اختلال یادگیری خواندن در دانش‌آموزان

اختلال یادگیری خواندن در دانش‌آموزان

اختلال یادگیری خواندن یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوران مدرسه است. در بسیاری از مواقع وجود این اختلال باعث افت تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود بنابراین، بهتر است که والدین برای جلوگیری از کاهش نمرات دانش‌آموز خود با علائم اختلال یادگیری به صورت دقیق آشنا شوند.

اگر شما نیز نگران وضعیت تحصیلی فرزند‌تان هستید، ما در این مقاله به بررسی دقیق علائم این اختلال و راهکار‌های لازم برای کنترل این موضوع می‌پردازیم. کافی است در ادامه با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما در این خصوص پاسخ داده شود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اختلال یادگیری چیست؟

اگر به دنبال برطرف کردن اختلال یادگیری خواندن در دانش‌آموزان هستید؛ در ابتدا باید بدانید اختلال یادگیری باعث می‌شود دانش‌آموزان در فرایند خواندن، نوشتن، درک کردن و سخن گفتن با مشکل مواجه شوند؛ در واقع این دانش‌آموزان از نظر هوش و استعداد مانند دیگر دانش‌آموزان هستند اما وجود این اختلال باعث می‌شود که در یادگیری خیلی از مباحث با مشکلات زیادی روبه رو شوند.

به هر جهت، والدین باید مشکلات دانش‌آموزان را به خوبی شناسایی کنند؛ زیرا، این مشکلات تاثیر زیادی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

یکی از این مشکلات بیش‌فعالی دانش‌آموزان است که در عدم تمرکز دانش‌آموزان نقش پررنگی دارد.

دانش‌آموزانی که دارای اختلال یادگیری هستند در مدرسه چالش‌های مختلفی دارند؛ بنابراین بهتر است که والدین راهکار‌های اصولی را برای مدیریت این مشکلات داشته باشند.

علائم این اختلال در دانش‌آموزان کاملا متفاوت است؛ به طور مثال ممکن است این اختلال در تعدادی از دانش‌آموزان به صورت اختلال در خواندن مطالب درسی باشد و در موارد دیگری با نشانه‌های دیگری ظاهر شود.

انواع اختلال یادگیری

پس از آشنایی با مفهوم اختلال یادگیری بهتر است که با انواع آن به صورت دقیق آشنا شوید. به طور کل اختلال یادگیری انواع مختلفی دارد که ما در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم.

انواع اختلال یادگیری

  • اختلال یادگیری خواندن؛
  • اختلال یادگیری نوشتن؛
  • اختلال در یادگیری ریاضی؛
  • اختلال یادگیری در مهارت‌های حرکتی.

اختلال یادگیری خواندن

یکی از نشانه‌های اختلال یادگیری در دانش‌آموزان زمانی است که فرد در خواندن کلمات و درک معنی کلمات با مشکل اساسی روبه رو می‌شود. دانش‌آموزانی که دچار این نوع اختلال هستند معمولا به سختی می‌توانند یک متن ساده را بخوانند.

اختلال یادگیری نوشتن

دانش‌آموزانی که دچار این نوع اختلال هستند در نوشتن یک متن مشکلات زیادی دارند. اغلب این افراد به سختی می‌توانند در نوشتن تمرکز داشته باشند. انجام تکالیف برای این دسته دانش‌آموزان کار بسیار سختی است.

اختلال یادگیری نوشتن

اختلال در یادگیری ریاضی

در بررسی این نوع اختلال صحبت از یک مشکل عادی نمی‌کنیم. به عبارتی یادگیری درس ریاضی برای خیلی از دانش‌آموزان سخت است، اما اشخاصی که مبتلا به این اختلال هستند در یادگیری خیلی از قواعد ساده ریاضی مانند شناخت اعداد مشکلات بزرگ‌تری دارند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اختلال یادگیری در مهارت‌های حرکتی

یکی دیگر از انواع اختلال یادگیری، ناتوانی در انجام مهارت‌های حرکتی است. دانش‌آموزانی که دچار این مشکل هستند در انجام مهارت‌های حرکتی مانند نوشتن و یا پریدن مشکل دارند. ناتوانی حرکتی گاهی شامل یک فعالیت ظریف میشود و گاهی یک فعالیت فیزیکی وسیع‌تری را در برمی‌گیرد.

انواع اختلال یادگیری خواندن

با توجه به شایع بودن اختلال یادگیری خواندن در دانش‌آموزان هدف ما در این مقاله شناخت علائم این اختلال و راهکار‌های برای کنترل و مدیریت این بحران است.

پزشکان معتقدند که اختلال خواندن دو نوع است. در نوع اول دانش‌آموزان ارتباط حروف در یک کلمه را به درستی درک نمی‌کنند؛ این حالت را به آن توانایی در رمز گشایی می‌گویند.

نوع دوم این اختلال ناتوانی در خواندن کلمات است. افراد مبتلا به این نوع اختلال ارتباط حروف در کلمات را به صورت دقیق درک می‌کنند اما در دریافت مفهوم کلمات با مشکل اساسی روبه رو می‌شوند.

علائم این اختلال در دانش‌‌آموزان

برای تشخیص دقیق این علائم ابتدا معاینه کامل از تمام قسمت‌های بدن انجام می‌شود و بعد از انجام معاینه، پزشک تشخیص دقیق خود را اعلام می‌کند.

علائم این اختلال در دانش‌‌آموزان

هر چند که تشخیص دقیق علائم این اختلال به عهده پزشک متخصص است؛ اما ما در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که به طور معمول در رفتار دانش‌آموزان دیده می‌شود.

  • علاقه نداشتن به خواندن متن؛
  • عدم تسلط در ترکیب کلمات؛
  • تسلط نداشتن در صدا‌ ‌کشی حروف؛
  • درک نکردن کلمات با نوشتار متفاوت؛
  • بی توجهی به حروف آخر کلمات؛
  • عدم شناخت درست حروف.

آیا اختلال یادگیری درمان می‌شود؟

شاید این سوال در ذهن خیلی از پدر ومادر‌ها شکل بگیرد که آیا این اختلال قابل درمان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که والدین آگاهی لازم درباره این موضوع کسب کنند و به موقع اقدام به حل این مشکل کنند این اختلال قابل کنترل است.

در واقع زمانی که والدین اطلاعات بیشتری درباره این اختلال داشته باشند درک بیشتری دررابطه با شرایط فرزند‌شان پیدا می‌کنند. والدین می‌توانند در فضای منزل از طریق استفاده از کتاب‌های تصویری، آموزش به طریق بازی، ساختن کاردستی یه شکل حروف الفبا و کنار هم قرار دادن این حروف یادگیری را برای فرزند‌شان راحت‌تر کنند.

آیا اختلال یادگیری درمان می‌شود؟

یکی دیگر از راه‌حل‌های که به کنترل این نوع اختلال کمک می‌کند حضور در جلسات مشاوره است. مشاورین می‌توانند شرایط موجود را به صورت دقیق بررسی کنند و متناسب با شرایط موجود راهکار‌های کاملا اصولی ارائه دهند.

چند توصیه مهم به پدر و مادر‌ها

پدر و مادر‌های عزیز باید این نکته را بپذیرند که فرزند‌شان از نظر هوش و استعداد کاملا در شرایط استانداردی قرار دارد؛ و تنها در یادگیری و درک مطلب عملکرد متفاوت‌تری را تجربه می‌کند. حمایت والدین به دانش‌آموزان کمک می‌کند که در شرایط عادی تحصیل خود را ادامه دهند. لازم است که والدین در این دوران صبر و حوصله بیشتری در برخورد با فرزند‌شان داشته باشند و به هیچ عنوان اجازه ندهند که اعتماد به نفس فرزند‌شان تضعیف شود.

دانش‌آموزانی که اختلال خواندن دارند برای درک بهتر مطالب درسی به منابع کمک آموزشی دیگری در کنار کتاب‌های درسی مدرسه نیاز دارند. زیرا معمولا این دسته دانش‌آموزان نیاز به تکرار بیشتری در یادگیری مطالب درسی دارند. یکی از منابعی که در این مسیر به دانش‌آموزان کمک می‌کند بسته‌های معلم خصوصی پرش است.

در بسته‌های معلم خصوصی این امکان برای دانش‌آموزان فراهم شده است که مطالب درسی را هر چند بار که نیاز به تکرار دارند مطالعه کنند. به همین دلیل این منابع می‌تواند کمک خوبی در یادگیری بهتر مطالب درسی برای  دانش‌آموزان داشته باشد.

جمع‌بندی اختلال یادگیری خواندن

اختلال یادگیری خواندن در دانش‌‌آموزان یکی از چالش‌های اصلی در دوران مدرسه است.به طور کل اختلال یادگیری انواع مختلفی دارد که ما در اینجا به بررسی شایع‌ترین نوع آن یعنی اختلال خواندن پرداختیم. والدین عزیز بهتر است که  تمام علائم این اختلال را به درستی بشناسند و با علم و اطلاع از شرایط فرزند‌شان به کنترل این موضوع کمک کنند.

یکی از راه‌های که به کنترل این موضوع کمک می‌کند استفاده از منابع کمک آموزشی و حضور در جلسات مشاوره است. برای ارتباط با مشاورین پرش می‌توانید شماره خود را در کادر زیر وارد کنید.

اختلال یادگیری باعث می‌شود که دانش‌آموزان در فرایند خواندن و نوشتن با مشکلاتی روبه‌رو شوند ؛ و زمانی که دانش‌آموزان نتوانند عملکرد طبیعی در انجام امور خود داشته باشند باید برای تشخیص دقیق این اختلال به پزشک مراجعه کنند.

دانش‌آموزانی که دچار اختلال یادگیری خواندن هستند معمولا در ترکیب کلمات و خواندن متن با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این دسته دانش‌آموزان در شناسایی حروف نیز مشکل اساسی دارند.

زمانی که پدر و مادر‌ها درک درستی از شرایط فرزند خود داشته باشند می‌توانند با انجام اقداماتی وضعیت موجود را به درستی مدیریت کنند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد