علل کم حرفی کودکان و درمان کم حرفی کودکان

علل کم حرفی کودکان و درمان این مشکل

توی دنیای امروز که همه چیز، روی محور صحبت کردن و تعامل داشتن پیش میره، اگه با افرادی رو‌به رو‌بشیم که کم حرفن ممکنه برامون عجیب باشه. ولی باید بهتون بگم که خیلی از افراد جامعه با مشکل کم حرفی درگیرن.

البته اینکه اسمش رو بذاریم “مشکل” ممکنه زیاد جالب نباشه و شاید کم حرف بودن انتخاب خود افراد باشه. به هر حال این مسئله ممکنه برای بعضی‌ها انتخابی نباشه و واقعا تبدیل شده باشه به مشکلی که بخوان رفعش کنن.

خیلی بهتره که این مشکل، از کودکی تشخیص داده بشه و پدر و مادرها به دنبال اصلاحش باشن.

پس این مقاله از پرش رو تا آخر بخونین که درمان کم حرفی کودکان رو پیدا کنین.

مهم‌ترین کاری که می‌تونیم برای کودکان کم حرف و ساکت انجام بدیم، اینه که بفهمیم چه احساسی دارن. همچنین، تشخیص اینکه کودک شما خجالتیه یا سکوت انتخابی داره، به عهده یک روان شناس کاربلد و ماهره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بررسی کم حرفی کودکان و علائم اون

قبل از اینکه دنبال درمان کم حرفی کودکان بگردیم بیاین اول ببینیم که علائم کم حرفی چیه؟

گاهی اوقات ممکنه دبیر مدرسه کودک‌تون بهتون بگه که فرزند شما خیلی کم حرفه! یا مثلا توی مهمونی‌ها و مجالس مختلف، آشناها و اقوام از این موضوع شکایت کنن که فرزندتون خیلی ساکته… این‌ها می‌تونه یک نشونه‌ای باشه از اینکه فرزند شما کم حرفه.

حتی بعضی وقت‌ها، بعضی از کودکان اونقدر کم حرف میشن که توی خونه‌ام زیاد صحبت نمی‌کنن و این موضوع باعث ناراحتی شما میشه. پس ساکت بودن کودکان می‌تونه یک علامت خیلی بزرگ، از کم حرفی اون‌ها باشه.

البته بعضی از کودکان ممکنه خودشون انتخاب کرده باشن که سکوت کنن، یا ساکت بودن جزئی از شخصیت اون‌ها باشه ولی بعضی‌هاشون کم حرف بودن انتخاب خودشون نبوده و یک ضعف و مشکل برای اون‌ها محسوب میشه.

کم حرفی، جزئی از شخصیت یک فرده و نمی‌تونیم بگیم یک ویژگی منفی یا مثبته. پس این ویژگی شخصیتی اگه در حد متعادل باشه اصلا موضوع نگران کننده‌ای نیست ولی ما می‌خوایم توی این مطلب راهکارهایی رو ارائه بدیم که به وسیله اون‌ها مشکل کم حرفی کودکانی که این مسئله انتخاب خودشون نیست و می‌خوان یک مقداری از کم حرفی فاصله بگیرن رو حل کنیم.

علل کم حرفی کودکان

کم حرفی کودکان (اگه بیشتر از حد طبیعی باشه) ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه و والدین اون‌ها به خاطر این مسئله نگران باشن و دنبال دلیل این باشن که چرا فرزندشون اینقدر کم حرفه؟ اینجا براتون بعضی از این دلایل رو لیست می‌کنیم:

علل کم حرفی کودکان

راهکارهای درمان کم حرفی کودکان

برای درمان کم حرفی کودکان راه حل‌های مختلفی وجود داره که بهتون می‌گیم.

اگه این مواردی که گفته میشه رو کامل رعایت کنین، مشکل کم حرفی کودکان‌تون تا حد زیادی حل میشه.

1. کودک خودتون رو به جامعه ببرین

از این که فرزندتون همیشه توی خونه باشه و زیاد درون جامعه ظاهر نشه دوری کنین. سعی کنین کودک خودتون رو ببرین خرید، کلاس‌های مختلف، مهمونی، سینما و … . بودن توی جامعه به اجتماعی شدن و در نتیجه رفع مشکل کم حرفی کودکان کمک می‌کنه.

2. به فرزندتون فرصت صحبت کردن بدین

وقتی با فرزند خودتون تنها هستین باهاش در مورد مسائل مختلف صحبت کنین و ازش بخواین که اون هم نظرش رو در مورد اون مسئله بگه. وقتی صحبت کردن رو با شما تمرین کنه کم کم می‌تونه توی جمع‌های مختلف هم حرف بزنه.

حتی می‌تونین بهش بگین جلوی آیینه هم با خودش صحبت کنه و حرف زدن رو تمرین کنه.

به فرزندتون فرصت صحبت کردن بدین

3. ایجاد فرصت برای تعاملات اجتماعی

علاوه بر اینکه فرزندتون رو در جامعه می‌برین ازش بخواین که فعالیت‌های خاصی رو در جامعه و توی جمع انجام بده. اینجوری به مرور یاد می‌گیره که برای ارتباط با دیگران پیشقدم بشه.

  • مثلا با کودک‌تون برین خرید و وسایل مورد نیاز رو بهش بگین و ازش بخواین که خودش خرید رو انجام بده و با در نهایت با فروشنده صحبت کنه.
  • زمانی که تلفن خونه زنگ می‌خوره از فرزندتون بخواین که خودش تلفن رو برداره و جواب بده.
  • زمانی که مهمان به خانه شما میاد از کودک‌تون بخواین که از اون‌ها پذیرایی کنه و بهشون خوش آمد گویی به اون‌ها رو انجام بده.
  • توی جمع‌های خانوادگی، فرزندتون رو تشویق کنین که برن و با هم سالان‌شون ارتباط برقرار کنن.
  • و …

4. اعتماد به نفس کودک خودتون رو تقویت کنین

معمولا کودکان کم حرف، اعتماد به نفس‌شون هم پایینه.

اگه شماام کودکی دارین که کم حرفه، باید سعی کنین با یک سری ترفندها، اعتماد به نفس اون رو بیارین بالا. مثلا در قدم اول می‌تونین بهش چند تا کار ساده بگین و ازش بخواین که اون کارها رو انجام بده و بعد از اینکه درست انجام داد تشویقش کنین.

انجام درست کارهای مختلف و تشویق شدن می‌‍تونه کم کم باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان بشه.

زمانی که اعتماد به نفس کودک بالا باشه خیلی راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کرده و صحبت می‌کنه.

5. فیلم دیدن برای درمان کم حرفی

فیلم دیدن و شنیدن مکالمات فیلم‌ها باعث میشه که دایره واژگان کودک‌تون بالا بره، مکالمه‌های مختلف رو بشنوه و ببینه که از واژگان مختلف توی چه جملات و موقعیت‌هایی استفاده میشه. کودک شما می‌تونه با استفاده از فیلم‌ها، موضوعات مختلفی برای صحبت کردن و گفت‌و‌گو با افراد مختلف پیدا کنه.

فیلم دیدن برای درمان کم حرفی

فیلم باعث میشه که فرزندتون یاد بگیره احساساتش رو نسبت به موقعیت‌های مختلف چجوری نشون بده و حتی با شنیدن مکالمه‌ها و پرسش و پاسخ‌های مختلف موجود در فیلم می‌تونه بفهمه که چجوری می‌تونه نظرش رو نسبت به مسائل مختلف عنوان کنه.

6. تمرین قبل از صحبت کردن

بعضی از کودکان ممکنه برای صحبت کردن استرس داشته باشن که نکنه نتونم خوب حرف بزنم یا مشکلی پیش بیاد و همین موضوع باعث میشه که اصلا شروع به صحبت نکنن.

شما می‌تونین ازشون بخواین که از قبل و در کنار شما در مورد موضوعی که می‌خوان صحبت کنن و در نهایت بهشون تایید بدین و بگین که خیلی خوب صحبت کردی.

همین تمرین کردن از قبل و تایید شما باعث میشه که جسارت فرزندتون برای صحبت کردن زیاد بشه.

7. شرکت در کلاس‌های مختلف

کلاس‌های مختلفی مثل کلاس‌های هنری، زبان، ورزشی و … وجود دارن که فرزند شما با شرکت در اون‌‎ها، هم مهارت‌های فردیش افزایش پیدا می‌کنه و هم با بودن در جامعه و تعامل با افراد مختلف اجتماعی‌تر میشه و یاد می‌گیره که باید چجوری صحبت کنه و با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنه.

8. صحبت و مشورت با یک روان شناس

گاهی وقت‌ها ممکنه کم حرفی فرزند شما اونقدر زیاد باشه که نتونین خودتون این مشکل رو حل کنین، توی این جور مواقع بهتره که از یک روان شناس کمک بگیرین تا با توصیه‌ها و راهکارهای تخصصی‌تر به شما کمک کنه.

جمع‌بندی علل کم حرفی کودکان و درمان این مشکل

توی این مقاله در مورد کم حرفی کودکان صحبت کردیم و دیدیم که کودکان به دو دسته تقسیم میشن:

کودکانی که کم حرفی جزئی از شخصیت اون‌هاست و اون قدر هم این مسئله براشون مشکل ساز نیست (در واقع کم حرفی اون‌ها یک حد طبیعی داره) و کودکانی که درگیر اختلال کم حرفی هستن و از حد طبیعی فراتر رفتن که البته توی این جور مواقع بهتره که با یک روان شناس مشورت کنین.

همچنین درمان کم حرفی کودکان رو بررسی کردیم و راهکارهایی دادیم که با استفاده از اون‌ها می‌تونین تا حدی مشکل کم حرفی فرزندتون رو حل کنین.

استرس داشتن، پایین بودن اعتماد به نفس، محدود بودن دایره واژگان و … .

خیر، کم حرفی یکی از ویژگی‌هاییه که جزو شخصیت بعضی‌ از افراده و نمی‌تونیم بگیم که یک اختلال محسوب میشه. ولی ممکنه این ویژگی در بعضی‌ها اونقدر زیاد باشه که از حد طبیعی خارج شده و براشون مشکلاتی ایجاد کرده که در این جور مواقع باید دنبال رفع این مشکل باشن.

حضور پیدا کردن در جمع‌های مختلف، برقراری تعاملات اجتماعی، بالا بردن اعتماد به نفس، فیلم دیدن و … می‌تونه کم حرفی کودکان رو درمان کنه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد