روش مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی

رازهای مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی

برای مطالعه درس ریاضی نمی‌توان مثل درس‌های حفظی دیگه از روخوانی کردن استفاده کرد؛ صحیح‌ترین روش مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی تمرین کردن روی کاغذ و تست زدن است. از اون جایی که مطالب مختلف درس ریاضی به هم پیوسته هستن و یادگیری موضوع اول بر دومی تاثیرگذاره، نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی هم باید طوری طراحی بشه که به ارتباط بین مباحث مختلف توجه داشته باشه.

بهترین روش مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی از سه ابزار اصلی استفاده می‌کند: کلاس، جزوه و کتاب درسی. نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی زمانی اصولی خواهد بود که بتواند همزمان با یادگیری راه‌حل‌ها، سرعت تست زدن شما را هم افزایش دهد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تاثیر بالای درس ریاضی توی کنکور تجربی 1401

خیلی از داوطلبان کنکور تجربی توجه و تمرکز اصلی خودشون رو روی درس‌های مثل زیست و شیمی معطوف می‌کنن و درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک رو از برنامه درسی خودشون برای کنکور حذف می‌کنن! این اشتباه بزرگ عقب موندن اون‌ها از تعداد زیادی از رقیبان خودشون رو به همراه داره. ضرایب این درس توی زیرگروه‌های مختلف رشته تجربی تونسته اون رو به یکی از درس‌های مهم برای رسیدن به نتیجه‌های خوب تبدیل کنه. برای آموزش بهترین روش خوندن ریاضی برای کنکور تجربی با ما همراه باشین.

علت تاثیر بالای درس ریاضی در کنکور تجربی 1401

مباحث و بودجه‌بندی درس ریاضی توی کنکور تجربی 1401

30 سوال از درس ریاضی برای کنکور رشته تجربی طراحی میشه؛ 47 دقیقه زمان برای پاسخ دادن به این 30 سوال در نظر گرفته شده که یعنی برای هر سوال حدود 96 ثانیه زمان دارین. با کمک جدول زیر به راحتی بودجه‌بندی ریاضی رو بر اساس مباحث مختلف متوجه خواهید شد:

مبحث تعداد سوال مبحث تعداد سوال
الگو و دنباله 1 حد و پیوستگی 4
توابع‌نمایی و لگاریتم 2 مشتق و کاربرد مشتق 6
معادله و نامعادله 3 احتمال 2
هندسه 3 آمار 1
تابع 2 مثلثات 4
شمارش بدون شمردن 1 مقاطع مخروطی 1

با توجه به این بودجه‌بندی و زمانی که برای درس خوندن در اختیار دارین، بین مطالعه مباحث مختلف اولویت‌بندی کنین.

اصولی‌ترین روش مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی

برای اجرای بهترین روش‌های درس خوندن ریاضی کنکور رشته تجربی، علاوه بر بهره‌مندی از معلم خصوصی پرش، لازمه که به رعایت موارد زیر توجه کنین:

منبع مناسب برای یادگیری ریاضی

داشتن یه منبع کمک درسی جامع و کامل به سرعت یادگیری شما کمک زیادی میکنه. بسته‌های آموزش ریاضی کنکور تجربی پرش که شامل کتاب‌های کمک آموزشی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی برای این درس میشن، تمام نواقص داوطلبان کنکور رو توی درس ریاضی رفع می‌کنن. شک نکنین که اگه همزمان با ویدیو آموزشی ریاضی، سوالات کتاب کمک درسی رو هم حل کنین و به مقدار لازم برای این درس تست بزنین، به بهترین نتایج میرسین.

اگه در کنار کتاب و ویدیوهای آموزشی نیاز دارین که برای یادگیری بیشتر سر کلاس حاضر بشین، می‌تونین روی کلاس آنلاین کنکور حساب باز کنین. حضور توی این کلاس‌ها به شما کمک می‌کنه که با حذف زمان‌های تلف شده، وقت بیشتری برای درس خوندن و تست زدن در اختیار داشته باشین. امکان پرسش و پاسخ توی کلاس‌های آنلاین پرش‌لایو به شما کمک می‌‎کنه که همه چیز رو به صورت عمیق و مفهومی آموزش ببینین. جزوه‌هایی که سر کلاس تدریس میشن هم توی پایان هر جلسه در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرن.

خلاصه‌نویسی برای سرعت بخشیدن به مطالعه

در روزهای قبل از کنکور با توجه به حجم زیاد درس‌هایی که برای مطالعه کردن روی میزتون دارین، نمی‌تونین جزء به جزء هر کدوم از اون‌ها رو دوباره و سه‌باره مرور کنین. برای سرعت بخشیدن به مطالعه خودتون بهتره از خلاصه‌نویسی کنکور کمک بگیرین. یعنی مثلا فرمول‌های مهم و نکات جدیدی که در زمان تست زدن با اون‌ها روبه‌رو شدین رو توی دفترچه‌ای جداگانه بنویسین تا منبعی کوچک اما کامل برای خودتون بسازین.

مرور مطالب خوانده شده

وقتی به دوران مرور درسی برسین استفاده از دفتر خلاصه‌نویسی‌ها به شما کمک زیادی میکنه. یادتون باشه تست‌هایی که قبلا برای حل اون‌ها مشکل داشتین رو حتما دوباره مرور کنین تا توی حل اون‌ها تسلط پیدا کنین.

تست‌زنی به سبک‌های مختلف

حل دو گروه از تست‌های آموزشی و زمان‌دار می‌تونه نقش زیادی توی یادگیری عمیق و مفهومی مطالب درس ریاضی برای داوطلبان کنکور داشته باشه. در ادامه این روش‌های تست‌زنی رو بیشتر برای شما توضیح دادیم.

بهترین روش مطالعه درس ریاضی

همان‌طور که می‌دونین خوندن درس ریاضی نیازمند تمرین، تکرار و حل مسئله است. استفاده از روش‌هایی که برای مطالعه دروس حفظی در پیش می‌گرفتین نمی‌تونه توی درس ریاضی هم شما رو به نتیجه برسانه.

رسیدن به سرعت کافی توی حل مسائل یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای حل تست‌های ریاضی کنکور تجربی به اون نیاز دارین. در ادامه نکاتی که برای پیاده‌سازی بهترین روش خوندن ریاضی کنکور رشته تجربی نیاز دارین به شما توضیح داده میشه:

توجه به پیش‌نیازها و بودجه‌بندی کنکور

توی درس‌هایی مثل ریاضی، بیشتر مباحث درسی به هم مرتبط هستن؛ به این معنی که مثلاً اگه درس 1 رو آموزش نبینین، برای یادگیری و حل مسائل درس 2 هم به مشکل می‌خورین. بهترین کار اینه که مطالعه ریاضی رو با دروس پایه آغاز کنین؛ خوندن کتاب‌های ریاضی رو از سال دهم شروع کنین و برای یادگیری مفاهیم پایه ارزش قائل باشین.

دقت داشته باشین که با توجه به بودجه‌بندی کنکور تجربی، مباحث مهم‌تر درس ریاضی رو بیشتر مورد توجه قرار بدین.

توجه به پیش‌نیازها و بودجه‌بندی

حضور موثر سر کلاس

مهم‌ترین منبعی که روی یادگیری مفاهیم درس ریاضی برای داوطلبان کنکور تجربی تاثیرگذار است، سر کلاس و در حضور اساتید است. جزوه‌برداری و حضور فعال توی کلاس باعث میشه که توی خانه زمان بیشتری برای تست و تمرین داشته باشین. اگه سوال یا ابهامی داشتین حتما با معلم خودتون در میان بذارین تا همه چیز رو تمام و کمال یاد بگیرین.

حل تست‌های آموزشی

اگه دوست دارین نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی برای شما موثر و مفید باشه، باید چند نوع تست رو حل کنین. بعد از این که کتاب درسی، جزوه و درسنامه رو مطالعه کردین، ابتدا چند سوال تشریحی حل کنین؛ با حل سوالات تشریحی، راه حل مسائل به خوبی توی ذهن داوطلبان ثبت میشه. زمانی که احساس کردین به قدر کافی توی این موضوع مهارت به دست آوردین، سراغ تست‌های آموزشی و تالیفی برین.

یعنی سوالات داخل کتاب‌های کمک‌درسی که قرار دارن و توسط مولفان طراحی شدن رو حل کنین. برای حل هر سوال و چک کردن پاسخنامه اون به قدر کافی زمان صرف کنین. نکته‌هایی که توی حل سوالات آموزش می‌بینین رو توی دفترچه‌ای جداگانه یادداشت کنین تا بعدها توی دوره مرور کردن از اون‌ها استفاده کنین.

برای حل سوالات اول خوب با اون‌ها سروکله بزنین؛ اگه به جوابی نرسیدین سراغ پاسخنامه برین. درگیر کردن فکرتون برای حل سوال، به مرور باعث تسریع پیدا کردن راه‌حل‌ها میشه.

حل تست‌های زمان‌دار

برای این که بتونین سر جلسه کنکور توی زمان مشخص شده به سوالات ریاضی پاسخ بدین، باید از قبل روی سرعت حل مسئله خودتون حسابی تمرین کرده باشین. زمانی که به قدر کافی با راه‌حل‌ها و تست‌های آموزشی سر و کله زدین، تست‌های ریاضی کنکور سال‌های قبل رو با در نظر گرفتن زمان حل کنین؛ به این ترتیب علاوه بر آشنا شدن با انواع مختلف سوالات کنکور مدیریت زمان جلسه کنکور برای شما ساده‌تر میشه.

بعد از پایان زمان، با کمک پاسخنامه درصد سوالات درست و غلط رو محاسبه کنین؛ هر بار تلاش کنین درصد پاسخ صحیح رو افزایش بدین. چک کردن پاسخنامه و تمرین برای یادگیری تست‌هایی که اشتباه حل کردین، به بهبود یادگیری شما کمک زیادی میکنه. یادتون باشه که توی بهترین روش مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی، به ترتیب مراحل حل کردن سوالات تشریحی، تست‌های آموزشی و تست‌های کنکوری زمان‌دار رو در برمی‌گیره.

مرور کردن

از اونجایی که حجم مطالب درسی ریاضی خیلی گسترده است، مرور کردن اون کمی پیچیده‌تر از دروس دیگه انجام میشه. در دوران مرور درسی است که خلاصه‌نویسی‌ها، فرمول‌ها و تست‌های علامت‌گذاری شده به داد شما می‌رسن. هر چه بیشتر به مرور مطالب آموزشی ریاضی توجه کنین، سر جلسه کنکور حضور ذهنی بیشتری در مقایسه با داوطلبان دیگه دارین.

مرور درسی برای برنامه ریزی کنکور تجربی

مباحث آسون ریاضی کنکور تجربی

خیلی از داوطلبان مطالعه جدی برای کنکور رو دیر شروع می‌کنن. اون‌ها زمان کمتری در اختیار دارن و در عین حال برای رسیدن به هدف‌شون باید از درس ریاضی هم درصد خوبی کسب کنن. اگه جزو این دسته از داوطلبان هستین پیشنهاد میشه خوندن درس ریاضی برای کنکور تجربی رو از مباحث زیر آغاز کنین:

  1. ماتریس
  2. دنباله و تصاعد
  3. ترکیبیات و احتمال
  4. آمار
  5. لگاریتم
  6. انتگرال
  7. معادله و نامعادله
  8. حد و پیوستگی

اگه به 20 درصد از ریاضی کنکور قانع هستین، مطالعه مباحث احتمال، حد و پیوستگی، انتگرال معین تابع جز صحیح و قدر مطلق می‌تونه این درصد رو برای شما به همراه داشته باشه. اما اگه خیلی دیر یاد درس خوندن برای کنکور تجربی افتادین و 10 درصد هم برای شما کفایت می‌کنه، مبحث احتمال علی‌الخصوص فرمول احتمال برنولی و سوالات احتمال همرنگ بودن یا نبودن مهره‌های خارج شده رو به خوبی مطالعه کنین.

با استفاده از این نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی می‌تونین توی کمترین زمان به بهترین نتیجه‌های ممکن برسین.

آشنایی با روش خوندن ریاضی برای کنکور تجربی رتبه های برتر

در ادامه تجربه و نظرات تعدادی از داوطلبان که قبل از شما نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی رو امتحان کردن، با هم بررسی می‌کنیم:

« هنگام مطالعه درس ریاضی ابتدا درسنامه رو می‌خوندم و سپس مطالب مهم رو خلاصه‌نویسی می‌کردم. روش خلاصه‌نویسی اصولی، می‌تونه سرعت مطالعه شما رو تا حد زیادی افزایش بده و تسلط شما رو روی این درس بیشتر کنه. بعد از اینکه هر مبحث رو خلاصه‌نویسی کردم، اونا رو می‌خوندم و بعد شروع به تست‌زنی می‌کردم. تست‌ها رو ابتدا به صورت مضربی می‌زدم و در ادامه بقیه تست‌ها رو پاسخ می‌دادم. »

« من خوندن مداوم و تمرین زیاد رو بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی برای تســلط در این درس می‌دونم. با تمرکز بیشتر روی تست زدن، در مدت کوتاه سعی کردم که غلط‌های احتمالی و دام‌هایی که در اثر سرعت زیاد به وجود می‌اومد رو پیدا کنم و اون‌ها رو برطرف کردم و این نحوه خواندن ریاضی برای من نتیجه‌بخش بود. »

« من توی کنکور سراسری درس ریاضی رو 95.6 درصد زدم که بالاترین درصد من بود. من خوندن مداوم و تمرین زیاد رو بهترین راه برای تســلط توی این درس می‌دونم. با تمرکز بیشتر روی تست زدن، توی مدت کوتاه سعی کردم که غلط‌های احتمالی و دام‌هایی که در اثر سرعت زیاد به وجود می‌اومد رو کشف کنم. »

« ابتدا درسنامه رو کامل می‌خوندم. یک بار تست‌ها رو به صورت آموزشی بررسی می‌کردم تا نواقص یادگیری‌ام برطرف بشه. 2 روز بعد تست‌ها رو به صورت زمان‌دار حل می‌کردم. »

سخن پایانی

استفاده از نکاتی که برای پیاده‌سازی روش خوندن ریاضی کنکور رشته تجربی برای شما آوردیم، می‌تونه شما رو توی مسیر موفقیت‌های تحصیلی قرار بده. برای این که بتونین نحوه مطالعه ریاضی کنکور رشته تجربی رو به روشی موثر و نتیجه‌بخش تبدیل کنین، باید تلاش و پشتکار خودتون رو بیشتر از همیشه به کار بگیرین.

نقش آموزش آنلاین کنکور ریاضی و استفاده از منابع مفید رو برای اطمینان از کیفیت یادگیری خودتون، جدی بگیرین. شک نکنین نتیجه زحمات خودتون رو توی قالب یه کارنامه درخشان از کنکور می‌بینین؛ پس سختی‌های راه رو نادیده بگیرین و برای رسیدن به هدف خودتون تلاش کنین.

درس ریاضی توی کنکور تجربی از اهمیت بالایی برخورداره و اگه می‌خواین توی کنکور تجربی موفق بشین، داشتن تسلط زیاد توی این درس از الزامات است.

بعضی از دانش‌آموزان درس خوندن برای کنکور تجربی رو دیر شروع می کنن و استثنا برای این دسته از افراد که زمان اندکی دارن، خوندن مباحث ریاضی و داشتن تسلط روی اون‌ها می تونه براشون مناسب باشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد