایطی خاص، برای ورود به مدرسه‌ست.

فرزند شما برای ورود به مقطع متوسطه اول باید نمره خیلی خوب توی همه امتحانات نوبت دومِ پایه ششم کسب کنه (این مقطع آزمون نداره). برای متوسطه دوم هم، علاوه بر داشتن معدل بالای 17 در امتحانات نوبت دومِ پایه نهم، باید توی آزمون ورودی هم شرکت بکنه.

خیلی از والدین تمایل دارن با مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی به صورت دقیق آشنا بشن؛ اطلاع از این موضوع می‌تونه به خیلی از پدر و مادر‌ها کمک کنه. ما در ادامه این موضوع رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

مدارس نمونه دولتی

مزایای مدارس نمونه دولتی:

  • پذیرش:
    به خاطر شرایط ثبت‌نامِ این مدارس، همه افراد امکان ورود به اون‌ها رو ندارن و فقط دانش‌آموزانی با سطح تحصیلی متوسط رو به بالا می‌تونن اونجا ثبت‌نام کنن؛
  • کیفیت معلمان:
    معلمان برتر انگیزه بیشتری برای ورود به این مدارس دارن، چرا که ترجیح میدن با دانش‌آموزان قوی‌تر کار کنن.
  • شهریه پایین:
    شهریه این مدارس کمتر از تیزهوشان و بسیار کمتر از غیر انتفاعیه.
  • امکانات خوب:
    معمولاً مدارس نمونه دولتی، نسبت به مدارس دولتی امکانات بهتری دارن.
  • رقابت درسی:
    رقابت بین دانش‌آموزانِ این مدارس، برای بسیاری از افراد موتور محرک درس خوندن و پیشرفت محسوب میشه.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

معایب مدارس نمونه دولتی:

  • پرداخت شهریه:
    ممکنه بعضی از خانواده‌ها امکان پرداخت شهریه این نوع مدارس رو نداشته باشن؛
  • فشار رقابت:
    رقابت که توی قسمت بالا ازش به عنوان ویژگی مثبت یاد کردیم، عامل استرس بعضی از دانش‌آموزانه و می‌تونه تأثیر مخربی روی روحیه و حتی نمرات اون‌ها بذاره؛
  • امکانات:
    توی بعضی شهرها، امکانات کافی در اختیار این مدارس قرار نمی‌گیره.

مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان بین تمامی مدارس، بیشترین رقابت رو برای ورود دارن. این مدارس زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) هستن و برای جذب دانش‌آموزان برتر، توی هر دو دوره متوسطه آزمون برگزار می‌کنن.

همچنین، معدل بالای 19 در امتحانات نهایی پایه نهم و خیلی خوب بودن تمامی امتحانات در پایه ششم (مشابه نمونه دولتی) هم، از شرایط ثبت‌نام توی این مدارس به حساب میاد. اکثر پدر و مادر‌ها تمایل دارن که قبل از تصمیم‌گیری اصولی برای مدرسه تحصیل فرزند‌شون، با مزایا و معایب مدارس تیزهوشان به صورت دقیق آشنا بشن؛ ما در ادامه این موضوع رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

مدارس تیزهوشان

مزایا و معایب این مدارس عبارتند از:

مزایای مدارس تیزهوشان:

  • پذیرش بسیار سخت:
    این مدارس سخت‌ترین شرایط ورودی رو از نظر معدل و آزمون دارن. به همین خاطر، معمولاً دانش‌آموزان بسیار قوی و مستعد رو جذب میکنن؛
  • مدیریت و معلمان:
    معمولاً به مدیریت این مدارس توجه بیشتری میشه و تلاش می‌کنن تا بهترین معلمان را جذب کنن؛
  • امکانات عالی:
    به طور کلی، این مدارس امکانات آموزشی و رفاهی بسیار بالایی (حتی بالاتر از اکثر مدارس غیر انتفاعی) دارن.
  • مطالب کمک آموزشی:
    معلمان این مدارس معمولاً مطالبی فراتر از کتاب درسی به دانش‌آموزان یاد می‌دن، تا اون‌ها رو برای المپیادها و کنکور آماده کنن.
  • رقابت شدید:
    رقابت بین دانش‌آموزان بسیار بالاست و این موضوع می‌تونه به پیشرفت درسی اون‌ها کمک کنه.

معایب مدارس تیزهوشان:

  • بی‌توجهی به سایر ابعاد زندگی:
    همه زندگی درس خوندن نیست و بسیاری از کارهای دیگه (مثل تفریح، ورزش، ارتباط با دیگران، مهارت‌های فنی و …) توی زندگی اهمیت بالایی دارن. مدارس تیزهوشان می‌تونن با توجه بیش از حد به درس خوندن، باعث نادیده گرفتن این موارد بشن؛
  • باز هم رقابت:
    همونطور که قبل‌تر گفتیم، رقابت یه شمشیر دولبه‌ست. مدارس تیزهوشان که شدیدترین رقابت رو (چه قبل از ورود و چه پس از اون) دارن، ممکنه به درس و روحیه بعضی از دانش‌آموزان آسیب برسونن؛
  • فشار درسی:
    هر کسی میزان مشخصی از فشار رو تحمل می‌کنه. سخت‌گیری‌های مدارس تیزهوشان مثل کتاب‌های تکمیلی، امتحانات سخت و کلاس‌های فوق‌العاده، می‌تونه برای بعضی افراد غیر قابل تحمل باشه و اون‌ها رو درس‌زده کنه؛
  • مشکلات بیرونی:
    مورد آخر که کمتر به اون پرداخته شده، دخالت‌های بیجا توی سمپاد و ساختار مدارس تیزهوشانه. یه سال تصمیم به انحلال اون می‌گیرن و سال بعد پشیمون می‌شن! همین موضوع باعث نگرانی دانش‌آموزان و خانواده اون‌ها شده و می‌تونه کیفیت مدارس تیزهوشان رو پایین بیاره.

مقایسه نهایی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان

مقایسه نهایی

تا اینجا ویژگی‌های مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان رو گفتیم. در ادامه، تفاوت نمونه دولتی و تیزهوشان رو می‌گیم و این دو مدرسه رو باهم مقایسه می‌کنیم، تا به شما در انتخاب مسیر فرزندتون کمک کرده باشیم.

  • پذیرش:
    هر دو مدرسه شرایط خاصی برای جذب دانش‌آموزان دارن و سخت‌گیری مدارس تیزهوشان بیشتره؛
  • رقابت:
    رقابت تحصیلی توی هر دو مدرسه بیشتر از مدارس دولتیه، اما باز هم توی تیزهوشان رقابت سخت‌تری برقراره. همونطور که گفتیم، مثبت یا منفی بودن این رقابت بستگی به روحیه فرزندتون داره؛
  • شهریه:
    شهریه تحصیلی مدارس تیزهوشان بیشتر از نمونه دولتیه. به همین دلیل، معمولاً امکانات بیشتری هم نسبت به نمونه دولتی دارن؛
  • آموزش بیشتر:
    استفاده از کتاب‌های تکمیلیِ سخت‌تر از کتاب درسی و همچنین کلاس‌های فوق‌العاده، توی مدارس تیزهوشان بیشتر رواج داره. این موضوع هم می‌تونه نتایج مثبت و هم منفی داشته باشه؛
  • معلمان:
    بین معلمان برتر هم، برای حضور توی این مدارس رقابت وجود داره. معلمان، هم به خاطر لذت تدریس به دانش‌آموزان مستعد و هم به خاطر کسب اعتبار بیشتر، ترجیح می‌دن توی این مدارس کار کنن. اما باید گفت که توی این زمینه هم، کفه ترازو به سمت مدارس تیزهوشان سنگینی می‌کنه و اون‌ها در مجموع معلمان بهتری رو به استخدام درمیارن.

جمع‌بندی مقایسه مدارس دولتی و تیزهوشان

انتخاب مدرسه موضوع بسیار مهمیه و می‌تونه نقشی کلیدی در تحصیل فرزندتون داشته باشه. از اونجا که مدارس دولتی کمبودهای زیادی برای دانش‌آموزان کوشا و مستعد دارن و شهریه مدارس غیر انتفاعی هم بسیار بالاست، مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان گزینه مناسبی برای این افراد به شمار میره.

ما توی این مقاله از پرش ویژگی‌ها، مزایا و معایب این مدارس رو بررسی کردیم و تفاوت نمونه دولتی و تیزهوشان رو بهتون گفتیم، تا بتونیم به شما در انتخاب محل تحصیل فرزندتون کمک کنیم.

بله، هر دو شهریه میگیرن. اما نمونه دولتی شهریه کمتری از دانش‌آموزان دریافت میکنه.

این مورد بستگی به فرزند خودتون داره. اگر به درس خوندن علاقه داره، تیزهوشان میتونه استعدادهاشو بهتر شکوفا کنه. در غیر این صورت، به دلیل سخت‌گیری زیاد، ممکنه از درس زده بشه.

همه جا معلم خوب و بد هست؛ اما به طور کلی، بهترین معلم‌ها اول تیزهوشان و غیر انتفاعی رو انتخاب میکنن، بعد نمونه دولتی و بعد دولتی.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد