بهترین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه

بهترین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه

رشته انسانی دومین رشته پر جمعیت در کنکور سراسریه. این رشته در بین دانش‌آموزان سراسر کشور طرفداران زیادی داره. بهترین رشته‌های علوم انسانی رشته‌هایی مثل حقوق و روانشناسی هستن که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان به انگیزه قبولی در این رشته‌ها به جلسه کنکور میرن. دانش‌آموزان می‌تونن برای اطلاع دقیق‌تر از موضوعات مرتبط با رشته انسانی از مشاوره کنکور انسانی استفاده کنن.

پادکست معرفی بهترین رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست معرفی بهترین رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

علوم انسانی شامل مطالعه انسان، فرهنگ، تاریخ، زبان، فلسفه، هنر و موضوعات مرتبطه. این رشته‌ها به شما مهارت‌هایی مثل تحلیل، انتقاد، ارتباط و خلاقیت میدن. بعضی از مشاغل مربوط به علوم انسانی: معلمی، نویسندگی، روزنامه‌نگاری، مترجمی، محققی، مشاوره، کارشناس فرهنگی و هنری.

برای انتخاب بهترین رشته علوم انسانی در دانشگاه، باید به علایق، هدف‌ها و امکانات خودتون توجه کنین. هر رشته‌ای مزایا و چالش‌های خودتون رو داره و شما باید با برنامه‌های درسی، استادان، امکانات و فرصت‌های شغلی اون‌ها آشنا بشین.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت اجمالی شما رو با رشته‌های پر طرفدار زیرگروه علوم انسانی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علوم انسانی، رشته‌های زیادی در دانشگاه داره و با 80 رشته دانشگاهی و 5 زیر گروه، انتخاب‌های زیادی رو برای داوطلبان کنکور علوم انسانی به وجود آورده.

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه رو به صورت مختصر به شما معرفی کنیم. معیارهای انتخاب، عواملی مثل بازار کار، درآمد، موقعیت اجتماعی، جذابیت و … است. با ما همراه باشین تا با رشته‌های برتر دانشگاهی علوم انسانی بیشتر آشنا بشیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علوم انسانی رو بیشتر بشناسین

علوم انسانی، مجموعه‌ رشته‌های دانشگاهیه که تمدن، جامعه، فرهنگ و هر چیزی که مربوط به زندگی اجتماعی و فردی و همچنین نژاد بشره، رو بررسی می‌کنه. ادبیات، فلسفه، مذهب، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، زبان‌شناسی، اقتصاد، حقوق و مدیریت، همگی جزوی از علوم انسانی هستن.

علوم انسانی رو بیشتر بشناسین

علوم انسانی از این جهت جذابه که به حالات، رفتارها و شئون مربوط به انسان نظارت می‌کنه؛ علمیه که با ذات بشر سروکار داره و اون رو بررسی می‌کنه. پس تعجبی نداره که بیشتر افراد بزرگ تاریخ که از اهالی این علم بودن، افرادی عمیق، متفکر و بالاتر از زمانه خودشون بودن.

آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور به سبک رتبه‌های برتر

با مشاهده این ویدیو شما رو با پارامترهای مهم انتخاب رشته و همچنین نکات طلایی برای داشتن یک انتخاب رشته عالی آشنا می‌کنیم.

برای اینکه بتونین انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشین، بهتره حتما با الگوریتم‌های خاص انتخاب رشته کنکور آشنا بشین. همچنین پارامترهای مهمی برای انتخاب رشته وجود داره که اول، باید حتما از اون‌ها اطلاع داشته باشین.

بهترین رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی کدومن؟

دانش‌آموزان در دوره متوسطه وقتی به مرحله انتخاب رشته می‌رسن، یکی از مهمترین ملاک‌هاشون برای انتخاب رشته، شغلیه که برای آینده خودشون در نظر گرفتن.

پس آشنایی با بهترین رشته‌های علوم انسانی، از همون سالی که دانش‌آموز قصد انتخاب رشته داره، اهمیت پیدا می‌کنه. بهتره همه دانش‌آموزان دوره متوسطه، قبل از انتخاب رشته مورد نظر خودشون، درباره رشته‌های دانشگاهی اون هم تحقیق کرده و با آگاهی کامل اقدام به انتخاب رشته کنین.

بهترین رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی کدومن؟

در ادامه شما رو با چند تا از بهترین رشته‌های علوم انسانی آشنا می‌کنیم:

معرفی رشته حقوق

حقوق یکی از بهترین رشته‌های علوم انسانیه. همونطور که از اسمش هم معلومه در این رشته با قانون و ماده و تبصره سروکار دارین. داوطلبانی که در دفترچه انتخاب رشته خودشون، رشته حقوق رو انتخاب می‌کنن بیشتر پیگیر رسیدن به شغل وکالت هستن. البته رسیدن به این موقعیت شغلی خیلی کار آسونی هم نیست و بعد از دانشگاه هم باید مراحلی رو طی کنین تا بتونین به عنوان یک وکیل رسمی مشغول به کار بشین.

ویژگی‌های لازم برای حقوقدان شدن

کسانی که می‌خوان رشته حقوق رو در دانشگاه بخونن، بهتره فن بیان قوی داشته و روحیه حمایت‌گر داشته باشن. چون این‌ها، دو تا از بارزترین ویژگی‌های وکیل‌ها و حقوقدانانه.

داشتن قدرت تحلیل، استدلال و تصمیم گیری هم از ویژگی‌های اون‌هاست. البته بدون داشتن این ویژگی‌ها هم افراد می‌تونن در دانشگاه رشته حقوق بخونن ولی اگه قرار باشه با همین رشته وارد بازار کار بشن، بهتره این ویژگی‌ها رو در خودشون تقویت کنن.

بازار کار رشته حقوق

همونطور که گفته شد، مهم‌ترین شغل برای حقوق خوان‌ها، وکالته. وکالت جزو مشاغلی با درآمد بالا محسوب میشه؛ ولی، ورود به این رشته و موفقیت در اون کار زیاد راحتی نیست و نیاز به اراده و تلاش داره.

کسانی که در دانشگاه حقوق خوندن، می‌تونن به عنوان مشاور حقوقی در سازمان‌های مختلف مشغول به کار بشن. قضاوت، کار در دادگستری و دفاتر اسناد رسمی هم از جمله موقعیت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته حقوقه.

معرفی رشته روانشناسی

یکی دیگه از بهترین رشته‌های علوم انسانی، رشته روانشناسیه. روانشناسی علم بررسی و مطالعه رفتار انسانه. این علم تلاش می‌کنه مشکلات و چالش‌های روحی و روانی که انسان در ارتباط با خودش، اطرافیانش و محیط با اون‌ها درگیر میشه رو حل کنه.

معرفی رشته روانشناسی

مطالعه حالات روحی و خلقی انسان‌ها از گذشته دارای اهمیت بوده ولی انسان مدرن با توجه به رو‌‌به‌رو‌ شدن با جهانی پیچیده و قرار گرفتن در معرض ارتباطات انسانی پیچیده، به شدت درگیر معضلات روانی شده و به روانشناس نیاز پیدا می‌کنه.

ویژگی‌های لازم برای روانشناس شدن

داشتن فن بیان خوب و روحیه کمک به دیگران از مهمترین ویژگی روانشناس‌هاست. چون، مهمترین کاری که اون‌ها انجام میدن، همدردی کردن و شنیدن صحبت‌های مردم و بعدش صحبت کردن و مشاوره دادن به اون‌هاست.

در رشته روانشناسی با دروسی رو‌به‌رو می‌شین که مربوط به روان انسان و پیچیدگی‌های اونه. اگه برای درد و رنج‌های دیگران شنونده خوبی بوده و قدرت تحلیل و بررسی مشکلات و مشاوره دادن به دیگران رو دارین، احتمالا رشته روانشناسی برای شما مناسبه.

بازار کار رشته روانشناسی

در عصر حاضر، روانشناسی علمی پرکاربرد و دارای اهمیته و روز به روز هم به اهمیت اون اضافه میشه. این روزها سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، به داشتن مشاور و روانشناس احتیاج دارن.

مراکزی مثل بهریستی، نیروی انتظامی، مراکز مشاوره، مهد کودک‌ها و آموزش و پرورش، از مراکزی هستن که روانشناس‌ها می‌تونن در اون‌ها مشغول به کار بشن. در حال حاضر میشه گفت رشته روانشناسی بازارکار خوبی داره و این روند رو به رشدیه.

* لازمه بگیم که رشته روانشناسی رو داوطلبان کنکور علوم تجربی هم می‌تونن انتخاب کنن.

معرفی رشته حسابداری

حسابداری جزو رشته‌های شناوره و هر سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی می‌تونن این رشته رو انتخاب کنن. البته حسابداری بیشتر به عنوان زیر شاخه‌ای از رشته‌های فنی آموزش داده میشه. افراد می‌تونن حسابداری رو به صورت آزاد و بدون رفتن به دانشگاه هم با شرکت در دوره‌های مربوطه یاد بگیرن.

ویژگی‌های لازم برای حسابدار شدن

برای ادامه تحصیل دادن در رشته حسابداری و بعدش وارد بازار کار شدن با این رشته، باید ارتباط خوبی با ریاضیات داشته باشین. چون حسابداری علم محاسباته و با اعداد و ارقام سروکار داره. داشتن نگارش خوب و قابل قبول هم از ویژگی‌های لازم برای حسابدار شدنه چون یکی از وظایف حسابدارها نوشتن گزارش‌های مالیه.

ویژگی‌های لازم برای حسابدار شدن

بازار کار رشته حسابداری

به صورت کلی حسابداری علم گردش مالی شرکت‌ها و موسسات مختلفه، پس، بازار کار این رشته متنوع و گسترده است. حسابدارها می‌تونن در شرکت‌ها و موسسات مختلفی که در زمینه‌های متفاوت فعالیت می‌کنن، چه خصوصی و چه دولتی، مشغول به کار بشن.

معرفی رشته مدیریت

مدیریت هم جزو رشته‌های پرطرفدار علوم انسانیه که گرایش‌های متنوعی هم داره. در تمام کشورهای دنیا برای توسعه کسب و کارها از مدیران تحصیل کرده در زمینه مربوط به اون استفاده میشه.

این رشته در دوره کارشناسی گرایش‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت سازمانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت گردشگری، مدیریت بیمه، مدیریت بانکداری، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت مالی و … رو داره.

به جز این رشته‌ها، اگه از اون دسته افراد هستین که به رشته باستان شناسی و رشته روزنامه نگاری علاقمندین، می‌تونین در رابطه با این دو رشته به طور مفصل در مقالاتی جدا اطلاعات لازم رو به دست بیارین.

ویژگی‌های لازم برای مدیر شدن

علاقه‌مندان به این رشته باید در دروس ریاضی، اقتصاد، آمار و زبان انگلیسی در دوره متوسطه، سطح قابل قبولی داشته باشن؛ چون در دانشگاه هم با این دروس سروکار دارن. توانایی مدیریت و رهبری گروه، داشتن اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب و داشتن قدرت تجزیه و تحلیل، از ویژگی‌هاییه که بهتره مدیریت خوان‌ها داشته باشن و یا اون‌ها رو در خودشون تقویت کنن.

ویژگی‌های لازم برای مدیر شدن

بازار کار رشته‌های مدیریت

موسسات دولتی، خصوصی و خدماتی به فارغ التحصیلان مدیریت نیازمندن. افرادی که در گرایش‌های مختلف مدیریت تحصیل کردن، اگه مهارت‌ها و توانایی‌های لازم رو داشته باشن، می‌تونن به راحتی وارد بازار کار بشن. زبان انگلیسی و مهارت‌های کامپیوتری از توانایی‌هایی هستن که در مشاغل مربوط به رشته مدیریت بهشون توجه میشه.

بهترین دانشگاه‌های کشور برای رشته‌های علوم انسانی

روزنامه نگاری،ادبیات فارسی، مترجمی زبان عربی، تاریخ، باستان شناسی، جغرافیا، فلسفه، اقتصاد، علوم سیاسی و علوم تربیتی هم جزو رشته‌های جذاب علوم انسانی هستن که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان رو به سمت خودشون جذب می‌کنن.

خیلی از دانشگاه‌های کشور، دانشجویان رو در رشته‌های مختلف علوم انسانی جذب می‌کنن. ولی بعضی از اون‌ها به عنوان بهترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی شناخته میشن.

بهترین دانشگاه‌های کشور برای رشته‌های علوم انسانی

دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طبایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه شیراز، جزو بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستن.

جمع‌بندی بهترین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه

چهار رشته روانشناسی، حقوق، مدیریت و حسابداری جزو بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی انسانی هستن. ولی برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب خودتون در دانشگاه، معیارهای مختلفی رو باید در نظر بگیرین. نیاز جامعه، استعداد، علاقه و درآمدزایی، چهار عامل مهم در انتخاب رشته دانشگاهی و جایگاه شغلی آینده شما هستن.

این حقیقت که خیلی از افراد در جایگاه شغلی مشغول به فعالیت هستن که ارتباط زیادی با رشته دانشگاهی‌شون نداره رو نمیشه انکار کرد. ولی، در هر صورت این موضوع از اهمیت انتخاب رشته دانشگاهی کم نمی‌کنه. شما قراره حداقل چهار سال از بهترین سال‌های زندگی خودتون رو صرف یادگیری یک علم کنین. پس چه بهتر که با درایت و بینش کافی رشته دانشگاهی خودتون رو برگزیده و با آمادگی وارد دانشگاه بشین.

روانشناسی و حقوق پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی هستن.

دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی بهترین دانشگاه‌ها برای رشته‌های علوم انسانی شناخته شدن.

نیاز جامعه، علاقه، استعداد و درآمدزایی، چهار معیار مهم در انتخاب رشته دانشگاهی و بعد از اون شغل آینده شما هستن.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه»

  1. آواتار منتقد

    رشته علوم تربیتی و گرایشهای آن هم خوبند و به نوعی بسیار پایه ای تر از رشته هایی که گفتید میباشند آموزش و تربیت زیربنا را میسازد و رشد میدهد در حالیکه رشته هایی که گفتید جنبه خدماتی دارند یعنی شما مشکلی پیدا میکنید حقوقی یا روانی و برای رفع آن به سمت وکیل یا روانشناس میروید … متاسفانه رشته های مهمی مثل فلسفه و علوم تربیتی در ایران …

    1. آواتار نیما رستاک
      نیما رستاک

      سلام و درود
      تمام نظام های آموزشی نقصان های خاص خودشون رو دارن و هیچ نظامی کامل نیستش. ما هم امیدواریم که نظام آموزشی کشورمون روز به روز بیش تر رشد کنه و حوزه های بیشتری شامل بشه. ولی همین الان هم توی رشته هایی مثل فلسفه یا علوم تربیتی ضعیف عمل نمی کنه نظام آموزشیمون.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد