راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه

راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه

برخی از افراد گمان می‌کنند که که تبدیل کودکان به افرادی نابغه امکان پذیر نیست و نبوغ باید ژنتیک افراد وجود داشته باشد. اما باید گفت راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان نبوغ کودکان را افزایش داد.

خیلی از پدر و مادر‌ها به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه هوش بچه را زیاد کنیم؟ بدون شک، پرورش هوش و خلاقیت مهم‌ترین دغدغه والدین است.

تبدیل کودکان به افرادی نابغه امری ناممکن و دور از ذهن نیست. با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید نبوغ و هوش کودک خود را افزایش دهید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بر خلاف تصور عموم، گفته می‌شود که تنها بخش کمی از نبوع مربوط به ضریب هوشی بالا است که البته آن را هم می‌توان در کودکی با تمرین افزایش داد.

نیمی از بلوغ مربوط به تلاش بوده و بخشی از آن هم ادراک قوی نسبت به ابزارها و داشته‌ها پیرامون است. بنابراین تبدیل کودکان به افرادی نابغه امری غیر ممکن نیست!

چگونه می‌توان نبوغ کودک را افزایش داد؟

نخستین گام برای تبدیل کودک به فردی نابغه، تقویت حافظه دیداری، شنیداری و توانایی درک تجسمی در آنها است. کودکان در هنگام بازی قوه یادگیری بالایی دارند از این رو می‌توان هر روز در قالب بازی‌های سرگرم کننده و شاد، یکی از حافظه‌های کودک را تقویت کرد. در ادامه برخی از راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه آمده است.

تقویت حافظه دیداری کودک

تقویت حافظه دیداری در کودکان باعث بهبود یادگیری در آنها می‌شود. در واقع، این روش یکی از راه‌های تبدیل کودکان به افرادی نابغه است. راه‌های مختلفی برای تقویت حافظه دیداری کودک وجود دارد.

می‌توانید از چند بازی مختلف بدین منظور استفاده کنید. مثلا چند تصویر را به کودک نشان دهید و بعد از او بخواهید بدون نگاه کردن دوباره به آنها، آنچه دیده است را به یاد بیاورد.

تقویت حافظه دیداری کودک

همچنین می‌توانید دو تصویر شبیه به هم با تفاوت‌های جزیی به کودک نشان دهید و از آو بخواهید تفاوت‌ها را پیدا کند. برای جذاب تر شدن بازی بالا، از کودک بخواهید خوب به اطراف خود نگاه کند و همه چیز را از نظر بگذراند، سپس کودک را از اتاق خارج کنید. تغییری کوچک در اتاق ایجاد کنید و از کودک بخواهید تغییر را تشخیص دهد.

این بازی به مرور می‌تواند سبب تقویت حافظه دیداری و تبدیل کودک به فردی نابغه شود.

تقویت حافظه شنیداری کودک

برای تبدیل کودکان به افرادی نابغه، باید با روش‌ها و تکنیک‌های حافظه شنیداری کودک را تقویت کنید.

حافظه شنیداری هم در کیفیت یادگیری و به یاد ماندن مطالب تاثیر زیادی دارد. برای تقویت حافظه شنیداری باید به کودک خود یاد دهید که به صداهای اطراف خود توجه کند.

حافظه شنیداری را هم می‌توان با بازی و سرگرمی در کودکان تقویت کرد. مثلا می‌توانید چشمان کودک را ببندید و با اشیاء مختلف صداهایی را ایجاد کنید. از کودک بخواهید منبع صدا را حدس بزند.

همچنین می‌توانید چند دستور را پشت سر هم بیان کنید و از کودک بخواهید دستورها را به ترتیب انجام دهد. مثلا بایست، در را ببند و توپ سفید را بردار.

آموزش طبقه بندی مطالب به کودک

اگر ذهن کودک را به طبقه بندی مطالب عادت بدهید، می‌توانید نبوغ او را افزایش دهید. طبقه بندی مطالب را می‌توان در قالب بازی و سرگرمی به کودک یاد داد. از کودک خود بخواهید که کلماتی را که تداعی کننده یک موضوع واحد هستند، نام ببرد و یا کنار هم قرار دهد.

بازی‌های مختلفی برای آموزش طبقه بندی اطلاعات به کودک، طراحی و تولید شده است. می‌توانید از این بازی‌ها استفاده کنید تا ضمت سرگرم کردن کودک، به افزایش نبوغ در او کمک کنید.

تجربیات خود را کم کم به کودک آموزش دهید

همه والدین دوست دارند تجربیات خود در زندگی را به کودکان انتقال دهند تا او را به سمت پیشرفت و موفقیت سوق دهند اما، گاهی والدین در انتقال تجربیات خود به کودکشان عجله به خرج می‌دهند و می‌خواهند همه چیز را به سرعت به او یاد دهند.

والدین برای آموزش تجربیاتشان به کودک باید یک موضوع بزرگ را به چند بخش کوچکتر تقسیم کرده و هر بار یک موضوع کوچک را به او آموزش دهند.

محدودیت استفاده از موبایل و تبلت برای کودک

محدودیت استفاده از موبایل و تبلت برای کودک

امروز استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند و تبلت بسیار رایج و معمول شده است. اما، نباید از مضرات این لوازم هوشمند غافل نشوید. موبایل، تبلت و کامپیوتر بزرگترین موانع پرورش ذهن کودک هستند.

این لوازم الکترونیکی کودک را سرگرم می‌کنند و برای چندین ساعت والدین را از بهانه گیری‌های کودکان راحت می‌کنند.

اما باعث تخریب سیستم عصبی مغز شده و مشکلات مختلفی را برای کودک ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید کودک نابغه داشته باشید، استفاده کودک از این لوازم را محدود کنید و بر فعالیت کودک در فضای مجازی نظارت داشته باشید.

کودک را تشویق به ورزش کردن کنید

ورزش کردن و تحرک داشتن علاوه بر فواید زیادی که برای جسم و سلامتی دارد، می‌تواند باعث افزایش نبوغ کودکان شود. داشتن تحرک و جنب و جوش کافی سبب افزایش خلاقیت و نبوغ کودک می‌شود.

یکی از بارزترین ویژگی‌ها کودکان جنب و جوش زیاد و انرژی بی پایانشان است. بهتر است به جای اینکه با سرزنش‌های مداوم جلوی تجرک و جنب و جوش کودک خود را بگیرید، با آموزش صحیح او را هدایت کنید تا انرژی‌‌ کودکانه‌اش را به طور درست و مفیدی مصرف کند.

به تغذیه کودک اهمیت دهید

برای تبدیل کودکان به افرادی نابغه، تغذیه بسیار مهم است.

به طور کل، نوع تغذیه رابطه مستقیمی با میزان تمرکز کودک دارد. کودکانی که به طور مداوم غذاهای آماده یا شیرین مصرف می‌کنند، بی‌حال و کم انرژی می‌شوند. غذاهای پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، بادام، تخم مرغ، هوشیاری و تمرکز کودک را بالا می‌برند.

به کودک خود محبت کنید

یکی از تکنیک‌های مهم برای تبدیل کودکان به افرادی نابغه، محبت کردن به کودک است.

در واقع، بسیار مهم است که به کودک خود عشق بورزید و مراقب او باشید. اگر نیازهای اولیه کودک در محیط خانه برآورده نشود، ممکن است بسیاری از استعدادهای کودک ناشناخته باقی مانده و یا سرکوب شود.

نیازهای عاطفی کودک را برآورده کنید و مراقب آرامش ذهنی او باشید. برای داشتن کودکی نابغه، توجه به سلامت روان کودک اصل بسیار مهمی است. کودکی که روحی آزرده و افسرده دارد ممکن است نتواند هوش و نبوغ خود را به درستی به نمایش بگذارد و از آن استفاده کند.

مراقب خودتان باشید!

اگر می‌خواهید کودک شما نابغه و باهوش باشد، در درجه اول باید کودک خود را سالم و درست تربیت کنید. برای تربیت سالم کودک نیز نیاز است که در درجه اول مراقب خودتان باشید و به سلامت خودتان توجه کنید.

والدین آیینه کودکانشان هستند. وقتی والدین به خود توجه می‌کنند و از خود مراقبت می‌کنند، کودک هم می‌آموزد که رفتارهای سالم داشته و مراقب خودش باشد. کودکی که در محیط سالمی رشد یافته، برای نابغه شدن مسیر بسیار آسان‌تری را می‌پیماید.

یک نکته مهم درباره نابغه شدن کودکان

هیچ پدر و مادری بدشان نمی‌آید کودکی باهوش و نابغه داشته باشند. کودک نابغه همیشه باعث سرافرازی والدین و خانواده است و به همین دلیل هم آن‌ها تلاش می‌کنند راهکار‌های اصولی تبدیل کودکان به افرادی نابغه را بشناسند و اجرا کنند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز نباید کودک را با مقایسه کردن سرزنش کنید و یا او را تحت فشار قرار دهید که از هم سن وسالانش باهوش‌تر باشد.

یک نکته مهم درباره نابغه شدن کودکان

همانطور که گفته شد بخشی از نبوغ و هوش کودک بر اثر عوامل وراثتی به او به ارث می‌‎‌رسد و بخشی از آن با آموزش صحیح شکل می‌گیرد.

کودک در بدست آوردن بخش نخست هیچ دخالتی ندارد و بخش دوم را هم با تربیت و راهنمایی صحیح شما بدست می‌آورد. بنابراین شما به عنوان والدین کودک، در ساختن کودک نابغه مهمترین نقش را دارید.

جمع بندی راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه:

تبدیل کودکان به افرادی نابغه، موضوعی که ما در این قسمت از مقاله پرش آن را برررسی کردیم.

شاید بخشی از نبوغ و هوش کودکان ژنتیکی و وراثتی باشد؛ اما این بدین معنا نیست که نمی‌توان تغییری در هوش و نبوغ کودک ایجاد کرد.

پژوهش‌ها نشان داده که والدین با استفاده از راهکارهایی ساده می‌توانند نبوغ و هوش کودک را افزایش دهند. والدینی که خواهان تربیت کودکانی نابغه هستند در در جه اول باید رفتار و شخصیت خود را مورد توجه قرار دهند زیرا والدین آیینه کودکان هستند.

والدین با اتخاذ تصمیم‌های درست در مسیر تعلیم و استفاده از راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه می‌توانند از کودک خود یک نابغه بسازند.

بله راهکارهایی وجود دارند که باعث افزایش نبوغ در کودک می‌شوند.

بخشی از ضریب هوشی و نبوغ ژنتیکی است اما بخشی از آن در ارتباط کودک با محیط شکل می‌گیرید و قابل تغییر است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد