3 گام مهم تا مدیریت آزمون تستی

3 گام مهم تا مدیریت آزمون تستی

12 سال از زمان خودتون رو صرف مطالعه ریاضی، علوم، فیزیک، شیمی و… می‌کنین تا آینده تحصیلی درخشانی داشته باشین. ولی سر جلسه آزمون سراسری به دلیل رعایت نکردن نکات آزمون، تمام زمان خودتون رو هدر داده و متاسفانه همه زحمات شما به باد میره! به بیان دیگه، همه موفقیت وابسته به نحوه مطالعه یا برنامه‌ریزی نیست.

اگه تکنیک‌های آزمون تستی و روش مدیریت زمان رو بلد نباشین، 15 ساعت مطالعه روزانه هم به کار شما نمیاد. اینجاست که باید از خودتون بپرسین سر جلسه آزمون تستی چه نکاتی رو رعایت کنم؟

هر ساله نزدیک به 1.5 میلیون نفر در آزمون سراسری شرکت می‌کنن تا به چند هزار صندلی رشته‌های برتر برسن. موفقیت در این مسیر نیازمند مطالعه، برنامه‌ریزی و یادگیری تکنیک‌های مدیریت آزمونه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

در آزمون‌های تستی به ویژه کنکور، حجم زیادی از فشارهای روانی به سمت شما میان. باید بتونین چنین شرایطی رو کنترل کنین و در واقع مدیریت آزمون تستی رو داشته باشین تا از پس سوالات نسبتا سخت آزمون سراسری بربیایین. در غیر اینصورت رقبا به راحتی از شما سبقت می‌گیرن و متاسفانه از ماراتن بزرگ کنکور جا می‌مونین.

داوطلبان باید سر جلسه آزمون بتونن خیلی از نکات رو به درستی رعایت کنن؛ یکی از این نکات توجه به تکنیک‌های تست‌زنی، مثل تکنیک زمان‌های نقصانی است. دانش‌آموزان با پیاده‌سازی اصولی بسیاری از تکنیک‌ها در جلسه آزمون می‌تونن شرایط رو به بهترین شکل پیش ببرن. پس اگه قبولی در کنکور دغدغه شما هم هست، تا آخر همراه ما باشین و مهم‌ترین تکنیک‌‌های مدیریت آزمون تستی رو یاد بگیرین.

چجوری آزمون تستی رو مدیریت کنیم؟

برای مدیریت کنکور یا هر آمون تستی سه مرحله در پیش دارین؛ قبل از آزمون، لحظه آزمون و بعد از آزمون. مرحله اول و دوم اهمیت خیلی زیادی دارن و نتیجه آزمون رو تعیین می‌کنن. مرحله سوم بیشتر به کنترل استرس مربوط میشه. مدیریت آزمون تستی به اندازه ساعت مطالعاتی بالا یا برنامه‌ریزی درسی اهمیت داره پس به سادگی از کنار اون نگذرین. برای گرفتن بهترین نتیجه لازمه تا هر سه مرحله رو به خوبی مدیریت کنین که در ادامه بیشتر با تکنیک‌های اون آشنا می‌شین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مدیریت آزمون تستی قبل از شروع

کارهای زیادی هست که باید قبل از جلسه آزمون انجام بدین. در حقیقت آمادگی و ذهنیت شما اهمیت خیلی زیادی داره. اگه کارها رو به درستی انجام بدین، استرس‌تون کم میشه و قطعا عملکرد بهتری دارین. خیلی از دانش‌آموزان این مرحله رو نادیده می‌گیرن و در نهایت هم نتیجه دلخواه رو نمی‌گیرن. پس لازمه نکات زیر رو مو به مو اجرا کرده تا جلسه آزمون رو به خوبی مدیریت کنین.

خوب بخوابین

چند دقیقه اینستاگرام رو چک کنم و راس ساعت 11 بخوابم…

چند بار این جمله رو گفتین؟! در یک چشم بهم زدن متوجه می‌شین که ساعت یک بامداده و فردا هم آزمون دارین. لطفا شب قبل از آزمون با موبایل به رخت خواب نرین. وسایل رو از قبل آماده کنین، راس ساعت بخوابین و زودتر از خواب بیدار بشین. کارهاتون رو برای دقیقه 90 نذارین! از پدر یا مادر بخواین که شما رو در زمان مورد نظر بیدار کنن. مغز باید سیکل طبیعی خواب رو تجربه کنه تا عملکرد مناسبی از خودش نشون بده.

استرس رو کنترل کنین

باورش سخته ولی استرس از نوک پا تا سر شما رو تحت تاثیر قرار میده. شاید سردرد داشته باشین و فکر کنین بیمار هستین، ولی دلیل اون به استرس برمی‌گرده. استرس با ترشح زیاد از حد کورتیزول توانایی حل مسئله مغز رو کاهش میده. در نتیجه بازدهی شما سر جلسه آزمون شدیدا کم میشه.

استرس را کنترل کنید

پس بهتره روش‌های مدیریت استرس رو هم یاد بگیرین.

چجوری استرس رو مدیریت کنیم؟
  • نفس عمیق رو فراموش نکنین!
  • زمانی برای استراحت و مدیتیشن در نظر بگیرین تا ذهن به آرامش برسه.
  • داشتن یک رژیم غذایی منظم و متعادل به شما کمک می‌کنه تا به طور کلی احساس بهتری داشته باشین.
  • ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش بدن و ذهن شماست. به علاوه، ورزش باعث بهبود خلق و خوی شما میشه.

صبحانه رو فراموش نکنین

متاسفانه بعضی از دانش‌آموزان میانه خوبی با خوردن صبحانه ندارن و با معده خالی سر جلسه آزمون حاضر میشن. مغز بعد از 8 ساعت خواب و عدم دریافت مواد غذایی، به انرژی نیاز داره که توسط صبحانه تامین میشه. پس صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی شماست!

لطفا قبل از شروع آزمون کامل صبحانه بخورین. مصرف شیر، تخم مرغ، نان و پنیر، گردو و مواردی از این دست انرژی لازم مغز رو به خوبی تامین می‌کنن.

چک لیست وسایل مورد نیاز در جلسه آزمون

برای ورود به جلسه آزمون لازمه وسایل ضروری رو به همراه داشته باشیم. بعضی از دانش‌آموزان به دلیل فراموشی این وسایل استرس زیادی رو تحمل کردن و متاسفانه عملکرد خوبی در آزمون نداشتن.

بهتره شب قبل از آزمون تمام وسایل مورد نیاز خودتون رو آماده کرده و در جای مناسب قرار بدین. کارت ورود به جلسه آزمون،کارت شناسایی، ساعت مچی، خودکار آبی، پاک کن، مداد، نوشیدنی قند دار، آب، شکلات و دستمال کاغذی از مهم‌ترین مواردیه که باید به همراه داشته باشین. همراه داشتن ماشین حساب، کتاب و جزوه، گوشی موبایل، ساعت دیجیتال، کیف و هر نوع وسیله غیرضروری در آزمون سراسری ممنوعه.

به موقع حرکت کنین

سعی کنین چند روز قبل از آزمون حوزه امتحانی رو به درستی شناسایی کرده و مسیرهای منتهی به اون رو بررسی کنین. در روزهای برگزاری آزمون‌ها ترافیک بیشتر میشه. پس لطفا به موقع حرکت کنین تا زودتر به جلسه آزمون برسین.

به موقع حرکت کنید

به یاد داشته باشین هر موضوعی که استرس شما رو زیاد کنه عملکردتون رو تحت تاثیر قرار میده.

مدیریت آزمون تستی بعد از شروع

با آمادگی کامل به همراه وسایل مورد نیاز و قبل از شروع آزمون به جلسه رسیدین. وارد حوزه امتحانی می‌شین. بعد از گذشت چند دقیقه مراقب سوالات رو پخش می‌کنه و حالا ماجرای اصلی شروع میشه! باید توانایی خودتون رو در مدیریت آزمون به خوبی نشون بدین. موارد زیر رو بعد از شروع جلسه آزمون در نظر بگیرین:

قدم اول؛ اطلاعات رو بررسی کنین

بعد از دریافت برگه آزمون، تمام اطلاعات درج شده رو با کارت جلسه آزمون چک کنین. اگه اشتباهی پیش بیاد و شما متوجه نشین، بعد از آزمون امکان پیگیری وجود نداره! اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، کد داوطلبی، نوع سهمیه، شماره صندلی و… رو به دقت بررسی کنین.

قدم اول؛ اطلاعات را بررسی کنید

قدم دوم؛ به کدوم درس مسلط هستین؟

برای شروع آزمون بهتره از درسی شروع کنین که تسلط بیشتری دارین. البته جا به جایی ترتیب دفترچه کاری نیست که ناگهانی انجام بشه! بهتره در آزمون‌های قبلی این کار رو انجام بدین و با مشاورین تحصیلی مشورت کنین. یادتون باشه که برای شروع هر درس در دفترچه، سوال به سوال پیش برین و نگاه کلی به تمامی تست‌ها نداشته باشین. اینجوری ممکنه قبل از زمان خودش، یک سوال سخت رو ببینین و تمام فکرتون درگیر اون بشه.

قدم سوم؛ به شانس اکتفا نکنین!

همونطور که می‌دونین، هر سه پاسخ اشتباه تاثیر یک پاسخ درست رو از بین می‌بره. پس اگه جواب سوالی رو نمی‌دونین، به شانس اکتفا نکنین. شما فقط 25 درصد احتمال داره که یک سوال رو درست جواب بدین! خیلی از دانش‌آموزان سوالات رو شانسی جواب میدن و فکر می‌کنن که عملکرد خیلی خوبی داشتن! در صورتی که تاثیر جواب‌های درست رو هم از بین می‌برن.

قدم چهارم؛ از تکنیک ضربدر دایره استفاده کنین

یکی از روش‌های بسیار عالی برای حل سوالات تستی، تکنیک ضربدر منها است. این تکنیک به شما کمک می‌کنه تا به جز ذخیره زمان، از حل وسواس‌گونه تمامی سوالات جلوگیری کنین. یاد بگیرین که به حل سوالات زمانبر و پیچیده نه بگین. بعد سطح سوالات رو مشخص کنین.

برای انجام این کار تست به تست پیش برین و در همون شروع کار کل سوالات دفترچه رو نگاه نکنین! به طور کلی سوالات به دسته ساده و قابل حل، سخت و قابل حل و خیلی سخت و غیر قابل حل تقسیم میشن.

دسته اول سوالات ساده و قابل حل هستن. سوالات ساده در مدت زمان تعیین شده حل میشن و پیچیدگی زیادی ندارن. در همون مرحله اول سوالات ساده رو حل کنی. سوالات سخت زمان زیادی می‌خوان. کنار تست‌های سخت و قابل حل علامت ضربدر بزنین تا اگه زمان اضافی پیدا کردین، به اون برگردین. تست‌های خیلی سخت و غیرقابل حل غول مرحله آخر محسوب میشن. بهترین راه اینه که کنار سوالات غیر قابل حل علامت منها (-) بذارین و از خیر حل‌شون بگذرین.

قدم پنجم؛ فورا جواب رو وارد پاسخنامه کنین

اول تست‌ها رو حل کنم و بعد همه جواب‌ها رو وارد پاسخنامه می‌کنم …

لطفا این کار رو انجام ندین! در هر بخش تقریبا 30 تست وجود داره. اگه بخواین همه جواب‌ها رو آخر سر وارد کنین ممکنه دچار اشتباه بشین. بهترین کار اینه که بعد از حل تست فورا جواب رو وارد کنین. به این ترتیب احتمال خطا کم میشه. خیلی از دانش‌آموزان با تکیه بر این روش بخش زیادی از نمره خودشون رو از دست دادن. امیدوارم شما در این دسته نباشین!

قدم آخر؛ به نتیجه فکر نکنین!

زمان کمی برای حل این حجم از تست دارین و مدیریت آزمون و انرژی به تمرکز بالایی نیاز داره. بهتره تمرکز خودتون رو با فکر کردن به نتیجه آزمون خراب نکنین. تمام انرژی خودتون رو برای حل سوالات صرف کنین و از مقایسه با دیگران پرهیز کنین. فکر کنین هیچ‌کس در جلسه آزمون نیست و شما باید با تمام تمرکز و انرژی، به بهترین شکل ممکن از سد سوالات بگذرین.

مدیریت آزمون تستی بعد از اتمام زمان

خسته نباشین! امیدواریم آزمون خوبی رو پشت سر گذاشته باشین. هنوز تکنیک‌های مدیریت آزمون تموم نشده. کارهای زیادی هست که باید انجام بدین تا هم تجربه درسی شما بیشتر بشه و هم استرس بعد از آزمون رو کم کنین.

استراحت کنین

همون اندازه که به درس خوندن اهمیت می‌دین، باید زمان استراحت هم در نظر بگیرین. مغز برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشه به استراحت نیاز داره. بعضی از دانش‌آموزان بلافاصله بعد از آزمون سراغ دفتر و کتاب و جزوه میرن. زمان کافی برای استراحت در نظر بگیرین، تفریح کنین، با خانواده به گردش برین یا هرکاری که انرژی‌تون رو برای مطالعه مجدد افزایش بده.

استراحت کنید

تحلیل آزمون رو شروع کنین

همون‌طور که اشاره کردیم، تحلیل آزمون یک مرحلۀ مهم در آموزشه. با بررسی سؤالات، دانش‌آموزان می‌تونن نقاط قوت و ضعف خودشون رو شناسایی کنن. تحلیل آزمون از مراحل مختلفی تشکیل شده که در ادامه اون رو بررسی می‌کنیم:

  1. اولین مرحلۀ مهم برای تحلیل آزمون تهیۀ یک دفتر مناسب برای بررسی دقیق سؤالاته.
  2. سؤالاتی رو که جواب ندادین یا اشتباه هستن، دوباره بررسی کرده و حل کنین. نکات رو در دفترچه بنویسین. از هر مبحث 5 سوال حل کنین.
  3. نکات سوالاتی که درست جواب دادین هم در دفترچه مورد نظر یادداشت کنین. برای مرور و جمع‌بندی به راحتی می‌تونین از این دفترچه استفاده کنین.

همچنین مطالعه مقاله «صفر تا صد تحلیل آزمون» هم می‌تونه به شما در این زمینه کمک خیلی زیادی کنه.

از حواشی دور بمونین

بعد از برگزاری یک آزمون به ویژه آزمون سراسری، شایعات زیادی در مورد تقلب و موارد مشابه پخش میشه. این دسته از اخبار بدون منبع، استرس دانش‌آموزان رو افزایش میدن. بهتره برای آرامش خیال خودتون برای چند وقت آزمون رو فراموش کنین.

از حواشی دور بمانید

حتی بهتره جواب‌هاتون رو با پاسخنامه گزینه‌ای مقایسه نکنین. این شایعات همیشه وجود دارن و درست و غلط بودن اون‌ها اصلا مشخص نیست. پس ذهن خودتون رو الکی درگیر نکنین!

سریع نتیجه آزمون رو بررسی کنین

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، زمان کوتاهی برای بررسی درصدها و نتایج دارین. اگه اعتراضی به نتایج دارین یا مایل هستین رشته محل خودتون رو تغییر بدین، سریعا اقدام کنین. به علت بالا بودن تعداد داوطلبین مدت زمان اعتراض دانش‌آموزان خیلی محدوده. پس بهتره پیگیر اخبار از منبع موثق سازمان سنجش باشین.

آزمون خوبی نداشتم …

بعد از اعلام نتایج ممکنه از نتیجه راضی نباشین. در چنین مواقعی ممکنه تا چند روز ناراحت باشین. بهتره ذهن خودتون رو آرام کنین تا بتونین تصمیم درستی بگیرین. اگه نتیجه کنکور شما خوب نبود و برای پشت کنکور موندن شک دارین، بهتره با یک مشاور حرفه‌ای مشورت کنین. پشت کنکور موندن کار ساده‌ای نیست و به اراده فولادین نیاز داره.

اما اگه نتیجه آزمون آزمایشی شما خوب نبود، اصلا جای نگرانی نیست. با یک برنامه‌ریزی درست به راحتی می‌تونین در صدر رتبه‌های برتر قرار بگیرین. فقط باید از یک منبع آموزشی خوب استفاده کنین؛ درست مثل بسته معلم خصوصی پرش. بسته معلم خصوصی پرش برای تمامی دانش‌آموزان در هر مقطعی طراحی شده و به شما کمک می‌کنه تا صفر تا صد کتاب درسی رو یاد بگیرین.

نحوه خرید و استفاده از بسته معلم خصوصی پرش

خیلی راحت از منزل خودتون با لمس یک دکمه به بهترین مجموعه آموزشی دسترسی پیدا می‌کنین. کافیه به سایت پرش مراجعه کرده و دکمه سبز رنگ “افزودن به سبد خرید” رو لمس کنین. قیمت مجموعه در برابر نکات مهم و خدمات ارائه شده، بسیار به صرفه است و حتی در سال دوازدهم برای آمادگی کنکور هم قابل استفاده‌ست.

آموزش خط به خط کتاب درسی، آشنایی با انواع سوالات تستی و تشریحی، آموزش تکنیک‌های تست زنی و حل تمرین‌ و تست‌های طبقه‌بندی شده از مهم‌ترین خدمات بسته معلم خصوصی پرشه.

جمع‌بندی مدیریت آزمون تستی

توی این مقاله 3 گام مهم تا مدیریت آزمون تستی رو معرفی کردیم و بهتون یاد دادیم که چجوری مدیریت آزمون تستی رو انجام بدین. اگه شما این مهارت رو داشته باشین می‌تونین به بهترین شکل ممکن آزمون‌های خودتون رو انجام بدین و به موفقیت در اون‌ها برسین.

در این راه، گروه آموزشی پرش هم به شما کمک می‌کنه و با استفاده از مشاوره‌های پرش و همچنین بسته معلم خصوصی پرش می‌تونین مدیریت آزمون تستی و تکنیک‌های مربوط به جواب دادن به سوالات آزمون‌ها رو خیلی خوب یاد گرفته و به تسلط زیادی روی دروس خودتون برسین.

نفس عمیق بکشین، خوب بخوابین و زمانی برای استراحت و مدیتیشن در نظر بگیرین تا ذهن به آرامش برسه.

این تکنیک با دسته‌بندی سوالات، به ذهن نظم بیشتری میده و تمرکز رو بالا می‌بره.

با مراجعه به سایت، بسته مورد نظر رو انتخاب کنین. اگه سوالی داشتین حتما با مشاورین پرش تماس بگیرین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد