تاثیر تولد فرزند جدید بر دیگر فرزندان

تاثیر تولد فرزند جدید بر دیگر فرزندان

به دنیا اومدن فرزند جدید برای والدین خوشحال کننده است. اما نمیشه برای بقیه بچه‌ها، مخصوصا فرزند اول همچین حرفی زد. تصور کنین یک شخصی که نمی‌شناسین ناگهان به فرد دوست داشتنی خانواده تبدیل شده و تمام توجه پدر و مادر رو به خودش اختصاص داده.

والدین بیشتر از همه به او توجه می‌کنن، اول از همه به او غذا میدن، به آغوش می‌گیرنش، نوازشش می‌کنن و هر کاری که قبلا برای شما انجام می‌دادن، برای یک نوزاد دیگه انجام میدن! همچین شرایطی برای هر کودکی سخت و عذاب‌آوره و اگه به درستی کنترل نشه، ممکنه آسیب‌های زیادی رو به روح و روان کودکان وارد کنه.

اینجاست که باید به تاثیر تولد فرزند جدید بر دیگر فرزندان خانواده بپردازیم.

این مقاله برای پدر و مادرهایی نوشته شده که قصد دارن عضو جدیدی به خانواده‌شون اضافه کنن و نمی‌دونن با واکنش دیگر فرزندان خود نسبت به این موضوع باید چگونه رفتار کنن. ممکنه فرزند دیگه شما در مورد خواهر یا برادر جدیدش نظر مثبت داشته باشه. ممکنه واکنش بدی از خودش نشان بده و اینجاست که کار سخت میشه.

حتی گاهی با به دنیا آمدن کودک جدید شما، امکان داره فرزندان دیگه‌تون با معضلاتی روبرو بشن. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشین تا شما رو با راهکارهای عبور از این وضعیت دشوار آشنا کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

رفتارهای عجیب فرزند اول در اثر حسادت به نوزاد تازه به دنیا آمده، مشکلات مختلفی برای والدین ایجاد می‌کنه. راحت‌ترین راه‌حل این است که سر او فریاد بکشین و فرزندتون رو سرزنش کنین. اما این روش مناسبی نیست! بلکه به فرزندتان آسیب بیشتری می‌زنین.

اگه از همان ابتدا به ریشه مشکل نپردازین، در آینده اختلافات بیشتری میان فرزندان شکل می‌گیره. توی این مقاله قرار است به مشکلات ناشی از تولد فرزند جدید و راه‌ حل‌های آن بپردازیم. با ما همراه باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مشکلات ناشی از تولد فرزند جدید

البته تولد فرزند جدید همیشه با خیر و برکات همراه است، اما در مراحل اولیه بچه‌داری ممکن است جملاتی رو از سایر فرزندانتون بشنوین که تا به حال نشنیدین! شاید متعجب یا عصبانی بشین و سر آن‌ها داد بکشین تا ساکت بشن.

این یک راه حل موقت است و پایداری نداره. برای اینکه برخورد درستی با بچه داشته باشین، بهتر است در قدم اول دغدغه‌های اون رو بشناسین. در ادامه با مهم‌ترین مشکلات فرزندان که با تولد نوزاد جدید به وجود میاد آشنا می‌شین.

مشکلات ناشی از تولد فرزند جدید

 «چرا بچه روی تخت من خوابیده؟!»

کودکان معمولا از وسائل خود به خوبی محافظت می‌کنن تا کسی به آن‌ها دست نزند. آن‌ها معمولا وسائل و جای خواب خودش رو فقط با پدر و مادرشون تقسیم می‌کنن. اما اومدن نوزاد جدید، قلمرو پادشاهی اون‌ها رو به خطر می‌اندازه! ممکن است از خودشون خشونت نشون بدن و از اینکه نوزاد روی تختش خوابیده، به شما گلایه کنن. راه حل معمول والدین، جدا کردن جای خواب و فریاد و سرزنش فرزند است.

این کار اشتباه است! روانشناسان کودک معتقدن که این روال باید حداقل تا سه ماه پس از تولد نوزاد جدید رعایت بشه. بعد از تولد فرزند جدید، به کودک بگین که اشتراک گذاشتن رختخواب با برادر یا خواهر جدید می‌تونه سرگرم کننده باشه. همچنین به او فضایی در کنار نوزاد بدین تا احساس کنه از اون مراقبت می‌کنه.

«نمی‌خوام تنها حموم برم!»

والدین زمان زیادی برای آموزش مهارت‌های جدید به فرزند اول خود صرف می‌کنن، اما با تولد نوزاد روند روزانه زندگی تغییر می‌کنه. فرزند شما در مورد غذا خوردن، لباس پوشیدن و حتی حمام کردن مدام گله می‌کنه و می‌خواد که در تمام این مراحل، شما در کنار اون باشین؛ در حالی که نوزاد به دنیا آمده این فرصت رو از شما می‌گیره!

تلاش برای جلب توجه والدین در هر کاری، آخرین راه باقی مانده برای فرزندان است تا احساس ناامنی رو از خودشون دور کنن. این یک نوع رقابت است! شاید برای یکی دو روز مجبور باشین به حرف‌هایش گوش بدین، اما گاهی اوقات نمی‌توان تمام نیازهای اون رو با توجه به وجود نوزاد جدید برطرف کرد.

«تو دیگه منو دوست نداری»

این جمله رایج‌ترین شکایتی است که از فرزندتان می‌شنوین. اکثر والدین پس از تولد نوزاد دوم خود بسیار مشغول میشن و کاملا منطقی است! این موضوع به این معنی است که نمی‌تونن مانند قبل به فرزند خود توجه کنن. کودکی که مدت‌ها مورد توجه خانواده بود، حالا منزوی و تنها شده است.

کاری که باید انجام بدین این است که با تولد فرزند جدید، هر روز چند ساعت از وقت خودتون رو با فرزند اول بگذرونین. درک می‌کنیم که این کار سخت است، اما اگر با فرزند اول‌تان وقت نگذرونین در آینده با مشکلات روحی زیادی دست و پنجه نرم میکنه. پس از مدتی متوجه می‌شین که وقتی با کودکتان حرف می‌زنین، تمام ناراحتی‌های اون به مرور از بین می‌روه.

«من از تولد فرزند جدید بدم میاد!»

از شنیدن این جمله ناراحت نشین. نوزاد جدید یک تهدید برای فرزند اول محسوب میشه. انتظار نداشته باشین این نفرت یک شبه به عشق تبدیل بشه. سرزنش کودک به خاطر ابراز ناراحتی که کرده است، کار درستی نیست. تنفر فرزند اول از نوزاد به این معنی نیست که می‌خواد به او صدمه بزنه!

بنابراین، اولین قدم برای حل مشکل این است که به فرزندتان اجازه بدین نوزاد رو در آغوش بگیره و حتی برخی از مسئولیت‌های نوزاد رو به او بسپارین. وقتی مادر و بچه بزرگتر برای مراقبت از نوزاد با هم همکاری می‌کنن، به سرعت یک حس وابستگی بین این سه نفر شکل می‌گیره. کم کم عصبانیت کودک فروکش کرده و اون رو به عنوان خواهر یا برادر قبول می‌کنه.

«فقط منو بغل کن مامان!»

این حسادت نیست، بلکه خواهش عاجزانه کودکی است که می‌خواد به مادرش نزدیک بشه. اون دوست داره همانطور که قبل از تولد نوزاد به او توجه می‌کردین، اون رو در آغوش بگیرین و ببوسین. قبول کنین که با ورود عضو جدید، کمتر به فرزندتان محبت می‌کنین که ممکن است برای هرکسی آزاردهنده باشه.

بنابراین، هنگامی که به آغوش شما نیاز داشت، لطفا همه کارهایتان رو رها کرده و فرزندتان رو محکم در بغل بگیرین و ببوسین. در مرحله بعد، هر دو آن‌ها رو با هم در آغوش بگیرین و ببوسین؛ بدون اینکه یک کلمه حرف بزنین.

آماده‌سازی کودک برای تولد فرزند جدید

آماده‌سازی کودک برای تولد فرزند جدید

حالا که با مهم‌ترین مشکلات کودکان و تاثیر فرزند جدید بر آن‌ها آشنا شدین، بهتر است به سراغ راه‌ حل مشکل بریم. در قدم اول برای کودک رو برای ورود عضو جدید خانواده آشنا کرده و ناگهانی آن‌ها رو با یکدیگر رو به رو نکنین.

وقتی در مورد بارداری و نوزاد حرف می‌زنین، آن‌ها به طور کامل متوجه نمی‌شن که یک نوزاد جدید در خانواده واقعاً چه معنایی داره. این موضوع باعث میشه برخی از کودکان کاملاً ترسو و بدخلق باشن. همه این رفتارها کاملا طبیعی است، اما به صبر و درک زیادی از طرف شما نیاز داره.

 رعایت نکات در آماده‌سازی کودکان برای فرزند جدید
  • در مورد بارداری خود مستقیما با کودک صحبت کنین. او نباید خبر بارداری‌تون رو از دیگران بشنوه.
  • به کودک بگین که نوزاد در ابتدا نیازهایی داره که خودش نمی‌تونه انجام بده. شما به عنوان پدر و مادر وظیفه انجام اون رو به عهده دارین. به همین دلیل ممکن است زمان کمتری برای او صرف کنین. اما به این معنی نیست که اون رو کمتر از قبل دوست دارین.
  • با تولد فرزند جدید، کتاب‌هایی درباره بارداری، تولد، نوزادان و خواهر و برادرهای جدید با فرزندتان بخونین. به آن‌ها فرصت بدین تا سؤال بپرسن، نگرانی‌های خودشون رو بیان کنن و احساساتی رو که از کتاب‌ها الهام گرفتن، ابراز کنن.
  • به تصاویر تولد و نوزادی فرزند بزرگتر خود نگاه کنین. به آن‌ها بگین که در هنگام تولد چقدر هیجان‌زده بودین و چگونه همه می‌خواستن اون رو ببینن و در آغوش بگیرن. به آن‌ها بگین که در کودکی چگونه بودن.
  • به آن‌ها بیاموزین که چگونه نوزاد رو به آرامی لمس کرده و در آغوش بگیرن. به فرزندتون اجازه بدین در آماده‌سازی اتاق نوزاد کمک کنن. به آن‌ها حق انتخاب بدین، مانند انتخاب لباس نوزاد یا اسباب بازی‌ها؛ اما زیاده‌روی نکنین!
  • با تولد فرزند جدید، به احساس فرزندتان در مورد نوزاد و تغییرات خانواده‌تان گوش بدین. به کودک کمک کنین تا احساسات خودش رو در قالب کلمات بیان کنه. هرگز احساسات آن‌ها رو انکار نکنین یا اون رو نادیده بگیرین.
  • به مزایای خواهر یا برادر بزرگ‌تر بودن اشاره کنین تا احساس مسئولیت بیشتری داشته باشن. به آن‌ها کارهای خاصی بدین که می‌تونن برای کمک به خانواده و مراقبت از کودک انجام بدن.

تولد فرزند جدید و وظایف والدین

رفتار سخت و عجیب فرزندتان همراه با تولد فرزند جدید، مستقیم با ترس از از دست دادن توجه و دوست داشتن والدین در ارتباط است. آن ‌ها در این مرحله نیاز به اطمینان و عشق بیشتری دارن. باید به فرزندتان این حس رو انتقال بدین که مثل همیشه دوستش دارین.

این دوران سخت و طاقت فرساست، اما اگه عملکرد درستی نداشته باشین کودک در آینده آسیب بیشتری می‌بینه. به خود یادآوری کنین که شما پدر و مادر هستین و وظایف زیادی رو به عهده دارین. برای مدیریت مشکلات ایجاد شده، راهکارهای زیر مفید هستن:

تولد فرزند جدید و وظایف والدین

  • با تولد فرزند جدید به فرزند بزرگتر خود اجازه بدین تا بخشی فعال از زندگی کودک باشه، با اجازه دادن به او در مراقبت از برادر یا خواهر نوزاد مانند کمک به تعویض پوشک فرزندانتان رو تشویق کنین تا با بزرگ شدن، اختلافاتشان رو خودشون حل کنن.
  • سعی کنین بعضی وقت‌ها نوزاد رو با فرزند بزرگتر خود تنها بذارین؛ اما اون‌ها رو نیز نظر بگیرین، تا آنها احساس نکننن که نیازی به رقابت برای جلب توجه شما دارن.
  • با تولد فرزند جدید، از مقایسه بین فرزندانتان پرهیز کنین. این موضوع باعث میشه فرزند شما احساس کنه که به اندازه کافی خوب نیست.
  • آنها رو به دلیل رفتار “کودکانه” تنبیه نکنین. این رفتارها کاملا طبیعی است و نباید نگرانی خاصی بابت آن داشته باشین.
  • فکر نکنین که رقابت خواهر و برادری به این معنی است که فرزندان شما بعداً رابطه خوبی نمی‌تونن داشته باشن. پس از گذشت مدت زمانی آن‌‌ها راه‌حل های خودشون رو پیدا می‌کنن و فرزند بزرگتر، نوزاد رو به عنوان خواهر یا برادر می‌پذیره.

زمان کافی برای رسیدگی به کارهایم ندارم

زمان کافی برای رسیدگی به کارهایم ندارم

مادران مسئولیت‌های اجتماعی زیادی رو به عهده داشته و زمان کافی برای رسیدگی به تمام کارها رو ندارن. کودک چنین مادرانی، کمتر با والدین خود وقت سپری می‌کنن. اینجاست که بسته کودک من به کمک مادران دلسوز میاد.

به لطف وجود بسته آموزشی کودک من، تمامی فعالیت‌های مورد نیاز کودکان و نحوه ارتباط با آن‌ها رو یاد می‌گیرین و فرزندتان رو به شخصی توانمند تبدیل می‌کنین. کودک من متناسب با سلیقه بچه‌های 3 تا 8 سال طراحی شده و کار والدین رو ساده‌تر می‌کنه.

چگونه بسته کودک من رو خریداری کنیم؟

کافیست وارد سایت پرش شده و بسته مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین. بسته زبان انگلیسی آن حتی برای کودکان 12 سال نیز قابل استفاده است. با استفاده از بسته کودک من به راحتی می‌تونین با کودکتان ارتباط برقرار کنین. اگه در این زمینه سوالی داشتین، کافیه شماره خودتون رو در قسمت تماس با مشاورین وارد کنین و منتظر تماس پرش باشین.

والدین معمولا زمان کمتری برای محبت به فرزند اول دارن که حسادت اون‌ها رو تحریک می‌کنه.

با فرزند اول خود وقت بیشتری بگذرونین و به حرف‌های اون گوش بدین تا احساس کنه به اندازه کافی مورد توجه قرار داره.

این بسته نیاز دانش‌آموزان 3 تا 8 سال رو به طور کامل پوشش میده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد