خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان

خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان

خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان یکی از مشکلات و چالش‌های والدین و معلمان در مدرسه‌است. بدون شک کم‌رویی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر منفی میذاره. دانش‌آموزانی که خجالتی هستن معمولاً در برقراری ارتباط با اطرافیان خودشون دچار مشکل میشن؛ و این موضوع در کلاس درس باعث شکل‌گیری مشکلات بیشتری میشه.

اگه شما هم به دنبال راهکاری برای برطرف کردن خجالت و کم‌رویی فرزند‌تون هستین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

کم‌رویی چیست؟

خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان، موضوعی که ما در این قسمت به صورت کامل بررسی می‌کنیم. بهتره در قدم اول با تعریف دقیق کم‌رویی آشنا بشین؛ و سپس درباره علائم این ویژگی و روش‌‌های کنترل اون صحبت کنیم.

کم‌رویی یک ویژگی شخصیتی در افراده که باعث میشه فرد در ارتباطات خودش دچار مشکل اساسی بشه. معمولاً افرادی که خجالتی هستن از حضور در محیط‌های شلوغ و صحبت در جمع ترس دارن. دانش‌آموزانی که کم‌رو هستن معمولاً در مدرسه با مشکلات مختلفی روبه‌رو میشن و نمی‌تونن به راحتی با همکلاسی‌ها و معلمان‌شون ارتباط برقرار کنن.

افراد خجالتی نسبت به ویژگی‌های فردی خودشون احساس مثبتی ندارن. معمولاً این افراد به دلیل خجالت خودشون در محیط‌های شلوغ غالباً دچار استرس و اضطراب بیش‌ از‌ اندازه میشن و همین موضوع باعث ضعیف شدن  عملکرد‌شون میشه.

کم‌رویی چیست

وجود این ویژگی در فرد میتونه به موضوعات مختلفی وابسته باشه. اما؛ اصلی‌ترین دلیلی که باعث شکل‌گیری این ویژگی در افراد میشه سبک تربیت کودکان در خانواده‌ست. زمانی که احساسات فرد در محیط خانواده دائماً سرکوب بشه و فرد نتونه خواسته‌ها خودش رو بیان کنه؛ به مرور اعتماد به نفسش کم میشه و توانایی برقراری ارتباط با دیگران رو از دست میده.

بدون شک عوامل دیگه‌ای هم هستن که می‌تونن در شکل‌گیری این موضوع تأثیر‌گذار باشن. در ادامه به بررسی تمام این عوامل می‌پردازیم.

علائم کم‌رویی در دانش‌آموزان؛ خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان

در جلسات مشاوره گروه آموزشی پرش بسیاری از والدین به دنبال راهکاری برای مدیریت کم‌رویی فرزند‌شون هستن. در اول جلسات یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های که مشاورین از والدین دارن توجه به رفتار‌های دانش‌آموزانه. با بررسی دقیق رفتار‌های دانش‌آموزان در کلاس درس مشاورین می‌تونن رفتار‌های دانش‌آموزان رو با علائم کم‌رویی به صورت دقیق بررسی کنن و پس از بررسی دقیق این علائم راهکار‌های لازم رو ارائه کنن. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین علائم خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان می‌پردازیم.

  • اضطراب و استرس خیلی زیاد در محیط‌های شلوغ؛
  • ناتوانی در دوست‌یابی در سنین مختلف؛
  • نداشتن علاقه برای حضور در محیط‌های شلوغ؛
  • شرکت نداشتن در فعالیت‌های مدرسه.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علل کم‌رویی در دانش‌آموزان

دوران کودکی، دوران شکل‌گیری شخصیت کودکانه. عوامل مختلفی میتونه در این دوران در ویژگی‌های رفتاری دانش‌آموزان تأثیر بذاره. یکی از عوامل تأثیر گذار در این موضوع نوع رفتار و تربیت کودک در خانواده‌ست. مشکلات و اختلافات والدین در محیط خونه باعث میشه کودکان احساسات منفی نسبت به محیط پیدا کنن؛ و همین موضوع در صورتی که مدیریت و کنترل نشه باعث گوشه‌گیری و کم‌رویی دانش‌آموزان میشه.

شما هم این جمله را شنیدین که مدرسه خونه دوم دانش‌آموزانه. علاوه بر والدین، مدرسه و نوع رفتار کادر آموزشی میتونه عامل مهمی برای شکل‌گیری این ویژگی باشه.

زمانی که دانش‌‌آموزان در فضای کلاس درس به عنوان یک دانش‌آموز زرنگ شناخته بشن بدون شک اعتماد به نفس بیشتری برای انجام فعالیت‌های کلاسی دارن. در مقابل زمانی که فرد به خاطر وضعیت تحصیلی ضعیف خودش در کلاس درس دائماً سرزنش ‌بشه یا در جمع همسالانش تحقیر بشه به مرور از حضور در جمع احساس خجالت میکنه. پس در واقع خجالت و کم‌رویی ارتباطی با عوامل وراثتی نداره بلکه مستقیماً از نوع رفتار نامناسبی که فرد از اطرافیان دریافت میکنه ناشی میشه.

علل کم‌رویی در دانش‌آموزان

نقش مشاورین پرش در برطرف کردن کم‌رویی

پدر و مادر‌های عزیز باید بدونن زمانی که برای خجالتی بودن فرزندشون اقدامی انجام ندن، این موضوع در ادامه ممکنه آسیب‌های زیادی به زندگی فرزند‌شون وارد کنه. یکی از بهترین اقداماتی که میتونه به کنترل و مدیریت این بحران کمک کنه؛ استفاده از جلسات مشاوره‌ست. مشاورین پرش با بررسی دقیق و تخصصی رفتار‌های فرد راهکار‌های مناسبی رو در طول سال تحصیلی ارائه میکنن. البته باید به این نکته مهم توجه کنین که برای برطرف شدن این مشکل والدین عزیز باید بیشترین تعامل رو با مشاورین داشته باشن.

روش‌های درمان خجالتی بودن دانش‌آموزان

تا اینجا درباره علائم این مشکل و علل ایجاد اون صحبت کردیم. بهتره که به سراغ روش‌های درمان این مشکل بریم. با درمان و کنترل به موقع در سنین کودکی می‌تونین از ایجاد خیلی از مشکلات جلوگیری کنین.

ما در این جا به بررسی چند راهکار می‌پردازیم.

راهکار اول: ایجاد اعتماد به نفس؛

معمولاً دانش‌آموزانی که خجالتی هستن اعتماد به نفس پایینی برای صحبت در جمع و انجام بسیاری از فعالیت‌ها دارن. بهترین راهکار برای درمان کم‌رویی فرزند‌تون بالا بردن اعتماد به نفس‌شونه. همه انسان‌ها در انجام بعضی امور استعداد بیشتری دارن. کافیه استعداد فرزند‌تون رو بشناسین و کارهایی رو به عهده او بذارین که در انجامش موفق‌تره. این کار به مرور باعث افزایش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان میشه.

ایجاد اعتماد به نفس

راهکار دوم: کم کردن وابستگی؛

اگه فرزند‌تون به شما وابسته‌ست! بهتره همین حالا فکری برای حل این مشکل کنین. والدین عزیز باید به فرزند‌شون مستقل بودن در انجام خیلی از امور رو آموزش بدن.

راهکار سوم: به صحبت‌های دانش‌آموزتون گوش بدین؛

همیشه به صحبت‌های فرزند‌تون با دقت گوش بدین. به دانش‌آموز‌تون این فرصت رو بدین که بتونن بدون قضاوت شدن با شما صحبت کنن. همیشه در انجام بسیاری از موضوعات نظر فرزند‌تون رو بپرسین و حس مهم بودن رو به فرزند‌تون منتقل کنین.

راهکار چهارم: نگرانی‌های خودتون رو کنترل کنین؛

بسیاری از پدر و مادر‌ها دائماً نگران وضعیت فرزند‌شون هستن. ناخواسته این نگرانی و استرس به فرزند‌شون منتقل میشه. این موضوع در دراز مدت باعث میشه که دانش‌‌آموزان ابتکار عمل در انجام خیلی از امور رو نداشته باشن.

کنترل نگرانی‌ها

جمع‌بندی خجالت و کم‌رویی در دانش‌‌آموزان

خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان باعث ایجاد مشکلات زیادی در دوران مدرسه میشه. بهتره که والدین عزیز برای درمان این موضوع راهکار‌های مناسبی به کار ببرن. بهترین اقدام برای کنترل این موضوع استفاده از جلسات مشاوره‌ست. مشاورین پرش به صورت دقیق تمام علائم رو بررسی می‌کنن و متناسب با شرایط موجود راهکار‌های مناسبی ارائه می‌‌کنن.

برای ارتباط با بخش مشاوره فقط کافیه شماره خودتون رو در کادر زیر وارد کنین تا مشاورین مجموعه در اسرع وقت با شما تماس بگیرن.

یکی از علائم کم‌رویی در دانش‌آموزان استرس در محیط‌های شلوغه. معمولاً عملکرد این افراد در دوست‌یابی خیلی ضعیفه.

بهترین راهکار بالا بردن اعتماد به نفس در دانش‌آموزانه. بهتره که والدین استعداد‌های دانش‌آموزان رو به درستی بشناسن و فعالیت‌هایی رو به عهده دانش‌آموزان بذارن.

مشاورین پرش با درنظر گرفتن ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان راهکار‌های لازمی رو برای برطرف کردن این مشکل ارائه می‌کنن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد