آموزش مهارت نه گفتن کودکان

آموزش مهارت نه گفتن کودکان

مهارت نه گفتن کودکان از جمله مهارت‌هاییه که باید به بهترین شکل به فرزندان آموزش داده بشه؛ به طور کلی، یادگیری مهارت نه گفتن نقش طلایی در زندگی هر فرد داره. کودکان با یادگیری مهارت نه گفتن می‌تونن در بسیاری از موقعیت‌ها، از خودشون محافظت کنن.

به طور کلی، همه افراد توی زندگی چالش‌های مختلفی رو تجربه می‌کنن؛ توانایی کنترل و برخورد با این چالش‌ها، از جمله موضوعاتیه که والدین باید به فرزند‌شون آموزش بدن.

یادگیری مهارت نه گفتن کودکان، مزایا زیادی برای افراد در بزرگسالی داره؛ افرادی که با این مهارت آشنا هستن می‌تونن روابط اجتماعی بهتری رو تجربه کنن و کم‌تر دچار آسیب‌های اجتماعی بشن. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این قسمت این نکات رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم؛ برای آشنایی بیشتر تا ادامه همراه ما باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چرا مهارت نه گفتن مهمه؟

افراد بسیاری از موضوعات و مسائل تربیتی رو در دوران کودکی یاد می‌گیرن؛ بدون شک، دوران کودکی مقطع مهمی برای یادگیری بسیاری از موضوعاته. کودکانی که قدرت نه گفتن ندارن در اغلب اوقات نمی‌تونن از حق خود‌شون به درستی دفاع کنن. نداشتن مهارت نه گفتن کودکان، باعث میشه که فرد مشکلات بیشتری رو در بزرگسالی تجربه کنه.

بدون شک، یادگیری اصولی این مهارت باعث میشه که کودک از سلامت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشه. در واقع، مهارت نه گفتن به این معنی نیست که کودک دائم در برابر همه چیز نه بگه و حالت لجبازی داشته باشه؛ بلکه این مهارت پلی است برای تبدیل شدن به یک فرد با تعاملات کاملا درست.

به طور کلی، مهارت نه گفتن کودکان به دلایل زیر مهمه، که ما توی این قسمت این دلایل رو به صورت کلی بررسی می‌کنیم:

  • تقویت قدرت تصمیم‌گیری؛
  • پیشرفت روابط اجتماعی؛
  • کنترل عواطف و احساسات؛
  • تقویت اعتماد به نفس.

چرا مهارت نه گفتن مهمه؟

نه گفتن کودکان چه فوایدی داره؟

همانطور که گفتیم یادگیری مهارت نه گفتن کودکان یکی از اصول درست تربیتی است. کودکانی که این مهارت رو یاد می‌گیرن می‌تونن روابط اجتماعی خوبی رو تجربه کنن. ما در این قسمت، این فواید رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

دور ماندن از خطرات گوناگون؛ مهارت نه گفتن کودکان

بدون شک، افرادی که قدرت نه گفتن ندارن بیشتر در معرض خطر‌های مختلف هستن؛ ریشه یادگیری این مهارت دوران کودکیه. برای اینکه بتونین فرزند‌تون رو از خطر‌های پیرامون خود حفظ کنین، بهتره که قدرت نه گفتن رو به فرزند خود‌تون به بهترین شکل آموزش بدین. در واقع، افراد با یادگیری این مهارت می‌تونن به پیشنهادات مختلف دوستان خود به راحتی نه بگن.

دفاع از حق خود

زمانی که کودک شما بتونه قدرت نه گفتن داشته باشه، می‌تونه خیلی راحت از حق خودش دفاع کنه و مشکلات خودش رو مدیریت کنه. معمولا افرادی که این مهارت رو یاد نگرفتن نمی‌تونن از حق خودشون به درستی دفاع کنن. این افراد دائم با حس اینکه مظلوم واقع شدن تجربه تلخ سلب حق خود‌شون رو تجربه می‌کنن. این حس منفی به مرور  باعث میشه که فرد حس منفی به خودش داشته باشه.

داشتن روابط اجتماعی مناسب؛ مهارت نه گفتن کودکان

بدون شک، افرادی که می‌تونن به راحتی نظرات خودشون رو مطرح کنن و در برابر موضوعاتی که مایل نیستن مخالفت کنن روابط اجتماعی اصولی‌تری رو تجربه می‌کنن. این دسته از افراد به راحتی می‌تونن خواسته‌های خودشون رو مطرح کنن و توی جمع بهترین روابط اجتماعی رو تجربه کنن.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

همانطور که گفتیم آموزش مهارت نه گفتن کودکان یکی از اصول مهم تربیتی است. والدین با توجه به این موضوع می‌تونن فرزندی با اعتماد به نفس تربیت کنن. بدون شک، این مهارت نیازمند آموزش و پیاده‌سازی اصولی بسیاری از تکنیک‌هاست. ما در این قسمت، آموزش مهارت نه گفتن به کودکان رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

اهمیت اولویت حقوق فردی

کودکان به مرور وارد اجتماع میشن و توی جمع روابط جمعی رو تجربه می‌کنن؛ شناخت درست تکنیک‌های رفتار جمعی همون چیزیه که می‌تونه تعاملات افراد رو توی جمع به بهترین شکل کنترل کنه. والدین باید در قدم اول به کودکان خود این موضوع رو آموزش بدن که رعایت حقوق فردی مهم‌ترین اصل تعاملات اجتماعی است؛ اما، نه به قیمت نادیده گرفتن استاندارد‌های حق فردی خود.

به طور کلی، والدین باید به کودکان خود یاد بدن که حقوق فردی‌شون در اولویت است؛ پس زمانی که از حقوق فردی خود دفاع می‌کنن در اصل خودخواهی نمی‌کنن. شناخت درست این موضوع و تفکیک درست این اصل یک گام مهم برای تجربه یک رابطه اجتماعی موفق است.

صحبت کردن با کودکان

والدین عزیز باید با فرزند خودشون به درستی صحبت کنن و درباره اهمیت نه گفتن با فرزند خودشون صحبت کنن. در واقع، نه گفتن یک حق طبیعیه. والدین باید در این موضوع انعکاس درستی از رفتار‌های صحیح به فرزند خود باشن.

در واقع پدر و مادر‌ها بهترین الگو‌های رفتاری کودکان هستن؛ زمانی که والدین بتونن در زمان‌های درست و موقعیت‌های مناسب قدرت نه گفتن داشته باشن، درست در این زمانه که میتونن آموزش اصولی رو برای فرزند خود‌شون پیاده‌سازی کنن.

بازی مهارت نه گفتن

بدون شک، کودکان بخش زیادی از موضوعات رو در قالب بازی‌های کودکانه آموزش می‌بینن؛ در واقع بازی‌های کودکان تاثیر زیادی در افزایش یادگیری مهارت‌های گوناگون کودکان داره. آموزش به کودکان در قالب روند عادی، اغلب برای کودکان خسته‌کننده است؛ به همین دلیل نیازه که کودکان سبک متفاوتی از آموزش رو تجربه کنن.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان از طریق بازی‌های کودکانه، اغلب برای کودکان جذاب است؛ به طور مثال بهتره که والدین در قالب بازی، کودک رو توی موقعیتی قرار بدن و خواسته‌ای رو برخلاف میلش از او درخواست کنن و از کودک درخواست کنن که در برابر اون خواسته مخالفت کنن و دلایل خودش رو از نه گفتن توضیح بده.

اهمیت به نظرات کودک

اهمیت به نظرات کودک یکی از بهترین اقداماتی که والدین می‌تونن در راستای آموزش مهارت نه گفتن به کودک خود  انجام بدن. کودکانی که در این شرایط تربیتی رشد می‌کنن اغلب می‌تونن با اعتماد‌به‌نفس بالایی نظرات خود‌شون رو توی جمع مطرح کنن و در برابر نظراتی که موافق با اولویت‌های فردی خود نیست مخالفت کنن.

در واقع، والدین با شرکت فرزند‌شون توی تصمیمات مهم، به اون حس ارزشمندی رو منتقل می‌کنن. حسی که بدون شک باعث افزایش اعتماد به نفس کودک میشه.

اهمیت به نظرات کودک

نکات مهم در آموزش مهارت نه گفتن کودکان

خب تا اینجای مطلب با روش‌های آموزش مهارت نه گفتن کودکان به صورت دقیق آشنا شدید؛ به طور کلی، برای آموزش قدرت نه گفتن به کودکان والدین باید به نکات مهمی توجه کنن. ما در این قسمت این نکات رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

به کودک خود تعادل در نه گفتن رو آموزش بدین

بدون شک یکی از موضوعاتی که والدین باید در آموزش مهارت نه گفتن به کودک خود‌شون رعایت کنن، حفظ تعادل در این موضوعه. قرار نیست که کودکان با یادگیری مهارت نه گفتن به یک فرد لجباز و خودخواه تبدیل بشن. والدین باید این موضوع رو به درستی بررسی کنن و با آموزش اصولی این موضوع شرایط تربیتی بهتری رو برای کودک خود رقم بزنن.

به نظرات و خواسته‌های کودک خود‌تون احترام بذارین

یکی از نکات مهم در آموزش مهارت نه گفتن کودکان، احترام به خواسته‌ها و نظرات منفی کودک است. شما نمی‌تونین در ظاهر به کودک خود قدرت بیان نه رو آموزش بدین؛ ولی، در عمل به خواسته‌ها و نظرات منفی اون احترام نذارین. عدم مخالفت شما و پذیرش نظرات منفی فرزند‌تون به مرور به اون این باور رو به کودک میده که قرار نیست خواسته‌های دیگران رو به خواسته‌های خودش ترجیح بده.

موقعیت‌های مناسب برای نه گفتن رو به کودک خود آموزش بدین

بدون شک مرز باریکی بین یادگیری این مهارت و لجبازی کودکان وجود داره؛ والدین باید موقعیت‌های مناسب برای نه گفتن رو به کودک خود‌شون آموزش بدن. در واقع، توجه به این موضوع، یکی از نکات مهم برای یادگیری مهارت نه گفتن کودکان است.

جمع‌بندی‌ آموزش مهارت نه گفتن کودکان

آموزش مهارت نه گفتن کودکان یکی از موضوعاتیه که والدین باید به اون توجه کنن؛ به طور کلی، کودکانی که قدرت نه گفتن در برابر موضوعات مخالف میل خود‌شون رو دارن اغلب می‌تونن تعاملات بهتری رو در اجتماع با افراد مختلف داشته باشن. ما در این مقاله راهکار‌های آموزش این مهارت به کودکان رو به صورت دقیق بررسی کردیم.

آموزش حفظ تعادل در نه گفتن و  احترام به خواسته‌های کودک از جمله نکاتیه که والدین باید به اون توجه کنن.

کودکانی که قدرت نه گفتن دارن می‌تونن با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حاضر بشن و تعاملات بهتری رو با دیگران تجربه کنن.

بازی‌های کودکانه بهترین روش برای انتقال آموزش به کودکانه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد