آموزش روش والدورف برای تربیت کودکان

آموزش روش والدورف برای تربیت کودکان

آموزش به سبکی نوین مهم‌ترین نیاز جامعه در شرایط فعلیست؛ در حال حاضر، روش‌های سنتی تدریس پاسخگو ذهن خلاق دانش‌آموزان نیست. دانش‌آموزان دیگه نمی‌تونن با روش‌ها و سیستم قدیمی، مطالب درسی رو به شکل اصولی یاد بگیرن.

در واقع، آموزش مثل خیلی از موضوعات دیگه دچار تغییر شده و دیگه روش‌های قدیمی جایی در چرخه آموزشی کشور ندارن! با توجه به این موضوع، اکثر سیستم‌های آموزشی به دنبال معرفی روش‌های جدید برای آموزش هستن؛ یکی از روش‌های نوین توی این حوزه، روش والدورف است.

روش والدورف برای تربیت کودکان به دلایل مختلفی مناسبه؛ ما توی این قسمت از پرش، شما رو با جزئیات دقیق این موضوع آشنا می‌کنیم. اگه شما هم تمایل دارین با این روش آشنا بشین، پیشنهاد می‌کنم خوندن این مطلب رو از دست ندین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی با روش آموزشی والدورف

روش والدورف یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است؛ توی این روش، کودکان با زاویه دید بهتری به دنیا و اتفاقات پیرامون اون نگاه می‌کنن. در واقع، فلسفه تشکیل این سیستم آموزشی توجه به تمام جنبه‌های ذهنی کودکانه.

این روش تاکید داره که دانش‌آموزان توی محیط‌های آموزشی قبلی نمی‌تونن تجربه خوبی از یادگیری داشته باشن. در واقع شرایط حال حاضر، آموزش به روش‌های سنتی رو نمی‌پذیره و کودکان با ذهن‌های خلاق تمایلی به حضور توی محیط‌های خشک آموزشی رو ندارن.

توی این روش آموزشی، به پرورش روح و ذهن کودکان توجه میشه؛ در این روش صرفا به پیشرفت آکادمی کودکان توجه نمیشه بلکه تمامی مسائل شناختی کودکان در درجه اولویت قرار داره.

ما توی ادامه این مطلب شما رو با این روش آموزشی بیشتر آشنا میکنیم.

آشنایی با روش آموزشی والدورف

تاریخچه شکل‌گیری روش والدورف

این سبک از آموزش برای اولین بار توسط یک فیلسوف آلمانی به اسم رادولف اشتاینر مطرح شد؛ این فیلسوف آلمانی معتقد بود که برای آموزش به کودکان باید به تمامی جنبه‌های وجودی کودکان توجه بشه، نه صرفا آموزش آکادمی کودکان!

در واقع فلسفه تشکیل این سیستم آموزشی توجه به تمامی جنبه‌های آموزش کودکانه.

بعد از مطرح شدن این نظریه توسطه اشتاینر، اولین مدرسه در کشور آلمان با این استراتژی فعالیت خودش رو شروع کرد و بعد از اون در کشور‌های مانند آمریکا این سبک از مدارس راه‌اندازی شدن و در حل حاضر سه هزار مدرسه با این هدف در سراسر جهان فعالیت می‌کنن.

نکات مهم در مورد روش والدورف

روش آموزش والدورف با بسیاری از روش‌های آموزشی متفاوته؛ در واقع توجه به بسیاری از نکات کلیدی باعث شده که این سبک از آموزش متفاوت با روش‌های دیگه باشه. ما برای آشنایی بیشتر شما با این روش، کلیدی‌ترین نکات این سبک از یادگیری رو برررسی می‌کنیم.

نقش معلمین در مدارس والدورف

معلمین مهم‌ترین رکن آموزش هر کشور هستن؛ در واقع، توی این سبک ارتباط معلمین با شاگردان عمیق‌تره و معلمین وضعیت درسی دانش‌آموزان خود‌شون رو به صورت منظم پیگیری می‌کنن.

به بیان ساده‌تر توی این روش، دانش‌آموزان چندین سال متوالی تحت آموزش یک معلم هستن و معلم به صورت پیوسته وضعیت درسی دانش‌آموزان رو بررسی می‌کنه.

شیوه آموزش در مدارس والدورف

همانطور که گفتیم، توی این سبک از آموزش محوریت صرفا یادگیری آکادمی دانش‌آموزان نیست! بلکه به آموزش موضوعات دیگه توجه ویژه میشه. با توجه به این استراتژی، مدارس والدورف صرفا دو ساعت از روز رو به آموزش مطالب دروس اصلی‌تر اختصاص میدن. بدون شک، آموزش این دسته از مطالب به صورت کاملا دقیق انجام میشه و دانش‌آموزان توی این سبک از آموزش عمیق‌ترین سبک یادگیری رو تجربه می‌کنن.

شیوه آموزش در مدارس والدورف

چه کسانی در مدارس والدورف تحصیل می‌کنن؟

مدارس والدورف سبک متفاوتی از آموزش رو به دانش‌آموزان منتقل می‌کنه؛ شیوه متفاوت تدریس در این مدارس باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها تمایل داشته باشن که فرزند‌شون در این مدارس تحصیل خود‌شون رو دنبال کنن. در واقع، خانواده‌های که به دنبال آموزش متفاوت برای فرزند‌شون هستن این مدارس رو برای تحصیل فرزند‌شون انتخاب می‌کنن.

در مدارس والدورف چه فعالیت‌های دنبال میشه؟

ذهن کودکان سرشار از تخیلاته؛ در روش‌های سنتی آموزش توجه‌ای به این افکار نمیشه. اما، در مدارس والدورف، فعالیت‌های انجام میشه که محوریت صرفا آموزش نیست. این فعالیت‌ها به ترتیب عبارتند‌از:

فعالیت‌های فیزیکی

کودکان سرشار از انرژی هستن و چه کاری بهتر از فعالیت‌های فیزیکی. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های که توی این مدارس انجام میشه حرکات فیزیکی در محیطی بدون رقابته. با بالا رفتن مقاطع تحصیلی، دانش‌آموزان این مدارس می‌تونن در حوزه‌های تخصصی‌تری فعالیت‌های ورزشی خود‌شون رو دنبال کنن.

یادگیری موسیقی

کودکان با دنیای موسیقی آشنا میشن و همراه با این آشنایی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنن. موسیقی از مهم‌ترین اقداماتیست که توی مدارس والدورف بهش توجه میشه؛ با توجه به اهمیت این موضوع، کادر آموزشی مدارس والدورف زمانی رو به آموزش این هنر به دانش‌آموزان خود اختصاص میدن.

در کنار آموزش موسیقی، دانش‌آموزانی که توی این مدارس تحصیل می‌کنن از یادگیری سایر هنر‌ها هم بهره‌مند میشن. در واقع، دانش‌آموزان توی این مدارس داستان‌سرایی، بافندگی، ساخت جواهر و غیره رو به صورت دقیق یاد می‌گیرن. محوریت فعالیت‌ها هنری توی این مدارس، پرورش ذهنی دانش‌آموزانه.

نقش مذهب در مدارس والدورف

یکی از موضوعاتی که برای خیلی از خانواده سواله، رویکرد مذهبی این مدارسه؛ در واقع، خیلی از خانواده‌ها تمایل دارن از گرایش‌های مذهبی این مدارس باخبر بشن.

به طور کلی، مدارس والدورف تعصبی به مذهب خاصی نداره و توی این مدارس دانش‌‌آموزان با مذهب‌های مختلف تحصیل می‌کنن. بدون شک، مدارس والدورف به معنویت توجه ویژه‌ای دارن؛ اما، تعصب خاصی به دنبال کردن یک مذهب ندارن.

هزینه‌های تحصیل در مدارس والدورف

یکی دیگه از سوالاتی که ذهن خانواده‌ها را به خودش مشغول می‌کنه، اطلاع از هزینه‌های تحصیل در این مدارسه. به طور کلی، هرینه‌های تحصیل توی این مدارس تا حدودی بالاست و دانش‌آموزانی که توی این مدارس تحصیل می‌کنن معمولا از نظر سطح مالی در جایگاه خوبی قرار دارن.

هزینه‌های تحصیل در مدارس والدورف

کلیدی‌ترین نکات در مورد مدارس والدورف

خب تا اینجای مطلب تا حدودی با شرایط کلی تحصیل در این مدارس آشنا شدین؛ در ادامه کلیدی‌ترین نکاتی که مربوط به تحصیل در این مدارس است رو با هم بررسی می‌کنیم.

این نکات عبارتند‌از:

  • رنگ‌آمیزی فضای کلاس‌های این مدارس کاملا به رنگ آرام بخشی طراحی شده؛
  • این مدارس به صورت خصوصی اداره میشن؛
  • محدودیت مذهبی و نژادی برای ورود به این مدارس وجود نداره؛
  • آموزش در مدارس والدورف شامل 12 سال تحصیلیه؛
  • آموزش زبان خارجی (انگلیسی، روسی یا فرانسه) در این مدارس انجام میشه.

جمع‌بندی مدارس والدورف

روش آموزشی والدورف یکی از متفاوت‌ترین روش‌های آموزشی در جهانه؛ دانش‌آموزانی که توی این سیستم آموزشی تحصیل خود‌شون رو انجام میدن، سبک متفاوتی از آموزش رو تجربه می‌کنن. در واقع در این مدارس تاکید صرفا روی آموزش مطالب آکادمیک نیست! بلکه این سیستم آموزشی تلاش می‌کنه که در کنار موضوعات آموزشی، به جنبه‌های دیگه رشد دانش‌آموزان هم توجه کنه. ما به صورت دقیق، توی این قسمت، ویژگی‌های این مدارس رو بررسی کردیم.

خیر؛ محدودیتی برای تحصیل توی این مدارس وجود نداره و افراد مختلفی می‌تونن توی این مدارس تحصیل کنن.

توی این مدارس، معلمین نقش اساسی در تعلیم دانش‌آموزان دارن و اغلب معلمین چندین سال متوالی همراه دانش‌آموزان هستن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد