بررسی انواع دام های تستی در کنکور

بررسی انواع دام‌های تستی در کنکور

شاید در کارنامه آزمون‌های آزمایشی که شرکت می‌کنین یا به هنگام تست زدن، پس از اینکه پاسخ‌های صحیح رو با جواب‌های خودتون مقایسه می‌کنین متوجه بشین که می‌تونستین پاسخ صحیح رو انتخاب کنین و بر سر دوراهی، راه اشتباه رو انتخاب کردین.

در این مقاله به شما یاد میدیم که طراحان سوال از چه دام‌هایی برای به تله انداختن شما استفاده می‌کنن. به طور کلی، به هر میزان که شما بتونین با روش‌های تست‌زنی و تکنیک‌های تست‌زنی سریع آشنا بشین می‌تونین با تسلط بهتری از دام‌های تستی کنکور عبور کنین. ما در این قسمت، این موضوع رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر تا ادامه همراه ما باشین.

آیا به دنبال راهکاری می‌گردید تا در دام‌های طراحان سوالات کنکور نیفتید؟ اصولی هست که با یادگیری آن‌ها به راحتی می‌توانید تله‌های کنکوری را رد کنید و درصد خود را بالا ببرید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تست‌های دام‌دار موضوعیه که در این مقاله قصد پرداختن به اون‌ها رو داریم. بررسی انواع دام‌های تستی کنکور موضوعیه که حتی در آزمون‌های آزمایشی به اون‌ها بر میخوریم. در کنکور نزدیک به هفتاد درصد سوالات آزمون ساده و متوسط هستن و 30 درصد باقی‌مانده زمان و دقت بیشتری میخوان. سالانه 10 تا 20 درصد از داوطلبان در دروس عمومی و 20 تا 30 درصد داوطلبان در دروس اختصاصی به تست‌های دام‌دار گرفتار میشن.

همچنین پیش از خوندن مطالب زیر بهتره بدونین که رعایت کردن نکات برنامه‌ریزی کنکور، یکی از شرط‌های اصلی برای موفقیت در کنکوره. برای اطلاعات بیشتر با ما باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

دام‌های تستی کنکور

تست دام‌دار تستیه که هدف طراح از ارائه اون گمراه کردن داوطلبه. در سال‌های گذشته معنای این نوع تست کمی متفاوت بود. یعنی ممکن بود تنها به این منتهی بشه که جواب سوال با عدد گزینه‌ها یکی باشه. اما با گذشت سال‌ها، ایده‌ها و خلاقیت‌های گوناگونی در طرح سوالات دام‌دار اجرا شد و به سمتی رفت که سوالات رو از لحاظ مفهومی دام‌دار کنه.

در واقع طراحان سوالات کنکور از قصد سوالات رو به این نحو طراحی می‌کنن تا داوطلبان رو با چالش روبه‌رو کنه. از نمونه‌های سوالات دام‌دار موارد زیر هستن:

دام های تستی در کنکور

تست‌های سخت ردیفی

گاهی طراح سوالی که درس تا 4-5 سوال اول رو بسیار سخت طراحی می‌کنه تا شما رو خسته و ناامید کنه که از پرداختن به باقی تست‌ها صرف نظر کنین. سریع بهم نریزین. اگه تستی برای شما سخته، برای سایر داوطلبین هم سخته. پس خودتون رو نبازین و به سراغ باقی تست‌ها برین و در این مواقع از تکنیک ضربدر منها و زمان‌های نقصانی استفاده کنین.

افعال سمی

گاهی اوقات طراح برای به دام انداختن شما از افعال گمراه کننده و سمی استفاده می‌کنه. برای مثال دو فعل رو با هم در یه سوال میاره تا شما متوجه منظور درست سوال نشین؛ یا اینکه برای سوال مثبت از فعل منفی استفاده ‌می‌کنه. مثل: همه گزینه‌های زیر به جز … صحیح نیستن.

سخت نشان دادن تست راحت

شاید تست‌هایی رو دیده باشین که به دلیل طولانی بودن متن سوال یا جواب‌ها ممکنه این به شما القا بشه این تست سخته. در اینجا طراح قصد داره با طولانی کردن سوال شما رو به دام بندازه و سوال رو به ظاهر سخت به شما نشان بده. اما در واقع این سوالات بسیار ساده هستن و به خاطر طولانی بودن متن سوال و جواب، ممکنه شما از اون گذر کنین.

ذهن خوانی توسط طراح

از اونجایی که طراحان می‌دونن داوطلبان سوالات ساده رو سریع حل میکنن، خیلی مواقع دام‌ها رو در این سوالات قرار میدن که شما راحت از این سوالات رد بشین و خیلی از وقت‌ها اون‌ها رو اشتباه جواب بدین.

جواب‌های ترکیبی

نوع دیگه از سوالات دام‌دار اون‌هایی هستن که گزینه‌های صحیح رو می‌خوان یا اینکه تمام گزینه‌های اشتباه رو لازم باشه پیدا کنین. گاهی نیز ممکنه هر کدام از چهار گزینه مربوط به یه فصل باشه و اگه شما روی تمامی فصل‌ها مسلط نباشین نمی‌تونین پاسخ درست رو پیدا کنین.

اشتباه در محاسبات

این دام که بیشتر در دروس مربوط به رشته‌های ریاضی و تجربی دیده میشن شما رو درگیر محاسبات می‌کنه. ممکنه در گزینه‌ها از اعداد قرینه هم استفاده بشه. همچنین امکان داره طراح، اعشار رو بین اعداد یه پاسخ تغییر بده و گزینه‌های مشابهی با اعداد اعشاری متفاوت در پاسخ سوال قرار بده. یکی دیگه از راه‌هایی که طراح سوال شما رو به دام میندازه استفاده از اعداد توان دار با توان‌های متفاوت یا گرد کردنه.

بازی با کلمات

بازی با کلمات از مواردیه که داوطلبان رو به دلیل عجله و خطای بصری به دام میندازه. در این موارد طراح از کلماتی مانند درست و نادرست، صحیح است و صحیح نیست، مناسب یا نامناسب و … استفاده می‌کنه.

سوالات چند جوابی

این سوالات جزء گمراه کننده‌ترین تست‌های کنکور هستن. برای مثال در تست‌هایی که بین گزینه‌ها، گزینه همه موارد یا هیچکدام دارن یا گزینه‌ای دارن که دو جواب رو به عنوان گزینه صحیح تایید می‌کنن.

اطلاعات اضافی

گاهی طراح با ذکر موارد زائد در گزینه‌ها ذهن شما رو از انتخاب پاسخ صحیح منحرف می‌کنه.

گزینه‌های شبیه به هم

طراحی گزینه‌ها شبیه به هم با عبارات، کلمات یا حروف اضافه شبیه به هم می‌تونه داوطلبان رو به اشتباه بندازه و پیدا کردن گزینه صحیح رو با مشکل روبرو کنه. پس خوندن به دقت متن سوال و گزینه‌ها می‌تونه شما رو از اشتباه نجات بده.

روش‌های مواجهه با دام‌های تستی کنکور

با در نظر گرفتن این موضوع که هر مشکلی راه حلی داره اگه به تست‌های دام دار به عنوان یک مشکل نگاه کنیم هدف از طرح این سوالات رو می‌فهمیم. هدف طراحان از طرح این سوالات گمراه کردن داوطلب و سردرگمیه. با انجام راهکارهای زیر می‌تونین از این موانع به راحتی گذر کنین:

روش های مواجه با دام های تستی

  • از وقت گذاشتن روی سوالات طولانی نترسین. حتما سوال رو با دقت بخونین و روی اون فکر کنین.
  • زیر کلمات مهم سوال و جواب‌ها خط بکشین. قید‎‌ها و افعال مثبت و منفی می‌تونه شما رو به دردسر بندازه. همینطور به کلمات مشابه هم دقت کنین که برای شما مشکل ایجاد نکنن.
  • محاسبات رو با دقت و آرامش انجام بدین. تفاوت گزینه درست و غلط ممکنه در یک مثبت و منفی یا یک ممیز باشه.
  • دقت در خوندن سوالات رو فراموش نکنین. داوطلبان گاهی سوال رو با دقت نمی‌خونن و ممکنه به یک کلمه مهم و تاثیر گذار توجه نکنن.
  • تمام گزینه‌ها رو با دقت بخونین. گاهی با خوندن متن سوال یه جواب در ذهن شما شکل می‌گیره؛ ممکنه اون جواب درست یا غلط باشه. اما شما باید یاد بگیرین که تمام گزینه‌ها رو بررسی کنین.

جمع‌بندی دام‌های تستی

آشنایی با دام‌های تستی، یکی از موضوعات مهم برای داوطلبان کنکوریست؛ ما توی این مقاله، انواع دام‌های تستی رو به صورت دقیق بررسی کردیم. داوطلبان باید به این موضوع مهم توجه کنن که کنکور یه آزمون تست محوره؛ به همین دلیل هم داوطلبان باید با انواع تکنیک‌های تست‌زنی به صورت دقیق آشنا بشن. اطلاع از این شرایط میتونه به داوطلبان کنکوری کمک کنه که عملکرد موفقی در جلسه آزمون تجربه کن.

بدون شک، همراهی یه مشاوره تحصیلی کاربلد میتونه به شما کمک کنه که با دام‌های تستی به صورت دقیق‌تری آشنا بشین؛ برای همین منظور هم میتونین شماره تماس خودتون رو توی کادر زیر وارد کنین و با اساتید پرش در ارتباط باشین.

تست‌های دام‌دار توسط همه طراح‌ها در تمام دروس طراحی می‌شوند.

با کمک راهکارهایی مانند تکنیک‌های تست‌زنی و بررسی دام‌های کنکوری ‌این آمادگی به دست می‌آید.

در این مقاله راهکارهای زیادی برای بررسی انواع دام های تستی کنکور ارائه شده است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد