خواب‌آلودگی موقع درس خوندن

خواب آلودگی موقع درس خواندن

خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن مشکل بسیاری از دانش‌آموزانه. اگه پای صحبت‎‌‌های دانش‌‎آموزان بنشینین، اغلب اون‌ها از این موضوع گله دارن و متعجب هستن. اغلب دانش‌آموزان همیشه می‌پرسن که چرا موقع درس خوندن خواب‌مون می‌گیره؟

اما واقعا دلیل خواب آلودگی هنگام مطالعه چیه و با چه روشی می‌تونیم جلوی اون رو بگیریم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا پایان این مطلب همراه ما باشین.

شاید برایتان پیش بیاید که درست در موقعی که باید روی درس‌هایتان تمرکز داشته باشید، دچار معضلی به نام خواب آلودگی، آن هم در زمان مطالعه شوید. برای مقابله با این وضعیت راهکارهای موثری وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آیا کتاب‌ها خواب آورن؟

خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن دلایل مختلفی داره. نخست باید بدونیم که مهم‌ترین دلایلی که باعث میشن موقع درس خوندن خواب‌مون بگیره و مطالعه کردن اغلب بعد از مدتی ما را کسل و خواب آلود کنه چیه. وقتی مطالعه می‌کنین این مغز شماست که بیشترین فعالیت رو داره و در جریان درس خوندن درگیره؛

مغز تنها دو درصد از وزن بدن رو تشکیل میده. اما در عین حال بیشترین میزان انرژی رو در بدن مصرف می‌کنه. مصرف انرژی بیش از اندازه مغز از انرژی حتی ممکنه سبب ایجاد سرگیجه هنگام درس خوندن هم بشه.

آیا کتاب‌ها خواب آورن؟

بنابراین وقتی مشغول درس خوندن هستین، مغزتون در حال فعالیته و برای این فعالیت انرژی زیادی رو از شما طلب می‎کنه. به همین خاطره که وقتی درس می‌خونین زود احساس خستگی می‌کنین.

اما راه حل‌‎هایی وجود داره که می‌تونه شما رو از خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن رها کنه یا حداقل اون رو کم کنه تا موقع درس خوندن برای امتحانات دچار مشکل نشین. در ادامه دلایلی که باعث خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن میشه رو بررسی می‌کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

چرا موقع درس خوندن خواب‌مون می‌گیره؟

چرا در زمان درس خوندن خوابمون می‌گیره؟

در ساعات مناسبی درس نمی‌خونین؛ خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن

هر شخصی در ساعاتی خاص از شبانه روز بیشترین سطح انرژی رو تجربه می‎کنه و قطعا برای دانش‎‌آموزان همان ساعت‎‌ها، اوقات طلایی برای درس خوندنه. اگه در ساعت‌هایی درس بخونین که سطح انرژی بدن شما پایینه، طبیعتا زودتر خسته و خواب آلود میشین.

راه حل: ساعت طلایی خودتون رو پیدا کنین

سحرخیز بودن خوبه و شما را در پیشبرد درس‌هاتون کمک می‏کنه اما این به این معنا نیست که لزوما همه ما صبح‎ خیلی زود بهترین عملکرد رو در درس خوندن داریم.

ممکنه برخی در ساعات پایانی شب انرژی بیشتری داشته و توی اون ساعت‌ها بهتر و عمیق تر بتونن درس بخونن. خیلی‌ها هم ممکنه چند ساعت در صبح و چند ساعت در بعد از ظهر بیشترین پویایی رو داشته باشن. بنابراین با نگاهی به فعالیت‌های خودتون توی طول روز و یادداشت حس و حال‌تون در ساعات مختلف، ساعت‌های طلایی‌تون رو یادداشت کرده و بر اساس این ساعت‌ها برای درس خوندن برنامه‌ریزی کنین.

اگه تغذیه مناسب ندارین دچار خواب آلودگی میشین

خوردن غذاهای سنگین و چرب و برخی از نوشیدنی‌ها ممکنه به شما احساس کسلی و خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن بده. کم غذا خوردن هم باعث میشه تا انرژی لازم برای بدن شما تامین نشه و موقع درس خوندن احساس خستگی و بی‌حالی کنین.

راه حل: غذای مقوی و کافی بخورین؛ خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن

در روزهایی که باید چندین ساعت در روز درس بخونین، به وعده‌های غذایی خودتون توجه کنین. انرژی لازم برای مغز شما رو آنچه در طول روز میخورین، تامین می‎کنه. پس بهتره هیچ وقت با شکم گرسنه به سراغ درس‌هاتون نرین. به مقدار مورد نیاز غذا بخورین و برای ساعت‌هایی که درس می‌خونین نیز میان وعده‌هایی مقوی در نظر بگیرین.

پیوسته و طولانی‌مدت درس می‌خونین

درس خوندن چندین ساعت پیوسته و بدون وقفه ذهن و جسم شما رو خسته و کسل می‎کنه. چندین ساعت درس خوندن بی وقفه قطعا شما رو خسته و دلزده می‌کنه.

راه حل: به خودتون استراحت بدین

حداکثر هر دو ساعت یک استراحت 20 دقیقه‌ای به خودتون بدین. در این زمان‌های استراحت حرکات ورزشی تنفسی انجام داده  یا برای خودتون تغذیه مقوی آماده کنین.

در فضایی درس می‌خونین که بیش از اندازه راحته

وقتی روی تخت یا هر فضایی که بیش از اندازه راحته درس بخونین، ناخودآگاه احساس کسلی و خواب آلودگی می‌‎کنین زیرا محیط شما برای خواب و استراحت مناسبه نه مطالعه.

راه حل: در جایی که بیش از حد راحته ننشینین

وقتی کتاب رو در دست دارین نباید در جایی بنشینین که بیش از حد راحته و باعث خواب آلودگی شما میشه. مثلا درس خوندن روی تخت خواب‌تون ممکنه شما رو کسل و خواب آلود کنه. محیطی مانند میز مطالعه یا هر جایی که در اون احساس راحتی دارین. اما این راحتی در حدی نیست که خواب‌تون بگیره بنشینین.

در طول روز فقط یک موضوع رو مطالعه می‌کنین

اگه در تمام طول روز فقط یک کتاب یا یک مبحث رو مطالعه کنین، طبیعیه که خسته و کسل بشین. یک درس تکراری ممکنه بعد از چند ساعت ذهن شما رو خسته کنه.

راه حل: متنوع درس بخونین

اگه احساس کردین که از موضوع یا درسی خسته شدین، موضوع رو عوض کنین و به سراغ کتاب دیگه‌ای برین. تمرکز روی چند موضوع مختلف باعث میشه که دیرتر خسته و کسل بشین.

خواب شبانه راحت و کافی ندارین

ممکنه دلیل خواب آلودگی شما موقع درس خوندن این باشه که شما در طول شب به اندازه کافی نخوابیده و کمبود خواب دارین. این موضوع شما رو در طول روز خسته و خواب آلود می‎کنه و در زمان فعالیتی مانند درس خوندن بیشتر خودش رو نشون میده.

راه حل: خوب بخوابین

نیاز خواب انسان بین 7.5 تا 8.5 است. بنابراین اگه خواب شما کمتر از این میزانه ممکنه دلیل خواب آلودگی شما کمبود خواب باشه. سعی کنین شب ها به موقع بخوابین تا در طول روز بعد سرحال‌تر باشین و هنگام درس خوندن زود خواب‌تون نگیره.

در ادامه برای شما چند توصیه جهت مطالعه بهتر و کاهش خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن داریم تا دیگه نپرسین چرا موقع درس خوندن خواب‌مون می‌گیره؟

توصیه‌های مهم برای بهتر درس خواندن

در این بخش سعی کردیم برخی از تکنیک‌های رفع خواب ‌آلودگی هنگام مطالعه رو در اختیار شما بذاریم. این موارد عبارتند از:

توصیه‌های مهم برای بهتر درس خوندن

قهوه بخورین

نوشیدنی‌های کافئین‌دار به شما انرژی داده و برای مدتی سرحال‌تون می‌‎کنن. اما قهوه هم مانند چای زیاد خوردنش به هیچ کس توصیه نمیشه. خوردن روزی یک لیوان قهوه به هر ترکیب و شکلی که دوست دارین، شما رو سرحال می‎کنه اما باید توجه کنین که این نوشیدنی محبوب برای شما مشکلی ایجاد نکنه و با معده شما سازگار باشه.

 استفاده از موسیقی مناسب

این مسئله کاملا سلیقه‌ایه. ممکنه برخی احساس کنن هنگام درس خوندن هر صدای اضافی حواس‌شون رو پرت می‎کنه، اما در مقابل برای برخی یک موسیقی آرام و مخصوص مطالعه می‎تونه کمک کننده باشه و باعث بشه تا خواب آلود نشین.

دسته‌جمعی درس بخونین تا دچار خواب آلودگی نشین

درس خوندن در جمع دوستان یا در کتابخانه، برای خیلی از دانش‌آموزان می‎تونه کمک کننده باشه. اگه مراقب باشین که در جمع حواستان پرت نشه و سرگرم نشوین، هنگام درس خوندن در کنار بقیه، دیرتر احساس خستگی و خواب آلودگی می‎کنین. زیرا در جمع انگیزه می‌گیرین و ممکنه حس رقابت کنین. در مقابل برای برخی نیز تنها درس خوندن راحت‌تره و نتیجه بهتری داره.

بلند درس بخونین و خلاصه‌برداری کنین

بلند درس خواندن و تکرار محتوای درسی با صدای بلند می‌تونه باعث بشه تا حس خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن شما، به حداقل برسه. از طرفی توضیح و تکرار محتوای درسی با صدای خودتون به تثبیت درس‌ها در ذهن‌تون هم کمک می‎کنه.

خلاصه‌برداری نیز فعالیتی اضافه موقع درس خوندنه.

بهترین بازخورد رو از درس خوندن می‌گیرین اگه …

خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن، موضوعی که ما توی این قسمت به صورت کامل بررسی کردیم.

تاثیر خواب بر یادگیری و حافظه بسیار زیاده. اگه به توصیه‌هایی که در بالا شد عمل کنین، قطعا میزان خواب‌ آلودگی موقع درس خوندن شما در زمان مطالعه به حداقل رسیده و بهترین نتیجه رو از درس خوندن خودتون می‌گیرین.

اگه فکر می‌کنین با رعایت تمام موارد بالا باز هم موقع درس خوندن احساس کسل بودن و خواب آلودگی دارین، بهتره از یک پزشک مشورت بگیرین تا علت این خواب آلودگی براتون مشخص بشه و بتونین اون رو رفع کنین.

بله. درس خواندن از شما انرژی زیادی می‌گیرد. بنابراین اگر تغذیه کافی و مناسبی نداشته باشید، کسل و بی حال می‌شوید.

این موضوعی سلیقه‌‌ای و شخصی است. ممکن است موسیقی آرام و مناسب مطالعه باعث شود برخی سرحال‌تر شوند و بهتر درس بخوانند اما برای برخی دیگر نتیجه عکس داشته باشد.

این موضوع هم بستگی به سبک زندگی هر شخص دارد. ممکن برای برخی صبح زود و ساعات اولیه روز بهترین زمان و برای برخی آخر شب بهترین زمان برای درس خواندن باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد