چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم؟

چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم؟

تا حالا شده که سخت درس بخونین اما نتیجه‌ خوب نگیرین؟ حتما تجربه‌ خیلی بدیه. خیلی ناراحت‌کننده‌ست که بعد از صرف کلی وقت و تلاش، نتیجه‌ مد نظرمون رو نگیریم. توضیح دادن این که چرا نمره‌مون اینقدر پایین شده هم خودش یک موضوع پیچیده‌ست.

در این مقاله قراره بهتون بگیم که چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم. همچنین نکاتی رو ارائه میدیم که با رعایتشون، می‌تونین بر این مشکلات غلبه کنین و در امتحانات بعدی نمره‌های خوبی کسب کنین.

اگه با وجود تلاش زیاد نتیجه نمی‌گیرین، خودتون رو سرزنش نکنین. هیچ وقت هم خودتون رو خنگ خطاب نکنین. به جاش دنبال راهکار باشین. ببینین کجا درست عمل نکردین و نیاز به اصلاح دارین!

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دلایل نتیجه نگرفتن از درس خوندن

چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم؟ سوالی که ذهن اکثر دانش‌آموزان رو به خودش مشغول کرده؛ به طور کلی، خیلی از دانش‌آموزان با وجود درس خوندن زیاد، نتیجه‌ قابل قبولی از امتحانات کسب نمی‌کنن.

در بیشتر موارد سرخورده میشن و اعتماد به نفس‌شون رو از دست میدن. در حالی که کافیه فقط دنبال دلیل باشن. خنگ خطاب کردن خودمون و سرزنش کردن، باعث میشه که نتیجه‌های بدتری بدست بیاریم.

دانش‌آموزان باید به این موضوع مهم توجه کنن که برای داشتن بهترین نتیجه موقع مطالعه، بهتره که عادت بد حین مطالعه رو به درستی بشناسن.

پیش رفتن با روند قبلی هم حتما جواب نمیده که تا الان نتیجه نگرفتیم. پس باید چیکار کنیم؟ در این مقاله برای پاسخ به پرسش چرا درس می‌خوانیم اما نتیجه نمی‌گیریم، ۷ دلیل براتون آوردیم.

همچنین راهکارهایی را با هم بررسی می‌کنیم که با عمل کردن بهشون، می‌تونین مشکلات خودتون رو رفع کنین.

از پایه مطالب رو یاد نگرفتی

خیلی از دانش‌آموزان هنگام درس خوندن، به اهمیت درک مفاهیم دقت نمی‌کنن. حتی گاهی از مفاهیم پایه‌ای درس هم عبور می‌کنن. بدون این که یک خط از اون مطلب رو درک کرده باشن. خیلی از دانش‌آموزان این سوال رو توی ذهن خود‌شون دارن که چگونه کمیت و کیفیت مطالعه رو متعادل کنیم؟

یادتون باشه که اگه درکتون از مفاهیم پایه‌ یک درس پایین باشه، نمی‌تونین نمره‌ خوبی کسب کنین. حتی اگه شبانه‌روز اون درس رو بخونین. به خاطر سپردن مطالب کافی نیست؛ لازمه که غرق مطلب بشین و کامل درکش کنین.

نتیجه نگرفتن از درس خوندن دلایلی زیاده داره که آشنایی با این دلایل می‌تونه قدمی باشه برای پاسخ به این سوال چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم. زمانی که شما دلایل این موضوع رو بشناسین، خیلی راحت‌تر میتونین برای حل این چالش تصمیم‌گیری کنین.

یکی از دلایل نتیجه نگرفتن از درس خوندن، عدم درک مفاهیم است. برای کسب نتیجه‌ خوب، باید به اصطلاح پایه‌تون رو قوی کنین. مراجعه به یادداشت‌های قدیمی گاهی می‌تونه مفید باشه.

یادتون باشه که برای کسب نتیجه‌ خوب، لازم نیست حتما ساعت‌ها درس بخونین. بلکه باید پایه‌ قوی داشته باشین، مطالب رو بفهمین و قادر باشین برای دیگران توضیح بدین.

سخت درس می خونی ولی به نتیجه نمیرسی

سخت درس می‌خونی اما نه هوشمندانه

خیلی از دانش‌آموزان، روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای امتحان درس می‌خونن؛ با این وجود، بهره‌وری کافی رو ندارن. باید طوری درس بخونین که مطمئن باشین، مطالب از یادتون نمیره و سر امتحان گیج نمیشین.

برای درس خوندن بی نتیجه فرقی نداره که چند ساعت پای کتاب باشین. شما می‌تونین روزی ۳ ساعت درس بخونین ولی آخر سال با بالاترین نمرات قبول شین. پس سخت کار نکنین هوشمندانه کار کنین.

اینجا راهکارهایی برای هوشمندانه درس خوندن معرفی کردیم که دیگه نگین چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم.

زمانت رو مدیریت کن

با نزدیک شدن امتحانات، خیلی مهمه توی زمان مناسب تمرین کنین. در واقع درس خوندن باید براتون به یک امر روتین تبدیل بشه. برای پایبندی به این روتین، باید این کارها رو انجام بدین:

  • زمان‌های آزادتون رو یادداشت کنین
  • سرفصل درس‌هایی رو که باید در طول روز بخونین، یادداشت کنین

اگه با این تمرین روزانه پیش برین، می‌تونین یک برنامه‌ریزی درسی اصولی برای خودتون پیاده‌سازی کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

با هرم یادگیری آشنا شو

هرم یادگیری، یک تئوری ارزشمنده که هر دانش‌آموزی باید ازش سر در بیاره. این هرم، روش‌های متفاوت درس دادن و یادگرفتن رو تصویر سازی می‌کنه؛ همچنین میزان نگهداری اطلاعات رو به این روش‌ها نشون میده.

برای مثال اگه یک معلم فقط به روش سخنرانی درس بده، دانش‌آموزان فقط ۵ درصد مطالب رو یاد می‌گیرن. در حالی که خود معلم ۹۰ درصد مطالب رو به خاطر می‌سپره.

هرم یادگیری

با نگاه کردن به تصویر بالا، می‌تونین هوشمندانه‌تر درس بخونین و مطالب رو به خاطر بسپارین. این اندازه‌گیری نرخ حفظ مطالب، ممکنه خیلی دقیق نباشه. اما اصل مطلب ما، درک تئوری پشت این هرمه.

با تکنیک مطالعه SQ3R پیش برو

با پیروی از تکنیک مطالعه‌ SQ3R دیگه درس خوندن بی نتیجه مفهومی نداره. این تکنیک، شامل پنج قدم یادگیریه و از بهترین روش‌های درس خوندن برای کنکور محسوب میشه. چرا که به شما کمک میکنه که حین مطالعه، مطالب رو به خاطر بسپارین. مراحل مختلف این تکنیک شامل موارد زیر میشن:

  • پیش مطالعه (Survey) به معنی خوندن روزنامه‌وار دروس و آشنایی کلی با سرفصل‌ها قبل از تدریس معلم
  • سوال کردن (Question) به معنی طرح سوال هنگام پیش مطالعه و مطرح کردن در کلاس، پس از تدریس معلم
  • مطالعه‌ دقیق (Read) به معنی مطالعه‌ دقیق درس، یادداشت‌برداری از نکات مهم و حل تمارین درسی
  • یادآوری (Recite / Recall) بعد از خوندن دقیق، باید نکات رو برای خودتون بازگو کنین. به این صورت مطلب به خوبی تو حافظه‌تون موندگار میشه.
  • مرور (Review / Revise) به معنی خوندن یادداشت‌ها و نکات مهمیه که ممکنه فراموش کرده باشین.

بخش، بخش مطالعه کنین

درس خوندن در ساعات طولانی و بدون استراحت، اصلا توصیه نمیشه. برای همین بهتره که تو مدت زمان‌های معین، درس بخونین و استراحت کنین. یادتون باشه که برای درس خوندن بخش‌های کوتاه، باید تلفن همراهتون رو کنار بذارین و بعد از هر بخش، ۱۰ تا ۱۲ دقیقه استراحت کنین.

در طول زمان استراحت، می‌تونین از تلفن همراه‌تون استفاده کنین یا چرت کوتاهی داشته باشین.

از یک منبع خوب استفاده کن تا نتیجه بگیری

از منابع مطالعه استاندارد استفاده نمیکنی

می‌خوای بری شمال ولی می‌ندازی جاده قم. این راه بی نتیجه است. می‌خوای درس بخونی ولی از منابع بدی استفاده می‌کنی، این درس خوندن بی نتیجه است.

به همین ترتیب، مطمئن باشین که از منابع درست مطالعه استفاده می‌کنین. برای مثال جزوه‌های مدرس یا کتاب درسی منابع اصلی مطالعه برای شما هستن.

کتاب‌های کمک درسی باید در کنار منابع اصلی مطالعه بشن. تازه گاهی اصلا لازم نیستن. چون خیلی از این منابع استاندارد نیستن و کامل سرفصل‌ها رو پوشش نمیدن.

مگه اینکه معلم‌تون کتابی رو خودش شخصا به شما معرفی کرده باشه.

همچنین خیلی از داوطلبان کنکور، فقط تست‌های سال‌های قبل رو مطالعه می‌کنن. این روش هم اشتباهه و به یادگیری عمقی شما کمکی نمیکنه.

لازمه که کتاب‌های درسی رو بخونین و یادداشت‌برداری کنین تا نتیجه‌ خوبی بگیرین. نمونه سوالات سال‌های پیش فقط زمانی کمک میکنه که شما کامل برای امتحان آماده شده باشین.

با برنامه ریزی خوب بی نتیجه درس نخون

برای امتحانات برنامه‌ریزی نمیکنی

باعث و بانی اصلی نتیجه نگرفتن از درس خوندن، عدم برنامه‌ریزیه. برای برنامه‌ریزی درسی باید این کارها رو انجام بدین:

  • فهرستی از موضوعات و سرفصل‌هایی که باید بخونین، تهیه کنین
  • با مطالب سخت‌تر شروع کنین (برای مثال اگه ریاضی براتون سخته، با ریاضی شروع کنین.)
  • بعد از کامل کردن یک موضوع یا سرفصل، روی برنامه‌تون علامت بزنین. (این کار بهتون انگیزه‌ ادامه میده.)

داشتن برنامه‌ریزی درسی به شما کمک میکنه که منظم و متمرکز به درس خوندن ادامه بدین. همچنین با این کار، مطمئن میشین که دروس قبل از امتحان کامل مطالعه و مرور میشن. به این شکل با اعتماد به نفس کامل سر جلسه امتحان حاضر میشین و نتیجه‌ خوبی کسب می‌کنین.

اعتماد به نفس نداری!

یکی از دلایل نتیجه نگرفتن از درس خوندن، کمبود اعتماد به نفسه. اگه به قابلیت‌های خودتون باور نداشته باشین، سر جلسه امتحان، اشتباهات سهوی انجام میدین.

گیج میشین و نمی‌دونین باید چیکار کنین. خیلی از دانش‌آموزان با وجود دانش بالا، توی امتحان بد عمل می‌کنن. این به خاطر کمبود اعتماد به نفسه.

برای همین، لازمه که به توانایی‌های خودتون اعتماد داشته باشین. اگه اطرافیان‌تون عامل عدم اعتماد به نفس شما هستن، اونا رو نادیده بگیرین و در صورت امکان ازشون دوری کنین.

قبل از امتحان فکر نکنین که تلاش‌هاتون تا الان یک سری درس خوندن بی نتیجه بوده، بلکه شما با توجه به توانایی‌هاتون می‌تونین نتیجه خیلی خوبی توی امتحان بگیرین.

اضطراب امتحان داری

اضطراب، یکی از دلایل مهم این سواله که چرا درس می‌خوانیم اما نتیجه نمی‌گیریم. تقریبا ۲۵ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان، از اضطراب امتحان رنج میبرن.

پژوهش‌ها نشون دادن که دانش‌آموزان دچار به اضطراب امتحان، معمولا نمره‌های بدی از دروس می‌گیرن. از نشونه‌های اضطراب امتحان، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس شدید نگرانی یا عصبی شدن بیش از حد
  • ترس مرتبط به امتحانات
  • سردرد و شکم‌درد
  • بی‌قراری و ناتوانی در برقراری آرامش

اگه این علائم رو به صورت شدید تجربه می‌کنین، باید به پزشک مراجعه کنین. در غیر این صورت، با این راهکارها می‌تونین اضطراب خودتون رو کاهش بدین:

  • مدیریت زمان مناسب و داشتن روتین برای درس خوندن
  • در میون گذاشتن احساسات با معلم یا خانواده
  • داشتن خواب کافی
  • داشتن تغذیه مناسب
  • انجام تمرینات ورزشی کاهش‌دهنده استرس مثل یوگا

فقط شب امتحان درس می‌خونی

تلنبار کردن دروس برای شب امتحان، یکی از اصلی‌ترین عوامل نتیجه نگرفتن از درس خوندن محسوب میشه. در واقع، تحقیقات نشون داده که این کار باعث افزایش سطح استرس شما میشه. حتی ممکنه باعث اضطراب شدید بشه و نتونین دروس رو به خاطر بسپارین.

اغلب دانش‌آموزان شب امتحانی با خودشون میگن که چرا درس می‌خوانیم اما نتیجه نمی‌گیریم؟ پس وقتشه که این عادت بد رو ترک کنین. قبل از امتحان و در طول ترم درس بخونین.

دانش‌آموزانی که در طول سال تحصیلی درس می‌خونن، نیازی به حفظ کردن مطالب در شب امتحان ندارن. درس خوندن شب امتحانی یک مدل درس خوندن بی نتیجه‌ است

جمع‌بندی درباره چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم

چرا درس می‌خونیم اما نتیجه نمی‌گیریم؟ ما توی این مقاله به این سوال شما به صورت کامل جواب دادیم و  ۷ دلیل نتیجه نگرفتن از درس خوندن رو بررسی کردیم و راهکارهایی رو ارائه دادیم که بتونین بر این مشکل غلبه کنین. امیدواریم که این اطلاعات براتون مفید بوده باشه.

اگه برای درس خوندن به مشاوره نیاز دارین یا سوالی براتون پیش اومده، می‌تونین شماره تماس خودتون رو داخل باکس انتهایی مقاله وارد کنین. کارشناسان گروه آموزشی پرش، در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرن.

برای این کار باید برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشین. مشاور تحصیلی می‌تونه در پیاده‌سازی برنامه‌ریزی درسی بهتون کمک کنه.

شب امتحان باید برای شما وقت مرور مطالب باشه. اما اگه به هر دلیل مطالب برای شب امتحان مونده، باید اول سراغ مباحث مهم برین. یادداشت‌برداری کنین و به صورت عمقی مطالب رو درک کنین.

با تمرین مداوم و رجوع به کتاب‌های درسی سال‌های قبل می‌تونین مفاهیم رو از پایه درک کنین. معلم خصوصی هم در این زمینه میتونه به شما کمک کنه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد