مکان مناسب برای درس خوندن

مکان مناسب برای درس خواندن

در سایر مقاله‌های وبلاگ پرش در مورد روش‌های صحیح مطالعه و تمام راه‌هایی که باعث بهبود کیفیت و یادگیری می‌شود، توضیح دادیم؛ اما یک نکته از قلم افتاده! آن هم این که تمام این نکات و روش‌ها در صورتی قابل اجرا خواهد بود که یک شرایط محیطی مناسب فراهم شده باشد. فکر می‌کنید مکان مناسب برای مطالعه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای اطلاع از ویژگی‌های مکان مناسب برای مطالعه در این مقاله همراه ما باشید.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

مسلماً اولین ویژگی که یک مکان مناسب برای مطالعه باید داشته باشد، آرامش و سکوت است؛ درس خواندن و تمرکز کردن در جایی که پر از سروصدا باشد کار هر کسی نیست! اما از دیگر ویژگی‌های مکان مناسب برای مطالعه که ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرد می‌توانیم به تهویه مناسب، نظم و نور کافی در اتاق اشاره کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

مهیا کردن محیط مناسب برای درس خواندن یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند. حتی اگر دانش‌آموز تمام راه و روش‌های مطالعه درسی را آموزش دیده باشد، بدون حضور در محل مناسب برای درس خواندن، بازدهی و کیفیت مطالعه مطلوبی نخواهد داشت.

محل مناسب برای مطالعه متناسب با هر فرد متغیر است و یک موضوع کاملاً اختصاصی و فردی برای هر شخص محسوب می‌شود؛ اما چند ویژگی مشترک برای تعیین این محل در بین افراد مختلف وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

ویژگی‌های مکان مناسب برای درس خواندن

محیطی می‌تواند برای درس خواندن مناسب باشد که حداقل 5 مورد از 7 ویژگی زیر را دارد. در ادامه این مقاله انواع ویژگی‌های مکان مناسب برای درس خواندن را برای شما آورده‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. فضایی ساده و آرام داشته باشد

حتماً برای شما هم پیش آمده که زمان درس خواندن هر چیزی را بهانه می‌کنید تا از درس فرار کنید! یعنی حاضرید تک تک گل‌های قالی را بشمارید یا به ترک‌های دیوار ساعت‌ها خیره شوید اما درس نخوانید! در این مواقع بدون نگاه کردن به تلویزیون تک تک سریال‌ها را فقط با شنیدن صداهایی که از دور به گوش می‌رسد، پیگیری می‌کنید و بخش زیادی از زمان خود را هدر می‌دهید! خب برای رفع این بهانه‌ها بهتر است که محیط مطالعه شما فضایی ساده و آرام داشته باشد. اما منظور از ساده و آرام دقیقاً چیست؟

فضایی ساده و آروم

منظور از محیطی ساکت و آرام، سکوت مطلق و آرامش محض نیست. در هر محیطی همیشه صداهایی وجود دارد؛ مثلاً سر جلسه امتحان با وجود این که همه حضار برای برقراری سکوت در تلاش هستند، باز هم صدای راه رفتن افراد مختلف یا صداهای ماشین و … وجود دارد. پس ساکت بودن صرفاً به معنای حذف صداهای بلند و آزاردهنده است. حذف این صداها تمرکز مورد نیاز برای مطالعه را بالا می‌برد. اگر جزئیات دکوراسیون این اتاق هم خیلی زیاد نباشد بهتر است؛ چون از همان ماجرای شمردن گل‌های قالی پیشگیری می‌شود.

2. مرتب و منظم باشد

نظم یکی از ویژگی‌های مکان مناسب برای درس خواندن است که در هر کاری همیشه حرف اول را می‌زند؛ مثلاً نظم در اجرای ساعت مطالعه هر درس یا نظم در پایبند ماندن به برنامه‌ریزی درسی. مرتب بودن محیط مطالعه نقش زیادی در افزایش تمرکز برای درس خواندن دارد. از آن‌جایی که منظم بودن مکان مطالعه باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و بخشی از استرس را کاهش می‌دهد، به بالا رفتن کیفیت مطالعه منجر می‌شود.

بنابراین مرتب و منظم بودن محل مطالعه یکی از راه‌های کاهش استرس و بهبود کیفیت مطالعه به شمار می‌رود.

3. نور کافی داشته باشد

نور کافی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکان مناسب برای مطالعه است. در واقع کمبود نور در اتاق مطالعه می‌تواند منجر به خستگی زودهنگام چشم و ایجاد احساس خواب‌آلودگی شود. مطالعه در فضای تاریک هم باعث آسیب به چشم می‌شود و هم درس خواندن را به امری کلافه‌کننده تبدیل می‌کند.

داشتن نور کافی

نور مناسب در واقع شامل میزان از نوری می‌شود که چشم ما را خسته نکند؛ یعنی نه آنقدر کم باشد که به سختی بتوان مطالعه کرد و نه آنقدر زیاد باشد که باعث خستگی چشم شود.

4. تهویه مناسب داشته باشد

اگر با وجود مقدار متعادل برای خواب و استراحت باز هم موقع درس خواندن خمیازه کشیدن و چرت زدن را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد در اتاقی با تهویه نامناسب قرار دارید! یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مکان مناسب برای درس خواندن باید داشته باشد، تهویه مناسب و هوای مطبوع است.

یعنی اتاقی که ورودی و خروجی هوا دارد را برای درس خواندن انتخاب کنید. زیرا هوای راکد باعث کاهش اکسیژن خون و در نتیجه آن باعث احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود، باید به تهویه محیط توجه شود. پس با وجود ورودی هوای مطلوب از کاهش اکسیژن خون جلوگیری کنید تا مطالعه مفید‌تری داشته باشید.

5. مکانی ثابت باشد و مدام تغییر نکند

از قدیم گفته‌اند: «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.»

حالا می‌خواهیم بگوییم که هر کاری هم در محل مخصوص خود انجام می‌شود؛ به‌طور مثال کلاس درس جای یادگیری و حیاط مدرسه جای تفریح و استراحت است. اگر هر روز یک گوشه از خانه را برای درس خواندن انتخاب کنید، بخش زیادی از زمان خود را برای رسیدن به تمرکز از دست خواهید داد.

داشتن مکانی ثابت

یکی از اشتباهاتی که در بین دانش‌آموزان رواج دارد، مطالعه در تختخواب است! اگر از تختخواب‌تان برای مطالعه یا حل تمرین استفاده می‌کنید، باید بدانید که محل مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده‌اید! پس سعی کنید یک جای ثابت را به‌عنوان مکان مناسب برای مطالعه خود انتخاب کنید تا بتوان تمرکز کافی داشت. هنگام مطالعه در یک محیط جدید یا متفاوت، توجه ما به جزئیات اطراف بیشتر شده و باعث کاهش تمرکز ما به موضوع درسی می‌شود؛ بنابراین مکان مناسب برای درس خواندن مکانی است که ثابت باشد و مدام تغییر نکند.

6. در دسترس بودن لوازم مورد نیاز

در دسترس بودن لوازم مورد نیاز از مهم‌ترین خصوصیات مکان مناسب برای درس خواندن است و به این معناست که هر آنچه که برای مطالعه یک زنگ درسی مورد نیاز است را در نزدیکی خود داشته باشید؛ مثلاً لوازم تحریر، کتاب درسی، جزوات، کتاب‌های کمک درسی، فیلم‌های آموزشی، خلاصه‌نویسی‌ها یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید ممکن است در زمان درس خواندن به آن احتیاج داشته باشید می‌توانند از این موارد باشد. در واقع همه این کارها برای کاهش عوامل حواس‌پرتی و بالا رفتن تمرکز در زمان درس خواندن است.

7. دور بودن از عوامل حواس‌پرتی از ویژگی‌های مکان مناسب برای درس خواندن

این روزها بزرگترین عامل حواس‌پرتی هم برای دانش‌آموزان و هم برای دیگران، موبایل و فضای مجازی، بازی‌های کامپیوتری و از این قبیل موارد است. به عنوان یک دانش‌آموز حتماً این را تجربه کرده‌اید که درست یک ثانیه بعد از تصمیم‌گیری برای درس خواندن، صدای نوتیفیکیشن‌های گوشی همراه‌تان همه برنامه‌ها را بهم می‌ریزد! اصلاً انگار همه اپلیکیشن‌ها شما را صدا می‌زنند تا درس نخوانید و فقط به آن‌ها توجه کنید!

دوری از عوامل حواس‌پرتی

برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است که این لوازم را از خود دور کنید. در هنگام مطالعه و تمرکز روی یک مبحث درسی باید از عوامل پیرامون خود که جنبه ایجاد حواس‌پرتی دارند دوری کنیم؛ پس برای چند ساعت گوشی، لپتاپ یا کامپیوتر خود را دور از دسترس قرار دهید. در صورتی که زمان مطالعه به این وسایل نیاز دارید، به صورت محدود و مشخص شده از آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا باعث حواس‌پرتی و از بین رفتن تمرکز می‌شوند.

سخن پایانی درباره مکان مناسب برای درس خواندن

یادتان باشد که دقت کردن به جزئیات همیشه باعث ایجاد بهبود در هر فرآیندی می‌شود. اگر دوست دارید بازدهی شما از درس خواندن بالاتر رود، به حضور در مکان مناسب برای درس خواندن توجه کنید. همین ویژگی‌های کوچک و بزرگی که با هم بررسی کردیم، ذره ذره همه چیز را تغییر می‌دهند. همان‌طور که در این مقاله بارها تکرار کردیم، قرار گرفتن در محل مناسب برای درس خواندن حواس‌پرتی را کاهش داده و باعث تمرکز بیشتر در مطالعه و تمرین می‌شود. پس به مرور زمان کیفیت مطالعه دانش‌آموزانی که به رعایت این موارد توجه دارند، افزایش پیدا کرده و به نتایج بهتری هم دست پیدا می‌کنند. پس رعایت این موارد را جدی بگیرید.

در صورتی که تمام موارد این مقاله رعایت شود، کیفیت مطالعه دانش آموزان بسیار بیشتر شده و در نتیجه در درس خود موفق می شوند.

بله! درصورتی که اپلیکیشن های اضافی که موجب حواس پرتی دانش آموزان می شوند، حذف شوند و نرم افزار های آموزشی جایگزین آنها شود نه تنها مشکلی نداشته بلکه بسیار مفید می باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد