ترفندهای تشویق به درس خواندن

آموزش جدیدترین ترفندهای تشویق به درس خواندن

یکی از دغدغه‌هایی که والدین با آن‌ها سروکار دارند، فرار کردن فرزندانشان از درس و مدرسه است. خیلی از والدین به زور و اجبار متوسل می‌شوند تا بتوانند فرزندانشان را برای انجام تکالیف مدرسه و درس خواندن مجاب کنند!

این کار نه‌تنها دانش‌آموز را به درس خواندن علاقه‌مند نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث دلزدگی او از درس هم بشود. برای تشویق به درس خواندن در هر سن و سالی راه خاصی تعریف شده است؛ در این مقاله راه‌های تشویق فرزند به درس خواندن را با هم بررسی می‌کنیم:

زمانی می‌توانید بهترین راه تشویق فرزند به درس خواندن را پیدا کنید که دلایل بی‌علاقگی او نسبت به این کار را کشف کرده باشید. تشویق به درس خواندن برای هر دانش‌آموز با توجه به سن و سال و شرایطی که دارد، متفاوت خواهد بود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

پیدا کردن دلایل بی‌انگیزگی برای درس خواندن

اگر به دنبال راه‌ها و روش‌هایی برای تشویق به درس خواندن فرزندان خود هستید باید به یک‌ سری نکات توجه کنید. برای رفع مشکل بی‌علاقه بودن فرزندان خود نسبت به درس خواندن باید قبل از گرفتن معلم خصوصی برای او و یا اجرای هر راه‌حلی، ابتدا به دنبال دلیل به وجود آمدن آن باشید.

در بین اکثر نوجوانان دو عامل زیر از دلایل اصلی برای فرار از درس و مشق است:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بحران نوجوانی

در سنین نوجوانی فرد به دنبال پیدا کردن علاقه و استعداد خود همه چیز را زیر و رو می‌کند. دانش‌آموزانی که در بازه سنی نوجوانی قرار دارند به دنبال رسیدن به یک شخصیت مستقل هستند و همیشه در تلاشند تا خودشان را به هر بهانه‌ای که شده به دیگران اثبات کنند.

اما به خاطر سن کم و تصمیمات نادرستی که می‌گیرند بارها به مشکل می‌خورند و خیلی اوقات سرخورده می‌شوند.

در این دوران والدین باید در رفتار خود با فرزند نوجوان دقت زیادی داشته باشند. آن‌ها باید طوری با فرزند خود ارتباط بگیرند که خبری از امر و نهی، نصیحت، کنترل کردن یا رفتارهایی از این قبیل نباشد.

این موارد می‌تواند فرزندتان را از شما دور کند و نه‌ تنها در آینده تحصیلی او تاثیرات خوبی نداشته باشد، بلکه به طور کلی در شکل‌گیری آینده او تاثیرگذار خواهد بود.

بحران سنین نوجوانی

عدم آینده‌نگری در دوران نوجوانی

همان‌طور که گفتیم دانش‌آموزان در این بازه سنی درگیر تصمیمات اشتباه زیادی می‌شوند. آن‌ها به جای درس خواندن وقت خود را با سرگرمی‌هایی پر می‌کنند که هیچ فایده‌ای ندارد.

اگر به اندازه یک شبانه روز هم با این افراد صحبت کنید و از مزایا و معایب درس خواندن یا نخواندن حرف بزنید، هیچ تاثیری از آن نخواهد پذیرفت؛ چون یک گوش خود را به در تبدیل می‌کنند و دیگری را به دروازه! تشویق به درس خواندن برای چنین افرادی کار ساده‌ای نیست!

برای این که بتوانید بهترین راه‌های تشویق فرزند به درس خواندن را پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید:

راه‌های تشویق فرزند به درس خواندن

تشویق فرزندان به درس خواندن

ایجاد انگیزه و علاقه برای مطالعه و درس خواندن در افراد با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در ادامه این روش‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

دنبال سریع‌ترین نتیجه نباشید

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که با اجبار و عجله کردن به نتیجه‌های عالی نمی‌رسید! اگر دوست دارید فرزندتان با نظم و از روی میل و علاقه درس بخواند، نباید او را به درس خواندن یا انجام دادن تکالیف خود اجبار کنید!

با این کار باعث ایجاد احساس انزجار و نفرت نسبت به مدرسه در او می‌شوید. به دانش‌آموزان اجازه دهید تا در زمان مناسب سراغ تکالیف خود بروند و قدم به قدم با نظم و ترتیب خو بگیرند.

توجه داشته باشید که دلایل بی‌علاقگی به درس خواندن در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهند؛ پس برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

عجله برای نتیجه

به نیازهای فرزندتان توجه کنید

برای بهبود عملکرد تحصیلی و ایجاد علاقه به درس خواندن، لازم است که نیازهای اساسی فرزندتان را بشناسید. یعنی نقاط قوت و ضعف او را در درس‌های مختلف شناسایی کنید و برای تقویت نقاط ضعف و تثبیت نقاط قوت، پیش‌نیاز‌های لازم را فراهم کنید.

گوش شنوای نوجوانان باشید

از ارزش این مورد هر چقدر بگوییم کم گفته‌ایم! فرزندان شما در این سنین بیشتر از همیشه به صحبت کردن با شما و داشتن یک تکیه‌گاه امن و مطمئن نیازمندند.

سعی کنید تا جای ممکن پای تمام صحبت‌های آن‌ها بنشینید و بدون قضاوت کردن یا تمسخر آن‌ها را به سمت تصمیم‌گیری‌های درست هدایت کنید.

اگر قرار است دانش‌آموزتان را به سمت درس خواندن راهنمایی کنید، باید به سایر استعدادهای او هم توجه کنید. درست است که درس خواندن یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به موفقیت است؛ اما تنها راه نیست!

پس به فکر استعدادهای شکوفا نشده در فرزند خود هم باشید و فضای کافی برای رشد این استعدادها را هم فراهم کنید.

حتی به موفقیت‌های کوچک فرزندتان واکنش نشان دهید

به جای این که به شکست‌های دانش‌آموزتان نگاه کنید و او را به‌خاطر اشتباهاتش سرزنش کنید، با توجه کردن به موفقیت‌هایش فرآیند ایجاد انگیزه و علاقه را در او سرعت ببخشید.

یادتان باشد اهدافی که برای او تعیین می‌کنید باید واقع‌بینانه و قابل اجرا باشند. به عبارت دیگر سعی کنید آهسته و پیوسته حرکت کنید تا روند صعودی در پیشرفت تحصیلی فرزندتان مشاهده کنید.

بدانید که همه شبیه به هم نیستند

همان‌طور که اثر انگشت همه ما متفاوت است، شخصیت و طرز فکرها هم با تفاوت دارد. مقایسه کردن فرزندتان با دوستان و همکلاسی‌هایش باعث می‌شود که انرژی او از بین برود.

همچنین خلاقیت ذهنی او هم به مرور زمان کشته می‌شود؛ یعنی مقایسه کردن دانش‌آموز را به جایی می‌رساند که به جای رشد خلاقیت فردی، دائم به دنبال تقلید از دیگران باشد.

راه‌های تشویق به درس خواندن در کودکان

تشویق کردن یک کودک برای درس خواندن شاید ساده‌تر از نوجوانان باشد. در واقع به دلیل این که در این سن و سال فرزندان تمایل زیادی به مستقل شدن ندارند، تشویق کردن و راهنمایی کردن آن‌ها ساده‌تر از سایر سن‌وسال‌هاست.

در ادامه راه‌هایی برای تشویق به درس خواندن در کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

مهیا کردن فضایی مناسب برای مطالعه

کودکان اغلب رفتارهای خود را از والدین و اطرافیان خود تقلید می‌کنند. برای تشویق به درس خواندن یک کودک ساده‌ترین راه این است که حداقل برای یک ساعت در روز همه اعضای خانواده مشغول به مطالعه شوند.

با این کار کودک متوجه ارزش مطالعه می‌شود و در فضای مخصوص این کار قرار می‌گیرد.

علاوه‌ بر این بهتر است که محیط درس خواندن یک کودک رنگی و شاداب باشد. فضای شاد کودک را نسبت به درس خواندن خسته و دلزده نمی‌کند و همیشه انگیزه برای ادامه این کار در ذهن او ایجاد می‌کند.

درس خواندن همراه با بازی و سرگرمی

به احتمال زیاد کودک شما با مفهوم درس و مدرسه به درستی آشنا نیست؛ به همین دلیل باید اولین تجربه‌های او از مدرسه و درس خواندن را با بازی و سرگرمی همراه کنید تا بتواند معنی درست درس را درک کند.

یکی از موثرترین راه‌های تشویق فرزند به درس خواندن این است که با استفاده از محرک‌هایی ساده مثل تماشای تلویزیون با یکدیگر یا چند ساعتی بازی کردن در پارک، انگیزه او را برای انجام دادن تکالیف و درس خواندن بیشتر کنیم.

درس خواندن با بازی و سرگرمی

حق انتخاب دادن به کودک

کودکان هم با وجود این که نیاز و وابستگی زیادی نسبت به خانواده خود دارند، از کنترل شدن بیش از اندازه متنفر هستند. این کنترل کردن و اجبار برای انجام امور مدرسه آن‌ها را از درس و مشق متنفر می‌کند و به جای انگیزه دادن، همه چیز را برای او سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

رابطه دوستانه و صمیمانه

بچه‌ها در هیچ سن و سالی نباید از حرف زدن با والدین خود بترسند. شروع خیلی از مشکلات روحی از همین ترس‌هاست! ایجاد رابطه دوستانه بین والدین و فرزندان احساس تکیه‌گاه داشتن و حضور یک راهنمای خوب را برای آن‌ها تداعی می‌کند.

پس با کودکان خود دوست و رفیق باشید تا بتوانند مشکلات خود را با شما در میان بگذارند؛ به این ترتیب پیدا کردن راه‌حل ساده‌تر شده و همه کارها با کیفیت بیشتری انجام می‌شوند.

پیدا کردن بهترین روش یادگیری

به طور کلی نمی‌توان یکی از روش‌های مطالعه درسی را به عنوان بهترین روش به دانش‌آموزان معرفی کرد. هر فرد با توجه به توانایی‌هایی که دارد، روش خاص خودش را برای درس خواندن استفاده می‌کند.

کودکان برای پیدا کردن روش مطالعه خود نیاز به کمک زیادی از سمت والدین دارند. بعضی از آن‌ها با یک بار شنیدن مفاهیم درسی از زبان معلم خود همه چیز را یاد می‌گیرند. گروهی دیگر نیاز دارند تا چند بار این مفاهیم را بشنوند تا به درستی آن‌ها را درک کنند.

این روزها که تکنولوژی پیشرفت کرده و به لطف گوشی‌های همراه اینترنت همه جا در دسترس است، فیلم‌های آموزشی و حتی بازی‌های زیادی با هدف آموزش کودکان تولید می‌شوند.

تمرین کردن با این برنامه‌ها و یا دیدن ویدیوهای آموزشی از دیگر راهکارهایی است که برای تشویق کودکان به درس خواندن استفاده می‌شود.

تشویق کردن با هدیه و پاداش

همان‌طور که گفتیم هدیه دادن به کودکان می‌تواند یکی از بهترین انگیزه‌ها برای درس خواندن آن‌ها باشد. این هدیه می‌تواند چند ساعت بازی کردن باشد، یا کارتون تماشا کردن یا حتی خوراکی‌های مورد علاقه کودک.

البته باید حسابی حواستان را جمع کنید که این هدیه گرفتن برای کودک به یک عادت تبدیل نشود و همیشه توقع جایزه بابت انجام دادن هر کاری را نداشته باشد!

تشویق کردن با هدیه و پاداش

سخن پایانی

در این مقاله با هم همه چیز را درباره تشویق به درس خواندن مخصوصاً در کودکان و نوجوانان صحبت کردیم. با آگاهی از اطلاعاتی که با هم مرور کردیم می‌دانید که با کمی صبر و تحمل درس خواندن را به یک عادت برای فرزند خود تبدیل می‌کنید.

اجرای راه‌های تشویق به درس خواندن به شما کمک می‌کند که فرزندتان را به درس و مشق علاقه‌مند کنید.

شما برای اینکار می‌توانید از چندین روش بسیار کاربردی استفاده کنید که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم.

همونطور که توی مقاله گفتیم مهیا کردن فضایی مناسب برای مطالعه، درس خواندن همراه با بازی و سرگرمی،حق انتخاب دادن به کودک از جمله راه‌های تشویق به درس خواندن در کودکان است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد