افزایش عزت نفس فرزندان با فعالیت‌های فوق‌برنامه

افزایش عزت نفس فرزندان با فعالیت‌های فوق‌برنامه

همه ما شاهد لحظاتی بوده‌ایم که فرزندانمان احساس کرده‌اند که در انجام هیچ‌کاری به اندازه کافی خوب نیستند.

در واقع آن‌ها با موانعی در طول تحصیل و کارهایشان مواجه خواهند شد که ممکن است عزت نفسشان را کاهش دهد.

پایین آمدن عزت نفس در این مواقع ممکن است مدرسه و محیط تحصیل فرزندان را به محیطی پراسترس تبدیل کرده و موجب افت عملکرد آن‌ها شود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

افزایش عزت نفس فرزندان یکی از حیاتی‌ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای اختصاص داد؛ زیرا این موضوع بر تمامی وجوه زندگی فرزندانتان، به ویژه زندگی و آینده تحصیلی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

خبر خوب این است که فعالیت‌های فوق برنامه‌ای وجود دارد که به تقویت عزت نفس فرزندان شما کمک خواهد کرد.

در واقع به کارگیری این فعالیت‌ها در برنامه‌های روزانه فرزندان، به بهبود مهارت‌های اجتماعی، توسعه علایق آن‌ها و ایجاد انگیزه برای امتحان کردن کارهای جدید کمک می‌کند.

در این مطلب با پرش همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با مزایای افزایش عزت نفس در فرزندان، با 6 راهکار کاربردی در این زمینه نیز  آشنا شوید.

آشنایی با مفهوم عزت نفس

یک چالش بزرگ برای درک مفهوم عزت نفس که عموما افراد با آن مواجه هستند، اشتباه گرفتن آن با مفهوم اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس، اعتقاد به توانایی‌های فرد و عزت نفس، اعتقاد به خود و ارزش خود است. عزت نفس از اعتماد به نفس و اعتماد به نفس از شایستگی ناشی می‌شود.

زمانی که فرزند شما در یک زمینه، چه درسی، چه موسیقی و چه ورزشی، فاقد توانایی یا شایستگی باشد، می‌تواند بر اعتماد به نفس او در همه زمینه‌ها و در نهایت عزت نفس او که مسئله بسیار مهمی است، تأثیر منفی بگذارد.

آشنایی با مفهوم عزت نفس

با این حال، فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواندفرصت هایی را فراهم کند که فرزندان شما هم به آن علاقه‌مند بوده و هم در آنها خوب باشند. در ادامه سعی کردیم دلایل توجه به افزایش عزت نفس در فرزندان را برای شما روشن کنیم. بالا بردن عزت نفس فرزندان مزایای بسیاری را به همراه دارد که در بخش بعد مفصلا به تشریح هر یک پرداختیم.

را های افزایش عزت نفس فرزندان به واسطه فعالیت‌های فوق برنامه

تا این بخش از مقاله به اهمیت افزایش عزت نفس فرزندان به کمک فعالیت‌های فوق برنامه پی بردید. نوبت آن رسیده که با راهکارهایی برای گنجاندن این فعالیت‌ها در برنامه روزانه فرزندانتان آشنا شوید. در ادامه 6 راهکار کاربردی جهت افزایش عزت نفس در فرزندان آورده شده که حتما به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

1.تمرکز بر نقاط قوت فرزندان

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس در فرزندان این است که بر نقاط قوت و توانایی‌های آن‌ها تمرکز کنید. بسیاری از بچه‌ها ممکن است به دلایل متعددی از جمله بی‌علاقگی در یادگیری و درک مفاهیم در مدرسه با مشکل مواجه باشند.

این امر قطعا موجب کاهش عزت نفس فرزندان شما خواهد شد.

فرزند شما حتما توانایی‌هایی دارد که با تمرکز و قوت بخشیدن به آن‌ها می‌توانید به تقویت عزت نفس آن‌ها کمک کنید؛ بنابراین مهم است که با گنجاندن فعالیت‌های فوق برنامه به برجسته کردن نقاط قوت آنها کمک کنید. به عنوان مثال، اگر کودک هنرمندی دارید که عاشق طراحی یا نقاشی است، او را در یک کلاس هنری ثبت نام کنید. اگر دوست دارد آواز بخواند یا ساز بزند، می‌تواندبه گروه موسیقی مدرسه، ارکستر یا گروه کر بپیوندد.

2. پرورش موضوعاتی که فرزندتان از آن‌ها لذت می برد

کودکان و نوجوانان اغلب استعدادهای زیادی دارند که به دلیل محیط کسل‌کننده و استرس‌زا مدرسه، نادیده گرفته شده یا کلا کنار گذاشته می‌شوند. این امر نه تنها آسیب تحصیلی بزرگی به کودک شما وارد می‌کند بلکه عزت نفس او را نیز پایین می‌آورد.  یکی از راه‌های افزایش عزت نفس فرزندان در این زمینه این است که فعالیت فوق برنامه مفرحی را در زمینه‌ای که فرزندتان در آن مستعد است، ایجاد کنید.

پرورش موضوعاتی که فرزندتان از آن‌ها لذت می برد

یک پیشنهاد عالی برای کشف استعداد فرزندتان

مثلا فرض کنید فرزند شما به درس علوم علاقمند است اما در کلاس دچار اضطراب می‌شود؛ بنابراین ممکن است با ثبت نام او در یک باشگاه علمی که یادگیری سرگرم کننده‌تری را ارائه می‌دهد، عزت نفسش افزایش یابد. همچنین برای غلبه بر محیط استرس‌زا و کسل‌کننده مدرسه می‌توانید بسته معلم خصوصی و کلاس آنلاین پرش که از تنیک‌های عالی و مدرن تدریس بهره می‌گیرند، استفاده کنید.

3. شرکت در رشته های ورزشی

اگر فرزند شما ورزشکار است، فعالیت‌های بدنی وجود دارد که می‌تواند از نقاط قوت او حمایت کند. برنامه‌های ورزشی یک راه عالی برای افزایش عزت نفس فرزندان است. اگر فرزند شما علاقمند به رشته‌های ورزشی بسکتبال یا فوتبال است، می‌تواندبه تیم مدرسه یا لیگ محله بپیوندد. ورزش‌های تیمی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را به فرزندان شما بیاموزد که در نهایت تاثیر به سزایی در تقویت عزت نفس فرزندان خواهد داشت.

شرکت در رشته های ورزشی

4. تقویت مهارت یادگیری فرزندان با فعالیت‌های جدید

بدیهی است که فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مهارت‌های یادگیری کودک شما را تقویت کرده و در نهایت به افزایش عزت نفس فرزندان کمک ‌کند. این فعالیت‌ها، فعالیت‌های سرگرم کننده و لذت بخشی هستند که حتما فرزندتان از انجام آن‌ها لذت خواهد برد. برای مثال فعالیت‌هایی مانند یوگا و رقص می‌تواند به ایجاد هماهنگی و کنترل حرکتی فرزندان، کلاس‌های نمایشی در درک مطلب و باشگاه شطرنج یا رباتیک می‌تواند مهارت‌های حل مسئله را در آن‌ها  تقویت کند.

5. تشویق فرزندان برای انجام فعالیت‌های جدید

گاهی اوقات ممکن است فرزندان شما از ترس شکست، تمایلی به امتحان چیزهای جدید نداشته باشند. کودکانی که مشکلات یادگیری و توجه دارند ممکن است در این زمینه مرددتر باشند، زیرا از قبل دچار مشکلات پایه‌ای هستند. به همین دلیل ایده خوبی است که برای افزایش عزت نفس فرزندان، آن‌ها را تشویق کنید تا فعالیت جدیدی را که به آن علاقه دارند امتحان کنند.

تاثیر انجام فعالیت‌های جدید در آینده فرزندان

نتیجه این کار می‌تواندکشف یک استعداد جدید باشد. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است روی بازی بسکتبال متمرکز باشد اما متوجه شود که استعداد واقعی در نقاشی دارد. این یک کشف بزرگ و یک قدم عالی برای افزایش عزت نفس فرزندان خواهد بود.

6. تقویت مهارت اجتماعی فرزندان

عموما می بینیم که کودکان و نوجوانان از شرکت در بیشتر موقعیت‌های اجتماعی هراس دارند. چالش‌های آنها می‌تواند تعامل با بچه‌های دیگر را سخت یا ناخوشایند کند. گنجاندن یک فعالیت فوق برنامه راه خوبی برای اجتماعی شدن بچه‌ها در محیطی آرام‌تر است. آنها با بچه‌هایی با علایق مشترک آشنا خواهند شد. بودن با بچه‌های دیگری که از چیزهای مشترک با فرزند شما لذت می برند می‌تواند به افزایش عزت نفس فرزندان کمک کند.

مزایای افزایش عزت نفس در فرزندان

گنجاندن فعالیت‌های فوق برنامه در برنامه‌ریزی زندگی فرزندان مزایای آشکاری مانند هدایت خلاقیت، انرژی و دادن فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید را به همراه دارد. اما آیا می‌دانستید که فعالیت‌های فوق برنامه نقش مهمی هم در افزایش عزت نفس فرزندان شما دارد؟

احساس عزت نفس یکی از با ارزش‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید در فرزند خود بسازید. فرزندتان در طول زندگی خود پستی و بلندی‌هایی را تجربه می‌کند. عدم عزت نفس می‌تواند شانس موفقیت و شادی فرزند شما را تضعیف کند. از سوی دیگر، افزایش اعتماد به نفس به کودک شما کمک خواهد کرد که بدون توجه به چالش‌هایی که با آن مواجه است، شاد، دوستانه و هدف‌گرا باشد. برای اینکه به اهمیت این موضوع پی ببرید، در ادامه به مزایای افزایش عزت نفس فرزندان به تفصیل اشاره شده است:

1.کمک به دوست‌یابی آسان‌تر

آیا خودتان به عنوان یک فرد بالغ دوست ندارید با شخصی با علایق مشترک آشنا شوید؟ افزایش عزت نفس فرزندان به واسطه شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه به فرزند شما کمک می‌کند تا با سایر کودکان با علایق مشابه آشنا شده ودر نهایت پیدا کردن دوستان جدید را برای آنها آسان‌تر می‌کند. تعامل با بچه‌های همفکر، جدای از اینکه سرگرم‎کننده است، روحیه کودک شما را نیز تقویت خواهد کرد.

2. کمک به رهایی از احساس قضاوت

یکی از دلایل رایج برای پایین بودن عزت نفس این است که «دیگران چه فکری در مورد ما خواهند کرد». در مدرسه، بچه‌ها اغلب احساس ناامیدی می‌کنند، زیرا عملکرد آنها به طور مداوم با بچه های دیگر مقایسه می‌شود. وقتی فرزند شما در یک فعالیت فوق برنامه شرکت می‌کند، می‌تواند به عنوان یک تجربه جدید از آن لذت برده و نگران اشتباه یا شکست در یک موضوع نباشد؛ بنابراین این عمل در افزایش اعتماد به نفس فرزندان به طور جدی کمک می‌کند.

3.کمک به توسعه مهارت های زندگی

یادگیری سنتی در کلاس بر رشد دانش آکادمیک فرزند شما متمرکز است. اما با افزایش عزت نفس فرزندان به واسطه فعالیت‌های فوق برنامه، مهارت‌ها و توانایی های مفید زندگی در آن‌ها پرورش می‌یابد. به عنوان مثال، شرکت در یک نمایش، دایره واژگان را بهبود می‌بخشد، شطرنج فرزند شما را تشویق می‌کند تا به شیوه‌ای استراتژیک فکر کند و کلاس رقص کنترل حرکتی و حافظه او را توسعه می‌دهد.

کمک به توسعه مهارت های زندگی

توسعه جنبه‌های اضافی در شخصیت فرزندتان، کمک زیادی به افزایش عزت نفس او خواهد کرد. برای کشف استعداد و توسعه مهارت‌‌های فرزندان خود می‌توانید از مشاوره آنلاین پرش  شامل مشاوره تحصیلی، مشاوره بالینی، ورزشی، خودشناسی، دفتر برنامه‌ریزی و غیره استفاده کنید.

4.کمک به درک اهمیت کار تیمی

تیم‌های ورزشی، گروه‌های موسیقی و کلوپ‌های هنری به اعضای آن وابسته هستند تا با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند. فعالیت‌های فوق برنامه به کودک شما کمک می‌کند تا اهمیت کار تیمی را درک کند. همچنین به آنها یاد می‌دهد که چگونه با اعضای مختلف یک تیم کار کنند.

این یک مهارت یادگیری است که علاوه بر افزایش عزت نفس فرزندان، آن‌ها را در هر جنبه‌ای از زندگی خود محکم و معاشرتی نگه می دارد.

5.کمک به افزایش انگیزه

یک کودک فعال که کاری برای انجام دادن ندارد، ممکن است کاملاً احساس ناامیدی کند. نوعی فعالیت فیزیکی یا خلاقانه می‌تواند به افزایش انگیزه آرام کردن او کمک کند. در صورتی که کودک شما مشکل توجه دارد، فعالیت‌های تفریحی به او کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را در یک محیط یادگیری آرام تر به دست آورد.

6.کمک به بهبود عملکرد تحصیلی

پیدا کردن چیزی که فرزند شما در آن خوب باشد، به افزایش عزت نفس فرزندان در پیاده سازی توانایی‌های او کمک خواهد کرد. وقتی بچه‌ها نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند، رویکردشان نسبت به همه چیز تغییر می‌کند.

کمک به بهبود عملکرد تحصیلی

نگرش مثبت جدید علاوه بر افزایش عزت نفس فرزندان، به آن‌ها کمک می‌کند در همه زمینه‌ها، از جمله عملکرد تحصیلی پیشتاز شوند.

7.کمک به کشف استعدادهای نهان فرزندان

اگر فرزندتان از عزت نفس پایین رنج می برد، خواهید دید که چگونه از تلاش کردن برای چیزهای جدید طفره می رود. ثبت نام فرزندتان برای یک فعالیت فوق برنامه جالب می‌تواند استعداد نهفته او را بروز دهد. این مکاشفه دلپذیر به افزایش عزت نفس فرزندان کمک می‌کند و به آن‌ها جهت جدیدی می‌دهد.

جمع‌بندی برای افزایش عزت نفس فرزندان

مدرسه می‌تواند برای کودک شما بسیار استرس‌زا باشد. فرزند شما هر روز زمان قابل توجهی را در مدرسه می‌گذراند. شاید او با یک موضوع سخت دست و پنجه نرم می‌کند یا شاید نتواند دوست پیدا کند. همه این‌ها می‌تواند باعث شود که او به احساس ضعف زیادی دست دهد. شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه به فرزند شما می‌فهماند که مدرسه تنها بخش کوچکی از دنیای اوست.

فرزندتان درک می‌کند که مدرسه بسیار مهم است، اما چیزهای دیگر مهمی هم وجود دارد.

بهترین برنامه درسی هم نمی‌تواند به این شدت افزایش عزت نفس فرزندان کمک کند یا تجربیات زندگی را که فعالیت‌های فوق برنامه می تواند، ارائه دهد. فعالیت‌های فوق برنامه به فرزندان شما انگیزه می دهد و عزت نفس آنها را تقویت می‌کند؛ از این رو سعی کردیم در این مطلب به طور مفصل به مقوله مهم افزایش عزت نفس فرزندان به واسطه فعالیت‌های فوق برنامه بپردازیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

فعالیت‌های فوق برنامه راهی عالی برای تمرکز بر نقاط قوت و علایق فرزندان است. این فعالیت ها می توانند به افزایش عزت نفس فرزندان کمک کنند. این فعالیت‌ها می توانند به فرزندان کمک کنند تا مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشیده، علایق خود را توسعه دهند و آنها را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید را امتحان کنند.

فعالیت‌های فوق برنامه به رشد مهارت‌های حرکتی و بهبود آمادگی جسمانی دانش آموزان کمک می‌کند و در عین حال مهارت‌های شناختی و اجتماعی آن‌ها را نیز تقویت خواهد کرد که همه این‌ها می‌تواند حس خوب بودن یا عزت نفس را در آن‌ها تقویت کند.

تقویت عزت نفس به این دلیل برای دانش آموزان لازم است تا بتوانند در یادگیری خود ریسک کنند و پس از تجربه شکست یا ناملایمات، دوباره به روال برگردند. عزت نفس پایین باعث می‌شود دانش آموزان در توانایی خود برای موفقیت تردید داشته باشند و برای مشارکت در یادگیری یا پذیرش خطرات رشد تحصیلی مناسب دچار تردید شوند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد