علت سرگیجه هنگام درس خواندن

علت سرگیجه هنگام درس خواندن

سرگیجه به هنگام درس خوندن می‌تونه علل متفاوتی داشته باشه که یکی از اون‌ها کم خونیه که ناشی از فقر آهنه. همین موضوع موجب پایین اومدن انرژی و ایجاد خستگی و ضعف هنگام مطالعه میشه.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

احساس سرگیجه موقع درس خوندن می‌تونه تمرکز دانش آموز رو موقع درس خوندن بهم بزنه و یا حافظه اون رو دچار اختلال کنه. همچنین ممکنه موجب سردرد، بی‌حوصلگی و مشکلات دیگه بشه. به همین دلیل در این مقاله راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه کردیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

سرگیجه هنگام درس خواندن

سرگیجه هنگام درس خواندن مسئله مهمیه که هر فردی در طول عمرش ممکنه بارها اون رو تجربه کنه. سرگیجه احساس ناراحتیه که از قسمت چشم‌ها شروع میشه و تا پشت سر امتداد پیدا می‌کنه. این مسئله رو نمی‌تونیم به تنهایی یک بیماری در نظر گرفت. بلکه این نشانه‌ای از یک بیماری در بدنه.

این بیماری می‌تونه یک سرماخوردگی ساده و یا تومور مغزی باشه. هر چند که سرگیجه بیشتر از بیماری‌های خوش خیم ناشی میشه. با این حال سرگیجه در هر وضعیتی که باشین طبیعی نیست و نشان از وجود یک مشکل در بدن شماست.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علائم سرگیجه موقع درس خوندن

  • سبکی سر
  • تهوع و استفراغ
  • احساس پری در گوش
  • سردرد
  • حرکت غیر ارادی چشم‌ها
  • مشکل در تعادل
  • بیماری‌های حرکتی
  • وزوز گوش

مراحل ایجاد سرگیجه موقع درس خوندن

سرگیجه در ابتدا با گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه ایجاد میشه. در ادامه این عروق دچار التهاب میشن که این مورد منجر به عفونت عروق هم میشه. این مکانیزم موجب میشه که عضلات کاسه سر و گردن دچار انقباض ممتد شده و شخص دچار تغییر فشار داخل جمجمه بشه.

مراحل سرگیجه هنگام درس خواندن

سرگیجه پوزیسیونی تشنجی خوش خیم

این وضعیت بر خلاف نام سختی که داره یک وضعیت شایعه که خیلی‌ها به اون مبتلا میشن. این وضعیت بیشتر با بالا رفتن سن و با تغییراتی در گوش داخلی ایجاد میشه. مورد دیگری که موجب این بیماری میشه موقعیه که سرتون رو در هنگام خواب در اون وضعیت قرار میدین.

برای رهایی از این بیماری پزشک به شما تمرین‌هایی خاص و در مواقع شدیدتر داروهای مناسب تجویز می‌کنه.

کمبود آب بدن و گرمازدگی

حتما تا به حال برای شما پیش اومده که در معرض گرمای شدید قرار گرفتین یا به علت فعالیت بدنی بالا دچار تعریق و از دست دادن آب بدنتون به مقدار زیاد شدین.

ممکنه در اتاقی که در حال درس خوندن هستین دمای اتاق بالا باشه و یا به علت حجم مطالعاتی بالا فراموش کرده باشین آب و غذای کافی مصرف کنین. همین موضوع موجب سرگیجه هنگام درس خواندن میشه.

در این وضعیت کمی دراز بکشین، آب بنوشین تا کم آبی بدنتون جبران بشه و برای بهبود حال خود آبمیوه بنوشین تا اگه قند خونتون پایین اومده جبران بشه.

مصرف دارو

بیشتر داروهایی که با توجه به شرایط خودتون مصرف می‌کنین دارای عوارض جانبی یا نشانه هایی هستن. این نشانه ها داخل بروشور یا روی بسته دارو درج شدن. یکی از این علائم شایع سرگیجه‌ست. سرگیجه به هنگام مصرف دارو نشان از این داره که اون دارو برای شما مناسب نیست و باید به پزشک خود اطلاع بدین.

یکی دیگر از مواردی که ممکنه به هنگام مصرف دارو برای شما مشکل ساز بشه تداخل مکمل‌ها و داروهای گیاهی با داروی شماست. پس قبل از مصرف دارو باید به پزشک خود در مورد سایر داروها و گیاه هایی که مصرف می‌کنید اطلاع بدین که دچار تداخلات دارویی نشین.

سکته

اولین نشانه سکته سرگیجه و بی حسی در یک سمت از بدنه. پس اگه سرگیجه، سردرد و ضعف و سستی شدید داشتین به حدی که توان حرکت و راه رفتن نداشتین سریع تر به بیمارستان مراجعه کنین تا تحت درمان قرار بگیرین. داروهایی که در این رابطه تجویز میشن معمولا داروهای ضد انعقاد خون و پایین آورنده فشار خون هستن.

بیماری منییه

این بیماری در افرادی با سنین بین 40 تا 50 سال رخ میده که منشا اون گوش میانی و پر شدن مایع به طور غیر طبیعی در اون هست. با ابتلا به این بیماری سرگیجه به هنگام مطالعه و ریزش مو در افراد رخ میده و شخص احساس می‌کنه گوشش پره. همینطور حالت تهوع هم از علائم این بیماریه.

این بیماری راه درمانی نداره؛ اما، می‌تونیم علائم اون رو کاهش بدیم و درمان رو شروع کنیم. داروهایی که در این وضعیت تجویز می‌شن اغلب داروهای مربوط به بیماری‌های حرکتی، ضد تهوع، داروهای ادرار آور برای کاهش سطح مایع بدن و گاهی تزریق دارویی به گوش میانی برای درمان سرگیجه هستن.

همچنین داشتن خواب کافی، دوری از الکل، نمک، سیکار و کافئین به درمان این وضعیت کمک می‌کنه.

کم خونی از علل سرگیجه موقع درس خوندن

یکی از شایع‌ترین علت‌های سرگیجه هنگام درس خواندن کم خونی( آنمی) است و زمانی اتفاق می‌افته که سطح آهن خون شما پایین بیاد که این موجب کمبود انرژی و احساس ضعف و خستگی میشه. بهترین راه درمان این وضعیت مصرف مواد غذایی غنی از آهن و در کنار اون مکمل‌های آهن هستن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

کاهش فشار خون

اگه در حالت عادی فشار خون پایینی دارین و همیشه در این حالت هستین مشکلی نیست. اما اگه فشار خون شما در اون حالت افت کنه می‌تونه موجب سرگیجه بشه. این وضعیت بنا به دلایلی مانند کم آبی مغز و بدن، بیماری‌های قلبی، مشکلات غدد درون ریز و انواع عفونت‌ها در بدن اتفاق میفته.

پایین اومدن قند خون

قند خون پایین می‌تونه منجر به سرگیجه و عرق کردن به صورت غیر طبیعی بشه. در افراد مبتلا به دیابت علاوه بر کاهش قند خون، کاهش یا افزایش انسولین خون نیز می‌تونه باعث ایجاد سرگیجه بشه. اما اگه به دیابت مبتلا نباشین و ساعت‌ها بدون آب وغذای کافی مشغول درس خوندن باشین، همین موجب سرگیجه شما میشه.

سرگیجه در چه مواقعی خطرناک میشه؟

چه زمانی سرگیجه خطرناکه؟

در حالت کلی سرگیجه یک وضعیت خطرناک نیست! اما، اگه به همراه اون موارد زیر رخ بده می‌تونیم اون رو خطرناک تلقی کنیم و به پزشک مراجعه کنیم.

  • فراموشی و از دست دادن حافظه
  • درد شدید در سر
  • اخلال در بینایی و صحبت کردن
  • درد در قفسه سینه
  • اخلال در شنوایی

علائم مذکور ممکنه نشونه سکته یا حملات قلبی باشن.

بله، در نظر گرفتن رژیم‌های تغذیه ای سالم به شما در بهبود این وضعیت کمک می‌کند.

این مورد ممکن است نتیجه اضطراب و فشارهای فکری زیاد باشد.

برای تشخیص ابتدایی ریشه بیماری در ابتدا باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد