ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

تا حالا شده مشغول درس خوندن باشین، یک پاراگراف و یا یک صفحه رو بخونین، بعد ببینین اصلا یادتون نمیاد چی خوندین؟

یا تا حالا شده که بخواهین یک مبحثی رو مطالعه کنین ولی افکار زیادی که مثل توپ تنیس توی سرتون اینور و اونور میرن، نذارن درست مطالعه کنین؟

توی این مقاله از پرش می‌خواهیم در مورد راه حل این مشکل صحبت کنیم. یعنی ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن.

ذهن آگاهی به بالا رفتن تمرکز شما به شدت کمک می‌کنه. این باعث میشه بتونین توی لحظه حال و با توجه کامل، مشغول درس خوندن یا انجام کار مد نظرتون بشین که همین، باعث افزایش یادگیری و بازدهی شما توی زمان صرف شده میشه.

ذهن آگاهی صدها ساله که توی فرهنگ‌های مختلف در حال انجامه و طی چند سال اخیر، از نظر علمی هم تایید شده که می‌تونه بهتون خیلی کمک کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آموزش ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

ما توی عصری زندگی می‌کنیم که دائماً در حال بمباران اطلاعاتی هستیم. ما دائماً اخبار و داده‌های مختلفی رو از طریق صحبت با اطرافیان، اخبار، تلویزیون یا شبکه‌های مجازی دریافت می‌کنیم، که خیلی از اونا ممکنه برامون فایده‌ای نداشته باشن و بی‌دلیل توی مغز ما فضای ذهنی اشغال کنن.

این باعث میشه که ما برای دریافت اطلاعات جدید از طریق یادگیری و مطالعه، با سختی رو به رو بشیم و نتونیم اون‌جوری که باید، مطالب رو حفظ کنیم یا اون‌ها رو یاد بگیریم.

این اطلاعات اضافی، تمرکز ما رو پایین میارن و باعث میشه ذهن‌مون بیش از حد درگیر مسائل مختلف بشه.

آموزش ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

برای همین ممکنه خیلی از دانش‌آموزان، به دنبال راهی باشن که بتونن تمرکز خودشون رو بیش‌تر کنن تا بتونن با ذهن بازتری مطالب درسی خودشون رو یاد بگیرن.

کسایی که توی زندگی‌شون، تکنیک‌های مربوط به تمرکز مثل مدیتیشن، مراقبه، بازی‌های تمرکزی و یا کارهای دیگه رو انجام دادن، میدونن وقتی این کارها رو می‌کنین و بعد اقدام به درس خوندن می‌کنین، میزان یادگیری‌تون زمین تا آسمون فرق می‌کنه.

پس همراه ما باشین تا در مورد ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن صحبت کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن ‌آگاهی، تعریف‌های مختلفی داره که توی منابع مختلف علمی به کار برده میشه. اما اگه بخواهیم ساده‌ترین تعریف رو براش در نظر بگیریم، اینه که در لحظه حال، با توجه کافی، مشغول کاری بشیم که پیش روی خودمون داریم.

مثلاً، وقتی کسی مشغول درس خوندنه و داره به پستی که توی اینستاگرام دیده فکر می‌کنه، ذهن‌ آگاهی نداره.

کسی که مشغول غذا خوردنه اما به صحبت‌هایی که با دوستش توی مدرسه داشته فکر می‌کنه، ذهن آگاهی نداره.

ذهن آگاهی چیه؟

ذهن آگاهی به شما کمک می‌کنه که وقتی مشغول کاری هستین، بیش‌ترین بازدهی رو داشته باشین.

یعنی اگه کاری رو، شخصی که ذهن آگاهی نداره توی دو ساعت انجام میده، ممکنه شخصی که ذهن آگاهی داره توی یک ساعت انجام بده.

اگه هنوز، متقاعد نشدین که ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن خوبه، اجازه بدین در مورد مزایای ذهن آگاهی صحبت کنیم.

مزایای ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

ذهن آگاهی مزیت‌های خیلی زیادی داره. مزیت‌های این روش که از آموزه‌های ادیان و مکاتب شرقی وارد علم روانشناسی شده، به صورت علمی تایید شده و هرسال تحقیقات زیادی در موردش انجام میشه.

دونستن مزیت‌های ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن، بهتون کمک می‌کنه که با انگیزه بیش‌تری برای ساخت عادات مربوط به ذهن آگاهی تلاش کنین.

کاهش استرس و اضطراب

تقریباً همه می‌دونن که استرس و اضطراب چه تاثیر مخربی روی ذهن و بدن داره. این احساسات، تا حدی برای بدن لازمه و کمک می‌کنه که توی شرایط مختلف، از پس چالش‌هایی که داریم بربیایم.

اما وقتی که این احساسات بیش از حد میشه، باعث میشه که ما حتی در حالتی که خطری تهدیدمون نمی‌کنه و همه چیز امن و امانه، دچار تنش باشیم و نتونیم روی کارهای خودمون تمرکز لازم رو داشته باشیم.

رهایی از استرس و اضطراب

ذهن آگاهی به شما کمک می‌کنه که این احساسات رو بهتر مدیریت کنین و جلو هدر رفتن انرژی خودتون رو بگیرین. به همین خاطر ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن می‌تونه تاثیرگذار باشه.

افزایش تمرکز و توجه

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که ذهن آگاهی داره، اینه که به شما کمک می‌کنه که برای زمان قابل توجهی، روی کاری که دارین می‌کنین یا درسی که می‌خونین متمرکز بمونین.

این باعث میشه که یادگیری شما به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کنه و مطالبی که می‌خونین رو بهتر و موندگارتر به خاطر بسپرین.

بالا رفتن کیفیت خواب

بله درست خوندین؛ بالا رفتن کیفیت خواب.

شاید براتون سوال باشه که خب بالا رفتن کیفیت خوابم چه ربطی به موفقیت توی درس خوندن داره.

باید گفت که خواب خوب، باعث میشه که مغز شما خیلی خیلی بهتر کار کنه. این کمک می‌کنه زمانی که مدرسه هستین، دروس رو بهتر یاد بگیرین و بعد از برگشتن به منزل، انرژی بیش‌تری داشته باشین که بخواهین مطالب رو مرور کنین و یاد بگیرین.

خواب با کیفیت

همچنین ثابت شده که خواب خوب، عملکرد حافظه شما رو به شدت بهتر می‌کنه و به شما کمک می‌کنه که درس‌ها رو بهتر و عمیق‌تر یاد بگیرین.

افزایش خلاقیت و نوآوری

یاد گرفتن روش‌های ذهن آگاهی و به کار بردن اون‌ها، باعث افزایش خلاقیت و نوآوری شما میشه. این چه تاثیری روی موفقیت در درس خوندن داره؟

وقتی خلاقیت شما بالاتر باشه، بهتر می‌تونین برای سوالات مختلف به جواب برسین و به نوعی مهارت حل مسئله‌تون، قوی‌تر میشه. مخصوصاً توی سوالاتی که مربوط به دروس اختصاصی و تحلیلیه، بهتر می‌تونین اطلاعات مختلف سوال رو طبقه‌بندی کنین و با ذهن شفاف‌تری مسائل پیش روی خودتون رو حل کنین.

تمرینات ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

برای اینکه مهارت ذهن آگاهی رو یاد بگیرین، راه‌های مختلفی وجود داره که با توجه به شخصیت و علاقه خودتون و اینکه کدوم یکی از این راه‌ها براتون موثرتره، می‌تونین ازشون استفاده کنین. تمام این روش‌ها می‌تونه براتون مفید باشه و به ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن کمک کنه.

تمرکز روی تنفس

این یکی از ساده‌ترین تمرینات ذهن آگاهی است که سالیان ساله توی فرهنگ‌های مختلف انجام میشه. در کنار اینکه تنفس عمیق تمرکزتون رو بالا می‌بره، باعث میشه اکسیژن بیش‌تری وارد خون‌تون بشه و سرحال‌تر و پرانرژی‌تر بشین.

برای این کار کافیه که یک جا در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرین، 5 ثانیه دم، 5 ثانیه حبس و 5 ثانیه بازدم انجام بدین و هر موقع که حواس‌تون پرت یک فکر شد، بهش اگاه بشین و دوباره توجه‌تون رو متمرکز روی تنفس‌تون بکنین.

مشاهده حواس

توی این تمرین، شما به حواس‌تون و تجربه‌های حسی که دارین آگاه میشین. به این شکله که هر لحظه تمرکزتون رو روی یکی از حواس پنجگانه‌تون میذارین؛ به صداهای اطراف با دقت گوش کنین، بوهایی که اطرافتون هست رو حس کنین، چیزیرو لمس کنین و بهش آگاه باشین، مزه داخل دهان‌تون رو حس کنین و یا آگاهانه به محیط اطراف‌تون نگاه کنین.

مشاهده افکار و احساسات

شاید براتون سوال باشه که چطوری میشه افکارو احساسات رو مشاهده کرد؟

نظارت بر افکار و احساسات

مشاهده افکارو احساسات، یعنی به آرومی و بدون قضاوت، محتویات ذهن خودتون رو تماشا کنین و احساساتی که توی بدن‌تون ایجاد میشه رو حس کنین. به اون‌ها مثل یک مشاهده‌گر بی‌طرف، بدون تحلیل و بررسی نگاه کنین و اون‌ها رو رها کنین.

تمرینات حرکتی آگاهانه

این تمرینات شامل تمرکز آگاهانه روی حرکت‌های بدن خودتون میشه. مثلا می‌تونین در حالی که راه میرین، ورزش می‌کنین، میدویین یا مشغول کار با چیزی هستین، کاملا به حرکات بدن‌تون توجه کنین و اون حرکات رو حس کنین.

تمرین مدیتیشن

مدیتیشن یکی از قدرتمندترین روش‌هاییه که می‌تونه ذهن آگاهی شما رو تقویت کنه و بهتون کمک کنه که موقع درس خوندن تمرکز بیش‌تری داشته باشین.

برای مدیتیشن، تکنیک‌های بیشماری مثل تصویرسازی، وانهادگی و کلی روش دیگه وجود داره که با جست و جو توی گوگل، می‌تونین اون روشی که براتون جالب‌تره رو پیدا کنین.

همچنین شما می‌تونین با کمک گرفتن از یه مشاوره تحصیلی آشنایی کافی با مراحل انجام این کار پیدا کنین.

جمع‌بندی در مورد ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن

تمرکز یکی از مهم‌ترین چیزهاییه که شما برای موفقیت، چه موفقیت تحصیلی و چه شغلی، بهش نیاز دارین و می‌تونه به رشد و ارتقای شما خیلی کمک کنه.

برای بالا بردن قدرت تمرکز خودتون، می‌تونین از ذهن آگاهی برای موفقیت در درس خوندن استفاده کنین تا بتونین مطالب رو خیلی بهتر و عمیق‌تر یاد بگیرین.

ذهن آگاهی یعنی حضور کامل شما در لحظه حال و توجه متمرکز روی کاری که در حال انجام اون هستین.

با داشتن ذهن آگاهی، شما افکار شفاف‌تر، آرامش و تمرکز بیش‌تری دارین که می‌تونه موقع درس خوندن شدیدا بهتون کمک کنه.

راه‌هایی مثل تنفس آگاهانه، تمرکز روی حواس پنجگانه، مدیتیشن، مشاهده افکار و احساسات و غیره.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد