تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان معتقدن که گوش دادن به موسیقی هنگام درس خوندن باعث افزایش تمرکز اون‌ها میشه.

عده زیادی از محصلین براین باورن که بدون موسیقی قادر به درس خوندن نیستن ولی درمقابل افرادی هم هستن که با گوش دادن به موسقی هنگام درس خوندن حواسشون پرت میشه و تمرکز کافی برای یادگیری مطالب رو ندارن و از نظر اون‌ها توی محیط‌های آرام و بی صدا کیفیت مطالعه افزایش پیدا می‌کنه.

بنابراین برای همه افراد نمی‌توان یک روش رو در نظر گرفت، اما تحقیقات نشان داده که تاثیر موسیقی موقع درس خوندن کیفیت مطالعه رو بالا میبره.

ما توی این مقاله از پرش، این موضوع رو به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه یا درس خوندن فواید اثبات شده ای داره، اما باید نوع صحیحی از موسیقی باشه. تحقیقات نشون داده که موسیقی می تونه به شما در متمرکز کردن حواس ، ریلکس بودن ، احساس انگیزه ، بهبود حافظه و فرآیند لذت بخش بودن خیلی کمک کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تاثیرات موسیقی بر مطالعه

ما توی این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر موسیقی موقع درس خوندن، صحبت کنیم.

به طور کلی، براساس تحقیقات علمی موسیقی تاثیرات مثبتی روی مغز و بدن انسان داره و موسیقی نیمکره چپ و راست مغز رو به صورت هم‌زمان فعال کرده و این موضوع می‌تونه باعث بهبود عملکردهای ذهنی بشه.

بنابراین یادگیری به بالاترین حد رسیده و حافظه تقویت میشه، به همین دلیل خیلی از افراد گوش کردن به موسیقی رو یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه هنگام مطالعه می دونن.

نظریه تاثیر موسیقی بر یادگیری چندین دهه است که بیان شده و براساس این نظریه موسیقی باعث میشه تا افراد تمرکز زیادی روی انجام فعالیت‌های روزمره و همچنین مطالعه داشته باشن.

درهنگام گوش دادن به موسیقی، سطح آی کیو تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و درنتیجه میزان یادگیری و تمرکز بالاترمیره.

تاثیرات موسیقی بر مطالعه

موسیقی بی کلام بهتره یا باکلام

براساس مطالعات انجام شده موسیقی تاثیر شگفت انگیزی روی فعالیت‌های مغزی و افزایش تمرکز داره و مطابق داده‌های این تحقیق موسیقی بی‌کلام تاثیر بیشتری روی تمرکزهنگام مطالعه داشته و درمیان تمام موسیقی‌ها به گوش دادن موسیقی کلاسیک توصیه میشه.

با این حال اگه زمان گوش دادن به موسیقی متوجه شدین که تمرکز کافی برای مطالعه رو ندارین می‌تونین سبک آهنگتون روعوض کنین.

بهتره موسیقی انتخابی برای مطالعه و درس خوندن بی‌کلام و آرام‌بخش باشه،  بنابراین از انتخاب سبک‌های موسیقی پاپ، راک و غیره در هنگام درس خوندن خودداری کنین.

دلیل این امر اینه که گوش دادن به موسیقی با کلام، مغز رو فعال کرده وعلاوه ‌بر تحلیل نت‌ها، به پردازش متن‌ها پرداخته میشه، بنابراین دور از انتظار نیست که قدرت تمرکز شما کاهش پیدا کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مزیت درس خوندن با موسیقی

مطالعه کتاب‌های درسی ممکنه برای خیلی از دانش‌آموزان کاری سخت و خسته کننده باشه و مجموع این عوامل باعث کاهش راندمان کیفیت مطالعه بشه. یکی از مزیت‌های تاثیر موسیقی روی مطالعه بهبود یادگیری است و از مزیت‌های دیگه گوش کردن به موسیقی هنگام مطالعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالا رفتن میزان تمرکز؛ تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

اگه با اختلال تمرکز توی انجام کارها به خصوص مطالعه مواجه هستین می‌تونین با گوش دادن به موسیقی قدرت تمرکز خودتون رو تا حد زیادی بالا ببرین. گوش دادن به موسیقی یک راه حل مناسب برای یادگیری بهتر دروس حفظی یا حل مسائل ریاضی در هنگام درس خوندنه.

البته گاهی ممکنه عدم تمرکز نشانگر خستگی یا گرسنگی باشه، بنابراین زمانی رو برای خوردن و استراحت کردن در نظر بگیرین.

  • بالا رفتن انگیزه؛ تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

از فواید دیگه گوش دادن به آهنگ هنگام مطالعه ایجاد انگیزه و بالا رفتن اعتماد به نفس در دانش‌آموزانه. زمانی که بدن خسته است و ذهن تمرکز کافی برای یادگیری مطالب درسی رو نداره می‌تونین با پخش موسیقی به ایجاد انگیزه و علاقه بیشتر کمک کنین. به این ترتیب مغز اون فعالیت رو دلچسب‌تر تصور می‌کنه و یادگیری مطالب بهتر میشه.

  • بهبود عملکرد حافظه؛ تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

زمان درگیر شدن مغز توی فعالیت‌های جدید، قدرت تمرکز بالاتری پیدا می‌کنه و این ویژگی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر تاثیر زیادی داره. علاوه بر این گوش دادن به موسیقی روحیه رو بهبود بخشیده و یک حالت احساسی مثبت توی حافظه ایجاد می‌کنه. برای بالا بردن قدرت حافظه می‌تونین به طور مرتب در هنگام مطالعه از آهنگ‌های جدید استفاده کنین و یادگیری خودتون رو به طور قابل توجهی بالا ببرین.

  • افزایش آرامش؛ تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

یکی دیگه از مزیت‌های گوش دادن به موسیقی هنگام انجام فعالیت‌ها و مطالعه، ایجاد آرامش و رها شدن از استراس‌ها و اضطراب‌ها است. استرس مشکلیه که خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان توی شب امتحان با اون درگیرهستن و یادگیریشون روکاهش میده.

توی چنین شرایطی گوش دادن به موسیقی ملایم می‌تونه آرامش بخش باشه، زیرا موسیقی می‌تونه ذهن رو درگیر کنه و بدن رو از هرگونه استرسی دور نگه داره.

مزیت درس خوندن با موسیقی

موسیقی مناسب برای مطالعه

برای اینکه چه موسیقی برای مطالعه و درس خوندن مناسب تره نمی توان پاسخ دقیقی داد زیرا تاثیر مثبت یا منفی موسیقی توی مطالعه به ویژگی های فردی و شخصیتی شما و نوع موسیقی که گوش میدین بستگی داره.

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه یک روش کامل و موثر نیست و معایب خودش رو هم داره ولی استفاده از این روش برای خیلی افراد روش مفید و موثری است.

به طور کلی موسیقی‌های آرام و بی کلام برای مطالعه و درس خوندن مناسب‌تر هستن و موسیقی‌های نامناسب هنگام مطالعه شامل موسیقی‌های غمگین، آوازی، ریتم‌دار و ضرب‌دار و غیره میشه.

جمع‌بندی تاثیر موسیقی موقع درس خوندن

تاثیر موسیقی موقع درس خوندن، موضوعی که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی کردیم؛ به طور کلی، گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه و درس خوندن یه راه‌حل مناسب برای رهایی از هرگونه استرس و اضطراب است و علاوه براین می تونه قدرت یادگیری رو هم افزایش بده.

اگه احساس می کنین که برای یادگیری مطالب درسی با مشکل روبه رو هستین و به هر دلیلی مفاهیم درسی رو متوجه نمیشین با پخش یه موسیقی ملایم و بی کلام می تونین به افزایش تمرکز و یادگیری خودتون کمک کنین.

البته باید در نظر داشته باشین که همیشه گوش دادن به موسیقی یه راه حل مناسب نیست و یادگیری رو بالا نمیبره و در بعضی موارد سکوت، استراحت، خوردن و آشامیدن می تونه برای افزایش انرژی و قدرت تمرکز کمک کننده باشه.

تحقیقات ثابت کرده تاثیر موسیقی روی یادگیری به نوع موسیقی بستگی داره و عملکرد مثبت یا منفی شما موقع مطالعه با موسیقی ، به نوع موسیقی بستگی داره.

خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان معتقدن که گوش دادن به موسیقی هنگام درس خوندن باعث افزایش تمرکز اون‌ها میشه. موسیقی تاثیرات مثبتی روی مغز و بدن انسان داره و این موضوع می‌تونه باعث  بهبود عملکردهای ذهنی بشه.

مطابق تحقیقات انجام شده موسیقی بی‌کلام تاثیر بیشتری روی تمرکزهنگام مطالعه داشته و درمیان تمام موسیقی‌ها به گوش دادن موسیقی کلاسیک توصیه میشه.

درس خوندن با موسیقی اثرات مثبتی مثل بالا رفتن میزان تمرکز، بالا رفتن انگیزه، بهبود عملکرد حافظه، افزایش آرامش و غیره رو داره.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد