نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان

چگونه به فرزندم در انتخاب رشته تحصیلی کمک کنم؟

همین که شما والدین محترم به جای تحمیل نظر خود بر فرزندان یا بالعکس، رها کردن آنان به حال خود، به تحقیق درباره انتخاب رشته تحصیلی ایشان پرداخته‌اید، باید تبریک بگوییم و یادآور شویم که شما بخش بزرگی از مسیر موفقیت را پشت سر گذاشته‌اید.

نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان بسیار اساسی و پررنگ است، لذا خانواده‌ها باید با آگاهی از فاکتورهای مهم انتخاب رشته و تلاش برای درک فرزند خود، یاری‌گر آن‌ها در این مسیر باشند.

به طور کلی، اهمیت انتخاب رشته بر هیچ شخصی پوشیده نیست. رعایت نکات مهم و طلایی در انتخاب رشته همان چیزی است که می‌تواند دانش‌آموزان  را به مسیر موفقیت نزدیک کند.

انتخاب رشته تحصیلی خصوصا برای ورود به مقطع متوسطه دوم، فرآیندی حساس و مهم بوده و والدین در صورت کسب اطلاعات لازم در این باره می‌توانند نقش موثری در این بازه زمانی برای فرزندان داشته باشند. والدین محترم با شناخت فرزند خود و علایق او، استعدادیابی وی، توجه به اهداف او و… می‌توانند فرزند خود را به سمت موفقیت سوق داده و موجب تقویت آرامش و انگیزه او شوند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چگونه به فرزندم در انتخاب رشته تحصیلی کمک کنم؟

دانش آموزان معمولا برای انتخاب رشته تحصیلی با دوستان، خانواده، مشاور، فامیل و… مشورت می‌کنند اما ممکن است برخی از آنان بنا به دلایل مختلف از صحبت با پدر و مادر در این باره اجتناب کنند! این در حالی است که نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان بسیار اساسی است. متاسفانه برخی والدین می‌خواهند فرزندانشان آرزوی آن‌ها را دنبال کنند یا به دلایل مختلف دیگر، فرزندان را تحت فشار گذاشته و مسبب این دوری می‌شوند. برای کمک به فرزندان و جلوگیری از چنین موقعیت‌هایی، موارد زیر را مطالعه نمایید.

فرزند خود را مجبور به انتخاب نکنید؛ نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان

اجبار در بسیاری از موقعیت‌ها نتیجه عکس می‌دهد؛ این اتفاق حتی در میان بزرگسالان نیز رایج است، چه رسد به کودکان و نوجوانان! فرزند خود را مجبور به انتخاب رشته مورد نظر خود نکنید، او دارای علایق، احساسات، طرز تفکر و… متفاوتی است؛ اصرار و اجبار شما ممکن است روحیه وی را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه بدی برای او و حتی برای خانواده به دنبال داشته باشد.

قطعا والدین تجربه زیادی داشته و صلاح فرزندان را می‌خواهند اما نباید این خیرخواهی به هر قیمتی صورت بپذیرد. فرزند خود را درک کرده، با او صحبت نمایید و از هرگونه اجبار بپرهیزید.

اعتماد به انتخاب رشته فرزندان

این‌که به جای مجبور کردن فرزند خود به انتخاب یک رشته، به او اعتماد داشته و برای انتخابش ارزش قائل شوید، بسیار پسندیده‌تر است. اگر دانش آموزان احساس کنند که پدر و مادر، آنان را درک نموده و خواهان خوشحالی‌شان هستند، حتی ممکن است گارد خود را کنار گذاشته و به طور جدی به پیشنهاد خانواده نیز فکر کنند.

اعتماد به انتخاب رشته فرزندان

 

از مشاور کمک بگیرید؛ نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان

انتخاب رشته تحصیلی فرزندان شما، تا حد زیادی بر انتخاب‌های او در آینده اثر می‌گذارد. شغل افراد، ازدواجشان و… ممکن است تا حد زیادی متاثر از انتخاب رشته دبیرستان آنان باشد. لذا به علاقه فرزند، تحقیقات خود و… بسنده نکرده و از مشاور کمک بگیرید.

خیلی از والدین و داوطلبان کنکوری همواره این سوال را در ذهن خود‌شان دارند که آیا رتبه برتر‌ها مشاوره داشتند؟ بدون شک در جواب این سوال باید بگوییم همراهی یک مشاور تحصیلی کاربلد همان چیزی است که می‌تواند دانش‌آموزان در انتخاب بهترین  تکنیک‌های درس خواندن یاری کند.

بدیهی است که در انتخاب مشاور نیز باید دقت کرده و از فردی کمک بگیرید که علاوه بر دارا بودن تحصیلات مربوطه، دلسوز و با تجربه باشد. برای این منظور می‌توانید با مشاورین پرش در ارتباط باشید.

شناخت رشته‌های تحصیلی توسط والدین

شناخت رشته‌های مختلف، مزایا و معایب آن‌ها و… بسیار حائز اهمیت بوده و به والدین توصیه می‌گردد. شما در صورتی نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان را به جا آورده و به آنان کمک می‌کنید که خود با آگاهی در این باره سخن بگویید.

لطفا به مطالعه درباره رشته‌های مختلف، علی الخصوص رشته مورد نظر خود و فرزندان پرداخته و با در نظر داشتن همه جوانب تصمیم بگیرید.

شناخت مشاغل مختلف

بخش اعظمی از دانش آموزان قصد دارند از طریق رشته انتخابی در دبیرستان، وارد دانشگاه شده و به ادامه تحصیل و انتخاب شغل بپردازند. شناخت مشاغل مختلف می‌تواند به افراد کمک کند تا از همان ابتدا وارد مسیر درست شوند و از اتلاف وقت، هزینه و… جلوگیری کنند.

با شناخت مشاغل مختلف، نیازهای جامعه و بررسی سایر موارد مربوطه می‌توانید به بهترین شکل، یاری‌گر فرزندانتان در این مسیر باشید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

در نظر گرفتن توانایی‌های دانش آموز

نکته مهم دیگر، در نظر گرفتن توانایی و استعداد دانش آموز است. اگر فرزند خود را به انتخاب رشته‌ای سوق دهیم که در آن استعداد لازم را ندارد، ممکن است حتی در صورت تلاش نیز به قدر کافی در آن خوب عمل نکند. تا زمانی که علاقه و استعداد فرد مربوط به یک رشته است، چرا او را وادار به انتخاب رشته دیگر کنیم؟!

اگر نمی‌دانید که استعداد فرزند شما در چیست و علاقه حقیقی او رو به کدام سوی دارد، می‌توانید از یک مشاور با تجربه کمک گرفته یا از تست‌های شخصیت‌شناسی و استعدادیابی چون هالند استفاده کنید.

در نظر گرفتن توانایی‌های دانش آموز

علاقه حقیقی و انتخاب رشته

علاوه بر استعداد، علاقه فرد نیز یک فاکتور بسیار مهم برای انتخاب رشته تحصیلی است. اگر دانش آموز علاقه واقعی خود را شناخته و در مسیر رسیدن به آن قدم بردارد، مانع خاصی برای موفقیت پیش روی او نخواهد بود.

به فرزند خود کمک کنید که علاوه بر استعداد، میزان علاقه‌مندی به رشته مورد نظر را بسنجد و اطمینان حاصل کنید که این علاقه در عمق وجود او ریشه دوانده و صرفا تحت تاثیر شرایط، اطرافیان و… نیست.

علاقه حقیقی و انتخاب رشته

 

توجه به شرایط انتخاب رشته فرزندان

والدین محترم باید بدانند که با توجه به شرایط حال حاضر، تنها نمرات دانش آموزان ملاک تعیین رشته تحصیلی آن‌ها نبوده و این انتخاب به عوامل دیگری نیز وابسته است. دانش آموز خود را از شرایط تعیین شده آگاه کنید تا توجه لازم به آزمون‌های مشاوره‌ای، سوابق تحصیلی و… را داشته باشد و ناگهان دچار بحران نشود. معیارهای امتیاز‌دهی و تعیین رشته تحصیلی افراد در پایه نهم به شرح زیر می‌باشند.

  • 35 امتیاز از سوابق تحصیلی
  • 30 امتیاز از آزمون‌های مشاوره‌ای
  • 10 امتیاز مربوط به نظر خود دانش آموز
  • 10 امتیاز از نظر معلمان
  • 10 امتیاز مربوط به نظر مشاور
  • 5 امتیاز از نظر والدین

در ادامه به بررسی شرایط پذیرش رشته‌های مختلف می‌پردازیم.

رشته ادبیات و علوم انسانی

علاقه‌مندان به دروس حفظی و مستعد در دروسی چون عربی، ادبیات و… می‌توانند رشته پرطرفدار علوم انسانی را انتخاب کنند. شایان توجه است، فارغ ‌التحصیلان این رشته باید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.

رشته انسانی به بررسی جوامع، تاریخ، ذهن انسان، فلسفه، زبان‌ها و… می‌پردازد. در ذیل این بخش می‌توانید شرایط پذیرش در رشته مورد نظر را مشاهده نمایید.

شرایط پذیرش افراد در رشته علوم انسانی
شرایط دروس
حداقل ضریب 42 مجموع نمرات مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی و عربی
ضریب 4 و حداقل نمره 14 زبان و ادبیات فارسی
ضریب 3 و حداقل نمره 13 مطالعات اجتماعی
ضریب 2 و حداقل نمره 12 عربی
حداقل 14 معدل

رشته ریاضی فیزیک

انتخاب رشته ریاضی فیزیک تنها به دوستداران دروس شیمی، فیزیک و ریاضی توصیه می‌شود. افراد بدون علاقه و استعداد در دروس مذکور نمی‌توانند در این رشته به موفقیت برسند. دانش آموزانی که قصد انتخاب این رشته را دارند، باید دارای پشتکار بوده و برای موفقیت، دائما به تمرین و تکرار مباحث مربوطه بپردازند. در ادامه می‌توانید شرایط پذیرش در این رشته را مطالعه نمایید.

شرایط پذیرش افراد در رشته ریاضی فیزیک
شرایط دروس
حداقل ضریب 42 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی
ضریب 3 و حداقل نمره 14 ریاضی
ضریب 3 و حداقل نمره 13 علوم تجربی
حداقل 14 معدل

رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی نیز یکی از رشته‌های شاخه نظری بوده و دارای طرفداران بسیاری است. در واقع این رشته، رشته‌های دانشگاهی پولساز را شامل می‌شود. آن دسته از دانش آموزان که به رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و سایر موارد مربوطه علاقه‌مند هستند، بی تردید باید به سراغ رشته مورد بحث بروند. رقابت در میان داوطلبان رشته تجربی بشدت بالاست، لذا برای موفقیت، نیازمند تلاش مداوم، مطالعه با کیفیت، صبوری و… خواهید بود. در صورت عدم علاقه‌مندی به دروس ریاضی، فیزیک، زیست و…، انتخاب این رشته توصیه نمی‌شود.در ادامه شرایط پذیرش در این رشته را مطالعه نمایید.

شرایط پذیرش افراد در رشته علوم تجربی
شرایط دروس
حداقل ضریب 42 مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی
ضریب 4 و حداقل نمره 14 زبان و ادبیات فارسی
ضریب 3 و حداقل نمره 13 مطالعات اجتماعی
ضریب 2 و حداقل نمره 12 عربی
حداقل 14 معدل

رشته‌های فنی و حرفه‌ای

شاخه فنی و حرفه‌ای دارای زیرگروه‌های مدیریت و خدمات، هنر، صنعت و کشاورزی است. در صورتی که ورود هرچه سریع‌تر به بازار کار برای شما و فرزندانتان حائز اهمیت است، انتخاب این رشته پیشنهاد می‌شود. در ادامه، شرایط پذیرش در این رشته را مطالعه فرمایید.

شرایط پذیرش افراد در رشته فنی و حرفه‌ای
شرایط پذیرش دروس
حداقل ضریب 30 مجموع نمرات دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن
حداقل نمره 10 بدون تبصره ریاضی
حداقل 12 معدل

رشته‌های کار دانش

به طور کلی رشته‌های زیر مجموعه شاخه کار دانش نسبت به فنی و حرفه‌ای کمی ساده‌تر بوده اما این دو شاخه، شباهت زیادی به یکدیگر دارند. توجه داشته باشید که واحدهای کارگاهی کار دانش به نسبت فنی و حرفه‌ای بیشتر است. در ادامه می‌توانید شرایط پذیرش در رشته مورد بحث را مطالعه فرمایید.

شرایط پذیرش افراد در رشته کار دانش
شرایط عنوان دروس
حداقل ضریب 36 مجموع نمرات دروس ریاضی و کار و فناوری
ضریب 2 ریاضی
ضریب 3 کار و فناوری
حداقل 12 معدل

بررسی رشته‌های پرطرفدار

همانطور که گفتیم، بهتر است دانش آموزان با توجه به علایق و استعدادهای خود انتخاب رشته کنند اما اطلاع از رشته‌های پرطرفدار و با موقعیت شغلی مناسب نیز خالی از لطف نیست. فرزندانتان با شناخت این رشته‌ها و بررسی مجدد ویژگی‌های خود می‌توانند انتخابی هوشمندانه‌تر و انگیزه‌ای بالا جهت تحصیل داشته باشند. در ادامه می‌توانید لیست رشته‌های پرطرفدار و دارای بازار کار تقریبا مناسب را مشاهده نمایید.

رشته‌های پرطرفدار انسانی

  • حقوق
  • روانشناسی
  • مدیریت‌ها
  • و…

رشته‌های پرطرفدار تجربی

  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • پزشکی
  • بینایی‌سنجی
  • پرستاری
  • فیزیوتراپی
  • دامپزشکی
  • و…

رشته‌های پرطرفدار ریاضی

  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی صنایع
  • و…

رشته‌های پرطرفدار فنی و حرفه‌ای

  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • شبکه و نرم افزار رایانه
  • فتوگرافیک
  • معماری
  • تاسیسات مکانیکی
  • نوازندگی ساز جهانی
  • و…

رشته‌های پرطرفدار کار دانش

  • هتلداری
  • هوانوردی
  • نساجی
  • الکترونیک صنعتی
  • تعمیر لوازم خانگی برقی
  • عکاسی
  • طراحی طلا و جواهر
  • و…
سخن پایانی

در این مقاله به شرح نقش والدین در انتخاب رشته فرزندان پرداخته و نکاتی را به ایشان یادآور شدیم تا فرزندان را برای انتخاب رشته تحصیلی تحت فشار قرار نداده و یاری‌گر آنان در این مسیر پر فراز و نشیب باشند.

شناخت دانش آموز، روحیات، علایق، استعدادهای او و…، همچنین آگاهی از رشته‌های مختلف و بازار کار آن‌ها کمک می‌کند که فرزندان به جای مخالفت و بحث، به نظر خانواده خود توجه داشته و از تجربیات ایشان استفاده کنند. بار دیگر توصیه می‌کنیم که برای یک انتخاب رشته خوب و رضایت‌بخش، بهتر است با مشاوری خبره نیز مشورت نمایید.

در این مقاله به شرح نکاتی پرداختیم که به والدین گرامی کمک می‌کنند تا فرزندان خود را در این برهه زمانی حساس، بیشتر درک کرده و برای رسیدن به موفقیت، در این مسیر همراه آنان باشند.

بله، اگر دانش آموز به رشته انتخابی علاقه‌مند نباشد، ممکن است تلاش لازم برای رسیدن به موفقیت در آن رشته را نیز از خود نشان نداده و آسیب جدی به آینده وی وارد شود.

با کمک گرفتن از یک مشاور با تجربه یا با انجام تست‌هایی چون هالند می‌توانید استعداد و توانایی فرزند خود را بشناسید.

بله، 10 امتیاز از کل امتیاز در نظر گرفته شده برای انتخاب رشته به نظر معلم اختصاص داده شده است.

رشته تجربی برای آن دسته از دانش آموزان که پرتلاش بوده و به دروسی چون فیزیک، زیست، شیمی، ریاضی و… علاقه‌مند هستند، انتخاب خوبی است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد