مدیریت زمان در کنکور

4 تکنیک مدیریت زمان در کنکور

خیلی از داوطلبان کنکور به‌ خاطر کمبود زمان نمی‌تونن تعدادی از سوالات کنکور رو بخونن؛ همین مسئله باعث میشه با وجود تسلط به مطالب درسی به نتیجه مورد انتظار خودشون نرسن! به عنوان کسی که قراره سر جلسه کنکور حاضر بشین، باید بتونین تقسیم‌بندی زمانی که در اختیار دارین رو آموزش ببینین.

در واقع با یادگیری مدیریت زمان توی کنکور از پس حل تمام سوالات این آزمون برمیاین. توی این مقاله با ما همراه باشین تا همه چیز رو درباره تکنیک‌های مدیریت زمان توی کنکور آموزش ببینین.

رسیدن به رتبه‌های برتر فقط به سطح علمی بالا وابسته نیست! استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان توی کنکور می‌تونه یکی از عوامل موفقیت توی این آزمون باشه؛ از قبل از حضور توی جلسه کنکور باید برای روبه‌رو شدن با سوالات اون به‌ قدر کافی تمرین کرده باشین. مدیریت زمان توی کنکور به شما کمک می‌کنه از مطالعات خودتون حداکثر استفاده رو ببرین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت مدیریت زمان توی کنکور

حتماً می‌دونین که برای جواب دادن به تعداد زیادی از سوالات کنکور کمتر از یه دقیقه زمان دارین؛ در واقع این آزمون سرعت عمل داوطلبان رو همزمان با سطح علمی اون‌ها می‌سنجه و رتبه‌دهی رو انجام میده.

با توجه به زمان چند ثانیه‌ای که در اختیار دارین، خوندن تمام سوالات کنکور و جواب دادن به اون‌ها نیازمند اینه که از قبل برای اون حسابی تمرین کرده باشین. یکی از مراحلی که توی برنامه‌ریزی کنکور همیشه به اون تاکید کردیم، حل تست‌های زمان‌دار است. با انجام این کار خودتون رو به سرعت مورد نیاز برای تست زدن عادت میدین. در واقع از پیش اومدن مشکلات این چنینی پیشگیری می‌کنین.

سر جلسه از این روش‌های مدیریت زمان کنکور استفاده کنین

برای این که بتونین سر جلسه کنکور روش‌های مدیریت زمان رو اجرا کنین، لازمه که از استرس و اضطراب دور باشین. زمانی این موضوع اجرا میشه که به موارد زیر توجه داشته باشین:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

1- از ساختار سوالات کنکور آگاهی داشته باشین

اگه از قبل به ترتیب سوالات توی دفترچه کنکور مسلط باشین، در زمان مواجه شدن با اون‌ها استرس کمتری دارین. مثلاً بدونین که اولین درس از دفترچه عمومی کنکور ادبیات است یا دین‌ و زندگی. بهتره از مدت زمان پاسخگویی به درس‌ها و ترتیب اون‌ها هم اطلاع داشته باشین.

2- خودتون رو توی شرایط کنکور قرار بدین

سعی کنین با شرکت توی آزمون‌های آزمایشی یا شبیه‌سازی فضای کنکور توی خانه، خودتون رو برای شرکت توی جلسه کنکور آماده کنین. زمان تعیین‌شده برای دفترچه عمومی و اختصاصی رو حتماً در نظر داشته باشین و برای پیاده‌سازی اون حتماً تمرین کنین.

خودتان را در شرایط کنکور قرار دهید

3- با درسی که بیشتر از بقیه بلدین، کنکور رو شروع کنین

برای شروع کنکور سعی کنین توی دفترچه عمومی کنکور، اون درسی رو انتخاب کنین که بیشتر از همه روی اون مسلط هستین. یه شروع خوب می‌تونه انرژی شما رو برای خوندن ادامه سوالات افزایش بده. انواع روش‌های تست‌زنی رو به خوبی یاد بگیرین و برای تقویت خودتون حسابی تمرین کنین؛ حل تست‌های بیشتر هم شما رو با انواع مختلف تست آشنا می‌کنه و هم سرعت‌تون رو افزایش میده.

با درسی که بیشتر از بقیه بلدید، کنکور را شروع کنید

4- لازم نیست همه سوالات رو جواب بدین!

گاهی اوقات پاسخ دادن به همه سوالات، داوطلبان کنکور رو توی دام درصدهای منفی میندازه. یادتون باشه پاسخ‌های اشتباه تاثیر بدتری در مقایسه با سوالات بی‌پاسخ داره؛ پس خودتون رو برای جواب دادن به سوالاتی که شک و شبهه دارین، اجبار نکنین.

تکنیک‌های مدیریت زمان توی کنکور

سه روشی که برای مدیریت زمان کنکور به شما توضیح خواهیم داد، مشکل کمبود وقت توی روز آزمون رو برای داوطلبان حل میکنه:

1- تکنیک ضربدر منها

اجرای تکنیک ضربدر منها رو با دسته‌بندی کردن سوالات کنکور انجام میدیم:

  • سوالاتی که آسون هستن و همزمان با خوندن صورت سوال و گزینه‌ها می‌تونین جواب اون‌ها رو پیدا کنین. خب تکلیف این دسته از سوالات مشخصه؛ جواب درست رو انتخاب کرده و سراغ ادامه سوالات میرین.
  • سوالاتی که شک‌دار و زمان‌بر هستن؛ ممکنه به‌خاطر یادگیری ناقص مبحث درسی یا سخت بودن صورت سوال به این موارد بربخورین. کنار این سوالات علامت ضربدر بزنین تا توی زمان اضافی دوباره به اون‌ها برگردین. توی مرحله دوم اگه تونستین به جواب درست برسین که تکلیف مشخصه، اما اگه جواب رو پیدا نکردین کنار اون علامت منها بذارین.
  • سوالاتی که جواب اون‌ها رو نمی دونین! کنار این سوالات علامت منها بذارین و از جواب دادن به اون‌ها صرف نظر کنین.

تکنیک ضربدر منها

2- تکنیک زمان‌های نقصانی

می‌دونیم که یه بازه زمانی مشخص برای پاسخ دادن به هر سوال از کنکور مشخص شده؛ حالا برای پیاده‌سازی این مورد از روش‌های مدیریت زمان توی کنکور باید فرض کنین که مثلاً به جای 40 ثانیه، 35 ثانیه وقت دارین تا جواب درست رو پیدا کنین.

به این ترتیب با تکنیک زمان‌های نقصانی، ذره ذره زمانی رو ذخیره می‌کنین تا در آخر برای حل کردن سوالات زمان‌بر از اون استفاده کنین. بعضی از داوطلبان که سرعت کافی توی تست زدن دارن، از این روش برای مرور کردن استفاده می‌کنن. یادتون باشه سوالات شک‌دار و زمان‌بر رو علامت‌گذاری کنین تا در پایان دوباره به اون‌ها برگردین.

3- استراتژی بازگشت

برای مدیریت زمان توی کنکور استفاده از روش بازگشتی هم می‌تونه کارآمد باشه. در این روش بعد از این که به انتهای هر یک از دفترچه‌های کنکور رسیدین، دوباره به عقب برمی‌گردین و سوالات شک‌دار و زمان‌بر رو حل می‌کنین.

طبیعتاً زمان ذخیره شده هر داوطلب، با توجه به سطح یادگیری و تسلط او با داوطلبان دیگه متفاوته؛ پس نمی‌توان یه استراتژی ثابت رو به همه معرفی کرد. برای استفاده از این زمان ذخیره شده اولویت رو درس‌هایی که ضریب بیشتری دارن، اختصاص بدین.

4- تکنیک وقفه توی آزمون

توی مدت طولانی آزمون، به مرور زمان هم از لحاظ جسمی خسته میشین و هم از لحاظ ذهنی. اگه این خستگی‌ها رفع نشه، باعث کاهش عملکرد و پایین اومدن بازده ما میشه. فکر می‌کنین برای رفع این خستگی‌ها چه فعالیتی باید انجام داد؟ 4 راهکار زیر توی رفع خستگی شما سر جلسه کنکور موثره:

  1. روی صندلی بدون حرکت نباشین و هر از گاهی دست، پا، کمر و گردن خودتون رو تکون بدین.
  2.  بهتره هر نیم ساعت یکبار به مدت 30 ثانیه به صندلی تکیه کامل بدین و چشمان خودتون رو ببندین.
  3.  عضلات خودتون رو شل کنین و چند نفس عمیق بکشین، این کار به رفع خستگی ذهنی و خستگی جسمی شما کمک می‌کنه.
  4. سعی کنین مواد قندی مثل خرما به همراه یه لیوان آب برای افزایش میزان گلوکز توی بدن‌تون میل کنین.

اشتباهات رایج برای مدیریت زمان توی کنکور

بر اساس تجربه مواردی که در ادامه برای شما لیست کردیم، خیلی داوطلبان رو با کمبود زمان توی جلسه کنکور روبه‌رو کرده:

  • برای پیدا کردن جواب تک تک سوالات زمان صرف می‌کنن! این کار قطعاً شما رو با کمبود زمان روبه‌رو می‌کنه. باید یاد بگیرین چطور با انواع مختلف سوالات کنکور که در بالا برای شما توضیح دادیم، رفتار کنین.
  • بعضی از دروس رو به کل کنار می‌ذارن تا زمان رو به دروس نقطه قوت خودشون اختصاص بدن! یادتون باشه حذف کردن هیچ کدوم از دروس بودجه‌بندی کنکور کار درستی نیست. این که چند سرفصل رو به خاطر سخت بودن مطالعه نکنین منطقی به نظر می‌رسه، اما حذف کامل یه درس اصلاً درست نیست.
  • اگه برای مطالعه و تمرین یه درس بیش از حد زمان صرف کنین، با مشکل روبه‌رو میشین. مثلاً فرض کنین خودتون رو توی حل تست‌های شیمی خیلی خبره می‌شناسین، اما در بین سوالات کنکور امسال سخت‌ترین تست‌ها از درس شیمی طراحی شده باشه! حالا شما می‌مونین و تست‌های اشتباه یا بی‌پاسخ شیمی! از طرف دیگه هم تست‌های دروس دیگه که توجه زیادی به اون‌ها نکردین، بار بزرگی از انرژی منفی رو روی شانه شما میذاره. البته باید یاد بگیرین که حتی اگه در چنین شرایطی هم قرار گرفتین، با آرامش از سوالات رد شده و آزمون رو ادامه بدین.

چطور توی اجرای تکنیک‌های مدیریت زمان کنکور مسلط بشیم؟

پیشنهاد می‌کنیم روش‌های مدیریت زمان توی کنکور رو در آزمون‌های آزمایشی اجرا کنین تا کم کم به اجرای اون‌ها عادت کنین. تمرین کردن این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنه تا به روشی متناسب با نحوه درس خوندن و برنامه‌ریزی خودتون برسین. یادگیری مدیریت زمان توی کنکور، استرس‌ها رو از شما دور می‌کنه و باعث میشه تا با تمرکز بیشتر به سوالات پاسخ بدین.

موثرترین راهی که باعث تسلط روی تکنیک‌های مدیریت زمان توی کنکور میشه، تمرین و تکرار اون‌ها توی جلسات آزمون آزمایشی است. اگه احساس می‌کنین برای یادگیری این مهارت به کمک نیاز دارین، شماره تماس خودتون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا مشاورهای تحصیلی گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن.

همچنین می تونین با بهره مندی از بسته های معلم خصوصی پرش، به خوبی تمام نکات ریز و درشت مدیریت کنکور رو فرابگیرین.

شما می تونین با استفاده از تکنیک های وقفه توی آزمون، بازگشت، ضربدر منها و… که توی این آموزش به صورت تخصصی اون‌ها رو بررسی کردیم می تونین به راحتی زمان خودتون رو توی کنکور مدیریت کنین.

دانش آموزانی که مدیریت زمان توی کنکور رو بلد نباشن، احتمال اینکه بتونن توی کنکور موفق بشن خیلی کم است! چرا که ممکنه به بعضی از دروس نرسن و نتونن به سوالات اون پاسخ صحیح بدن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد