فواید قصه گویی برای کودکان

فواید قصه گویی برای کودکان

آیا از فواید قصه گویی برای کودکان چیزی می‌دانید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که قصه گویی برای کودکان شما به جز سرگرم کردن آنان چه فواید دیگری دارد؟

قصه گویی از سنت‌های کهن و زیبایی است که از گذشتگان به ما به ارث رسیده. فواید قصه گویی برای کودکان بسیار زیاد است. قصه گویی یک سرگرمی پر فایده و بسیار کم هزینه برای کودکان است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

قصه گویی در کشور ما سنتی دیرینه و ریشه دار است. در گذشته اغلب مادر بزرگ‌ها برای نوه‌های خود قصه می‌گفتند و این سنت را نسل به نسل منتقل می‌کردند.

اما امروزه به دلایل زیادی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، فرهنگ قصه گویی در میان خانواده‌های ایرانی کمرنگ شده است.

در این مطلب قصد داریم درباره فواید قصه گویی برای کودکان و تاثیر قصه گویی بر کودکان با شما صحبت کنیم. اگر شما هم جای خالی قصه گویی را در خانه و خانواده خود احساس کرده‌اید و از این موضوع ناراضی هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

قصه گویی برای کودکان چه فوایدی دارد؟

شاید شما هم به قصه گویی علاقه‌مند باشید و بدتان نیاید گاهی برای فرزندتان قصه بگویید اما، به دلیل مشغله زیاد از این کار صرفه نظر کرده و آن را پشت گوش بیندازید.

در این صورت باید شما را با فواید قصه گویی برای کودکان آشنا کنیم تا هرچه سریع‌تر این فرهنگ زیبای کهن را در خانواده خود زنده کنید.

قصه گویی برای کودکان چه فوایدی دارد؟

با قصه گویی اصول فرهنگی و اعتقادی جامعه را به کودک آموزش می‌دهید

یکی از فواید قصه گویی برای کودکان، آموزش اصول فرهنگی و اعتقادی جامعه به کودکان است.

وقتی برای کودک خود قصه‌های کهن تعریف می‌کنید و یا خاطرات و آداب و رسوم گذشته خود را در قالب قصه برایش تعریف می‌کنید، کودک را با ریشه‌های فرهنگی خود آشنا می‌کنید.

بسیاری از کودکان امروزی هیچ تصور مشخصی از اجداد و نیاکان خود ندارد. وظیفه والدین است که با استفاده از قصه گویی ضمن سرگرم کردن کودک، درباره فرهنگ و اعتقادات گذشته با او صحبت کنند و درباره گذشته اجدادش به او اطلاعاتی مفید ارائه کنند.

با قصه گویی اصول اخلاقی را به کودک خود آموزش می‌دهید

با تعریف کردن قصه‌هایی که مفهوم اخلاقی دارند و مناسب سن کودکتان هستند، می‌توانید مفاهیم اخلاقی را در او نهادینه کنید.

قصه‌هایی درباره شجاعت، فداکاری، مهربانی، صداقت و … برای کودک خود تعریف کنید. کودکان شیفته شخصیت‌های خوب داستان‌ها می‌شوند و دوست دارند که از آنها تقلید کرده و خود را در نقش آنها قرار دهند.

مهارت‌های کلامی کودک افزایش پیدا می‌کند

والدینی که پیوسته برای کودک خود قصه تعریف می‌کنند و یا از روی کتاب برایش قصه می‌خوانند، باعث می‌‌شوند تا مهارت‌های کلامی کودک افزایش پیدا کند.

کودک با قصه گویی والدین، طرز صحیح تلفظ کلمات را یاد گرفته و با عبارت‌ها و اصطلاح‌های جدید آشنا می‌شوند.

مهارت‌های شنیداری کودک افزایش پیدا می‌کند

اغلب کودکان نمی‌توانند برای مدت طولانی بر روی یک موضوع تمرکز کنند. آنها ترجیح می‌دهند حرف بزنند و بازی گوشی کنند تا اینکه یک گوشه بنشینند و به مطلبی گوش بدهند. اما قصه‌ها می‌توانند برای کودکان جذاب باشند.

کودک می‌تواند برای مدت طولانی محو شنیدن قصه باشد. قصه خوانی برای کودکان مهارت‌خاهی شنیداری آنها را تقویت کرده و باعث می‌شود دقت و تمرکز آنان افزایش پیدا کند.

تقویت حافظه کودکان

قصه خواندن برای کودکان می‌تواند قدرت حافظه آنان را تقویت کند. وقتی برای کودک خود قصه‌ای خواندید یا تعریف کردید، چند روز بعد از کودک خود بخواهید تا همان قصه را برایتان تعریف کند.

کودک سعی می‌کند قصه را به یاد بیاورد و به مرور با تکرار این کار حافظه‌اش تقویت شده تمرکزش هم بیشتر می‌شود.

افزایش خلاقیت کودک

قصه‌گویی خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد

یکی از مهمترین فواید قصه گویی برای کودکان، افزایش خلاقیت آنان است. اگر می‌خواهید قصه گویی شما تاثیر بیشتری بر خلاقیت کودکتان داشته باشد، کافیست برای او یک قصه را تا نیمه تعریف کرده و از او بخواهید ادامه‌ داستان را با خلاقیت خودش تکمیل کند.

این تمرین به مرور سبب افزایش خلاقیت کودک خواهد شد.

همچنین کودک با تصور و تجسم فضای داستان‌ها در ذهن خود، قدرت تخیل و تصویر سازی‌اش را تقویت می‌کند.

داستان‌ها محدوده‌ی فکری کودک را گسترده‌تر می‌کنند

کودک شما با دنیای بزرگ و وسیع بیرون ارتباط زیادی ندارد و درباره آن چیز زیادی نمی‌داند. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش آگاهی و باز کردن فکر و ذهن کودک نسبت به دنیای اطرافش، قصه گویی است.

داستان‌هایی درباره کشورها و مردمان مختلف دنیا به طوری که مناسب سن کودک هم باشد تهیه کنید و برایش بخوانید. آشنایی با فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، به کودک دید وسیع و فکر بازتری می‌بخشد.

شنیدن قصه‌ها توانایی برقراری ارتباط و صحبت کردن را در کودکان افزایش می‌دهد

کودکانی قصه‌های زیادی می‌شنوندن، مهارت‌های ارتباطی بالاتری داشته و راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند.

در واقع، قصه گفتن باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود.

آنها روش درست سوال پرسیدن را یاد می‌گیرند و از صحبت کردن واهمه ندارند. قصه خوانی برای کودکان اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و باعث می‌شود بهتر بتوانند گفت و گو کنند.

کودکانی که به قصه‌های زیادی گوش داده‌اند برای رفتن به مدرسه آماده‌ترند

قصه گفتن شما برای کودکانتان حتی عملکرد آنان در مدرسه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کوکانی که پیوسته در معرض شنیدن قصه‌ها بوده‌اند، با آگاهی و اطلاعات بیشتری وارد مدرسه شده و اعتماد به نفسش بیشتری دارند.

قصه خوانی سبب می‌شود تا کودک با افزایش مهارت‌های ارتباطی خود با همکلاسی‌هایش ارتباطات بهتری داشته باشد.

والدین قصه گو فرزند کتابخوان تربیت می‌کنند

اگر والدین از همان ابتدا کودک خود را به شنیدن قصه و داستان عادت دهند و برایش کتاب داستان بخوانند و قصه بگویند، کودک با کتاب و کتابخوانی خو می‌گیرد.

شاید بتوان گفت این موضوع مهمترین فایده قصه گویی برای کودکان است.

اگر فرهنگ کتابخوانی و دوستی با کتاب از کودکی در انسان نهادینه شود، در بزرگسالی به یک عادت تبدیل شده و همیشه همراه فرد خواهد بود.

وقتی والدین برای کودک خود کتاب داستان می‌خوانند و او را با کتاب و نویسنده‌ها آشنا می‌کنند، کودک پس از رفتن به مدرسه و سواد آموختن، تمایل بیشتری به کتاب خواندن و یادگیری خواهد داشت.

آموزش مهارت حل مسئله به کودک با قصه گویی

آموزش مهارت حل مسئله هم یکی دیگه از فواید قصه گویی برای کودکان است.

به طور کلی، هر داستان شخصیت‌های مختلفی دارد که ممکن است هر کدام درگیر موقعیت‌های چالش برانگیزی شوند.

ممکن است کودک شما قبلا این موقعیت‌ها را تجربه کرده باشد و یا در آینده با آنها مواجه شود.

شنیدن موقعیت‌های چالش برانگیز شخصیت‌های داستان و نوع مواجه آنها با چالش‌ها، باعث می‌شود تا کودک به حل مسئله و اهمیت آن فکر کند.

آموزش مهارت حل مسئله به کودک با قصه گویی

کودک از طریق شنیدن قصه‌ها یاد می‌گیرد که وقتی با مشکل و چالش مواجه شد، تمام راه حل‌های موجود را بررسی کند و به نتایج آنها نیز بیندیشد.

والدین می‌توانند با طرح سوالاتی از متن داستان، باعث شوند که که کودک حل مسئله را بهتر یاد بگیرد و درباره داستان‌ها و شخصیت‌هایشان بیشتر بیندیشد.

قصه گویی هوش هیجانی کودک را افزایش می‌دهد

یکی از فواید قصه گویی برای کودکان، تقویت هوش هیجانی کودک است.

در واقع، یکی از انواع هوش، هوش هیجانی است. هوش هیجانی مربوط به آگاهی و مدیریت احساسات و عواطف و نیز احترام به احساسات دیگران است.

داستان‌ها سبب می‌شوند تا هوش هیجانی کودکان افزایش پیدا کند. کودکان با شنیدن داستان‌ها یاد با احساسات مختلف و علائم و نشانه‌های آنها آشنا می‌شوند.

نحوه مدیریت احساسات شخصیت‌های داستان، برای کودک الگوهای رفتاری ایجاد می‌کند. از این جهت انتخاب نوع داستان‌ها با توجه به رنج سنی کودک اهمیت زیادی دارد.

چرا قصه گویی در خانواده‌های امروزی کمرنگ شده است؟

یکی از دلایل این موضوع، شاید عدم آگاهی از فواید قصه گویی برای کودکان است. خیلی از پدر‌ و ‌مادر‌ها از اهمیت این موضوع بی خبر هستند. ما در این قسمت، دلایل این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

  • بسیاری از پدر و مادرهای امروزی هر دو بیرون از خانه کار می‌کنند و وقت کافی برای قصه گفتن به کودک خود را ندارند.
  • مشغله‌های زیاد ذهنی در روزگار کنونی سبب شده تا اغلب والدین به جای قصه گویی کودک خود را با تلویزیون و گوشی‌هی هوشمند سرگرم کنند.
  • کودکان امروزی به علت اینکه درست آموزش ندیده‌اند، تنها منبع سرگرمی خود را گوشی و تبلت می‌دانند و به سرگرمی‌های سالم و مفید نه می‌گویند.
جمع بندی فواید قصه گویی برای کودکان:

فواید قصه گویی برای کودکان، موضوعی که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی کردیم .

به طور کلی، قصه گویی برای کودکان یک فرهنگ و سنت قدیمی است که در میان اجدادمان بسیار رواج داشته و مرسوم بوده است.

فواید قصه گویی برای کودکان بسیار زیاد است.

قصه گویی مهارت‌های بسیاری را در کودک پرورش می‌دهد و باعث می‌شود کودک نگاه آگاهانه‌تری به محیط خود داشته باشد.

قصه‌گویی باعث پرورش رفتار مطلوب در کودکان می‌شود؛ کودکان بسیاری از امور تربیتی را می‌توانند در دل این قصه‌ها یاد بگیرند.

کودکانی که در خانه از زبان پدر یا مادرشان قصه‌های زیادی شنیده‌اند معمولا خلاق‌تر و اجتماعی‌‌تر بوده و با آمادگی بیشتری وارد مدرسه می‌شوند.

شنیدن قصه‌هابرای کودکان فواید بسیار زیادی دارد و سبب رشد بسیاری از مهارت‌ها در آنان می‌شود.

در دنیای امروز مشغله زیاد والدین و نیز سرگرم شدن کودکان با گوشی‌های هوشمند، سبب کمرنگ شدن فرهنگ زیبای قصه گویی شده است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد