آشنایی با زبان بدن کودکان

آشنایی با زبان بدن کودکان

زبان بدن کودکان موضوعیست که ما در این قسمت به صورت کامل بررسی می‌کنیم؛ به طور کلی، والدین با شناخت زبان بدن فرزند خود می‌تونن بسیاری از حالت‌ها و رفتار‌های کودک خودشون رو بشناسن و ارتباط بهتری رو با کودک خود تجربه کنن.

بارها والدین این موضوع رو مشاهده کردن که کودکان در موقعیت‌های مختلف، حالت‌های بدنی متفاوتی دارن؛ به طور مثال، زمانی که کودک دچار اضطراب میشه حالت بدنی متفاوتی در مقایسه با موقعیت‌های دیگه داره.

توانایی برقراری ارتباط موثر با کودکان همان چیزیست که می‌تونه والدین رو به اصول تربیتی مناسب نزدیک کنه. ما در این قسمت این موضوع رو به صورت کامل بررسی می‌کنیم، برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنم خوندن این مطلب رو از دست ندین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی با مفهوم زبان بدن کودکان

کودکان در موقعیت‌های مختلف حالت‌های بدنی متفاوتی دارن؛ طرز قرار گرفتن دست‌ها و پاها و حرکات غیر ارادی کودک در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. به طور کلی، زبان بدن یعنی استفاده از حرکات، اشاره‌ها و اعمال فیزیکی برای بیان و انتقال احساسات و افکار کودکان.

والدین با شناخت زبان بدن کودکان می‌تونن یک راه امن برای ارتباط غیر کلامی با فرزند خود پیدا کنن. این موضوع اصلی‌ترین تکنیک تربیتی برای والدین است. کودکان به وسیله زبان بدن بسیاری از افکار و احساسات مخفی خودشون رو بیان می‌کنن و والدین با شناخت این زبان می‌تونن به تمام موضوعات پیرامون فرزند خود توجه کنن.

ما توی این مقاله از پرش، این موضوع رو به صورت کامل بررسی کردیم؛ برای اطلاع از این موضوع تا ادامه همراه ما باشین.

آشنایی با مفهوم زبان بدن کودکان

چرا درک زبان بدن کودکان اهمیت داره؟

خب تا اینجای مطلب درباره اهمیت زبان بدن کودکان صحبت کردیم؛ به طور کلی، شناخت زبان بدن یک مهارت اساسی برای رسیدن به موفقیته. بسیاری از والدین تلاش می‌کنن تا زبان بدن کودک خود‌شون رو بشناسن؛ این در صورتیست که کودکان هم باید از زبان بدن خود اطلاع داشته باشن!

این مهارت اصلیست که کودکان از سنین 4 سالگی باید با اون آشنا بشن؛ والدین باید در این بازه زمانی به کودک خود این موضوع رو آموزش بدن. ما در این قسمت دلیل اهمیت شناخت زبان بدن کودکان رو بررسی می‌کنیم.

بیان احساسات کودک

گاهی کودکان دچار احساساتی میشن که قادر به بیان و ارائه اون نیستن؛ احساساتی مانند ترس، خشم یا عصبانیت از اون دسته از احساسات هستن که گاهی کودکان اون رو بروز نمیدن. در چنین شرایطی والدین با شناخت زبان بدن فرزند خود می‌تونن احساسات فرزند‌شون رو بشناسن.

این موضوعی زمانی که کودکان به مدرسه وارد میشن یا در محیط‌های خارج از منزل هستن بیشتر خودش رو نشان میده؛ گاهی کودکان دچار خشم از محیط میشن ولی، به دلایل مختلفی از بیان احساس خود دوری می‌کنن. در چنین شرایطیست که والدین آگاه می‌تونن با شناخت حرکات و نگاه کودک احساس فرزند خود‌شون رو تشخیص بدن و مانند یک راهنما در کنار فرزند خود حاضر بشن.

ایجاد ارتباط بیشتر

کودکانی که زبان بدن خود‌شون رو بشناسن می‌تونن تعاملات بیشتری با اطرافیان خود برقرار کنن. ایجاد ارتباط بیشتر و تعامل سازنده یکی از دلایل اهمیت شناخت زبان بدن کودکان است.

تربیت درست والدین و مربیان کودک

والدین و مربیان با شناخت زبان بدن کودک می‌تونن احساسات و عواطف کودک رو به درستی درک کنن و نیاز‌ها و خواسته‌های کودک رو به بهترین شکل برطرف کنن.

تربیت درست والدین و مربیان کودک

افزایش اعتماد‌به‌نفس

کودکانی که زبان بدن رو میشناسن می‌تونن روابط بهتری با دیگران داشته باشن و احساسات اطرافیان رو به شکل بهتری درک کنن. این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان میشه. به طور کلی، این مهارت ارتباطی باعث توسعه روابط فردی و جمعی کودک میشه. موضوعی که باعث پیشرفت کودک در بزرگسالی میشه.

آموزش‌ تکنیک‌های زبان بدن کودکان

خب تا اینجای مطلب با دلایل اهمیت مهارت یادگیری زبان بدن کودکان آشنا شدیم؛ اکثر پدر و مادر‌ها تمایل دارن این مهارت رو به بهترین شکل بشناسن و اون رو به صورت اصولی پیاده‌سازی کنن. ما در این قسمت تکنیک‌های زبان بدن کودکان رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

بازی‌های تقلیدی

یکی از قدم‌های اولیه برای آموزش تکنیک‌های زبان کودک خود، پیاده‌سازی بازی‌های تقلیدیست. شما با استفاده از بازی‌های تقلیدی می‌تونین حالت‌ها و حرکات کودک خودتون رو توی موقعیت‌های مختلف شناسایی کنین و ژست‌های کودک رو توی موقعیت‌های مختلف بشناسین.

بازی‌های کودکانه

بازی‌های که از طریق حرکات بدنی انجام میشه میتونه به شناخت زبان بدن کودکان کمک کنه. والدین با انجام بازی‌های کودکانه و اشاره دست‌ها و پاها می‌تونن بسیاری از حرکات کودک خودشون رو شناسایی کنن.

تعریف داستان‌های مختلف

کودک رو در دنیای داستان‌های مختلف سرگرم کنین؛ والدین با تعریف داستان‌های مختلف و بیان احساسات شخصیت‌های داستان به وسیله زبان بدن می‌تونن بسیاری از نکات مربوط به زبان بدن رو به کودک خود‌شون آموزش بدن و از این طریق مهارت‌های زبانی کودک خود‌‌تون رو تقویت کنین.

تمرینات زبان بدن

زبان بدن یک زبان جهانیست؛ زبانی که مرز مشخصی نداره. والدین با تشویق فرزند خود به یادگیری این مهارت می‌تونن از فرزند خود‌شون درخواست کنن که بسیاری از خواسته‌ها و احساسات خود‌شون رو از طریق زبان بدن بیان کنن.

تعامل با محیط

وقتی با کودک‌تون به محیط بیرون(پارک یا خرید میرین، فرزند‌تون رو تشویق کنین که به محیط اطراف خودش توجه کنه. توجه به محیط اطراف و بررسی رفتار‌های افراد پیرامون یکی از مهم‌ترین راه‌های یادگیری زبان بدن است.

زبان بدن نوزادان

نوزادان قادر نیسن صحبت کنن و خواسته‌های خود‌شون رو مطرح کنن و به همین دلیل است که والدین بیشتر از هر زمانی تمایل دارن زبان بدن نوزاد خود‌شون رو متوجه بشن. یادگیری این مهارت باعث میشه که والدین کنترل  بهتری به شرایط نوزاد خود داشته باشن. ما در این قسمت نمونه‌های از زبان بدن نوزادان رو بررسی می‌کنیم.

زبان بدن نوزادان

اشاره با دست‌ها

نوزادان اغلب دست‌های خود‌شون رو حرکت می‌دهند؛ اما، گاهی این حرکات دست تصادفی نیست و بیان نیاز و خواسته نوزاد است. والدین با شناخت درست این موضوع، می‌تونن خواسته و در خواست‌های نوزاد خود رو به بهترین شکل شناسایی کنن.

تماس چشمی

نوزادان اغلب حرکات و ریتم‌های مخصوص خودشون رو دارن؛ نوزادان با نگاه کردن به اطراف خواشته‌های خودشون رو مطرح می‌کنن. والدین با شناخت این موضوع می‌تونن بخش زیادی از نیاز‌های فرزند خود‌شون رو شناسایی کنن.

مشت کردن دست‌ها

مشت کردن دست‌ها یکی از حرکات نوزادان است؛ این حرکت تا حدودی طبیعیست و مربوط به سیستم عصبی نوزادان است. گاهی نوزادان با این حرکت گرسنگی خود‌شون رو بیان می‌کنن.

مکیدن انگشت‌ها

یکی از حرکات شایع در نوزادان مکیدن انگشت‌های دست است؛ بسیاری از افراد این حرکت رو نشونه‌ای از گرسنگی کودک می‌دونن این در حالیست که کودکان در اغلب مواقع این کار رو برای سرگرمی خود انجام می‌دهند. به هر صوت والدین باید تمام حرکات نوزاد خود‌شون رو به درستی بررسی کنن.

جمع‌بندی آشنایی با زبان بدن نوزادان

آشنایی با زبان بدن کودکان یک مهارت حیاتیست که در رشد و توسعه ارتباطات افراد نقش مهمی داره. به طور کلی، زبان بدن شامل حرکات بدنی، اشاره‌ها و تغییرات چهره کودکان است. ما در این قسمت درباره اهمیت زبان بدن کودکان و راه‌های یادگیری این تکنیک مهم صحبت کردیم. بدون شک والدین با یادگیری این مهارت می‌تونن روند بهتری رو در ادامه تجربه کنن.

زبان بدن یعنی استفاده از حرکات، اشاره‌ها و اعمال فیزیکی برای بیان و انتقال احساسات و افکار کودکان.

والدین با شناخت زبان بدن کودکان می‌تونن بسیاری از خواسته‌های کودک رو بشناسن.

کودکانی که با زبان بدن آشنا هستن می‌تونن ارتباطات اجتماعی بهتری رو تجربه کنن؛ این افراد در روابط خود اعتماد به نفس بیشتری هم دارن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد