ساخت مدرسه در حاشیه شهرها

نیاز به ساخت مدرسه در حاشیه شهرها

رئیس سازمان نوسازی، در سخنانی درباره کمبود مدارس در حاشیه شهرها و نیاز به ساخت مدرسه در این مناطق صحبت کرده و یکی از مهمترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده را پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی دانسته است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بر اساس گزارشی که در تسنیم منتشر شده، برای رفع نیاز به ساخت مدرسه در مناطق حاشیه‌ای شهر های بزرگ، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت باز آفرینی شهری زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امضا شده است.

حمیدرضا خان‌محمدی _ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس _ در آیین امضای این تفاهم نامه به بزرگ بودن مسائل در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که منابع مالی محدود شده است، لازم است تا از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و از موازی کاری پرهیز کنیم.

افزایش نیاز به ساخت مدرسه با مهاجرت روستانشینان به شهر

خان محمدی به موضوع مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک، به حاشیه شهرها بزرگ علی الخصوص تهران، اشاره کرده و گفت: در سال‌های اخیر، به خاطر شرایط اقلیمی و خشکسالی، شاهد افزایش مهاجرت روستانشینان و ساکنین شهر‌های کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ بوده‌ایم. این موضوع سبب شده تا در این مناطق، نیاز به ساخت مدرسه بیشتر شود. این تغییر جمعیتی که در گذر زمان ایجاد شده، نیاز جدیدی را بر آموزش و پرورش تحمیل کرده است.

او عنوان کرد که یکی از مهمترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده، پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است و افزود: سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد 2.5 متر مربع است که با سرانه آموزشی کل کشور که 5.2 است بسیار فاصله دارد. همچنین در حال حاضر 104 هزار کلاس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند که از این تعداد 45 هزار و 543 کلاس در بافت‌های ناکارآمد قرار گرفته است. در مجموع 22 هزار و 762 کلاس نیاز به تخریب و بازسازی و 22 هزار و 781 کلاس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

مشکلات مدرسه سازی در حاشیه شهرها

به گفته‌ی معاون وزیر آموزش و پرورش، یکی از مشکلاتی که بر سر راه مدرسه سازی در بافت‌های ناکارآمد وجود دارد، نبود زمین برای ساخت مدرسه است. خان محمدی در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر ما در حاشیه شهرها نیاز به ساخت مدرسه داریم و بسیاری از خیرین ما آماده ساخت مدرسه در حاشیه شهرها هستند اما زمین مناسب برای ساخت مدرسه نداریم. از طرفی وقتی مدارس در محله‌های دیگر ساخته می‌شود، برای دانش‌آموزان این مناطق به ویژه برای دانش‌آموزان ابتدایی، رفت و آمد به مدرسه سخت می‌شود و این خودش چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند‌.

خان‌محمدی در پایان گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین رقم خواهد خورد. هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند. بدین منظور برنامه ساخت مدارسی مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه‌سازی را می‌دهد. با ساخت این مدارس، علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز می‌توانند از خدمات ارائه شده در این اماکن آموزشی استفاده کنند.

این مطلب بگرفته از سایت تسنیم است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد