بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

کنکور مهم‌ترین چالش درسی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهمه. اما با نزدیک شدن به روزهای دی و خرداد ماه، مسئله دیگه‌ای هم جلب توجه میکنه؛ امتحانات نهایی! امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی به اندازه کنکور مهمه و فرصتی مناسب برای مرور و جمع‌بندی به شمار میاد.

برای اینکه نتیجه خوبی از امتحانات نهایی بگیریم، به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی نیاز داریم. توی این مسیر، بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی خیلی به ما کمک میکنه.

در ادامه این مقاله از پرش قصد داریم به صورت کامل به بررسی بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم و توضیحات مربوط به اون بپردازیم. با ما همراه باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی، موضوعی که ما در این قسمت به صورت کامل بررسی کردیم؛ به طور کلی، امتحانات نهایی تا حدودی با آزمون‌های مدرسه متفاوته.

آزمون‌های پایانی دوازدهم در دی و خرداد ماه هرسال به صورت هماهنگی و کشوری برگزار میشه و سوالات توی محیط خاص و توسط افراد برگزیده آموزش و پرورش طراحی میشه نه معلم‌های مدرسه خودتون!

به همین دلیل تسلط کافی بر کتاب درسی برای موفقیت در امتحانات نهایی اهمیت خیلی زیادی داره. امتحانات پایه دوازدهم تجربی در دروس فارسی، دینی، شیمی، علوم اجتماعی، انگلیسی، عربی، ریاضی، سلامت و بهداشت، زیست‌شناسی و فیزیک برگزار شده که در ادامه با بارم‌بندی مربوط به هر کدوم آشنا میشین.

بارم بندی امتحان نهایی فارسی دوازدهم تجربی

سوالات درس فارسی (3) از سه بخش زبانی، ادبی و فکری طراحی میشن که در این بین، بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس فارسی، در بخش فکری از دو بخش دیگه بیشتره. بعد از اون بخش زبانی و ادبی در جایگاه دوم و سوم بارم‌بندی قرار دارن.

زمان تدریس کتاب فارسی دوازدهم تجربی 2 ساعت در هفته‌ست و نوع آزمونش کتبیه. موارد زیر نکاتیه که باید در بارم بندی امتحان نهایی فارسی دوازدهم تجربی بهشون توجه کنین:

  • در حفظ شعر، جای‌خالی به یک مصرع یا بیت اختصاص داره و صرفاً یک واژه مد نظر طراحان نیست.
  • جدا نوشتن یا سر هم نوشتن کلمه‌هایی مثل کتابخانه(کتاب‌خانه)، یکسانه و اهمیت املائی نداره.
  • بارم آزمون نوبت دوم و شهریور ماه به نسبت 8 نمره (نوبت اول) و 12 نمره (نوبت دوم) طبق بارم بندی جدول بالاست.
  • سوالات معنایی و دستوری باید در قالب متن از دانش‌آموز پرسیده بشه. مثلاً نقش دستوری یک واژه در شعر رو مشخص کنین و معنای اون رو بنویسین.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بارم بندی امتحان نهایی عربی دوازدهم تجربی

امتحان نهایی عربی (3) پایه دوازدهم از چهار بخش واژه‌شناسی، ترجمه به فارسی، شناخت و کاربرد قواعد و درک و فهم تشکیل شده. در درس عربی مهارت ترجمه به فارسی اهمیت خیلی زیادی داره.

بعد از اون باید روی مهارت شناخت و کاربرد قواعد بیشتر کار کنین. عربی دوازدهم تجربی نکات ریز و مهم زیادی داره که کسب نمره بالا در اون تلاش بالایی می‌طلبه.

توجه کنین که آزمون میان ترم نوبت اول و دوم عربی علاوه بر بخش کتبی، مهارت‌های خوندن، شنیدن و سخن گفتن رو هم شامل میشه. موارد زیر بعضی از نکاتی هستن که باید در بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی بهشون توجه کنین:

  • در امتحان نوبت اول طراح می‌تونه تا یک نمره بارم‌بندی سوالات رو تغییر بده اما این کار توی آزمون نوبت دوم مجاز نیست.
  • ترجمه جمله یا کلمه از فارسی به عربی در هیچ آزمونی انجام نمیشه.
  • در اکثر سوالات مهارت بخش‌های مختلف با همدیگه ترکیب شده و امکان جداسازی اون‌ها وجود نداره؛ مثلاً در سوال ترجمه متن از قواعد سوال میشه.
  • سوالات بخش قواعد صرفاً بر مبنای تشخیص فعل ماضی، مضارع، امر و نهی در جمله و تعیین فعل مناسب برای جای‌خالی و همچنین ترجمه از عربی به فارسی هستن.
  • مطابقت عدد و معدود و خصوصیات معدود و مطابقت موصوف و صفت از اهداف کتاب درسی نیست و طرح سوال از اون‌ها مجاز نیست.
  • تغییر جملات کتاب تا حدی مجازه که باعث سردرگمی دانش‌آموزان نشه.

بارم بندی دین و‌-زندگی دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحان نهایی دین ‌و‌ زندگی دوازدهم تجربی

ارزشیابی درس دین و زندگی دوازدهم تجربی در دو بخش مستمر و پایانی انجام میشود. قرائت صحیح آیات، فعالیت کلاسی و پاسخ به سوالات اندیشه و تحقیق بار‌بندی بخش مستمر را تشکیل می‌دهند.

اما موضوع اصلی ارزشیابی پایانی است! امتحان نهایی نوبت اول شامل دو بخش شفاهی (قرائت آیه) و آزمون کتبی است. آزمون نوبت دوم کاملا کتبی بوده و فاقد آزمون قرائت است.

توجه داشته باشید طرح سوال از بخش بیشتر بدانیم، رمزینه، پیشنهاد، پاورقی‌ها، دانش تکمیلی و پاسخ سوالات شما در هیچ آزمونی مجاز نیست.

دانش‌آموزان باید از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس دینی به صورت دقیق باخبر شوند؛ اطلاع از بارم‌بندی بندی امتحانات میتونه به بهتر شدن عملکرد دانش‌آموزان کمک کنه.

بارم بندی امتحان نهایی هویت اجتماعی دوازدهم تجربی

درس هویت اجتماعی (علوم اجتماعی) بین تمامی رشته‌ها به جز علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی مشترک است. سوالات امتحان هویت اجتماعی پایه دوازدهم از 10 درس طراحی می‌شوند؛ در آزمون نوبت اول سهم هر کدام از دروس 1 تا 5 به اندازه 4 نمره می‌باشد اما بارم بندی در امتحان نوبت دوم اندکی متفاوت است.

در آزمون نوبت دوم از کل دروس 1 تا 5 به اندازه 5 نمره و از هرکدام از دروس 6 تا 10 به اندازه 3 نمره سوال طراحی می‌شود. همچنین بارم بندی امتحان نهایی هویت اجتماعی برای ایام شهریور و آزمون بزرگسالان متفاوت خواهد بود.

بارم بندی امتحان نهایی سلامت و بهداشت دوازدهم تجربی

کتاب سلامت و بهداشت به تازگی وارد برنامه درسی پایه دوازدهم شده است. از مهم‌ترین اهداف تالیف این کتاب می‌توان به اصلاح سبک زندگی، درک مفهوم سلامت، پرهیز از رفتارهای پرخطر، شناسایی عوامل بیماری‌زا و به طور کلی حفظ و ارتقای سلامت خود و دیگران اشاره کرد.

ارزشیابی دانش‌آموزان در این درس مشتمل بر دو نوع ارزشیابی مستمر و پایانی است.

در بخش مستمر فعالیت دانش‌آموزان در کلاس، مشارکت گروهی و کار پژوهشی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی بررسی می‌شود. ارزشیابی پایانی نیز شامل یک آزمون کتبی 20 نمره است و دروس تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری‌ها بیشترین بارم را نسبت به سایر بخش‌ها دارند.

بارم بندی امتحان نهایی زبان انگلیسی دوازدهم تجربی

در این قسمت به سراغ بررسی دقیق بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس زبان میریم و شما را با کلیات آن آشنا می‌کنیم.

 به طور کلی، ارزشیابی زبان انگلیسی در دو بخش مستمر و پایانی انجام شده که بارم‌بندی آزمون مستمر بر اساس صلاح‌دید دبیران به صورت کتبی و شفاهی توزیع خواهد شد.

آزمون پایانی نوبت اول از شش بخش Speaking، Listening، Reading، Writing، Grammar و Vocabulary تشکیل شده که چهار قسمت اول هر کدام 4 نمره و بخش‌های گرامر و لغت هر کدام 2 نمره دارند. بارم بندی امتحان نوبت دوم پایه دوازدهم اندکی متفاوت است.

مجموع نمرات آزمون پایانی دوازدهم 40 نمره بوده و بخش listening 9 نمره، reading 10 نمره، writing 8 نمره، vocabulary 6 نمره و grammar 7 نمره دارد.

بارم بندی امتحان نهایی فیزیک دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحان نهایی فیزیک دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس فیزیک هم یکی دیگه از نکاتی که دانش‌آموزان باید از اون باخبر باشند.

کتاب فیزیک دوازدهم تجربی از چهار فصل حرکت‌شناسی، دینامیک، نوسان و فیزیک اتمی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن در آزمون نوبت دوم، نوسان و موج است.

فصل نوسان حدودا 7 نمره را به خود اختصاص می‌دهد. در آزمون نوبت اول نیز بارم‌بندی فصل دینامیک و حرکت‌شناسی حدودا برابر است. برای امتحان نهایی فیزیک دوازدهم تجربی به موارد زیر توجه کنید:

  • عدد بدون یکا هیچ معنایی ندارد، نوشتن یکا را فراموش نکنید!
  • ثابت‌های فیزیکی مورد نیاز در امتحان نهایی فیزیک داده می‌شود.
  • طرح سوال از خوب است بدانید، زندگینامه دانشمندان، نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی و پاورقی‌ها در هیچ امتحان فیزیکی مجاز نیست. خیال‌تان راحت!

بارم بندی امتحان نهایی شیمی دوازدهم تجربی

شیمی از مهم‌ترین دروس پایه دوازدهم به ویژه برای دانش‌آموزان تجربی است که تاثیر زیادی در معدل و رتبه کنکور دارد. شیمی پایه دوازدهم تجربی شامل چهار فصل می‌شود.

دانش‌آموزان باید به صورت دقیق از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس شیمی باخبر شوند.

به طور کلی، سوالات آزمون نوبت اول تماما از فصل‌های اول و دوم بوده و فصل اول (مولکول ها در خدمت تندرستی) نمره بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

البته با توجه به اهمیت بالای این فصل (مبحث اسید و باز) در امتحان نهایی نوبت دوم نیز بارم‌بندی بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد.

با این حال نمرات هر بخش با توجه به صلاح دید طراح می‌تواند تا نیم نمره تغییر کند. برای امتحان نهایی شیمی دوازدهم تجربی به موارد زیر توجه کنید:

  • رسم آرایش الکترونی تا عنصر شماره 36 جدول تناوبی بلامانع است.
  • بین 30 تا 35 درصد از نمره کل آزمون به محاسبات کمی و عددی تعلق دارد.
  • طرح سوال از آیا می‌دانید، تفکر نقاد و از میان تارنماها در آزمون مجاز نیست.
  • از جمله مهم‌ترین تاکیدات مولفین کتاب شیمی دوازدهم، طرح سوال مفهومی بر اساس داده‌های موجود در کتاب است.

بارم-بندی امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم تجربی

بالاخره رسیدیم به بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس زیست‌شناسی!

زیست‌ شناسی پایه دوازدهم تجربی شامل 8 فصل است که بیشتر به مباحث ژنتیک و فعل و انفعالات ماده مربوط می‌شود.

همانند سایر دروس، ارزشیابی دانش‌آموزان به صورت مستمر و پایانی است. فعالیت‌های کلاسی، کار گروهی و پژوهش‌های علمی نمره بخش مستمر را تشکیل می‌دهند.

امتحانات پایانی نیز صرفا به صورت کتبی خواهد بود. در نوبت اول 20 نمره از چهار فصل اول کتاب و در نوبت خرداد، شهریور و دی ماه 20 نمره از کل دروس (از هر درس 2.5 نمره) پیشنهاد می‌شود.

طراحی سوال از بخش بیشتر بدانید، واژه‌شناسی، پاورقی و پیوست‌های آخر کتاب هم مجاز نیست.

بارم بندی امتحان نهایی ریاضی دوازدهم تجربی

اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس ریاضی هم یکی از موضوعات مهم برای دانش‌آموزانه؛ به طور کلی، ریاضی دوازدهم تجربی از 7 فصل تشکیل شده‌ است.

امتحان نهایی نوبت اول از فصل یک تا صفحه 71 فصل چهار را در برمی‌گیرد.

در این میان فصل اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. آزمون نهایی نوبت دوم نیز از مباحث صفحه 77 فصل چهارم تا انتهای کتاب طراحی می‌شود. در مورد بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی نوبت دوم، فصل چهارم را به خوبی مطالعه کنید.

جمع‌بندی بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

در این مقاله به شرح کامل بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی پرداختیم. اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی باعث می‌شود تا در برنامه‌ریزی و مدیریت آزمون بهتر عمل کنیم.

اگر همچنان در مورد بارم‌بندی امتحانات و اولویت‌بندی دروس سوال دارید، همین حالا شماره خود را در قسمت ارتباط با ما وارد کرده و با مشاورین مجموعه پرش در تماس باشید.

آزمون‌های پایانی پایه دوازدهم در دی و خرداد ماه هر سال برگزار می‌شود.

برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت زمان از مهم‌ترین مزایای اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی است.

اگر زمان کمی دارید یا تا حالا به درستی مطالعه نکرده‌اید، با استفاده از بارم بندی امتحانات پایانی میزان اهمیت فصل‌های مختلف کتاب درسی را متوجه شده و روی برخی از آن‌ها زمان بیشتری می‌گذارید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد