دلیل درس نخواندن کودکان

دلیل درس نخواندن کودکان

درس نخواندن کودکان، از جمله مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان است که اکثر والدین به دنبال یک راهکار اساسی برای کنترل آن هستند؛ به طور کلی، بسیاری از کودکان علاقه و تمایلی به درس خواندن ندارند و همیشه از آن فراری هستند. سوال بسیاری از والدین این است که با کودک درس نخوان خود چطور برخورد کنیم؟

درس نخواندن کودکان یکی از بزرگترین چالش‌های والدین امروزی است. اما راه حل‌های زیادی برای تشویق کودکان به درس خواندن وجود دارد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

درس نخواندن کودک یکی از بزرگترین معضلات والدین است. برخی از آنها اظهار می‌‌کنند که با وجود اینکه اهمیت زیادی به پیشرفت تحصیلی فرزندشان می‌دهند. اما، کودکشان درس نخوان است و همیشه برای سر درس خواندن او با جنگ و دعوا دارند. اما راه برخورد با کودک درس نخوان چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه دلایل درس نخواندن کودکان و چند راهکار برای برخورد صحیح با کودک درس نخوان را برایتان شرح دهیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نحوه برخورد با درس نخواندن کودکان

درس نخواندن کودکان، از جمله چالش‌های اصلی والدین است؛ دانش‌آموزانی که دچار این مشکل هستند، اغلب در ایام امتحانات با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. همه پدر و مادرها دوست دارند که فرزندانی درس خوان و منظم داشته باشند.

اگر کودک شما درس خوان نیست نباید از کوره در بروید و با اجبار و زور او را به سمت درس خواندن هل دهید. راهکارهایی برای ترغیب کودک به درس خواندن وجود دارد. برخی از این راهکارها به شرح زیر است:

نحوه برخورد با کودک درس نخون

صحبت با کودک درباره اهمیت مطالعه و درس خواندن

درباره اهداف درس خواندن و دلایل اهمیت درس خواندن با کودک خود صحبت کنید. برای این کار جملات و الفاظی به کار ببرید که به راحتی برای کودکتان قابل درک باشد. کودکان معمولا درک درستی از درس خواندن ندارند و درس خواندن و انجام تکالیف را کاری بیهوده می‌دانند. نخستین قدم برای ترغیب کودک به درس خواندن، متقاعد کردن او درباره اهمیت درس خواندن است.

تشویق و تنبیه به موقع کودک

پاداش و جایزه در کودکان ایجاد انگیزه می‌کند. با توجه به علایق کودک خود برایش پاداش تعیین کنید. مثلا به کودک خود بگویید اگر درسش را بخواند می‌تواند یک ساعت بیشتر با دوستانش بازی کند و یا اسباب بازی مورد علاقه‌اش را برایش خواهید خرید. خیلی هم است که وقتی برای کودک پاداشی تعیین می‌کنید سر قول خود بمانید و اعتماد او را نسبت به خود از بین نبرید.

همچنین می‌توانید از سیستم تنبیه استفاده کنید. مثلا به کودک خود هشدار دهید که اگر درس‌هایش را نخواند، نمی‌تواند با دوستانش به پارک برود.

کودکتان را در کلاس‌های آموزشی مورد علاقه‌اش ثبت نام کنید

به علاقه و مهارت کودک خود توجه کنید و متناسب با آن در کلاس‌هایی که به آنها علاقه‌مند است ثبت نامش کنید. مثلا اگر کودکتان به یک رشته ورزشی علاقه زیادی دارد، حتما او را در آن کلاس ثبت نام کنید تا آموزش ببیند. با این کار علاوه بر پرورش استعدادهای کودک خود، او را به سمات مطالعه و یادگیری سوق می‌دهید. بدین ترتیب او نظم و مسئولیت را یاد گرفته و در درس‌هایش هم عملکرد بهتری خواهد داشت.

ایجاد علاقه به یادگیری در کودک درس نخوان

ایجاد علاقه به یادگیری در کودک

فرزندتان را به یادگیری چیزهای جدید تشویق کنید. اگر علاقه‌ای به درس خواندن و یادگیری ندارد، او را به موزه، گردش علمی و جاهایی ببرید که ذهنش را درگیر کرده و شوق یادگیری را در او ایجاد کند. باید لذت یادگیری را به کودک خود نشان دهید تا درس‌هایش را با علاقه بخواند و از یادگیری فراری نباشد.

بازی‌های آموزشی و فیلم و انیمیشن‌های علمی که مناسب سن کودک است نیز می‌توانند او را به درس‌خواندن و یادگیری ترغیب کنند.

فرآیند درس خواندن را برای کودک خود لذت بخش و سرگرم کننده کنید

اگر کودک شما بازیگوش است و درس خواندن حوصله‌اش را سر می‌برد، بهتر است از راه‌های سرگرم کننده برای درس خواندن استفاده کنید. مثلا برایش بازی‌های آموزشی بخرید و یا با خلاقیت خود، بازی‌های آموزشی ساده را در خانه انجام دهید.

همچنین می‌توانید با همکاری کودک نقاشی‌های مرتبط با درس را بکشید و به دیوار اتاقش نصب کنید. می‌توانید کودکان را تشویق کنید تا در کنار یکدیگر درس بخوانند. این روش برای برخی از کودکان جوابگو است و می‌تواند شور و اشتیاق آنها را برای درس خواندن بیشتر کند.

دور کردن عوامل حواس پرتی از کودک درس نخوان

بسیاری از کودکان به دنبال بهانه برای درس نخواندن هستند پس بهتر است هنگاتم درس خواندن کودک خود سعی کنید هر عاملی که باعث حواس پرتی او می‌شود از محیط دور کنید و به حداقل برسانید. مثلا هنگامی که کودکان مشغول مطالعه کردن یا انجام تکالیف است، تلویزیون را خاموش کنید و وسایل بازی را از او دور کنید.

دور کردن عوامل حواس پرتی از کودک

باید دقت کنید کودکتان هنگام مطالعه چه عادت‌های خاصی دارد و چه چیزهایی دوست دارد. این عادت‌ها و علایق را مورد توجه قرار دهید و محیط ایده‌آلی برای مطالعه فرزندتان فراهم کنید. مثلا برخی از کودکان وقتی درس می‌خوانند باید مقداری خوراکی در کنار خود داشته باشند و برخی فقط در محیط خیلی آرام و ساکت می‌توانند درس بخوانند.

خود را درگیر مطالعه و یادگیری کنید

بهترین روش برای درس خواندن کودکان این است که وقتی فرزندتان مشغول مطالعه یادگیری است شما نیز با او همراه شوید. در صورت نیاز در درس‌ها راهنماییش کنید و یا شما نیز مشغول مطالعه و یادگیری موضوعی شوید. کودک وقتی ببینید والدینش هم به یادگیری و مطالعه علاقه دارند و از آن فراری نیستند، بیشتر به درس خواندن ترغیب می‌شود.

گاهی نیز می‌توانید به جای اینکه به کودکتان بگویید املا بنویسد از او بخواهید که به شما املا بگوید. برخی از کلمات را هم غلط بنویسید و از او بخواهید تا تصحیحشان کند. این کار علاوه بر سرگرم کردن کودک باعث می‌شود با طرز صحیح نوشتن کلمات هم آشنا شود.

پرهیز از سرزنش کودک درس نخوان

اگر فرزند شما درس نمی‌خواند و نمرات خوبی نگرفته نباید این موضوع را پیوسته جلوی دیگران مطرح کنید. با این کار اوضاع بدتر هم خواهد شد. به هیچ وجه درباره مشکلات درسی و تحصیلی فرزندتان با دیگران درد و دل نکنید.

اگر فرزند خود را در مقابل دیگران سرزنش کنید، دیگران نیز به خود اجاره می‌دهند که او را مورد تمسخر قرار دهند و این موضوع اعتماد به نفس فرزند شما را به شدت کاهش خواهد داد. برای حل مشکلات تحصیلی کودک خود به جای مشورت با آشنایان و فامیل، با یک مشاور خوب مشورت کنید.

فرزندتان را مجبور به درس خواندن نکنید

نباید از زور و اجبار برای درس خوان کردن فرزندتان استفاده کنید. اجبار و زور در این زمینه شاید برای کوتاه مدت جوابگو باشد؛ اما به تدریج کودک شما را از درس خواندن دلزده و خسته خواهد کرد. اگر درس خواندن را به فرزند خود تحمیل کنید، آنها از درس خواندن بیزار شده و همیشه به دنبال راهی برای فرار از درس خواندن خواهند بود.

بهتر است همیشه با آرامش و صبر و حوصله درباره اهمیت مطالعه و درس خواندن با او صحبت کنید و خود نیز در عمل به مطالعه و یادگیری اهمیت دهید تا کودک به درس خواندن ترغیب شود.

پیوسته پیگیر وضعیت تحصیلی کودک خود باشید

پیوسته پیگیر وضعیت درسی کودک خود باشید. وقتی از خانه به مدرسه برمی‌گردد بعد از اینکه استراحت کرد، مطالب را که در مدرسه یاد گرفته با هم بررسی کنید. وقتی تکالیفش را انجام داد، تکالیفش را بررسی کنید و برای برطرف کردن ایراداتش راهنمایی‌اش کنید.

البته این کارها را نباید طوری انجام دهید که کودک را خسته کنید و یا او را دچار استرس کنید. علاوه بر این‌ها بهتر است یکی از والدین بر حسب نیاز هر ماه یا هر چند ماه به مدرسه سر زده و با معلم کودک خود درباره وضعیت تحصیلی او صحبت کند. والدین و معلم گاهی اوقات برخی از مشکلات درسی کودک را می‌توانند با همکاری هم برطرف کنند.

توجه به نیاز‌های عاطفی کودک درس نخوان

طبق تحقیقاتی که درباره درس خواندن کودکان صورت گرفته، کودکانی که بیشتر مورد لطف و محبت والدین بوده‌اند، وضعیت تحصیلی بهتری داشته‌اند. به کودک خود توجه کنید، او را در آغوش بگیرید و ببوسید. گاهی برایش هدیه بخرید و درباره مسائل مختلف با او صحبت کنید.

این‌ها همه لازمه ایجاد یک ارتباط عاطفی خوب میان والدین و کودک است. اجازه ندهید که درس نخواندن کودک باعث شود ارتباط عاطفی میان شما و او خدشه‌دار شود.

کمک گرفتن از مشاور

کمک گرفتن از مشاور

ممکن است با استفاده از راهکارهای بالا نتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید و نتوانستید فرزند خود را به درس خواندن ترغیب کنید. در این صورت بهترین راه حل مشورت کردن با مشاور خانواده است. مشاور دلایل درس نخواندن کودک را بررسی کرده و راهکارهای مناسب را به شما ارائه خواهد داد.

ممکن است مشاور بخواهد با فرزند شما صحبت کند تا دلایل درس نخواندنش را متوجه شود و او را به درس خواندن تشویق کند.

جمع‌بندی در مورد درس نخواندن کودکان

بسیاری از کودکان از درس خواندن فراری هستند. این معضل در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرگرمی‌ها و ابزار‌های هوشمند بیشتر هم شده است. والدین‌ می‌توانند با اتخاذ رفتارهایی صحیح کودک خود را به سمت درس خواندن و پیشرفت تحصیلی سوق دهند. در صورتی که راهکارهای والدین برای تشویق کودک به درس خواندن موثر واقع نشود، والدین باید از مشاور کمک بگیرند.

راهکارهای زیادی برای تشویق کودک به درس خواندن وجود دارد. در مقاله بالا چند راهکار شرح داده شده است.

خیر؛ این روش اصلا روش خوبی نیست و نتیجه عکس دارد.

بهترین کار این است والدین هم مشتاق به مطالعه و یادگیری باشند و با کودک درباره اهمیت مطالعه صحبت کنند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد