شرایط جهشی درس خوندن

جهشی درس خوندن

جهشی درس خوندن خوبه؟ باعث میشه فرزند ما سریع‌تر توی درس‌هاش جلو بره یا فقط فشار زیادی رو تحمل کنه؟ برای ثبت‌نام امتحانات جهشی، چه کارهایی باید انجام بدیم؟

این‌ها بخشی از سوألاتیه که شما والدین خوب، برای آینده فرزندتون می‌پرسین. ما قراره توی این مقاله پاسخ همه این سوألات رو بدیم و شما و فرزندتون رو برای انتخاب جهشی درس خوندن یا کنار گذاشتن اون، راهنمایی کنیم.

خیلی از دانش‌آموزان توی پایه‌های مختلف این سوال رو دارن که آیا میشه یک پایه رو جهشی خوند یا نه؟ توی بعضی از پایه‌ها این امکان وجود داره و در بعضی پایه‌ها هم نه. با ما همراه باشین تا از جزئیات و شرایط جهشی درس خوندن آگاه بشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

جهشی درس خوندن به این معنیه که فرزند شما توی یک پایه تحصیلی شرکت نکنه و فقط با دادنِ امتحانات، به پایه بعدی بره. این روش مخصوص دانش‌آموزانی هست که سطح درسی خوب و نمرات بالایی دارن. دانش‌آموزانی که علاقه‌مند گذروندن یک سال، به صورت جهشی هستن، باید با روش‌های تقویت حافظه به صورت دقیق آشنا باشن.

ما قراره توی این مقاله درباره شرایط جهشی درس خوندن و معایب احتمالی اون صحبت کنیم و سوألات شما رو تا جای ممکن جواب بدیم.

پایه‌های غیر مجاز جهشی درس خوندن

امکان جهشی درس خوندن توی همه پایه‌های تحصیلی برقرار نیست. بعضی پایه‌های تحصیلی اهمیت بالایی دارن و به همین خاطر، نمیشه اون‌ها رو حذف کرد. دانش‌آموزان و والدین عزیز! بهتره برای گرفتن این تصمیم از مشاورین تحصیلی کمک بگیرین. توجه به اهمیت مشاوره تحصیلی، برای داشتن یک انتخاب درست از جمله موضوعاتیه که بهتره والدین و دانش‌آموزان به اون توجه کنن.

ما در ادامه، کلیدی‌ترین نکات جهشی درس خوندن رو به صورت دقیق برای شما بررسی می‌کنیم؛ این نکات عبارتند‌ از:

  • پایه‌های اول هر مقطع:
    جهش از پایه‌های اول، هفتم و دهم امکان‌پذیر نیست. چون شروع یک دوران جدید تحصیلیه و دانش‌آموز برای آشنایی با اون مقطع، باید توی مدرسه شرکت کنه؛
  • پایه نهم:
    جهش از هشتم به دهم، امکان‌پذیر نیست؛ چون پایه نهم زمان تعیین رشته تحصیلی و بسیار با اهمیته؛
  • پایه دوازدهم:
    به دلیل اینکه دوازدهم، آخرین پایه تحصیلیه و دانش‌آموز رو برای کنکور آماده می‌کنه، امکان پرش از روی اون وجود نداره. همچنین، امتحانات این سال به صورت نهایی برگزار میشه، که نمرات اون توی رتبه کنکور تاثیر مستقیم داره.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

شرایط ثبت‌نام برای جهشی درس خوندن

ثبت‌نام برای جهش از یک پایه، چندین مرحله داره و شما باید همه اون‌ها رو طی کنین. هدف اصلی این مراحل، اطمینان پیدا کردن آموزش و پرورش از این موضوعه، که فرزند شما توانایی رد شدن از یک پایه تحصیلی رو داره. این مراحل برای مقاطع مختلف تحصیلی به صورت زیر هستن:

شرایط عمومی جهشی درس خوندن

برای تمامی مقاطع تحصیلیِ مجاز، بعد از پایان امتحانات نوبت دوم خرداد و دریافت کارنامه (در صورتی که فرزند شما شرایط ثبت‌نام رو داشته باشه) باید به مدرسه مراجعه کرده و درخواست خودتون رو برای جهش تحصیلی، ارائه کنین.

در صورت تایید، مدیر مدرسه ثبت‌نام فرزندتون رو به صورت اینترنتی انجام میده. با این حال، خودتون هم باید به سامانه یکپارچه آموزش و پرورش مراجعه، و فرزندتون رو ثبت‌نام کنین.

شرایط عمومی جهشی درس خوندن

بعد از تایید آموزش و پرورش، فرزند شما باید ابتدا آزمون IQ یا بهره هوشی رو بده و نمره بالاتر از 120 ثبت کنه. سپس، توی امتحانات شهریور که برای تجدیدی‌ها برگزار میشه، شرکت کنه و در صورت کسب نمره قبولی، می‌تونه برای مهرماه در پایه تحصیلی بعد ثبت‌ نام کنه.

جهشی درس خوندن در مقطع ابتدایی

  • نمره:
    فرزند شما برای جهشی درس خوندن، باید توی پایه قبلی نمره خیلی خوب از همه درس‌ها به دست بیاره؛
  • اول به سوم:
    برای جهش تحصیلی از پایه اول به سوم، باید رأی مثبت کمیسیون استان رو هم به دست بیارین؛
  • دفعات:
    جهشی درس خوندن در مقطع ابتدایی، فقط یک‌بار امکان‌پذیره.

جهشی درس خوندن در مقطع متوسطه اول

  • نمره:
    برای جهش از پایه هشتم، باید فرزندتون معدل بالای 18 از پایه هفتم کسب کنه، و نمره هیچ کدوم از درس‌هاش کمتر از 15 نباشه. همچنین، توی امتحانات هشتم که شهریورماه شرکت می‌کنه، توی هیچ درسی نباید نمره کمتر از 16 به دست بیاره.
  • تیزهوشان:
    برای جهشی درس خوندن توی مدارس تیزهوشان، معدل پایه هفتم فرزند شما باید بالاتر از 19 باشه و توی هیچ درسی نمره کمتر از 18 کسب نکنه.

جهشی درس خوندن در مقطع متوسطه دوم

جهشی درس خوندن متوسطه دوم

  • نمره:
    اگه فرزندتون قصد جهشی خوندن پایه یازدهم رو داشته باشه؛ باید علاوه‌ بر شرایط عمومی، توی پایه دهم معدل بالای 18.50 داشته باشه. همچنین، توی تمامی دروس حداقل نمره 17 رو کسب کنه.
  • رشته تحصیلی:
    جهشی درس خوندن فقط توی رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی امکان‌پذیره. دانش‌آموزان فنی‌حرفه‌ای و کارودانش، از اونجا که دروس عملی دارن و باید برای اون‌ها توی مدرسه حضور داشته باشن، نمی‌تونن از پایه یازدهم عبور کنن.

شرایط دیگر جهشی درس خوندن

  • برای ثبت‌نام جهش تحصیلی، باید هزینه‌ای پرداخت کنین، که رقم اون سالانه تغییر می‌کنه (در حال حاضر حدود 200 هزار تومان)؛
  • امکان جهش تحصیلی بیش از دو بار وجود داره؛ اما باید پرونده فرزندتون در کمیسیون موارد خاص آموزش و پرورش بررسی بشه؛
  • اگه فرزندتون برای یک پایه تحصیلی نتونه شرایط جهش تحصیلی رو کسب کنه، برای پایه‌های بعد می‌تونه مجدداً در آزمون جهشی شرکت کنه.

جهشی درس خوندن برای فرزند ما خوبه؟

ما توی این مقاله، شرایط جهشی درس خوندن رو براتون توضیح دادیم. الان قصد داریم بگیم که اصلا جهشی درس خوندن خوبه یا نه؟ و اینکه این شیوه تحصیل برای چه افرادی مناسبه؟

جهشی درس خوندن برای فرزند ما خوبه؟

ابتدا توجه کنین که جهشی درس خوندن هیچ ضرورتی نداره. اگه احساس می‌کنین فرزندتون هوش و پشتکار بالایی داره و به راحتی از پس درس‌های پایه بعدی برمیاد، می‌تونین برنامه‌های آموزشی متفرقه برای اون در نظر بگیرین. مثلا می‌تونین اون رو توی کلاس برنامه‌نویسی یا موسیقی ثبت‌نام کنین تا مهارت‌های جدیدی یاد بگیره.

جهش تحصیلی می‌تونه مشکلات غیر درسی هم برای فرزند شما ایجاد کنه. مثلا دوست‌هاش رو از دست بده یا همکلاسی‌هاش اون رو به عنوان یک فرد کوچک‌تر چندان تحویل نگیرن.

با همه این‌ها، اگه جهشی درس خوندن رو برای فرزندتون مناسب می‌دونین، حتما حتما از رضایت خودش مطمئن بشین. دانش‌آموزانی که با فشار والدین اقدام به جهش تحصیلی میکنن، ممکنه با مشکلات درسی و روحی زیادی روبه‌رو بشن.

جمع‌بندی

ما توی این مقاله گفتیم شرایط جهشی درس خوندن چه چیزهایی هستن و برای این کار، چه مراحلی رو باید طی کنین. اگه قصد داشته باشین فرزندتون رو برای جهش تحصیلی ثبت‌نام کنین، باید از همه این شرایط و تغییراتی که گاهی اوقت پیدا می‌کنن آگاه باشین.

در ادامه هم، بعضی از چالش‌های جهشی درس خوندن رو مطرح کردیم و گفتیم، اگر چه پرش از یک پایه تحصیلی می‌تونه برای والدین وسوسه‌کننده باشه، ولی باید از هوش و پشتکار فرزندتون (و بسیار مهم‌تر، رضایتش برای این کار) اطمینان حاصل کنین.

خیر. جهش تحصیلی از پایه‌های اول، هفتم، نهم، دهم و دوازدهم، امکان‌پذیر نیست. با این حال، میشه به کمیسیون موارد خاص آموزش و پروش درخواست داد؛ شاید برای شما استثناء قائل بشن.

این امتحانات همون امتحانات تجدیدی هستن که شهریورماه برگزار میشن. فرزند شما بعد از کسب نمره بالاتر از 120 توی آزمون IQ، می‌تونه در امتحانات شرکت کنه.

برای جهشی خوندن، فرزند شما فشار زیادی رو باید توی تابستون تحمل کنه. همچنین، ممکنه هم‌کلاسی‌های جدیدش که سن بیشتری دارن، اون رو توی جمع خودشون راه ندن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد