کارنامه سبز کنکور

کارنامه سبز کنکور

یکی از اصطلاحاتی که داوطلبان کنکوری با آن روبه‌رو می‌شوند، کارنامه سبز است؛ شاید خیلی از شما، داوطلبان عزیز! اطلاعاتی از کارنامه سبز کنکور نداشته باشید و صرفا نام کارنامه سبز کنکور را شنیده باشید؛  به طور کلی، این کارنامه که به کارنامه محرمانه نیز معروف است، در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد تا وضعیت قبولی خود در رشته محل‌های انتخابی پایین‌تر در فرم انتخاب رشته را مورد بررسی قرار دهند.

داوطلبان با دریافت این کارنامه محرمانه، می‌توانند جزئیات شرایط تحصیلی خودشان را بررسی کنند. بسیار مهمه که داوطلبان با شرایط دریافت کارنامه محرمانه به صورت دقیق آشنا شوند.

به طور کلی، همه دانش‌آموزان از اهمیت انتخاب رشته کنکور اطلاع دارند؛ انتخاب رشته درست می‌تواند عاملی باشد که دانش‌آموزان را به اهداف و خواسته‌های شغلی خود در آینده نزدیک کند.

خیلی از افراد طی انجام فرآیند انتخاب رشته، کد اولویت‌های متعددی را در فرم مربوطه درج می‌کنند؛ اما، پس از اعلام نتایج نهایی تصمیم می‌گیرند در رشته محلی تحصیل کنند که اولویت پایین‌تر‌شان در فرم مربوطه است. در چنین شرایطی کارنامه سبز می‌تواند به کمک‌شان بیاید.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

کارنامه سبز کنکور، شانس یا فرصتی دوباره برای آن دسته از داوطلبانی است که پس از اعلام نتایج نهایی، از رشته‌ای که در آن پذیرش شده‌اند راضی نبوده و خواهان تحصیل در اولویت‌های پایین‌تر خود هستند. چنین افرادی پس از انتشار این کارنامه می‌توانند با بررسی دقیق آن، از سایر رشته محل‌هایی که در آن پذیرش شده‌اند، اطلاع یابند.

این داوطلبان پس از اتخاذ تصمیم قطعی و نهایی، می‌توانند با ارائه درخواست به دانشگاه مبدأ و دانشگاه مقصد، درخواست خود مبنی بر اخذ انتقالی را به گوش مسئولین مربوطه برسانند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

کارنامه سبز کنکور چیست؟

همونطور که ذکر شد، کارنامه سبز کنکور، کارنامه نهایی و محرمانه‌ایه که به منظور بررسی وضعیت قبولی داوطلب در اولویت‌های پایین‌ترش (در فرم انتخاب رشته کنکور) منتشر میشه.

بیشتر داوطلبان قبل از شرکت در کنکور با اطلاع از نکات برنامه‌ریزی کنکور سعی می‌کنن در رشته دلخواه خودشون قبول بشن؛ اما، با این وجود گاهی به علت انتخاب رشته نادرست داوطلبان نمی‌تونن در رشته مورد علاقه خود‌شون تحصیل کنن.

در این حالته که کارنامه سبز می‌تونه به دانش‌آموزان کمک کنه. با توجه به این‌که بعضی افراد از وجود چنین کارنامه‌ای مطلع نیستن و ممکنه این فرصت رو از دست بدن، در ادامه جزئیات مربوط به کارنامه سبز آزمون سراسری رو شرح میدیم.

زمان انتشار کارنامه سبز کنکور

از اون‌جایی که ممکنه تغییر رشته قبولی، دغدغه بزرگ خیلی از داوطلبان بعد از اعلام نتایج نهایی باشه، نیاز به اطلاع از زمان انتشار این کارنامه و نحوه بکارگیری اون به شدت احساس میشه. معمولا کارنامه محرمانه کنکور، بعد از شروع نیمسال اول تحصیلی و در اوایل مهر ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر میشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نحوه دریافت کارنامه سبز کنکور

برای بکارگیری کارنامه محرمانه کنکور، لازمه از نحوه دریافت و جزئیات مربوط به این کارنامه مطلع باشین. در ادامه مراحل مشاهده و دریافت کارنامه سبز آزمون سراسری رو ذکر می‌کنیم.

چطور کارنامه سبز را دریافت کنیم؟

  • در ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور بشین و از منوی موجود، گزینه “سراسری” رو انتخاب کنین.
  • اگه در زمان درست وارد سایت شده باشین، در ادامه لینک دریافت کارنامه به شما نمایش داده میشه؛ لازمه روی لینک مورد نظر کلیک کنین.
  • بعد از درج اطلاعات خواسته شده (شماره شناسنامه، شماره پرونده یا کد داوطلبی و…) در بخش‌های مربوطه، می‌تونین کارنامه خودتون رو مشاهده و دریافت کنین.

 تحلیل کارنامه سبز کنکور

کارنامه سبز کنکور دارای پیچیدگی خاصی نیست. با این حال ممکنه بعضی از داوطلبان در تحلیل و بررسی اون دچار مشکل بشن. به همین دلیل قصد داریم در ادامه مقاله، نحوه بررسی و بکارگیری این کارنامه رو به شما عزیزان توضیح بدیم.

بررسی مندرجات کارنامه

بعد از مشاهده کارنامه، برای این‌که متوجه بشین توی کدوم کد رشته محل پذیرفته شدین، لازمه بخش “رتبه داوطلب” رو با ستون “آخرین رتبه قبولی” مقایسه کنین. در صورتی که رتبه شما در کد مورد نظر، حاوی رقم پایین‌تری نسبت به عدد مندرج در ستون مقابل باشه، شما توی اون کد رشته محل پذیرفته شدین و لازمه در صورت تمایل به تحصیل در رشته و دانشگاه مربوطه اقدام کنین.

راه ساده‌تری هم برای تحلیل کارنامه سبز آزمون سراسری وجود داره؛ به ستون “نتیجه” دقت و کد رشته‌هایی رو که دارای علامت * هستن، بررسی کنین. این علامت، نشون از پذیرفته‌شدن شما میده. اما اگه در ستون نتیجه، یک عدد هم ذکر بشه، باید برای تحلیل اون به جدول زیر رجوع کنین.

معنای مندرجات بخش نتیجه کارنامه سبز کنکور
عدد 1درج عدد 1 در ستون نتیجه کارنامه سبز، نشونه اینه که شما واجد تمامی شرایط تعیین شده برای انتخاب این رشته نبودین.
عدد 2نمایش عدد 2 در این بخش، نشون‌دهنده اینه که داوطلب در یک کد رشته محل برای مرحله مصاحبه دانشگاه دعوت شده.
عدد 3نمایش این عدد، نشون از پذیرفته شدن داوطلب بر اساس سهمیه‌ای جز سهمیه نهاییه.
عدد 4نمایش عدد 4، به این معنیه که وضعیت شما در دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر شهید رجایی در حال بررسیه.
عدد 5نمایش عدد 5، نشون‌دهنده اینه که فرد به دلیل عدم کسب امتیاز لازم، در اولویت جذب دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر شهید رجایی قرار نگرفته. این دسته از داوطلبان، بعد از اعلام پذیرفته شدگان نهایی می‌تونن برای پیگیری بیشتر به هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش استان مربوطه مراجعه داشته باشن.
عدد 7در صورتی که عدد 7 رو توی ستون نتیجه مشاهده کردین، بدونین به دلیل رد شدن در مصاحبه یا به علت دارا نبودن شرایط لازم و کافی، پذیرش شما در این رشته محل صورت نگرفته.
عدد 9نمایش این عدد این رو نشون میده که وضعیت داوطلب توی یکی از دانشگاه‌های شاهد، علوم قضایی، علوم پزشكی بقيه الله (عج)، دانشکده غیرانتفاعی رفاه، شهید مطهری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علوم پزشکی ارتش، غیرانتفاعی امام رضا (ع)، يا یکی از رشته های مديريت بيمه اکو، دکتری پیوسته رشته بیوتکنولوژی، کاردانی فوريت‌های پزشكی، تربيت مربی عقیدتی سیاسی سپاه يا موسیقی نظامی مورد بررسی قرار گرفته.
علامت *همونطور که ذکر شد، نمایش این علامت نشون‌دهنده امکان پذیرش داوطلب در کد رشته محل مربوطه است.

اقدامات بعد از دریافت کارنامه سبز

اون دسته از داوطلبان که از رشته انتخابی در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری رضایت نداشتن و میخوان توی رشته‌ای دیگه از اولویت‌هاشون ثبت نام بشن، بعد از انتشار کارنامه محرمانه آزمون سراسری و پذیرفته شدن در کد رشته محل دلخواه، می‌تونن اقدامات لازم برای اخذ انتقالی رو به انجام برسونن.

اقدامات پس از دریافت کارنامه سبز کنکور

داوطلبان گرامی توجه داشته باشن که معمولا امکان انجام این فرآیند، به محض انتشار کارنامه مذکور وجود نداره. در صورت اتخاذ تصمیم قطعی، بهتره توی دانشگاه پذیرفته شده قبلی مشغول به تحصیل بشین و برای ترم بعد درخواست انتقالی بدین. برای انجام این فرآیند نیاز به تایید دانشگاه مبدأ و مقصد دارین؛ یعنی لازمه به دانشگاهی که قصد تحصیل در اون رو دارین مراجعه کنین و با کسب اطمینان از پذیرش در آن دانشگاه، از دانشگاه مبدأ هم تاییدیه بگیرین.

جمع‌بندی کارنامه سبز کنکور

در این مقاله با کارنامه سبز کنکور، زمان و نحوه دریافت اون از سایت سازمان سنجش آموزش کشور، معنا و مفهوم مندرجات اون و غیره آشنا شدیم. داوطلبانی که از رشته انتخابی خودشون ناراضی هستن و قصد بررسی امکان تحصیل در سایر اولویت‌های خودشون رو دارن، می‌تونن با مطالعه این مقاله و اطلاع از اقدامات لازم برای انجام این فرآیند، برای این منظور اقدام کنن. توجه داشته باشین که اخیراً محرومیت‌های کنکور برداشته شده و افراد در صورت قبولی در یک کد رشته محل و عدم تحصیل در اون، با احراز شرایط لازم می‌تونن در آزمون دوره بعد شرکت کنن.

اگه این مقاله برای شما مفید بوده، توصیه می‌کنیم مقاله «رتبه اصلی کارنامه کنکور» رو هم مطالعه کنین تا با اطلاعات کامل رشته و دانشگاه مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین.

کارنامه سبز همان کارنامه‌ای است که پس از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری منتشر می‌گردد و وضعیت قبولی داوطلبان در سایر کد رشته محل‌های انتخابی آنان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

زمان دقیق برای این منظور مشخص نشده است اما معمولا در اوایل مهر ماه و پس از آغاز نیمسال اول تحصیلی، کارنامه مورد نظر منتشر می‌گردد.

در این مقاله درباره چگونگی مشاهده و دریافت کارنامه محرمانه کنکور به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

درج این عدد نشان از این دارد که داوطلب تمامی شرایط لازم برای تحصیل در رشته محل مورد نظر را دارا نبوده است.

برای این منظور لازم است که ستون رتبه داوطلب و ستون آخرین رتبه قبولی را مقایسه کنید؛ در کد رشته محلی که پذیرفته شده باشید، رتبه داوطلب عددی کوچک‌تر از آخرین رتبه قبولی خواهد بود. همچنین درج علامت * در ستون نتیجه، نشان از پذیرش است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
6
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد