برنامه‌ریزی کنکور انسانی

آموزش برنامه‌ریزی کنکور انسانی 1403

کنکور انسانی یک غول بزرگ ترسناک نیست! اگه به این جمله باور داشته باشین، احتمال موفقیت شما توی کنکور خیلی بیشتر از قبل میشه.

برنامه‌ریزی کردن مسیر رسیدن به موفقیت رو برای شما هموارتر از قبل می‌کنه.

توی هر رشته‌ای، شخصیت شخص حرف اول رو برای برنامه‌ریزی کردن می‌زنه؛ برنامه‌ریزی کنکور انسانی هم همین جوریه! تعیین مسیر برای قبولی در کنکور به هدف هر شخص بستگی داره.

شاید در مقایسه با دو رشتۀ تجربی و ریاضی، در مورد نحوۀ برنامه‌ریزی کنکور رشتۀ انسانی تا حالا کمتر شنیده باشین.

در این مقاله نکته‌های مربوط به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای شرکت در کنکور انسانی رو با هم بررسی می‌کنیم.

برای طراحی برنامه‌ریزی کنکور انسانی، قبل از هر چیزی باید هدف خود از مطالعه برای کنکور مشخص کنید. بدون هدف‌گذاری، تعیین مسیر رسیدن به آن مثل رؤیایی دست‌نیافتنی است! از مهم‌ترین پایه‌های برنامه‌ریزی کنکور رشتۀ انسانی، مطالعۀ مستمر و مرور کردن منظم درس‌هاست.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

برنامه‌ریزی کنکور انسانی با انتخاب رشتۀ مورد‌علاقه‌ات

وقتی رشتۀ مورد علاقه‌تون رو برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنین، در واقع درس‌های مهم برای شرکت در کنکور رو هم مشخص کردین.

برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی باید اولویت رو به درس‌هایی بدین که برای قبولی در رشتۀ مورد علاقۀ شما مؤثرن.

مثلاً برای قبولی در رشتۀ روان‌شناسی باید به درس‌های ریاضی، علوم اجتماعی و روان‌شناسی بیشتر توجه کنین. این درس‌ها با ضریب 3 تأثیر زیادی توی قبولی دارن.

اما مثلاً اگه بخواین روی رشتۀ حقوق هدف‌گذاری کنین، باید درس‌های ادبیات اختصاصی و عربی اختصاصی رو بیشتر از همه مطالعه کنین. چون ضریب 4 این دو درس می‌تونه رتبۀ شما رو تا حدود زیادی جابه‌جا کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

زیرگروه‌های رشتۀ انسانی

اولین چیزی که باید با مشاورتون بررسی کنین، لیست زیرگروه‌های رشتۀ انسانیه؛ در واقع، در تنظیم برنامه‌ریزی درسی باید به صورت دقیق از زیر گروه‌های رشته خودتون باخبر بشین.

5 زیرگروه این رشته رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  • زیرگروه یک انسانی: رشته‌های مثل معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم قضایی، فلسفه و… با این زیرگروه در ارتباطه.
  • زیرگروه دو انسانی: رشته‌های خبرنگاری (گرایش فرهنگی و هنری – گرایش علوم اجتماعی)، علوم اجتماعی و گرایش‌های اون توی این زیرگروه هستن.
  • زیرگروه سه انسانی: مدیریت و تمامی گرایش‌های اون که از رشته‌های پرطرفدار هم هستن و رشته‌های علوم اقتصادی در این زیرگروه قرار می‌گیرن.
  • زیرگروه چهار انسانی: جغرافیا، تاریخ، د‌بیری جغرافیا، د‌بیری تاریخ، باستان‌شناسی، علوم سیاسی و گرایش‌های اون با این زیرگروه مرتبطن.
  • زیرگروه پنج انسانی: علوم تربیتی، علوم ورزشی و دبیری تربیت‌بدنی، علوم ورزشی و کاردانی تربیت‌بدنی، روان‌شناسی، راهنمایی و مشاوره و کتابداری، از رشته‌های مرتبط با زیرگروه پنجم کنکور انسانی هستن.

ضریب درس‌های کنکور انسانی با توجه به زیرگروه‌های مختلف آن

این جدول به‌ صورت کاملاً مختصر و مفید، می‌تونه همهٔ زیرگروه‌ها و ضرایب رو برای شما شفاف‌سازی کنه:

نام درس زیرگروه 1 زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4 زیرگروه 5
اقتصاد 1 2 3 2 2
ریاضی 2 4 4 3 3
زبان عربی 4 1 1 1 1
زبان و ادبیات فارسی 4 2 2 2 2
علوم اجتماعی 1 3 2 2 3
تاریخ جغرافیا 1 1 1 3 1
روان‌شناسی 1 2 1 3 3
فلسفه و منطق 3 1 1 2 2

با کمی دقت به این جدول، متوجه می‌شین که درس ریاضی یکی از مهم‌ترین درس‌ها برای همۀ زیرگروه‌هاست.

در واقع از بین داوطلبان کنکور انسانی اگه کسی بتونه درس ریاضی رو به نقطۀ قوت خودش تبدیل کنه، برای رسیدن به هدفش خیلی قوی‌تر از بقیه رقیبا عمل می‌کنه. پس زمان بیشتری رو برای مطالعه و تست زدن ریاضی بذارین.

اما اگه یکی از رشته‌های مربوط به زیرگروه 4 رو انتخاب کردین، ماجرا متفاوته؛ از اونجایی که ضریب دروس این زیرگروه خیلی به هم نزدیکه، باید تعادل بین مطالعۀ دروس در این زیرگروه رعایت بشه.

توجه به بودجه‌بندی کنکور انسانی

برای اینکه بتونین بهترین برنامه‌ریزی کنکور انسانی رو داشته باشین، باید از قبل در مورد بودجه‌بندی دروس با خبر بشین.

یعنی بدونین از هر درس، چه مبحثی چند تست در کنکور 1403 داره.

مثلاً در بودجه‌بندی کنکور 1403 انسانی، از مباحث لغت، املا، قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، دستور زبان و تاریخ ادبیات کتاب درسی فارسی سؤال طرح میشه.

تعداد کلی تست‌های این درس 25 عدده که به طور مثال، قرابت معنایی 9 تست از این 25 عدد رو شامل میشه.

یکی دیگه از موضوعاتی که بهتره داوطلبان کنکوری به اون دقت کنن، توجه به نقش مشاوره کنکور انسانی است. دانش‌آموزان با شرکت در جلسات مشاوره، می‌تونن با نکات کلیدی و اساسی موفقیت در کنکور آشنا بشن.

بودجه‌بندی کنکور انسانی

بهترین منابع برای کنکور انسانی

برای اجرای درست برنامه‌ریزی کنکور انسانی، باید بهترین منابع کنکور این رشته رو به خوبی بشناسین.

پیشنهاد می‌کنیم استفاده از منابع متعدد برای کنکور رو فراموش کنین. برای اینکه بتونین درصد خوبی برای هر درس در کنکور بزنین، باید روی یک منبع خوب متمرکز بشین و با استمرار مطالعه و تست، خودتون رو به بهترین سطح برسونین.

اگه نمی‌تونین منبع خوبی برای کنکور انسانی پیدا کنین، ما می‌تونیم بسته‌های آموزشی کنکور انسانی پرش رو به شما معرفی کنیم.

پکیج‌های آموزشی کنکور انسانی که شامل کتاب‌های کمک‌درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشن، از صفر تا صد مسیر کنکور در کنار شما هستن.

فیلم‌های آموزشی این پکیج به کمک بهترین اساتید و براساس روش‌های نوین آموزشی تهیه شده.

دسترسی ساده به محتوای آموزشی از طریق این پکیج و صرفه‌جویی در وقت و هزینه از بارزترین ویژگی‌های مثبت این بسته‌هاست.

در صورتی که علاقه دارین سر کلاس درس با اساتید در تعامل باشین، پیشنهاد می‌کنیم به جای کلاس‌های حضوری از کلاس آنلاین کنکور استفاده کنین.

از هر شهری می‌تونین سر این کلاس‌ها حاضر بشین؛ کافیه به اینترنت دسترسی داشته باشین و وارد لینک کلاس بشین؛ به همین سادگی معلم رو به خانه میارین! جزوه‌ها و فایل‌های آموزشی که استاد سر کلاس از اون‌ها استفاده می‌کنه، در اختیار دانش‌آموزان هر کلاس قرار می‌گیره.

امکان پرسش و پاسخ از اساتید هم در این کلاس‌ها فراهم شده.

ویژگی‌های برنامه‌ریزی کنکور رشتۀ انسانی

قبل از برنامه‌ریزی کنکور برای هر رشته و هر پایه‌ای باید این رو بدونین که یک برنامۀ ثابت و یکسان نمی‌تونه برای همۀ داوطلبان مفید باشه! برای اینکه با برنامه‌ریزی کنکور انسانی به رشته و دانشگاه موردعلاقۀ خودتون نزدیک بشین، لازمه که برنامه رو به‌ صورت شخصی و براساس توانایی خودتون طرح‌ریزی کنین. ویژگی‌هایی که برنامه‌ریزی کنکور انسانی باید داشته باشه این‌ها هستن:

ویژگی‌های برنامه‌ریزی کنکور رشتۀ انسانی

1- مشخص کردن هدف

امکان نداره بدون هدف بتونین برای قبول شدن در کنکور انسانی برنامه بچینین. همون‌طور که گفتیم، رشته و دانشگاه محبوب‌تون رو تعیین کنین و بعد برنامه‌ریزی رو شروع کنین.

2- قابل ‌اجرا بودن

اگه روزی 3 ساعت درس می‌خوندین و حالا برای کنکور روزی 8 ساعت برنامه‌ریزی کردین، یعنی به‌ جای برنامه‌ریزی خیال‌پردازی کردین. پس برنامه رو با توجه به توانایی خودتون و واقع‌بینانه طراحی کنین.

3- انعطاف‌پذیری

ممکنه اتفاقات غیرقابل ‌پیش‌بینی مثل اومدن یک مهمان سرزده بیوفته. یک برنامۀ خوب باید امکان تغییر و جبران رو هم داشته باشه؛ در واقع باید منعطف باشه.

4- تنوع در دروس

برای موفقیت در کنکور باید روزانه حدود سه کتاب درسی رو توی جدول برنامه‌ریزی کنکور انسانی قرار بدین. این دروس باید از بین گروه‌های عمومی و اختصاصی انتخاب شده باشن و به‌جز مطالعه برای تست زدن اون‌ها هم زمانی مشخص شده باشه.

5- مکتوب و دقیق باشه

مشخص کردن دقیق روز و ساعت برای مطالعه و تست زدن هر درس و نوشتن اون روی کاغذ، به اجرایی شدن برنامه کمک زیادی می‌کنه.

6- استراحت، تفریح و خواب

هر برنامه‌ریزی باید بتونه زمانی رو برای استراحت و تفریح و خواب مشخص کنه. تنظیم شدن زمان خوابیدن و بیدار شدن از نتایج مفیدیه که برنامه‌ریزی کردن به همراه داره.

خواب کنکوری باید منظم، عمیق و در بهترین ساعت از شب انجام بشه و در صورت نیاز نیم ساعت هم خواب بعدازظهری در برنامۀ داوطلب در نظر گرفته بشه.

نکات مهمی که در برنامۀ کنکور انسانی نباید فراموش کنین

اگه تصمیم دارین یک برنامه‌ریزی اصولی برای درس خوندن داشته باشین باید نکات برنامه‌ریزی کنکور انسانی رو به خوبی بلد باشین؛ این نکات شامل مباحث زیر میشن:

  • استراحت بین مطالعۀ درس‌ها رو جدی بگیرین. این نیم ساعت می‌تونه انرژی شما رو دوباره بالا ببره تا از ساعت مطالعۀ بعدی خودتون به‌ درستی استفاده کنین. پس نیم ساعت چشم‌هاتون رو ببندین و ریلکس و راحت دراز بکشین.
  • درس‌های اختصاصی رو با فاصله از هم مطالعه کنین. سنگین بودن حجم مطالب این درس‌ها باعث کاهش کیفیت مطالعه شما میشه. پس دو درس اختصاصی رو پشت هم مطالعه نکنین.
  • مطالعه رو با درس‌هایی شروع کنین که آسون هستن. با این کار انگیزۀ خودتون رو برای مطالعۀ درس‌های دیگه روز حفظ می‌کنین و کمتر خسته می‌شین.
  • بعضی از دانش‌آموزان برای نجات از کسل شدن به خواب بعدازظهری نیاز دارن. این خواب نباید بیشتر از نیم ساعت باشه؛ چون خواب شب شما رو به هم می‌ریزه.
  • آزمون‌های آزمایشی رو جدی بگیرین و نتیجۀ اون‌ها رو بررسی کنین؛ اما از شکست خوردن توی این آزمون‌ها نترسین. هدف از این کار به دست آوردن تجربه بیشتر، تمرین سرعت و سنجش اثربخشی مطالعات شماست نه ناامید شدن.
  • خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی در دوران آمادگی برای کنکور، مخصوصا برای مرور درس‌های حفظی، ارزش و اهمیت بالایی داره. پس حتماً نکته‌های مربوط به خلاصه‌نویسی کنکور رو خوب یاد بگیرین.

نکات مهمی که در برنامۀ کنکور انسانی

سخن پایانی دربارۀ برنامه‌ریزی درسی کنکور انسانی

برنامه‌ریزی کنکور انسانی، موضوعی که ما در این قسمت به صورت کامل بررسی کردیم؛ به طور کلی، درس خوندن برای کنکور فقط مطالعۀ کتاب درسی نیست! برای اینکه بتونین به بهترین نتیجه از خودتون برسین، باید روی هدف‌تون تمرکز داشته باشین و برای رسیدن به اون از هیچ تلاشی دریغ نکنین.

مطالعۀ دروس‌تون رو براساس برنامه کنکور انسانی با اراده ادامه بدین و وسط راه جا نزنین.

یک سال سختی‌های کنکور رو تحمل کنین تا بعد از اون 4 سال در رشته و دانشگاهی که دوست دارین مشغول تحصیل باشین.

پر کردن جدول برنامه‌ریزی کنکور، شرکت توی آزمون‌ها و دوره کردن رو جدی بگیرین.

یکی از نکات بسیار مهم در برنامه ریزی درسی برای کنکور انسانی، در نظر گرفتن مدت زمانی برای استراحته که به صورت تخصصی در این مورد صحبت کردیم.

یکی از بهترین روش‌هایی که انجام اون باعث میشه دروس تا مدت زمان بیشتری توی ذهن شما بمونه، خلاصه نویسی و خوندن اون به صورت دوره‌ایه که در این مقاله به صورت کامل اون رو بررسی کردیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد