تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

یکی از موارد مهمی‌که در یادگیری و روند رشد و پیشرفت دانش آموز نقش اساسی دارد تغذیه او می‌باشد که در دوران تحصیلی به دقت باید زیر نظر گرفته شود. در این رابطه ما می‌توانیم به فرزند دلبند شما برای داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

در طی دوران تحصیل و خصوصا روزهای حساس‌تر مانند دوران امتحانات و روزهای نزدیک به کنکور، دانش‌آموزان بیشتر به کلاس‌های آموزشی می‌پردازند و به دنبال برنامه‌ریزی برای درس خواندن هستند تا بتوانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این میان برخی دانش‌آموزان شاید به اینکه چه چیزی بخورند و از مصرف چه مواد غذایی پرهیز کنند دیگر اهمیت ندهند و یا به دلیل پرخوری دچار اضافه وزن شوند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دوران تحصیل دانش‌آموزان یکی از حساس‌ترین دوره‌ها چه از لحاظ رشد شخصیتی و چه از لحاظ رشد جسمانی می‌باشد. بنابراین تغذیه دانش‌آموز باید به گونه‌ای باشد که از تمام جهات نیازهای او را برطرف سازد. باید در نظر داشته باشید که تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان می‌تواند یک عامل کمکی باشد برای دریافت نتیجه بهتر در طول دوران تحصیل و حفظ سلامتی.

به طور کلی برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت زیادی ندارد. فقط موضوع این است که در این دوره، دانش‌آموزان بیشتر به مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهای فست فودی روی می‌آورند. اما برای اینکه دانش‌آموز بتواند از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود استفاده کند باید مصرف این غذاها را کنار بگذارد و به جای آن مواد مغذی شامل املاح و ویتامین‌ها را جایگزین کند.

شاخصه‌های تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

یک برنامه غذایی خوب می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا در دوران تحصیل یک رژیم غذایی سالم داشته باشند. همچنین داشتن تغذیه مناسب برای تقویت حافظه در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان رعایت نکات غذایی زیر را توصیه می‌کنیم:

شاخصه‌های تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

هر روز صبحانه بخورید

یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب حتما صبحانه میل کنید و پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ، آجیل، کره بادام زمینی یا ماست یونانی مصرف کنید.

میان وعده فراموش نشود

ترجیحا هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار غذا بخورید. گرسنگی زمانی تشدید می‌شود که بیش از حد غذا نخورید و در نهایت این می‌تواند منجر به پرخوری شود. می‌توانید میان وعده خود را به عنوان عصرانه و همچنین وعده‌ای کوچک بین شام و زمان خوب خود تعیین کنید. میان وعده‌های هوشمند می‌تواند بهره وری شما را افزایش دهد و موجب بهبود خلق و خوی شما شوند.

سعی کنید دو گروه غذایی را در میان وعده‌های خود بگنجانید تا مواد مغذی را متعادل کرده و سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. موز با کره بادام‌ زمینی، پنیر و کراکر، ماست یونانی با غلات از این قبیل هستند. از خوردن میان وعده در اواخر شب خودداری کنید.

مواد غذایی غنی میل کنید

غذاهای حاوی آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C را در برنامه غذایی خود جای دهید. گوشت قرمز بدون چربی، اسفناج، نان غلات کامل و غلات، تخم مرغ، آجیل، پرتقال، سیب و هویج را نیز در نظر داشته باشید.

میوه‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید

میوه‌ها در میان غذاهایی که شما می‌توانید برای سلامت مغز خود صرف کنید، رتبه بالایی دارند. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها انرژی زیادی و مفیدی برای بدن دارند؛ بنابراین بدن شما دیگر نیازی به مصرف قند و شکر که موجب بالا بردن قند خون شما می‌شود نخواهد داشت.

برای تغذیه مناسب سبزیجات مغذی را انتخاب کنید

هر چه رنگ سبزیجات تیره‌تر باشد، غلظت مواد مغذی آن بیشتر است. این سبزیجات عالی می‌تواند شامل اسفناج، فلفل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین باشد.

از پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید

مرغ، بوقلمون، ماهی، توفو، لوبیا، پنیر، تکه‌های بدون چربی گوشت خوک و گاو از مواردی هستند که دارای پروتئین‌های بدون چربی برای تغذیه مناسب هستند.

چربی‌های سالم مصرف کنید

روغن‌های امگا و چربی‌های گیاهی برای مغز، قلب و التهابات شما و خصوصا تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان عالی هستند. آن‌ها همچنین به سیر شدن و تثبیت قند خون کمک می‌کنند. آووکادو، آجیل، کره آجیل، دانه‌ها، ماهی، زیتون، روغن زیتون مواد غذایی هستند که این روغن‌ها را دارا می‌باشند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از مصرف کافئین و نیکوتین خودداری کنید

این مواد محرک‌های سیستم عصبی مرکزی هستند که احساسات را افزایش می‌دهند و می‌توانند منجر به افزایش اضطراب و استرس در دانش‌آموزان شوند.

به دنبال تسکین دهنده‌های استرس به جز غذا باشید

این می‌تواند شامل ورزش، مدیتیشن، یوگا، استراحت‌های مطالعاتی با دوستان، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی و پادکست و دوش آب گرم باشد.

هیدراته بمانید

سلول‌های مغز وقتی هیدراته هستند بهتر کار می‌کنند. آب، شیر و آب میوه‌های 100 درصد طبیعی گزینه‌های خوبی هستند.

ویژگی‌های یک رژیم غذایی متعادل

رسیدن به یک تعادل میان کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم، هم برای میان وعده‌ها و هم وعده‌های غذایی اصلی اهمیت زیادی دارد. برای این منظور غذاهایی را انتخاب کنید که از گروه‌های غذایی مانند غلات، گوشت، سبزیجات میوه، لبنیات و چربی تهیه می‌شوند.

ویژگی‌های یک میان وعده سالم در تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

میان وعده‌های سالم می‌توانند بخش مهمی‌ از تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان باشند. آن‌ها مواد مغذی و انرژی مهمی‌ را برای بدن فراهم می‌کنند، به شما کمک می‌کنند تا متابولیسم سالمی ‌داشته باشید، گرسنگی را کنترل کنید و قند خون را تثبیت کنید. موارد زیر نمونه‌ای از میان وعده‌های متعادل هستند که می‌توانید بین وعده‌های غذایی و یک یا چند ساعت قبل از ورزش صرف کنید:

ویژگی‌های یک میان وعده سالم در تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

  • ماست یونانی کم چرب یا شیر با 1/2 فنجان غلات پر فیبر (5+ گرم فیبر و پروتئین)
  • نان 100% گندم کامل با کره آجیل
  • ساندویچ نازک یا کلوچه همراه با کره آجیل و موز
  • پنیر کم چرب یا کره آجیل و میوه دلخواه
  • هویج، کرفس، گوجه فرنگی گیلاسی، فلفل
  • میوه تازه یا یخ زده – کره بادام زمینی یا یک لیوان شیر
  • آجیل
  • غلات کامل، گندم، کره بادام زمینی، پنیر
  • پاپ کورن به همراه آجیل
  • پودینگ
  • بلغور جو دوسر فوری با کره بادام زمینی یا پودر پروتئین اضافه شده
  • تخم مرغ آب پز سفت به اضافه میوه
  • ماهی تن
میان وعده‌های قنددار در تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان
  • تنقلات با شاخص گلیسمی‌ بالا به راحتی هضم و جذب می‌شوند و انرژی را سریع به بدن منتقل می‌کنند.
  • میوه‌های تازه مانند:موز، انگور، پرتقال، خربزه، آب میوه
  • میوه‌های خشک مانند:کشمش، زردآلو، آلو
  • شیرینی یا نان با یا بدون قند، غلات خشک
سخن پایانی درباره تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان

دوران تحصیل در مدرسه می‌تواند بهترین زمان‌ برای کودکان باشد که در مورد غذا، بدن و فعالیت‌های سالم اجتماعی مسائلی را بیاموزد. بنابراین آموختن نحوه داشتن تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان اولویت بالایی دارد. بنابراین با توجه به مواردی که در بالا گفته شد توجه داشته باشید که چه مواد غذایی در برنامه غذایی فرزند شما قرار می‌گیرد.

بهترین برنامه غذایی برای دانش آموزان ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم می‌باشد.

غذاهایی که از گروه‌های غذایی مانند غلات، گوشت، سبزیجات میوه، لبنیات و چربی تهیه می‌شوند جزء مواد غذایی مفید برای دوران تحصیلی فرزند شما می‌باشد.

در این مقاله به طور کامل در مورد وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مفید برای دانش آموزان که بهره هوشی آن‌ها را بالا می‌برد صحبت شده است.

بله، درست مانند برنامه‌ریزی درسی، داشتن یک برنامه‌غذایی سالم نیز برای دوران تحصیلی دانش آموز از مسائل حائز اهمیت است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد