شرایط ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی

صفر تا صد شرایط ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی

همه ما می‌دونیم که بهره‌مندی از خدمات ویژه آموزشی، هزینه بالایی داره. مدارس تیزهوشان و مدارس غیر‌انتفاعی، امکانات خوبی رو ارائه میدن اما شهریه بالایی دارن. به همین دلیل ممکنه خیلی از دانش‌آموزان، نتونن در این مدارس ثبت‌نام کنن.

با این حال آموزشگاه‌هایی وجود دارن که با وجود امکانات خاص، شهریه معقولی هم دریافت می‌کنن. احتمالا با این دسته از مدارس آشنا هستین! بله، منظور ما مدارس نمونه دولتیه که طرفداران زیادی داره.

در این مقاله قصد داریم شرایط ثبت‌نام در مدارس نمونه‌ دولتی رو به صورت کامل برای شما توضیح بدیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

دبیرستان‌های نمونه دولتی تقریبا در تمامی استان‌ها دایر هستن و هرساله دانش‌آموزان مستعد رو به سمت خودشون جذب می‌کنن. از اونجایی که تقاضا برای مراکز نمونه دولتی بالاست، هرساله آزمونی برای انتخاب دانش‌آموزان مستعد و توانمند برگزار میشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شرایط مدارس نمونه دولتی چیست؟

ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی، موضوعی که ما توی این قسمت به صورت دقیق بررسی می‌کنیم. مدارس نمونه دولتی چه مدارسی هستن؟ چه تفاوتی با دبیرستان‌های تیزهوشان و غیرانتفاعی دارن؟ شرایط تحصیل در این مدارس چطوره؟

این‌ها سوالاتی هستن که به عنوان یک دانش‌آموز ممکنه ذهنتون رو درگیر کرده باشه. در واقع، همه دانش‌آموزان تمایل دارن بهترین روش‌های درس خوندن رو تجربه کنن و بتونن توی بهترین مدارس سطح کشور تحصیل کنن.

شناخت بهترین مدارس و بررسی مزایا و معایب این مدارس از جمله سوالاتیه که ذهن اکثر دانش‌آموزان رو به خودش مشغول کرده.

شرایط مدارس نمونه دولتی

دبیرستان‌های نمونه دولتی، مدارسی هستن که امکانات خاص آموزشی، پژوهشی و پرورشی (مثل کلاس‌های فوق‌برنامه، خوابگاه، آزمون‌های جامع و…) به دانش‌آموزان ارائه میدن اما شهریه کمتری نسبت به مدارس تیزهوشان یا غیرانتفاعی هم‌سطح خودشون دریافت می‌کنن.

به همین دلیل شرایط ویژه‌ای برای ورود به مدارس نمونه‌دولتی وجود داره. البته هر آموزشگاهی در کنار مزایای خود معایبی هم داره که در ادامه به مهم‌ترین‌شون اشاره می‌کنیم.

مزایای تحصیل و ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی

از مزایای تحصیل در مدارس نمونه دولتی می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سطح علمی بالا؛
  • تجربه علمی و عملکرد ویژه دبیران؛
  • کمک به کسب نتیجه دلخواه در کنکور؛
  • دریافت شهریه کمتر از مدارس غیر‌انتفاعی و تیزهوشان، با وجود ارائه امکانات یکسان آموزشی؛
  • توجه به ایده‌ها و نظرات دانش‌آموزان در کلاس درس و ایجاد جذابیت در یادگیری.

از دیگر مزایای این دسته مراکز آموزشی می‌تونیم به پیدا کردن دوست‌های خوب و باهوش، کشف استعدادهای درونی و رو‌به‌رو شدن با چالش‌های مختلف اشاره کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

معایب تحصیل در مراکز نمونه دولتی

در کنار تمامی مزایای ذکر شده، معایبی هم برای تحصیل در مدارس نمونه دولتی وجود داره. اولین مورد به آزمون ورودی مربوط میشه. همونطور که گفتیم تعداد بالای متقاضیان باعث شده که امتحانی نسبتا سختی برای این مراکز آموزشی در نظر گرفته بشه. البته آزمون ورودی برای دوره اول متوسطه مطرح نیست و فقط دانش‌آموزان پایه نهم باید در آزمون شرکت کنن.

معایب تحصیل در مدارس نمونه دولتی

تحصیل در مدارس خاص ممکنه غرور کاذبی رو در افراد ایجاد کنه که به مرور زمان می‌تونه آسیب‌زننده باشه. به عنوان نکته آخر باید اشاره کنیم که خدمات ویژه آموزشی مدارس نمونه دولتی، سختی‌هایی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌‌کنه. یعنی دانش‌آموزان این مدارس باید بیشتر از بقیه برای درس خوندن تلاش کنن و این می‌تونه برای خیلی از دانش‌آموزان خسته‌کننده باشه.

شرایط ثبت‌نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی

  • تمامی دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل در پایه نهم مجاز به ثبت‌نام در آزمون ورودی هستن.
  • افراد غیر ایرانی با ارائه مدارک معتبر و دفترچه اقامت یا پناهندگی، بر اساس ضوابط بخشنامه 204/340 می‌تونن در آزمون مدارس نمونه دولتی شرکت کنن.
  • داوطلبین هر منطقه به استثناء هنرستان‌های فنی حرفه‌ای نمونه دولتی، صرفا مجاز به شرکت در آزمون ورودی ناحیه تحصیلی خودشون هستن. دانش‌آموزان متقاضی هنرستان‌های نمونه دولتی می‌تونن با دانش‌آموزان سایر مناطق تحصیلی رقابت کنن.
  • اگه در منطقه زندگی شما مدرسه نمونه دولتی وجود نداشته باشه، بنابر تشخیص کارشناسان آموزش و پرورش می‌تونین در مناطق دیگه ثبت‌نام کنین.
  • امکان گزینش همزمان دو رشته از شاخه نظری وجود نداره. داوطلبان می‌تونن از بین رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم‌انسانی و علوم و معارف‌اسلامی فقط یک رشته رو انتخاب کنن.
  • دانش‌آموزان عشایری در هر منطقه تحصیلی از سطح استان می‌تونن آزمون بدن.
  • هزینه ثبت‌نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده.
  • متقاضیان ساکن شهر تهران جهت ثبت‌نام باید به سایت‌های tehran.medu.ir یا azmoon.tehranedu.ir مراجعه کنن. متقاضیان سایر شهرها باید از طریق سایت مربوط به استان خودشون اقدام کنن.
  • شرکت در آزمون بدون ارائه کارت ورود به جلسه امکان‌پذیر نیست. بعد از اتمام آزمون هم باید در حفظ کد رهگیری خودتون دقت کنین.

منابع آزمون مدارس نمونه دولتی

سوالات آزمون به صورت چهارگزینه‌ای از کلیه کتاب‌های پایه تحصیلی نهم طراحی میشه. به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت به شما تعلق می‌گیره. همینطور هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی داره. به هیچ عنوان روی شانس حساب باز نکنین! انتخاب دو گزینه همزمان هم 1 نمره منفی داره. در درس آموزش قرآن و معارف اسلامی، سوالات داوطلبان اقلیت دینی بر اساس کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه خودشون طراحی میشه. منابع آزمون و تعداد سوالات به شرح زیره:

منابع آزمون مدارس نمونه دولتی

 

نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی

  • تعداد کلاس، ظرفیت و عناوین رشته‌ها با توجه به امکانات موجود در منطقه تحصیلی و طبق صلاح‌دید آموزش و پرورش هر سال تغییر می‌کنه.
  • پذیرش نهایی دانش‌آموز در رشته تحصیلی مورد نظر منوط به احراز شرایط از سوی آموزش و پرورشه. در صورت عدم احراز، قبولی داوطلب در آزمون لغو میشه.
  • داوطلبین بر اساس محاسبه میانگین نمره کل و آزمون و معدل کتبی ارزشیابی نیمسال دوم پذیرش میشن. سهم هر دو بخش در پذیرش نهایی یکسانه.
  • حدود 10 درصد از ظرفیت مدارس نمونه دولتی به دانش‌آموزان شاهد اختصاص داده شده. که به ترتیب فرزندان شاهد، فرزندان جانباز 50 درصد و آزادگان با بیش از 3 سال اسارات، جانبازان 25 تا 49 درصد و آزادگان بیش از 6 ماه اسارات، فرزدان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان با کمتر از 6 ماه اسارت اولویت‌بندی میشن. کسب حداقل 70 درصد نمره قبولی سهمیه آزاد توسط دانش‌آموزان شاهد ضروریه.
  • دارندگان کارت ایثار (حضور در جبهه) جزو گروه شاهد محسوب نمیشن.
  • دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم با توجه به موقعیت جغرافیایی و مناطق تحت پوشش، می‌تونن از درصدی سهمیه روستایی بهره‌مند بشن. متقاضیان استفاده از این نوع سهمیه باید حداقل یک سال از زمان تحصیل خودشون رو در مناطق روستایی سپری کرده باشن.

تحصیل در مدارس نمونه دولتی با شرط معدل

شاید از خودتون بپرسین که آیا امکان تحصیل در مدارس نمونه دولتی بدون آزمون ورودی وجود داره؟ واقعیت اینه که از ۳ یا ۴ سال گذشته، آزمون نمونه دولتی ششم به هفتم به طور کلی حذف شده و دانش‌آموزان با شرط معدل به این مدارس راه پیدا می‌کنن.

البته علاوه بر شیوه گزینش، نام مدارس هم تغییر کرده و به مدارس هیئت امنایی تبدیل شده. پس تحصیل بدون آزمون صرفا برای دانش‌آموزان پایه ششم امکان‌پذیره، اون هم در مدارس هیئت امنایی نه نمونه دولتی!  اما دانش‌آموزان پایه نهم باید در آزمون ورودی شرکت کنن. معدل نیمسال دوم پایه نهم هم تاثیر بسیار بالایی در گزینش داره.

شرط معدلشرایط ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی

سخن پایانی

همونطور که می‌دونیم، مدارس نمونه دولتی می‌تونن محل مناسبی برای پرورش رشد و استعداد دانش‌آموزان باشن. خدمات ویژه پژوهشی و آموزشی، سطح علمی بالا و خدمات رفاهی و تفریحی، هر دانش‌آموزی رو به سمت خودش جذب می‌کنه.

اما مهم‌تر از همه این‌موارد، تلاش و پشتکار خود شماست که موفقیت رو رقم می‌زنه. در این مقاله، شرایط ثبت‌نام و شرکت در آزمون مدارس نمونه دولتی به طور کامل شرح داده شد. دانش‌آموزانی که تمایل دارن توی این آزمون‌های ورودی پذیریش بشن باید از منابع مناسبی مثل بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده کنن.

معدل در این آزمون حدود 50 درصد نمره قبولی را به خود اختصاص می‌دهد.

تیر یا خرداد ماه هرسال، زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی است.

دانش‌آموزان دوره اول متوسطه می‌توانند در مدارس هیئت امنایی ثبت‌نام کنند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد شرایط ثبت‌نام در مدارس نمونه دولتی»

  1. آواتار Ashkan

    من کلاس نهمم با انظباط ۱۹ میخوام به مدرسه نمونه دولتی بروم ایا میتونم؟
    سوالم اینه که فقط با این انظباط امکان داره؟

    1. آواتار نیما رستاک
      نیما رستاک

      اشکان جان سلام. حالتون چطوره؟
      این مربوط به مدرسه ایه که قراره داخلش ثبت نام کنین که چه شرایطی برای انضباط در نظر دارن. چون به شکل کلی معدل کتبی و نتیجه آزمون تعیین کننده است.
      اما اکگه عمومی بخواهیم بگیم، بله می تونین وارد بشین و اصلا مشکلی نداره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد