چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

«شب امتحان چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟»سوال خیلی از دانش‌آموزان اینه که ما می‌خوایم بهتون جواب بدیم. همه ما به خوبی از اهمیت شروع به موقع درس خوندن برای امتحان آگاهیم، بنابراین اگه در طی سال تحصیلی به درستی درس بخونیم، هیچ انباشتگی لحظه آخری و اضطراب ناشی از آن وجود نداره که دانش‌آموزان مجبور به تحمل اون بشن.

با این حال، به دلایل مختلف، برخی از دانش آموزان ممکنه مجبور باشن شب امتحان درس بخونن. نکاتی که در این مقاله نوشته شده، می‌تونه در این مورد به شما کمک کنه.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

یک دانش‌آموز باهوش در ماه دی و خرداد علاوه بر مطالعه درس‌های همون پایه، دروس پایه قبل رو هم در برنامه خودش قرار میده. با اجرای این نوع از روش مطالعه شب امتحان با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر آمادگی برای امتحان، می‌تونه مروری هم بر درس‌های پایه قبلش داشته باشه. البته این کار برای همه دانش‌آموزان پیشنهاد نمی‌شه و نباید در اولویت اصلی شما قرار داشته باشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

مطالعه شب امتحان استرس و اضطراب‌های زیادی داره که همه‌ ما تجربه کردیم… البته اگه در طول سال تحصیلی، درس خونده باشین خبری از استرس شب امتحانی نیست. نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی در دوره امتحانات باید تفاوت‌هایی نسبت به روزهای عادی داشته باشه. در واقع، آشنایی با بهترین روش‌های درس خوندن می‌تونه به شما کمک کنه که به صورت دقیق‌تری درس بخونین.

ماه امتحان بهترین زمان برای جبران عقب‌افتادگی‌های درسی شماست؛ مخصوصاً برای دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم. روش مطالعه شب امتحان برای اکثر پایه‌ها تقریباً یکسانه؛ ولی در بعضی پایه‌ها تفاوت‌های کوچکی داره که در ادامه در مورد اون‌ها صحبت می‌کنیم.

اگه دوست دارین نحوه مطالعه شب امتحان رو به خوبی بلد باشین و یا اگه می‌خواین بدونین شب امتحان چطور درس بخونیم؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا بتونین به جنگ امتحانات برین.

شب امتحان چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

ممکنه برای شما هم این سوال پیش اومده باشه که “شب امتحان چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

شب امتحان چطوری برای 20 درس بخونیم؟

یا برای این که بتونین در شب امتحان به بهترین نحو ممکن درس بخونین و از زمان خودتون به طور کامل بهره ببرین، بهتره حتما با آموزش بهترین روش درس خوندن برای شب امتحان همراه ما باشین:

1- پرهیز از مطالعه درس‌های جدید

اولین پاسخ برای سوال «شب امتحان چگونه درس بخونیم؟»، پرهیز از مطالعه درس‌های جدیده؛ در واقع، شما با اجرای بهترین روش‌های مطالعه درسی می‌تونین سبک بهتری رو برای درس خوندن داشته باشین. به طور کلی، توی همه پایه‌های تحصیلی دوره امتحانات یکی از مهم‌ترین دوره‌ها برای مطالعه درس‌ها به‌صورت تک‌کتابه. به عنوان مثال اگه برای درس ریاضی، 2 روز فرجه دارین، بهترین روش درس خوندن برای امتحان در اون زمان اینه که باید فقط همون درس ریاضی رو مطالعه کنین و روی اون متمرکز بشین.

چند درس رو هم زمان نخونین

برای این که بتونین مباحث کل کتاب درسی رو به‌ صورت جامع و کامل در شب امتحان مطالعه کنین، باید فرصت قبل از امتحان رو صرفاً برای همون درس صرف کنین؛ بنابراین ما فکر می‌کنیم بهترین روش درس خوندن برای امتحان اینه که به یک درس توجه کنین و خودتون رو بین دروس مختلف سردرگم نکنین.

2- حل تمرین و مرور چندباره درس‌ها برای تسلط بیشتر

حل تمرین و مرور چندباره درس‌ها برای تسلط بیشتر هم می‌تونه پاسخی برای سوال «شب امتحان چگونه درس بخونیم؟» باشه. توی دروس تحلیلی تاثیر تمرین و تکرار در کل فرآیند یادگیری و تسلط، بسیار مهم و انکارناپذیره.

برای یادگیری صحیح دروس تحلیلی اگه زیر نظر بهترین معلم خصوصی های دنیا هم باشین اما خودتون دست به کار نشین، به هیچ عنوان روی اون مبحث تسلط پیدا نمی‌کنین! اصلی‌ترین و موثرترین روش برای یاد گرفتن درس‌های تحلیلی، حل تمرینه. روخوانی کردن و ورق زدن کتاب نمی‌تونه باعث رسیدن شما به نمرات خوب از امتحان بشه!

برای یادگیری کامل و عمیق نیازه که ذهن خودتون رو با حل تمرین به چالش بکشین؛ پس به تمرین و تست‌های مروری اعتماد داشته باشین و از اجرا کردن اون‌ها فرار نکنین.

درس‌ها رو چند بار مرور کنین

یادتون باشه که با درس خوندن یک‌ شبه یا همون درس خوندن شب امتحانی نمی‌تونین به نمره 20 یا خیلی عالی برسین! بنابراین با توجه به زمانی که برای مطالعه هر درس صرف می‌کنین، توقعات منطقی از عملکرد خودتون داشته باشین. بهترین کار برای مطالعه شب امتحان اینه که از ابتدای سال تحصیلی، یک برنامه‌ریزی درسی اصولی برای خودتون تنظیم کنین و قدم‌به‌قدم با اون پیش برین.

3- یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی

بهترین روش درس خوندن برای امتحان یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی کردنه که می‌تونه به شما آرامش خاطر بده. اگه از استرس شب امتحان خواب ندارین، پیشنهاد می‌کنیم با نوشتن خلاصه‌ای از مطالب درسی مطالعه شده، ذهن خودتون رو آروم کنین.

در واقع متنی که به عنوان خلاصه یادداست کردین، به یک منبع از نکات مهم درس‌های مختلف تبدیل میشه. معمولاً دانش‌آموزان نکته‌هایی که در اون‌ها ضعف دارن رو یادداشت می‌کنن؛ به‌همین دلیل یادداشت‌برداری منبع مهمی برای مرور درسی و تقویت نقاط ضعف درسی مهیا می‌کنه.

همونطور که پیش‌تر اشاره کردیم خلاصه‌نویسی یکی از بهترین روش‌های مطالعه شب امتحانه که باعث دسته‌بندی درست مطالب درسی در ذهن شما میشه. خلاصه‌نویسی تاثیر بسیار زیادی در ماندگاری مطالب در ذهن و کاهش استرس قبل از امتحان داره.

حتماً یادداشت‌برداری کنین

بعد از مطالعه کل مطالب درسی ذهن شما شبیه یک اتاق شلوغ و نامرتب میشه؛ برای پیدا کردن یک وسیله از دل این اتاق باید زمان زیادی صرف بشه، اما اگه همه چیز سر جای خودش قرار داشته باشه پیدا کردن وسیله‌های مورد نیاز خیلی هم سخت نیست.

پیاده‌سازی آموخته‌هاتون روی کاغذ، به مغز شما کمک می‌کنه تا اطلاعات در ذهن شما نظم بگیره و در قدم بعدی به حافظه بلندمدت منتقل بشه. با خلاصه‌نویسی نقطه ضعف‌ها و نواقص درسی خودتون رو هم به سادگی پیدا می‌کنین و برای تقویت اون‌ها زمان بیشتری درنظر می‌گیرین.

4- پرهیز از شب بیداری و توجه به استراحت کافی در شب امتحان

در ایام امتحانات استراحت و خواب شبانه برای دانش‌آموزان ضروریه و دانش‌آموزان باید برنامه مطالعاتی خودشون رو طوری تنظیم کنن که 6 الی 8 ساعت خواب مفید داشته باشن. به‌هیچ عنوان نباید شب قبل امتحان تا صبح بیدار موند! لازمه که شب امتحان به مغزتون استراحت بدین؛ در غیر این صورت سر جلسه امتحان توانایی یادآوری مطالب درسی خونده شده رو نخواهید داشت.

پرهیز از شب بیداری

کم‌خوابی در شب قبل از امتحان باعث میشه دانش‌آموز دچار بی‌قراری، کلافگی و حتی اضطراب و استرس بشه. اگه شب امتحان به امید مطالعه کل کتاب درسی تا صبح بیدار بمونین، یعنی با یک حرکت تمام زحمات خودتون رو به باد میدین.

5- نکته‌برداری؛ از مهم‌ترین قسمت‌های روش مطالعه شب امتحان

نکته‌برداری کردن هم مثل خلاصه‌نویسی یکی از مهم‌ترین کارهاییه که باید برای اجرای بهترین روش درس خوندن برای امتحان انجام داد. با این کار نکات مهم و سختی که ممکنه هدف سوال قرار بگیره، بهتر در حافظه کوتاه مدت ذخیره میشه. دقت بیشتر روی نکات مهم باعث میشه، احتمال شک کردن بین دو یا چند جواب مختلف سر جلسه امتحان کمتر بشه.

حتماً نکته‌برداری کنین

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند، حل کردن نمونه سوالات امتحانی است. حل نمونه سوال باعث میشه که ذهن خودتون رو به چالش بکشین و مهارت‌های درسی رو قبل از امتحان بسنجین. انجام دادن همه این اقدامات در کنار هم باعث میشه از زمانی که دارین، به بهترین نحوه ممکن استفاده کنین.

6- دوری از فکر و خیال و پیش‌بینی‌های منفی

اکثر دانش‌آموزان قبل از امتحان به حجم زیادی از استرس و اضطراب دچار می‌شن؛ این اضطراب و استرس می‌تونه به دلیل فکر و خیال‌های شب امتحان باشه. بیش از حد فکر کردن باعث بهم ریختگی ذهنی شما میشه و نظم خوابتون رو از بین می‌بره. اگه ساعت خواب شما بهم بریزه، سر جلسه امتحان نمی‌تونین با انرژی و تمرکز کافی حاضر بشین و احتمال پاسخ‌های اشتباه و بی‌دقت بیشتر میشه.

موقع مطالعه شب امتحان به اتفاقات بدی که ممکنه رخ بده، فکر نکنین. سعی کنین خودتون رو با دوستانتون مقایسه نکنین و تمرکزتون رو به شکل واقع‌بینانه روی اهداف خودتون بذارین. برای پیش‌بینی نمرات احتمال، با توجه به تلاشی که برای هر امتحان کردین و زمانی که برای درس خوندن صرف کردین، محدوده‌ای رو در نظر داشته باشین و اهداف غیرواقعی رو کنار بذارین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

7- درس خواندن به صورت گروهی

درس خوندن به صورت گروهی راه‌حل خوبی برای بسیاری از مشکلات درسی‌ دانش‌آموزانه. میزان یادگیری هر فرد و ضریب هوشی اون با بقیه متفاوته؛ اما درس خوندن با دوستان باعث میشه که همه چیز خیلی بهتر و سریع‌تر پیش بره.

به صورت گروهی مطالعه کنین

حضور دوستان و همکلاسی‌ها در زمان درس خوندن باعث میشه که انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشین و در نهایت به نتیجه بهتری برسین. مطالعه گروهی یکی از بهترین روش درس خوندن برای امتحان است؛ 5 مورد از مزیت‌های درس خوندن به شکل گروهی رو در ادامه بهتون می‌گیم:

جلوگیری از به عقب انداختن کارها:

کسانی که به صورت گروهی مطالعه می‌کنن کمتر دچار اتلاف وقت می‌شن. این افراد به‌خاطر هماهنگی با گروه هر روز در یک زمان مشخص درس خوندن رو شروع می‌کنن.

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

درصورتی‌که برای مطالعه تنهایی هر ساعتی که دوست داشته باشین، درس خوندن رو شروع می‌کنین. حتی ممکنه مطالعه درس‌ها رو تا شب امتحان به تعویق بندازین.

یادگیری بهتر و سریعتر:

دانش‌آموزانی که به صورت انفرادی مطالعه می‌کنن نسبت به افرادی که به صورت گروهی مطالعه می‌کنن، یادگیری کندتر و کمتری دارن. به عنوان مثال شما یک مبحث رو متوجه نمی‌شین و از نظر شما کاملاً سخت و گیج‌کننده است، اما همون مبحث برای دوست شما بسیار واضح و راحته.

توی این حالت می‌تونین از دوستتون بخواین که اون مبحث رو برای شما توضیح بده. با این کار می‌بینین که مشکل شما در عرض چند دقیقه برطرف میشه و انگیزه بیشتری به دست میارین.

اگه تنهایی مطالعه کنین، ممکنه برای عبور از یک مبحث سخت ساعت‌ها تلاش کنین اما بازهم مشکل برطرف نشه. در این شرایط هم زمان زیادی رو صرف کردین و هم انگیزه خودتون رو از دست میدین. باید به این موضوع توجه کنین زمانی که شما یک مطلب رو برای دوستتون توضیح بدین، اطلاعات به بهترین شکل ممکن در ذهن شما طبقه‌بندی میشه.

آشنا شدن با دیدگاه‌های جدید:

وقتی یک مطلب را مطالعه می‌کنین، اون رو فقط از دید خودتون بررسی می‌کنین و ممکنه یادگیری شما کامل نباشه. ولی در مطالعه گروهی شما با دیدگاه‌ها و روش‌های یادگیری دوستان خودتون هم آشنا میشین. این موضوع باعث افزایش سطح یادگیری شما میشه.

از بین بردن یکنواختی در مطالعه:

زمانی که شما به صورت انفرادی مطالعه می‌کنین، روند مطالعه شما ثابت و یکنواخت پیش می‌ره. ممکنه بعد از یک مدت طولانی این روند برای شما خسته‌کننده و ملال‌آور باشه؛ این موضوع باعث کاهش سطح خلاقیت و یادگیری شما میشه.

رهایی از یکنواختی

مطالعه به صورت گروهی این یکنواختی در مطالعه رو از بین می‌بره؛ به عنوان مثال وقتی یک مطلب چالش‌برانگیز در گروه عنوان بشه اونجاست که هیجانی در گروه به وجود میاد! درس برای اعضای گروه جذاب میشه و با علاقه در بحث‌ها و چالش‌ها شرکت می‌کنن.

برطرف کردن ضعف‌های مطالعاتی:

با حضور بین جمع دوستان خودتون می‌تونین ضعف‌های مطالعاتی که دارین رو به راحتی برطرف کنین. به عنوان مثال ممکنه جزوه یک مبحث شما کامل نباشه و یا چند نکته مهم رو جا انداخته باشین؛ توی این شرایط خیلی سریع و ساده جزوه رو با دوستانتون مقایسه می‌کنین و مشکلات درسیتون برطرف میشه.

به اشتراک گذاشتن جزوه چند نفر با هم باعث میشه که کوچکترین نکته‌ای هم از قلم نیفته. همچنین منابع درسی مناسب، جامع و کامل هم می‌تونه در برطرف کردن ضعف‌های مطالعاتی شما بسیار موثر باشه. برای مثال استفاده از بسته پرش معدل و بسته معلم خصوصی پرش با محتوای آموزشی عالی و جذاب، تمامی ضعف‌های مطالعاتی شما رو برطرف و به ارتقای معدل شما کمک می‌کنه.

8- پرهیز از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه

چای و قهوه یک ماده محرک به نام کافئین داره که طبق آخرین تحقیقات علمی به مقدار خیلی کم باعث تقویت حافظه شما میشه. اما از اونجا که کافئین یک محرکه، منجر به اختلال در خواب فرد میشه و ساعت خواب اون رو بهم می‌ریزه.

پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار

زمان استراحت مخصوصاً در طول خواب، بهترین زمان برای پردازش اطلاعات در حافظه کوتاه مدت شماست. کافئین باعث افزایش تعداد ضربان قلب میشه؛ در نتیجه این شرایط اضطراب و استرس قبل از امتحان هم افزایش پیدا می‌کنه.

در صورتی که عادت به نوشیدن قهوه دارین، پیشنهاد می‌کنیم در طول روز سراغ اون برین. از خوردن نوشیدنی‌های دارای کافئین در شب امتحان خودداری کنین تا خواب خوب و آرامی داشته باشین.

9- حل نمونه سوالات امتحانی

می‌تونیم نمونه سوالات امتحانی رو به عنوان یک امداد غیبی به شما معرفی کنیم! حل کردن نمونه سوال امتحانی به دانش‌آموز کمک می‌کنه تا اهمیت هر مبحث درسی رو متوجه بشه. به این ترتیب خیلی راحت برای مطالعه بخش‌های مختلف هر درس زمان‌بندی می‌کنه؛ طبیعیه که برای مطالعه بخش‌های مهم‌تر، زمان بیشتری صرف بشه و نمونه سوالات بیشتری هم حل شه.

حتی اگه به دلایل مختلف نتونستین برای درس خوندن وقت زیادی صرف کنین، بهتره که سراغ نمونه سوالات امتحانی درس مورد نظر برین.

با این کار می‌دونین از زمان خودتون برای خوندن کدوم مبحث بیشتر زمان صرف کنین و دروس سخت و آسون رو با توجه به توانایی خودتون تشخیص میدین. اولویت‌بندی دروس در شرایطی که زمان خیلی کمی در اختیار دارین، با کمک نمونه سوالات امتحانی به بهترین نحو ممکن انجام میشه. اگه هم به قدر کافی درس خونده باشین، حل کردن سوال همه چیز رو در ذهن شما تثبیت می‌کنه.

علت پایین آمدن عملکرد دانش‌آموز در شب امتحان

اگه در شب‌های امتحان یک یا چند مورد از کارهای زیر رو انجام میدین، دارین به خودتون حسابی ضرر می‌زنین! سعی کنین از انجام موارد زیر در دوره امتحانات جلوگیری کنین:

1- مطالعه در اتاق تاریک:

طبق مطالعات و تحقیق‌های علمی حضور در اتاق‌های تاریک و کم نور در مدت زمان طولانی می‌تونه سطح یادگیری شما رو تا حد زیادی کاهش بده.

2- مطالعه در رختخواب:

همونطور که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد»، درس خوندن هم آداب خاص خودش رو داره! مطالعه در تختخواب باعث میشه ذهن شما موقع خوابیدن به انجام فعالیت‌هایی به جز خوابیدن هم عادت کنه.

درس خوندن در تخت‌خواب

باید توجه داشته باشین مطالعه در رختخواب بازدهی ذهن شما رو کاهش میده.

3- عادت‌های مطالعاتی اشتباه:

اگه درگیر هر کدوم از موارد زیر هستین، درس خوندن برای شما سخته. بهترین روش درس خوندن شب امتحان روشیه که در اون خبری از کلمه‌خوانی، بلندخوانی، لب‌خوانی کردن و برگشت چشم به عقب نباشه. پیشنهاد می‌کنیم مقاله کندخوانی رو مطالعه کنین تا از راه‌های درمان اون مطلع بشین. این مسئله در دوران کنکور ضربه‌های زیادی به دانش‌آموز بزنه و سرعت درس خوندن اون رو تا حد زیادی کاهش میده.

راهکارهای بدون استرس درس خوندن برای امتحان

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در شب‌های امتحان استرس و اضطراب شدیدی داشته باشین. برای غلبه بر این حس منفی می‌تونین کارهای زیر رو انجام بدین:

1- مطالعه غیردرسی

از نظر علمی تایید شده که اگه مطلب مورد علاقه خودتون رو مطالعه کنید، استرس شما رو تا حدود 70 درصد کاهش میده. این کار باعث کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش تنش در ماهیچه‌های شخص میشه و بهش آرامش میده.

2- اطرافتون رو تمیز و مرتب کنین

این جمله را ممکن است بارها شنیده باشین که:
«یک میز بهم ریخته، نشانه یک ذهن آشفته است.»
هرچقدر بهم‌ریختگی اطراف شما بیشتر باشه، تمرکز ذهن شما روی مطلب درسی کمتر میشه.

3- قند کمتر مصرف کنین

تحقیقات علمی ثابت کرده که مصرف مواد قندی با میزان استرس شما رابطه مستقیم داره. یعنی هر چقدر بیشتر از مواد قندی استفاده کنین، احساس استرس بیشتری می‌کنین.

کم کردن مصرف قند

این رو بدونین که بدن شما میزان قند خون خودتون رو بر اساس چیزی که بعد از بیدار شدن از خواب مصرف می‌کنین تنظیم می‌کنه. پس بهتره که:

  • صبحانه خوردن را فراموش نکنین.
  • مواد قندی و شیرین رو در صبحانه مصرف کنین.
  • چند وعده مصرف میوه در طول روز قرار بدین.
  • صبحانه با پروتئین بالا مصرف کنین.

4- از تلفن همراه‌تان کمتر استفاده کنین

تحقیقات نشون میده استفاده بیش از حد از تلفن همراه می‌تونه باعث ایجاد استرس و اضطراب شما بشه و به همین دلیل تاثیر منفی روی سلامت روان فرد داشته باشه.

استفاده کمتر از تلفن همراه

پس پیشنهاد می‌کنیم شبکه‌های اجتماعی خودتون رو یک یا دوبار در طول روز چک کنین. زمان درس خوندن در شب امتحان همه اعلان‌های تلفن همراهتون رو خاموش کنین.

5- تکنیک های مدیریت زمان در مطالعه شب امتحان

معمولاً کسانی که تکنیک‌های مدیریت زمان رو یاد گرفتن، نسبت به کسانی که این روش‌ها رو آموزش ندیدن اضطراب و استرس کمتری دارن. این تکنیک‌ها شامل استراحت کافی و خواب شبانه منظم هم میشه. همه این موارد باعث میشه احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشین.

برنامه‌ریزی برای درس خوندن در شب امتحان

قبل از اینکه در مورد بایدها و نبایدهای درس خوندن در شب امتحان صحبت کنیم، اول سری به برنامه‌ریزی ایام امتحانات می‌زنیم. این مساله برای دانش‌آموزان یازدهم و دوازدهم اهمیت زیادی داره؛ زیرا از طرفی با آزمون‌های پایانی و از طرف دیگه با کنکور رو به رو هستن.

برنامه‌ریزی مطالعه در شب امتحان

به علاوه هر دو آزمون اهمیت یکسانی دارن و نمی‌شه به سادگی از کنار اون‌ها رد شد. پس اگه دنبال جواب این سوال هستین که چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟، باید یک برنامه‌ریزی استاندارد داشته باشین. از مهم‌ترین معیارهای برنامه استاندارد میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • واقع‌بینانه برخورد کنین:
    زمان مطالعه شما با توجه به حجم بالای دروس بسیار محدوده. بهتره در تعیین اهداف یا ساعت مطالعه خودتون، میانگین روزهای قبل رو در نظر بگیرین و پله به پله مدت زمان درس خوندن رو افزایش بدین.
  • محدودیت‌ها را در نظر بگیرین:
    اگه از اول سال درس خوندین، این چند روز پایانی می‌تونه فرصت مناسبی برای مرور و جمع‌بندی باشه. اما اگه تازه سراغ کتاب درسی میرین و زمان کمی دارین، بهتره از بعضی مباحث صرف نظر کنین. تعیین مباحث با توجه به بارم‌بندی امتحانات نهایی خیلی ساده‌ترن.
  • بازه مطالعاتی خود را کوتاه کنین:
    بهتر است پس از 45 دقیقه مطالعه، 10 الی 15 دقیقه استراحت داشته و مجدد شروع کنین. به این ترتیب مغزتان فرصت کافی برای پردازش داده‌ها رو خواهد داشت. تکنیک پومودورو برای این بخش می‌تونه پیشنهاد خوبی باشه.
  • برنامه تکرار و تمرین رو از یاد نبرین:
    درس خوندن برای امتحان بدون تمرین هیچ فایده‌ای نداره و نهایتا پس از چند وقت همه چیز رو فراموش می‌کنین. حل روزانه چند تست به صورت روزانه و مستمر برای هر درسی معجزه می‌کنه؛ کافیه یک بار امتحان کنین.

تغذیه مناسب برای مطالعه شب امتحان

همونقدر که برنامه‌ریزی و مطالعه شب امتحان برای موفقیت ضروریه، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم نیز با اهمیت هستن. به طور مثال اگه آب یا مواد قندی کمی مصرف کنین، به مرور سردرد می‌گیرین و مغزتون توانایی کافی برای تجزیه و تحلیل نداره. پس ممکنه شما خیلی درس خونده باشین، اما نتیجه دلخواه رو نگیرین!

داشتن تغذیه مناسب در شب امتحان

چند نکته تغذیه‌ای برای امتحانات نهایی رو در نظر بگیرین. از مصرف مواد غذایی مثل فست فودها، شکلات و شیرینی، بیسکویت و کلوچه صرف نظر کنین. این مواد به مدت زمانی زیادی برای هضم نیاز دارن. مصرف تخم‌مرغ، آجیل، شیر، میوه و ماهی عملکرد مغزتون رو تا حدودی بهبود می‌بخشه. و از همه مهم‌تر، به هیچ عنوان صبحانه رو فراموش نکنین!

برای امتحان‌های سال دوازدهم چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

اگه دوازدهمی هستین و می‌خواین بدونین چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟ پیشنهاد می‌کنم در دوران امتحانات 3 استراتژی زیر رو برای مطالعه فصل‌های یک کتاب اجرا کنین:

1- مباحثی که تسلط ندارین یا مطالعه نکردین

برای این مباحث حتماً و 100 درصد از روش مطالعه تشریحی استفاده کنین. سعی کنین تسلط کامل روی کتاب درسی خودتون داشته باشین.

2- مباحثی که تسلط نصفه نیمه دارین

برای این دروس باید یک مرور بر روی کتاب درسی داشته باشین و تمامی قسمت‌های اون رو بررسی و تحلیل کنین. در قدم بعد به حل تست‌های آموزشی بپردازین.

3- مباحثی که تسلط کامل دارین و کاملا روان هستین

برای این مباحث باید به حل تست‌های سنجشی و نجومی بپردازین تا مهارت خودتون رو افزایش بدین.

دانش‌آموزان پایه دوازدهم با یک برنامه درست می‌تونن مروری بر روی دروس پایه خودتون هم داشته باشن.

ترفند درس خواندن در شب امتحان

اگه درس خوندن برای امتحان رو تا شب قبل از آزمون به تعویق انداختین، نیاز نیست نگران باشین. البته توصیه می‌کنیم درس خوندن رو تنها به شب امتحان واگذار نکنین. اگه چه نمی‌تونین در شب امتحان، چیز زیادی رو به حافظه بلندمدت خود بسپارین، اما با استفاده از ترفند درس خوندن برای شب امتحان، می‌تونین به اندازه کافی یاد بگیرین و در آزمون موفق بشین.

ترفند مطالعه شب امتحان

اگه شما هم به دنبال پاسخ سوال «شب امتحان چگونه درس بخونیم؟» هستین، ترفندهایی که در ادامه به اون‌ها اشاره شده، می‌تونه براتون مفید باشه. این ترفندها رو در ادامه می‌تونین بخونین:

  • یک وعده غذایی مغذی بخورین و چند میان وعده سالم تهیه کنین تا طی درس خوندن در شب امتحان، انرژی کافی داشته باشین؛
  • با ابزارهای مطالعه (مداد، دفترچه‌های یادداشت، هایلایتر) و دروس و منابع اون‌ها (جزوه‌ها، آزمون‌های قبلی و راهنمای مطالعه) در مکانی راحت قرار بگیرین؛
  • 30 تا 45 دقیقه بر درس خوندن تمرکز کرده و سپس 5 تا 15دقیقه استراحت کنین؛
  • یادداشت بردارین و یادداشت‌های خودتون رو چندین بار مرور کنین؛
  • به جای حفظ کردن، روی درک مطلب تمرکز کنین؛
  • در صورت امکان، مفاهیم و ایده‌ها رو برای شخص سوم توضیح بدین؛
  • شب امتحان چند ساعتی رو راحت بخوابین.

چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

کسب نمره عالی در امتحان آرزوی هر دانش‌آموزیه. با این حال، موفقیت یک شبه به دست نمیاد، بلکه از طریق غلبه بر سختی‌ها و تلاش زیاد به دست میاد. احساس فشار در شب امتحان کاملا منطقیه. این امر نشون میده که پتانسیل موفقیت وجود داره، به‌خصوص اگه تاکتیک‌های مطالعه درست رو اجرا کنین.

اگه «چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم» سوال شما هم هست، لطفا به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده، توجه کنین. به کارگیری تکنیک‌های زیر به شما در به دست آوردن بهترین نتیجه در هر آزمونی کمک می‌کنه:

1.از حواس پرتی خودداری کنین

اگه به دنبال برنامه‌ای برای موفقیت و کسب نمره بهتر در امتحانات پیش رو هستین، باید از هر چیزی که حواستون رو پرت می‌کنه، دوری کنین. با خاموش کردن هر دستگاه الکترونیکی در اطراف محیط مطالعه خودتون، شروع کنین.

دوری از عوامل حواس‌پرتی

هر زمان که گوشی شما زنگ می‌خوره یا پیام متنی براتون میاد، مهم نیست که چقدر در مطالعاتتون عمیق بودین، این موارد به طور خودکار توجه شما رو جلب می‌کنه. اگه از عواملی که حواس شما رو پرت می‌کنن، دوری کنین، وقت و تمرکز بیشتری برای درس خوندن دارین و چندین قدم به نمره ۲۰ نزدیکتر میشین.

2.یک جدول زمانی بسازین

اگر چه مطالعه و دستیابی به نتیجه مورد انتظار، یعنی نمره ۲۰، آسان به نظر می‌رسه، اما بدون داشتن یک جدول زمانی، میسر نیست. یک جدول زمانی تضمین می‌کنه که زمان برای انجام همه کارها به راحتی وجود داره. گرفتن مشاوره آنلاین به دلیل زمان و هزینه کمی که از شما می‌گیره، می‌تونه بهترین راه برای تنظیم یک جدول زمانی مناسب و منطقی برای درس خوندن در شب امتحان و کسب نتایج عالی باشه.

3.به طور منظم استراحت کنین

موفقیت تنها زمانی حاصل نمی‌شود که تمام وقت خودتون رو به یادگیری و درس خوندن مداوم اختصاص بدین. بهتره برای نمره بهتر، بعد از یادگیری یک موضوع خاص، چند دقیقه استراحت کنین تا درسی رو که خوندین در ذهنتون تثبیت بشه.

4.به استرس غلبه کنین

درس خوندن برای امتحان می‌تونه استرس‌زا باشه، به خصوص اگه مطمئن نیستین که چه موضوعاتی در امتحان ارائه میشه. با این حال، وقتی با شدت زیادی، روی این موضوع تمرکز کنین، در نهایت میزان زیادی استرس رو جذب خواهید کرد که برای سلامتی شما و حتی کسب نتیجه مطلوب از آزمون، خوب نیست.

غلبه بر اضطراب و استرس

وقتی استرس دارین، اشتباه کردن حتی در مورد آن چیزهایی که بلدین هم، بسیار امکان پذیره؛ بنابراین، اگه قصد دارین نمرات بهتری بگیرین، می‌تونین با اعمال عادت‌هایی که به رهایی از استرس شما کمک می‌کنه، شروع کنین. گرفتن مشاوره هم می‌تونه در کنترل استرس برای امتحان و کسب نمره عالی به شما کمک زیادی کنه.

5.کمک بخواهید

معلمان در مدرسه حضور دارن تا اطمینان حاصل کنن که برای موفقیت شما، حمایت واقعی رو ارائه می‌کنن؛ بنابراین، به جای تلاش برای درک چیزهایی که هیچ ایده‌ای در مورد اون ندارین، می‌تونین از اون‌ها کمک بخواین. به یاد داشته باشین کمک گرفتن، به این معنی نیست که دانش‌آموز ضعیفی هستین.

جمع‌بندی درباره چگونه درس بخونیم تا ۲۰ بگیریم؟

در این مقاله سعی کردیم به مشکلات و سوالاتی که در مورد مطالعه شب امتحان دارین، از جمله “شب امتحان چگونه درس بخونیم؟” بپردازیم. تلاش کردیم تا با ارائه راهکارهایی قابل اجرا شما رو از شر استرس و نگرانی‌های شب امتحان نجات بدیم.

دانش‌آموزان پایه دوازدهم توجه کنن که ماه امتحانات می‌تونه یک سکوی پرش برای رسیدن به رتبه‌های برتر باشه؛ همچنین بهترین فرصت برای جبران عقب‌افتادگی‌های درسی شما هم محسوب میشه. استفاده از روش مطالعه شب امتحان رو برای پیشرفت‌های درسی در هر پایه تحصیلی جدی بگیرین.

مطمئن باشین که با این کار رعایت و اجرای اصولی روش درس خوندن شب امتحان می‌تونین به بهترین نمره‌ها برسین و نتیجه تلاش‌های خودتون رو در یک کارنامه درخشان ببینین. اگه تجربه‌ای در مورد روش‌های درس خوندن برای شب امتحان دارین، در بخش نظرات با ما درمیون بذارین.

اگه برای از بین بردن استرس شب امتحان به کمک نیاز دارین می‌تونین از تجربه مشاورهای تحصیلی گروه آموزشی پرش کمک بگیرین. شماره تماس خودتون رو در کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا با شما تماس بگیریم.

خب طبیعی است که چند روز بعد از مطالعه یک مطلب درسی، کم کم اون رو فراموش کنین؛ چون این مطالب وارد حافظه کوتاه مدت شما شده‌ و بعد از 2 یا 3 روز از ذهن شما فراموش میشن. برای جلوگیری از فراموشی مطالب درسی باید از روش‌های مطالعه فعال‌تر و بهتری استفاده کنین و یا حتماً برنامه‌ای برای مرور داشته باشین. یادتون باشه که پایبندی به این برنامه از طراحی اون اهمیت بیشتری داره.

باید اولویت مطالعه رو به درس‌ها و مباحثی که تسلط کمتری روی اون‌ها دارین اختصاص بدین؛ با این کار می‌تونین بر روی آن مباحث نیز تسلط کافی بدست بیارین. بهتر است مباحث کتاب‌تان رو به 3 قسمت نخونده، نیمه مسلط و مسلط تقسیم‌بندی کنین. مطالعه رو از نخونده‌ها شروع کنین و بعد نیمه مسلط‌ها رو به تسلط کامل برسانین.

مرور کرن باید زمان کمی از شما بگیره. بسیاری از دانش‌آموزان زمان برابری رو برای مرور، مطالعه و یادگیری یک درس صرف می‌کنن. مرور کردن توی دروس تحلیلی می‌تونه حل 2 تا 5 سوال از آن مبحث باشه. برای دروس حفظی هم حداکثر 15 دقیقه به‌صورت چشمی نگاهی به متن درس بی‌اندازین تا از یادگیری خود مطمئن بشین.

توی دوران امتحانات دانش‌آموزان باید حتماً ابتدا تشریحی درس بخونن تا تسلط کامل روی کتاب درسی خود داشته باشن؛ تست زدن، بدون تسلط روی کتاب درسی بی‌معنیه. بعد از تسلط روی مباحث کتاب درسی، می‌تونین اقدام به تست زدن کنین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

17 پاسخ

  1. سلام،کلاس هشتم هستم.کلاس ما پره از بچه هایی که درسشون عالیه و امتحانا رو راحت ۲۰ یا ۱۹ میگیرن که خودمم یکی از اونا هستم‌.میخوام چند تو نکته بگم که شاید به درد بقیه بخوره.
    ۱.درس ها رو بلند بخونید چرا؟چون وقتی بلند میخونید علاوه بر حافظه دیداری،حافظه شنیداری هم به کار میفته و باعث میشه درس رو سریع تر حفظ بشید.کتاب رو ببندید و چیزی که خوندید رو با خودتون چند بار بلند تکرار کنید.
    ۲.من خودم با شب درس خوندن موافق نیستم ولی دو سه نفر تو کلاس ما هستن که تا ۳ و ۴ صبح میخونن و نمره کامل میگیرن ولی توصیش نمیکنم چون هرفردی با دیگران فرق داره؛شاید یکی بتونه تا صبح بیدار بمونه و درس رو یاد بگیره ولی برای اکثر مواقع جواب نمیده و حتی اگر درس رو یاد بگیرید روز امتحان اونقدر خسته اید که نصف درس یادتون میره.اگر میخواید شب درس بخونید مطمئن باشید که خواب الود نیستید و درس رو فقط مرور کنید و سراغ خوندن درس های جدید نرید.
    ۳.درس رو برای یکی توضیح بدید.این به چند دلیل خیلی مفیده.یکی اگر درس رو بلد نباشید نمیتونید خوب توضیح بدید و متوجه ضعف هاتون میشید و درس برای خودتون بهتر جا میفته.میتونید صداتون رو ظبط کنید یا از خودتون فیلم بگیرید.به یکی بگید درس رو ازتون بپرسه.نمونه سوالا هم خیلی کاربردی هستن.دقت کنید چه سوالایی تو تست های مختلف مشترک هستن و کدوما بارمشون بیشتره.
    ۴.برای درس هایی که باید لغت حفظ کنید مثل ادبیات و عربی لغت رو با معنی ارتباط بدید و تو ذهنتون ی تصویر ازش بسازید یا ی داستان.اینجوری درس خوندن فان تر میشه و لغات بیشتری رو در زمان کم یاد میگیرید.
    ۵.حتما حتما بین درس خوندن اب بخورید و قدم بزنید که پشتتون از نشستن برای مدت طولانی درد نگیره.سر جلسه هم اگر اجازه میدن ی بطری اب بیارید که حواستون به خاطر تشنگی پرت نشه.
    برای همه تو امتحانا ارزوی موفقیت و نمره ی ۲۰ میکنم♡

    1. ممنون از توضیحاتت عزیزم.💚🌺خیلی کامل و عالی بود.
      به امید قبولی و نمره 20 💪🏻✔🎯

  2. سلام ببخشید من برای پیام اسمانی نمره امتخان ۸گرفتم ایا تاثیر زیادی داره و برای همین خیلی استرس و ترس دارم که ناگهان نمرم کم بشه و دوتا۱۹/۵ و یک ۲۰دارم ایا واقعا میتونم جبران کنم؟؟؟؟؟ یا واقعا کلاس هفتم رو میوفتم؟؟

    1. سلام فاطمه جان🌺❤
      عزیزم همه نمرات شما جمع زده میشه و قطعا روی معدلت تاثیر میذاره. باید صبر کنی تا کارنامت بیاد و خب البته جای جبران در شهریور ماه داره.

    1. سلام آقا علیرضا. خوش اومدید به جمع پرشی‌ها🌺🙌🏻
      در هر مورد که به مشاوره یا برنامه ریزی درسی نیاز داشتید شماره تلفنتون رو داخل باکس شماره این مقاله برامون بذارید تا با شما تماس بگیریم. 📚💯🎯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
2
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد