فواید شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان

فواید شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان

بازی شطرنج از اون بازی‌های فکریه که همه گروه‌های سنی از کودک تا پیر، ازش استفاده می‌کنن و البته شطرنج برای همه این افراد کلی فایده داره. حالا ما اومدیم توی این مقاله، فواید شطرنج رو برای گروه‌های سنی پایین بررسی کردیم. پس همراه ما باشین تا با هم، فواید شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان رو ببینیم.

بازی شطرنج، با ترکیب استراتژی، تدبیر و تمرکز، یک دنیای جذاب و پیچیده رو ایجاد می‌کنه!

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

فواید شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان چیه؟

شطرنج علاوه بر اینکه یک بازی لذت بخشه و باعث میشه که افراد سرگرم بشن، فایده‌های زیادی‌ام براشون داره. این بازی، مزایای زیادی برای کودکان و دانش‌آموزان داره و اینجا بعضی از این مزایا رو می‌گیم:

باعث میشه که ضریب هوشی اون‌ها بیشتر بشه، تمرکزشون افزایش پیدا کنه، توانایی حل مسائل‌شون بالاتر بره، توی درس‌هاشون پیشرفت کنن و … .

در ادامه فواید بازی شطرنج رو به طور جداگونه برای کودکان و دانش‌آموزان لیست می‌کنیم.

فواید شطرنج برای کودکان

شطرنج به رشد کودکان کمک زیادی می‌کنه. اینجا قراره مزایای بازی شطرنج رو برای کودکان بررسی کنیم.

فواید شطرنج برای کودکان

افزایش حافظه

شطرنج، یک نوع بازیه که با مهره‌ها و حرکت این مهره‌ها سر و کار داره. کودکان برای اینکه بتونن شطرنج بازی کنن باید حرکات این بازی رو کامل یاد بگیرن. مثلا یاد بگیرن که مهره فیل چجوری حرکت می‌کنه؟ چه قوانینی برای حرکت فیل وجود داره؟ یا مهره سرباز چجوری حرکت می‌کنه و چه قوانینی داره؟ و همینطور بقیه مهره‌ها.

یاد گرفتن تمام این حرکات باعث میشه که کم کم قدرت حافظه اون‌ها افزایش پیدا کنه.

افزایش قدرت تمرکز

از اونجایی که بازیکنان بازی شطرنج باید کامل حواس‌شون به حرکات همبازی‌شون باشه و بعدش باید خودشون یک حرکت هوشمندانه انجام بدن که یک قدم به پیروزی در این بازی نزدیک بشن، تمرکزشون تقویت میشه و این برای کودکان خیلی خوبه.

تقویت مهارت برنامه‌ریزی

توی بازی شطرنج همیشه این اصطلاح هستش که میگه همیشه باید یک قدم از حریف خودتون جلوتر فکر کنین. کودکان برای اینکه به این مرحله برسن نیازه که مهارت برنامه ریزی و آینده نگری رو خیلی خوب بلد باشن.

حتی اون‌ها باید برای حرکات خودشون هم برنامه بریزن که با فکر بازی کنن.

پس با توجه به این موضوع، بازی شطرنج به اون‌ها کمک می‌کنه که بتونن برای مسائل مختلف خیلی خوب برنامه بریزن و حتی اتفاقات رو تا حدی پیش بینی کنن و برای بهتر شدن اوضاع برنامه بریزن.

ایجاد مهارت احساس مسئولیت

کودکانی که شطرنج بازی می‌کنن به مرور زمان می‌فهمن که یک حرکت اشتباه چجوری می‌تونه باعث بی اثر شدن 50 تا حرکت درست اون‌ها بشه و حتی اون‌ها رو کیش و مات کنه!

پس کم کم محتاط‌‌تر میشن و یاد می‌گیرن قدم‌هاشون رو با فکر بردارن و بی گدار به آب نزنن! این موضوع نه تنها توی بازی شطرنج به اون‌ها کمک می‌کنه، حتی در زندگی شخصی‌شون هم براشون مفیده.

دوری از تلفن همراه

بازی شطرنج باعث میشه که کودکان به جای اینکه زمان زیادی رو صرف بازی با تلفن همراه کنن، بازی شطرنج رو انتخاب کنن و برای مدتی از صفحه نمایش و گوشی موبایل دور بمونن.

دوری از تلفن همراه

باعث افزایش خلاقیت میشه

افزایش خلاقیت یکی از فواید بازی شطرنج محسوب میشه. بازیکنان در این بازی باید همه حرکات حریف خودشون رو پیش بینی کرده و حتی حریف رو غافلگیر کنن. تمام این‌ها نیاز به خلاقیت و ذهن باز داره.

این بازی حرکات و تکنیک‌ها و استراتژی‌های زیادی داره که بازیکنان باید با استفاده از قدرت خلاقیت‌شون، بتونن از هر کدوم این تکنیک‌ها استفاده درستی کنن.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از فواید بازی شطرنج، افزایش اعتماد به نفسه. دلیلش هم اینه: زمانی که بازیکن این بازی می‌تونه حریف خودش رو ببره و توی بازی شطرنج پیروز بشه بهش یک حس قدرتی میده که تونسته توی این بازی چالش برانگیز برنده بشه.

افزایش مهارت ارتباطات اجتماعی

کودکانی که شطرنج بازی می‌کنن معمولا به واسطه این بازی با افراد مختلفی ارتباط می‌گیرن که همین موضوع باعث میشه ارتباطات اجتماعی اون‌ها تقویت بشه. حتی این بازی مهارت رقابت سالم، همکاری، کار کردن تیمی و نشون دادن رفتار مناسب توی شرایط مختلف رو هم در اون‌ها افزایش میده.

کاهش استرس و افزایش صبر

افرادی که این بازی رو انجام میدن معمولا خیلی کمتر از بقیه افراد درگیر استرس میشن و توی شرایط حساس خیلی راحت‌تر می‌تونن آرامش خودشون رو حفظ کنن و آروم آروم صبر اون‌هاام به واسطه این بازی افزایش پیدا می‌کنه.

مزایای بازی شطرنج برای دانش‌آموزان

مزایای بازی شطرنج که برای کودکان گفتیم جزو مزایای این بازی برای دانش‌آموزان هم محسوب میشه، ولی این بازی به دانش‌آموزان توی مدرسه و درس‌هاشون هم کمک‌های زیادی می‌کنه و توی زمینه‌های مختلفی نسبت به هم کلاسی‌های خودشون که بازی شطرنج رو انجام نمیدن تا حدودی بهتر عمل می‌کنن که این موارد رو در ادامه بهتون می‌گیم:

مزایای بازی شطرنج برای دانش‌آموزان

اصلی‌ترین فواید شطرنج برای دانش‌آموزان

  • بالا رفتن نمرات امتحانات
  • بالا رفتن تمرکز
  • ایجاد عادت‌های مناسب مطالعاتی
  • توانایی درک بهتر مسائل
  • افزایش مهارت در دروسی مثل علوم و ریاضی
  • افزایش و تقویت عملکرد تحصیلی

جمع‌بندی فواید بازی شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان

بازی شطرنج یک بازی فکری به شدت جذابه و علاقه‌مندان زیادی داره. برای اینکه بتونین در این بازی مهارت پیدا کنین باید تمرین‌های زیادی انجام بدین و با یکی دو بار بازی کردن نمی‌تونین ادعا کنین که یک شطرنج باز شدین.

توی این مقاله فواید شطرنج برای کودکان و دانش‌آموزان رو بررسی کردیم و متوجه شدیم که این بازی کمک زیادی به رشد ذهنی افراد می‌کنه و معمولا دانش‌آموزانی که این بازی رو انجام میدن عملکرد تحصیلی بهتری رو از خودشون نشون میدن.

حتی افرادی که بازی شطرنج رو انجام میدن احتمال مبتلا شدن‌شون به آلزایمر خیلی کمه.

پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک برنامه‌ای بریزین تا فرزندان‌تون از سنین کودکی شروع به انجام این بازی کنن، فواید بازی شطرنج اونقدر زیاده که همیشه از تصمیم‌تون برای شروع این بازی راضی و خوشحال می‌شین.

افزایش اعتماد به نفس، افزایش مهارت حل مسئله، بهبود عملکرد حافظه و مغز، رشد ذهنی، افزایش صبر و … از مزایای بازی شطرنج برای کودکان و حتی بقیه افراده.

بالا رفتن تمرکز، رشد مهارت یادگیری، بالا رفتن نمرات امتحانی اون‌ها و در کل، دانش‌آموزانی که شطرنج بازی می‌کنن عملکرد تحصیلی‌شون نسبتا بهتر میشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد