تشویق دانش‌آموز تنبل به مطالعه

تشویق دانش‌آموز تنبل به مطالعه

اگه شما هم جزو اون دسته از افراد هستین که تنبلی در درس خوندن فرزندتون، نگرانی‌هایی رو براتون به وجود آورده، در ادامه این مقاله با ما همراه باشین. توجه داشته باشین که برای حل این مسئله باید بدونیم که چجوری می‌تونیم یک دانش‌آموز تنبل رو به مطالعه تشویق کنیم اما قبل از اون بهتره درباره چیستی تنبلی، علل ایجاد اون و… اطلاعاتی رو به دست بیاریم.

مقابله با تنبلی در درس خوندن دانش‌آموزان چیزیه که خیلی مورد توجه والدین و آموزگاران قرار گرفته. برای بررسی روش‌های تشویق دانش‌آموزان تنبل به مطالعه، در ادامه همراه ما باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تنبلی و علل ایجاد اون

تنبلی در درس خوندن در واقع عدم وجود تمایل به انجام کارها و مطالعه دروسیه که مجبور به انجام اون‌ها هستیم. برای یک فرد به اصطلاح تنبل، صرف انرژی برای انجام امور، کاری سخت به نظر می‌رسه.

تنبلی و علل ایجاد آن

در توضیحات بالا تعریف ساده‌ای از تنبلی رو دیدیم و حالا، زمان اینه که علل ایجاد تنبلی در افراد رو بررسی کنیم تا بتونیم نسبت به رفع تنبلی در درس خوندن دانش‌آموزان اقدام کنیم. بعضی از علل ایجاد تنبلی رو در بخش زیر آوردیم.

عدم وجود علاقه؛ تنبلی در درس خوندن

حتما تا حالا افرادی رو دیدین که با وجود سختی کارشون، با اشتیاق از اون صحبت می‌کنن. عکس اون هم پیش میاد، بعضی افراد با اینکه یک کار کم استرس، با محیط کاری مناسب و… دارن ولی از شرایط راضی نبوده و دائما ابراز ناراحتی می‌کنن. عدم وجود علاقه و تمایل نسبت به مطالعه یا کاری که مشغول به انجام اون هستیم، ممکنه تنبلی رو برای ما بیاره و باعث بشه که نتونیم اون‌ها رو به خوبی انجام بدیم.

عدم تعیین هدف

لازمه تلاش برای انجام یک کار، تعیین هدفیه که مثل یک موتور انگیزه عمل می‌کنه. اگه هدفی در کار نباشه، تنبلی به سراغمون میاد و مانع از مطالعه، کار کردن و… میشه. اگه دانش‌آموز شما دچار تنبلی در درس خوندن شده، به اون کمک کنین تا هدفی رو مشخص کرده و تلاش خودش رو در راستای رسیدن به اون هدف قرار بده.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

عدم اعتماد به نفس و خودباوری و رابطه اون‌ها با تنبلی

نداشتن اعتماد به نفس کافی و عدم خودباوری ممکنه باعث به وجود اومدن این تصور در فرد بشه که اون نمی‌تونه صفر تا صد یک کار رو انجام بده. همچین تصوری، باعث تنبلی میشه و فرد رو مجبور می‌کنه که از تلاش برای کاری بیهوده دست بکشه؛ با اینکه ممکنه اون فرد، دارای توانمندی‌هایی باشه که برای انجام کارهای خیلی سخت‌تر به کار بیاد.

رابطه پایه درسی ضعیف و تنبلی در مطالعه

اگه دانش آموز، مطالب درسی دوره‌های گذشته رو به خوبی یاد نگرفته یا اون‌ها رو فراموش کرده باشه، ممکنه احساس کنه که نسبت به بقیه، وضعیت تحصیلی ضعیفی داشته و همین موضوع باعث سستی و تنبلی اون بشه؛ چون که احتمالا فکر می‌کنه تلاش در چنین موقعیتی بی فایده است.

ویژگی‌های یک دانش آموز تنبل

برای این‌که اقدام به رفع تنبلی در مطالعه دانش‌آموز کرده و به اون کمک کنین تا به این سستی غلبه کنه، باید اول مطمئن بشید که کوتاهی اون در مطالعه، انجام کارها و… از تنبلی‌شه. در ادامه ویژگی‌های یک دانش‌آموز تنبل رو بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک دانش آموز تنبل

  • عدم توانایی برقراری ارتباط موثر
  • عدم مشارکت در بحث‌های کلاسی
  • فرار از انجام تکالیف
  • عدم حضور در کارهای گروهی
  • اعتماد به نفس پایین
  • نمرات دارای نوسان و اغلب پایین
  • و…

توجه داشته باشین که وجود یک مورد از ویژگی‌های بالا در دانش‌آموز شما نمی‌تونه به خاطر تنبلی اون باشه اما داشتن چند ویژگی از موارد بالا، نشون‌دهنده تنبلی اون بوده و باید برای رفع اون اقدام کنین.

چجوری یک دانش‌آموز تنبل رو به مطالعه تشویق کنیم؟

تمامی مطالب بالا رو مطالعه کردیم تا موقع رسیدن به این بخش، درک درستی از تنبلی در زمان مطالعه داشته و در کنار هم، به بررسی روش‌های مقابله با تنبلی و تشویق دانش‌آموزان به درس خوندن مشغول بشیم.

  • برای تشویق دانش‌آموز به مطالعه دروسی مثل علوم، از حشرات، گیاهان و… کمک گرفته و فضای درس رو برای اون متفاوت کنین.
  • برای حل تمارین، دانش‌آموز رو تشویق به مطالعه گروهی کرده و از بازی‌ها کمک بگیرین.
  • برای فهم بهتر بعضی دروس (مثل تاریخ، ادبیات و…) و به خاطر سپردن حکایات، برنامه‌هایی مثل نمایش‌های کلاسی رو داشته باشین.
  • تدریس به یادگیری بهتر کمک می‌کنه! از دانش‌آموز بخواین مبحث مطالعه شده رو در کلاس درس، برای والدین یا رو به روی دانش‌آموزان فرضی توضیح بده.
  • آموزش همراه با ویدیو خیلی موثره، برای یادگیری بهتر دانش‌آموز می‌توانین از بسته‌های آموزشی پرش (شامل دی‌وی‌دی و کتاب کمک درسی) کمک بگیرین؛ با تهیه این بسته‌ها، امکان مراجعه چندباره به آموزش‌ها هم برای دانش‌آموز شما فراهمه.
  • به دانش‌آموز کمک کنین تا علایق خودش رو کشف کرده و برای خودش هدف تعیین کنه؛ در این صورت انگیزه اون برای مطالعه و رسیدن به موفقیت تقویت میشه.

نحوه برخورد با دانش‌آموز تنبل در مطالعه

نحوه برخورد با دانش آموز تنبل در مطالعه

  • نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز رو بشناسین؛ برای نقاط قوت اون تشویقش کرده و برای بهبود نقاط ضعف تلاش کنین.
  • تلاش‌های دانش‌آموز رو ارزشمند دونسته و گاهی با هدیه از اون تقدیر کنین.
  • دانش‌آموز رو به بیان نظرات حتی اشتباه، تشویق کنین.
  • برای دانش‌آموز، برنامه درسی سنگینی تهیه نکنین؛ بهتره استراحت و تفریح رو به میزان کافی در برنامه اون بگونجونین.
  • اون رو سرزنش نکرده و همراهی‌اش کنین تا شاهد موفقیتش باشین.

جمع‌بندی مقابله با تنبلی در مطالعه

در این مقاله تنبلی در درس خوندن رو بررسی کردیم و ویژگی‌های یک دانش‌آموز تنبل رو بررسی کردیم. همونطور که گفتیم، اول باید تنبل بودن یا نبودن دانش‌آموز، تحلیل ویژگی‌ها و علل سستی اون در مطالعه و… رو بررسی کنیم؛ در ادامه تلاش کنیم تا با بعضی روش‌ها (مثل تعیین هدف، تقویت انگیزه، استفاده از ویدیوهای درسی و…) اون رو مشتاق به مطالعه کنیم.

در این مقاله کامل درباره روش‌های علاقه‌مند کردن دانش‌آموز به درس و مطالعه و مقابله با تنبلی توضیح دادیم.

مواردی مثل پایه درسی ضعیف، نداشتن هدف و… از جمله علل تنبلی در دانش‌آموزان هستن.

بله، فرار از تکالیف یکی از نشانه‌های وجود تنبلی در دانش‌آموزانه ولی به تنهایی نمی‌تونه تضمین کننده وجود این ویژگی در فرد باشه.

بله، مطالعه و حل تمارین درسی به صورت گروهی می‌تونه سستی و تنبلی در دانش‌آموزان رو کم کنه.

بابت نقاط قوت اون، تشویقش کرده و نقاط ضعف اون رو اصلاح کنین. از سرزنش کردن اون پرهیز کنین و همراهش باشین تا انگیزه بگیره.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد