تکنیک ف.ش.م.ن و موفقیت در آژمون‌ها

تکنیک ف.ش.م.ن و موفقیت 100% در آزمون‌ها

تکنیک ف.ش.م.ن یکی از تکنیک‌های اساسی در جلسه آزمونه؛ هر کدوم از حروف ف.ش.م.ن دارای معنای خاصی هستن، اطلاع از این تکنیک‌ به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که بتونن شرایط رو به بهترین شکل در جلسه آزمون مدیریت کنن. دانش‌آموزان برای اینکه بتونن این تکنیک رو به درستی پیاده‌سازی کنن باید این حروف رو در کنار سوالات آزمون قرار بدن.

ما در ادامه به تمام سوالات شما درباره شیوه استفاده از تکنیک ف.ش.م.ن و فواید اون پاسخ میدیم. برای اطلاع دقیق‌تر پیشنهاد می‌کنیم خوندن این مطلب رو از دست ندین.

تکنیک ف.ش.م.ن (مخفف عبارات فراموش‌شده، شک‌دار، مهم و ناقص) در آزمون‌ها کاربرد خیلی خوبی داره. دانش‌آموزان می‌تونن با این تکنیک، زمان بیشتری بخرن و تمرکز بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات داشته باشن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تکنیک ف.ش.م.ن چیست و چه کاربردی داره؟

کاربرد تکنیک ف.ش.م.ن در آزمون

تکنیک ف.ش.م.ن یکی از تکنیک‌های مهمیه که داوطلبان در آزمون‌ها استفاده می‌کنن. داوطلب در کنار هر سوال با توجه به میزان شناختی که از اون سوال داره، یکی از حروف ف.ش.م.ن رو در کنار سوال آزمون قرار میده. هر کدوم از این حروف معنای خاص خودشون رو دارن:

  • (ف) به معنای فراموشی
  • (ش) به معنای شک‌دار
  • (م) به معنای مهم
  • (ن) به معنای ناقص

در ادامه درباره این حروف، توضیحات کاملی ارائه میدیم.

(ف) سوالات فراموش شده

خیلی از اوقات داوطلب سوال آزمون رو می‌خونه و متوجه میشه؛ اما، می‌بینه که مطلبی رو که حسابی برای یادگیریش وقت گذاشته، فراموش کرده! حتی ممکنه دانش‌آموز سوالات و تمرینات مربوط به این مبحث رو هم حل کرده باشه اما، سر جلسه آزمون مطالب رو فراموش کنه. در این شرایط دانش‌آموز باید کنار سوال، حرف ف رو به معنای فراموشی یادداشت کنه.

فراموش کردن مطالب خونده شده می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه که برخی از اون‌ها عبارتند از:

  • عدم مرور به موقع و درست دروس توسط دانش‌آموز؛
  • نداشتن تغذیه مناسب قبل از شروع آزمون؛
  • نداشتن استراحت کافی؛
  • استرس و اضطراب.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

هر کدوم از این دلایل می‌تونه باعث بشه که شما مطالب خونده‌شده رو فراموش کنین؛ اما، در جلسه کنکور یا امتحان نمی‌تونین روی یه موضوع وقت زیادی بذارین. پس اول برین سراغ سوالاتی که می‌تونین جواب بدین.

یکی از راه‌های که باعث میشه دانش‌آموزان مطالب رو سر جلسه آزمون کم‌تر فراموش کنن استفاده از تکنیک‌های مختلف سر جلسه آزمون است. داوطلبان برای شرکت در آزمون می‌تونن از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنن. یکی از این روش‌ها، تکنیک ضربدرمنها در کنکور است. داوطلبان با استفاده از این روش می‌تونن با مدیریت زمان اصولی از فراموشی و بی‌نظمی در جلسه آزمون جلوگیری کنن.

نحوه جلوگیری فراموش کردن مطالب در جلسه آزمون

مرور به موقع مطالب خونده شده برای فراموش نکردن مطالب بسیار مهمه. مرور دروس رو باید وقتی انجام بدین که بیش از 50 درصد مطالب رو به خاطر دارین و بخش کمتری از اون رو از یاد بردین. با این کار اطلاعات بهتر توی ذهنتون تثبیت میشه. همچنین با روش‌هایی مثل خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری حین مطالعه هم کمتر امکان فراموشی مطالب سر جلسه آزمون وجود داره.

بهتره به جای اینکه در روز فقط یک کتاب رو بخونین، حداقل سه کتاب رو بخونین تا هم تنوع ایجاد بشه و مغزتون خسته نشه و هم مطالب بهتر یادتون بمونه. فراهم کردن شرایطی که کمتر دچار استرس و اضطراب بشین هم می‌تونه خیلی موثر باشه.

(ش) سوالات شک‌دار

(ش) به معنای شک داره. معمولا تست‌های استاندارد به این صورت هستن که دو گزینه از جواب درست دور هستن و دو گزینه به جواب نزدیک هستن. تشخیص دو گزینه دور و نامربوط برای دانش‌آموزانی که درس‌ها رو خوندن زیاد سخت نیست؛ اما، تشخیص جواب درست از بین دو گزینه شبیه به هم، کار رو برای شما سخت می‌کنه. در این موارد دانش‌آموز باید کنار سوال، حرف (ش) رو یادداشت کنه.

راه حل کاهش سوالات شک‌دار در آزمون

راه حل کاهش سوالات شک‌دار در آزمون

یکی از راه‌هایی که به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که بین سوالات شک دار گزینه درست رو انتخاب کنن و کمتر در آزمون دچار شک و تردید بشن، استفاده از کتاب اشتباهات متداول در آزمون‌هاست. همچنین دانش‌آموزان باید بعد از هر آزمون تحلیل آزمون رو به درستی انجام بدن و اشتباهات خودشون رو بررسی کنن و نکات مهم آزمون رو یادداشت کنن.

بعد می‌تونن در مواقع نیاز برای مرور، به این یادداشت‌ها مراجعه کنن. دانش‌آموزان عزیز! باید به این موضوع توجه کنن که یادداشت‌ها باید مرتب دسته‌بندی بشه که دسترسی راحت‌تری برای‌شون فراهم بشه.

(م) سوالات مهم

حرف (م) برای سوالات مهم آزمون به کار میره. مهم بودن سوال ربطی به میزان دشواری و پیچیدگی اون نداره. برای تشخیص سوالات مهم باید هنگام تدریس معلم به صحبت‌هاش توجه کنین و ببینین که روی کدوم مباحث درسی تاکید بیشتری داره. همچنین می‌تونین آزمون‌ها رو بررسی کنین و سوالات پر تکرار رو شناسایی کنین. ممکنه دانش‌آموز بر دروس و سوالات مهم تسلط کافی داشته باشه و یا در اون‌ها ضعف داشته باشه.

راهکارهای افزایش تسلط بر سوالات مهم آزمون

هنگام مطالعه کتاب‌ها و جزوه‌ها، باید سوالات مهم رو بخونین و تحلیل‌شون کنین. این کار باعث افزایش تسلط شما روی مطالب و بهبود عملکرد شما در آزمون میشه. یکی از راه‌های شناسایی سوالات مهم، استفاده از کتاب‌های سوالات پر تکراره.

بارم بندی مباحث مختلف کتاب هم سوالات مهم امتحانات رو مشخص می‌کنه. به طور کلی، استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند تکنیک محاسبات سریع کنکور یا سایر تکنیک‌های کاربردی  باعث افزایش سرعت عمل دانش‌آموزان سر جلسه آزمون میشه. به هر میزان که دانش‌آموزان بتونن تکنیک‌های مختلف رو به درستی بشناسن و این تکنیک‌ها رو به سبک اصولی پیاده‌سازی کنن می‌تونن عملکرد بهتری رو سر جلسه آزمون داشته باشن.

(ن) ناقص

حرف (ن) در تکنیک ف.ش.م.ن نشان دهنده سوالات ناقصه. مطالعه ناقص یک مبحث درسی باعث می‌شه که دانش‌آموز سوالات رو متوجه بشه و تا نیمه راه هم پیش بره اما، در نهایت نتونه پاسخ صحیح رو پیدا کنه. سوالات ناقص روی تمرکز دانش‌آموز اثر منفی می‌ذارن و باعث ‌میشن نتونه باقی سوالات رو خوب پاسخ بده.

راهکار کاهش سوالات ناقص در آزمون

بی‌دقتی در خوندن مطالب درسی، یکی از دلایل مواجه شدن با سوالات ناقص در آزمونه. ممکنه دانش‌آموز مدیریت زمان خوبی نداشته باشه و نیمی از کتاب رو با دقت زیاد و نیمه دیگه رو با سرعت و بدون دقت بخونه. از طرفی آشنا نبودن با نمونه سوالات و نحوه طرح سوال از هر مبحث درسی هم می‌تونه باعث افزایش سوالات ناقص درآزمون‌ها بشه.

به طور کلی، برای اینکه دانش‌آموزان بتونن عملکرد خوبی رو سر جلسه آزمون تجربه کنن باید برنامه‌ریزی دقیقی هنگام درس خوندن داشته باشن. یکی از آزمون‌های سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان کنکوره؛ دانش‌آموزان باید به این نکته مهم توجه کنن شرط موفقیت در این رقابت حساس، برنامه‌ریزی کنکور است. دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی مناسب می‌تونن تجربه خوبی رو در آزمون سراسری داشته باشن.

برای کاهش سوالات ناقص، دانش‌آموزان باید تمام بخش‌های کتاب به ویژه بخش‌های مهم‌تر رو با دقت بخونن. تهیه کتب کمک درسی هم برای آشنایی با نمونه سوالات می‌تونه خیلی موثر باشه. استفاده از بسته‌های آموزشی پرش هم برای یادگیری عمقی دروس، خیلی مفید و موثره. با این بسته‌ها معلم خصوصی رو به خونه‌هاتون میارین.

فواید استفاده از تکنیک ف.ش.م.ن

فواید استفاده از تکنیک ف.ش.م.ن

دانش‌آموزانی که از تکنیک ف.ش.م.ن در آزمون‌ها استفاده می‌کنن، می‌تونن وضعیت درسی خودشون رو بسنجن و با نقاط قوت و ضعف خودشون آشنا بشن. این دانش‌آموزان می‌دونن که برای موفقیت در آزمون‌های بعدی باید روی کدوم مباحث وقت بیشتری بذارن. این روش در آزمون‌های آزمایشی به کار میره و باعث میشه که دانش‌آموزان در هر آزمون سطح پیشرفت خودشون رو بسنجن و برای آزمون بعدی بیشتر تلاش کنن.

جمع بندی تکنیک ف.ش.م.ن

تکنیک ف.ش.م.ن یکی از تکنیک‌های پر کاربرد در آزمون‌های آزمایشیه. استفاده از این تکنیک باعث میشه دانش‌آموزان به مرور تسلط بیشتری در پاسخگویی به سوالات آزمون به دست بیارن. دانش‌آموزانی که درآزمون‌های خود از تکنیک ف.ش.م.ن استفاده می‌کنن، با نقاط قوت و ضعف خودشون بیشتر آشنا شده و می‌تونن عملکرد بهتری در آزمون‌ها داشته باشن. اگه در مورد این تکنیک سوالی براتون پیش اومده یا به مشاوره درسی نیاز دارین، می‌تونین شماره تماستون رو در کادر پایین صفحه وارد کنین و منتظر تماس کارشناسان پرش باشین.

از تکنیک ف.ش.م.ن در آزمون‌های آزمایشی به منظور دسته بندی سوالات استفاده می‌شوند.

استفاده از این تکنیک به مرور سبب می‌شود که دانش‌آموز تسلط بیشتری بر پاسخگویی به سوالات آزمون داشته باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد