وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم؟

وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم

برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، شما باید دائماً مشغول تلاش و کوشش باشین و از هیچ کاری برای رسیدن به رویا و هدف‌های خودتون دریغ نکنین.

اما یک سری وقت‌ها پیش میاد که ما اصلا حس و حال درس خوندن رو نداریم. حاضریم هرکاری بکنیم ولی پای دفتر و کتاب نشینیم.

اما باید اینو بدونین، کسی به موفقیت و اهداف خودش می‌رسه که حتی توی وقت‌های بی حوصلگی و ناامیدی، به برنامه خودش متعهد باشه و کارهای خودش رو جلو ببره.

به خاطر اهمیت این موضوع، توی این مقاله از سایت پرش می‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم؟

بی حوصلگی در درس خوندن یکی از معضلاتیه که می‌تونه باعث عدم موفقیت شما بشه. به همین خاطر خیلی مهمه که راه حل‌های مورد نیاز برای رفع این مشکل رو پیدا کنین تا بتونین راندمان و توانایی خودتون رو به مرور زمان بالا ببرین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چرا حوصله درس خوندن نداریم؟

میشه گفت کمتر کسایی توی دنیا وجود دارن که هیچ وقت دچار بی حوصلگی نشن و همیشه حوصله درس خوندن داشته باشن.

حوصله درس خوندن نداشتن، باعث میشه که شخص از این کار فراری باشه و ترجیح بده هرکاری انجام بده به جز مطالعه کتاب‌های درسی خودش.

چرا گاهی حوصله درس نداریم

این مسئله باعث میشه که فرد نتونه توی زمان مناسب، منابع درسی رو مرور کنه و توی آزمون یا امتحانات مختلف به نتیجه مطلوب خودش برسه. قطعا این حالت خوشایند هیچکسی نیست و کسی دوست نداره به صورت طولانی توی این حالت بمونه.

به همین خاطر، عده زیادی از دانش‌آموزان به دنبال پاسخ این سوال هستن که وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم؟

اگه شما هم جزو همین دسته هستین که بعضی وقت‌ها براتون خوندن کتاب‌های درسی مثل جا به جا کردن کوه می‌مونه و دوس دارین با راهکار‌‌های علاقه‌مند شدن به درس خوندن آشنا بشین، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشین.

دلایل بی حوصلگی در درس خوندن

بی حوصلگی در درس خوندن، دلایل زیادی می‌تونه داشته باشه که فرد به فرد متفاوته و شما در نهایت باید با بررسی و تحلیل زندگی خودتون، دلیل اصلی اون رو پیدا و حلش کنین.

اما قبل از این، باید این باور رو از ذهن‌تون خارج کنین که بی حوصلگی در درس خوندن جزو ویژگی‌های شماست. اگه اینطوری فکر کنین، روند تغییر دادن این موضوع براتون سخت‌تر میشه.

به جاش باید اینو درک کنین که حوصله درس خوندن نداشتن، درواقع به خاطر سبک زندگی و عادات شماست و با تمرین و تمرکز، به راحتی قابل حل شدنه.

در ادامه چند مورد از دلایلی که می‌تونه باعث بی حوصلگی در درس خوندن بشه براتون آوردیم که می‌تونین مطالعه کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

 

حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز

در حال حاضر، توی زمونه‌ای زندگی می‌کنیم که حواس شخص به راحتی می‌تونه پرت بشه.

حواس‌پرتی هم عوامل مختلفی داره مثل دیدن اخبار، زیاد وقت گذروندن توی شبکه‌های مجازی، مصرف زیاد شیرینی‌جات، نداشتن تحرک و کلی عامل دیگه.

نداشتن تمرکز

نداشتن تمرکز باعث میشه که توجه شما، بی‌دلیل صرف افکاری بشه که برای شما فایده خاصی ندارن و فقط از شما انرژی می‌گیرن. پس اولین عامل بی حوصلگی در درس خوندن، می‌تونه نداشتن تمرکز و حواس‌پرتی باشه.

نداشتن اشتیاق درس خوندن

یکی دیگه از عواملی که باعث بی حوصلگی در درس خوندن میشه، نداشتن اشتیاق کافی برای این کاره.

اشتیاق شما، بستگی به هدف‌تون و شفافیتش توی ذهن‌تون داره. اگه برای درس خوندن دلیل و چرایی مناسبی نداشته باشین، به راحتی درگیر بی حوصلگی میشین و براتون مثل یک ماراتنِ خسته‌کننده میشه.

داشتن اشتیاق مثل سوخت موتور شماست. باعث میشه که توی زمان‌های بی حوصلگی و یا خستگی، همچنان به تلاش و کوشش ادامه بدین و سختی‌های مسیر خودتون رو به جون بخرین.

استرس و اضطراب

استرس، یکی از بزرگترین دشمنان موفقیته. وقتی که ما استرس داریم، بدن‌مون شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کنه که برای جنگیدن، فرار کردن یا پنهان شدن طراحی شده.

استرس و اضطراب

این باعث میشه که کارایی و تمرکز مغزمون پایین بیاد و نتونیم پای مطالعه درس‌های خودمون بشینیم. پس داشتن استرس و اضطراب هم یکی از دلایل حوصله درس خوندن نداشتنه.

نداشتن برنامه ریزی مناسب

برنامه ریزی، باعث میشه که شما به صورت شفاف و واضح بدونین که قراره چه کاری انجام بدین.

اینطوری ذهنتون انرژی اضافه صرف هربار تصمیم گیری نمی‌کنه و اون انرژی برای درس خوندن شما صرف میشه.

اگه برنامه ریزی نداشته باشین، باعث میشه که لا به لای کارهای زیادی که باید انجام بدین گم بشین و نتونین درست و اصولی پیش برین.

خود این مسئله باعث میشه هربار که اقدام به درس خوندن می‌کنین، احساس بی حوصلگی کنین و کار پیش روی خودتون رو به تعویق بندازین.

محیط نامناسب

خیلی از وقت‌ها هست که مشکل خارج از شماست؛ یعنی محیط مطالعه‌تون.

محیط نامناسب

مطالعه توی محیط نامناسب شدیداً کارایی شما رو پایین میاره. نور کم یا خیلی زیاد، تهویه نامناسب، به هم ریختگی محل مطالعه، کثیفی و یا عوامل دیگه، می‌تونه مکان مطالعه شما رو نامناسب کنه.

این باعث میشه که موقع مطالعه راحت نباشین و کم کم، کیفیت مطالعه‌تون کم بشه و دچار بی حوصلگی در درس خوندن بشین.

ارتباط نگرفتن با موضوع درس

یکی از دلایلی که میتونه باعث بی حوصلگی در درس خوندن بشه، ارتباط نگرفتن شما با موضوعیه که قصد مطالعه‌ش رو دارین.

اگه از موضوع درسی خودتون خوشتون نیاد، این یک چیز مسلمه که موقع مطالعه کردن احساس بی حوصلگی کنین.

توی اینجور وقت‌ها، باید سعی کنین به هر شکلی که میتونین مطلب رو برای خودتون جذاب کنین و به چیزهایی که دوست دارین توجه کنین.

اگه هیچ‌جوره مطلب مورد نظر براتون جذاب نشد، باید این رو بپذیرین و به عنوان بخشی از مسیر رسیدن به موفقیت قبولش کنین. اینطوری بعد از خوندن این درس، می‌تونین از درس‌هایی که براتون جذاب‌ترن لذت ببرین.

خستگی و نداشتن استراحت کافی

به حرف کسایی که میگن شما فقط باید درس بخونین و مثل یک ربات دائماً مشغول تلاش باشین گوش نکنین.

خستگی زیاد

ما انسان هستیم و به عنوان یک موجود احساساتی، نیاز داریم که در کنار تلاش و کوشش، گاهی مشغول استراحت و تفریح کردن بشیم.

پس حواس‌تون باشه که فشار بیش از حد به خودتون وارد نکنین؛ چون خستگی یکی از دلایل مهم بی حوصلگی در درس خوندنه.

استفاده نادرست از تکنولوژی

این روزها انتخاب‌های زیادی برای استفاده از تکنولوژی داریم؛ مثل دستگاه‌هایی مثل پلی استیشن و ایکس باکس، سیستم‌های گیمینگ، اپلیکیشنهای مختلف سرگرمی داخل گوشی مثل تیک تاک، نتفلیکس یا اینستاگرام و کلی انتخاب دیگه.

تنوع زیادی که توی انتخاب‌های ما برای استفاده از تکنولوژی وجود داره، در کنار اینکه می‌تونه به رشد و پیشرفت ما کمک کنه، میتونه باعث حواس‌پرتی و افت کارایی ما بشه.

راه حل‌های بی حوصلگی در درس خوندن

حالا که درباره عوامل مختلف بی حوصلگی در درس خوندن دونستین، وقت اینه که برای رفع اون تلاش کنین تا بتونین به اهداف خودتون نزدیک‌تر بشین.

همونطور که بالاتر گفتیم، دلایل بی حوصلگی از فرد به فرد و با توجه به سبک زندگی هر شخص می‌تونه متفاوت باشه.

راه‌های رفع بی حوصلگی

به همین خاطر راه حل‌هایی که می‌تونه به کار شما بیاد هم متفاوته و باید با توجه به ویژگی‌ها و عادات خودتون ازشون استفاده کنین تا بهترین نتایج رو بگیرین.

پس همراه ما باشین تا مهم‌ترین راه حل‌های رفع بی حوصلگی در درس خوندن رو با هم بررسی کنیم.

از برنامه استفاده کنین

همونطور که گفته شد، اگه برنامه نداشته باشین، ممکنه دچار سردرگمی بشین که همین باعث میشه انرژی‌تون پایین‌تر بیاد و درگیر بی حوصلگی در درس خوندن بشین.

پس حتماً از یک برنامه درست و اصولی استفاده کنین. اگه تا حالا تجربه برنامه ریزی نداشتین و نمی‌دونین چطوری این کار رو انجام بدین، پیشنهاد می‌کنیم که شماره خودتون رو توی قسمت ارتباط با ما وارد کنین.

مشاورین ما در تلاشن تا بتونن بهترین راهنمایی رو خدمت شما انجام بدن. پس شانس خودتون رو امتحان کنین و با کارشناسان ما در ارتباط باشین تا دیگه به خاطر نداشتن برنامه ریزی اصولی، دچار بی حوصلگی در درس خوندن نشین.

استفاده از جلسات مطالعاتی کوتاه‌تر

اینکه زمان زیادی رو صرف مطالعه بکنین، می‌تونه براتون خیلی مفید باشه و باعث بشه تمرکز بیشتری داشته باشین. اما این در صورتیه که دچار بی حوصلگی در درس خوندن نشین.

اگه دچار چنین چالشی شدین، بهتره به جای اینکه مثلا دو ساعت پشت سر هم مطالعه کنین، هر یک ساعت به اندازه یک ربع یا بیست دقیقه استراحت کنین.

جلسات مطالعاتی کوتاه تر

می‌تونین قدم بزنین، با یک دوست تماس بگیرین، با خونواده خودتون وقت بگذرونین یا مثلا خودتون رو به یک قهوه مهمون کنین.

اما سعی کنین توی زمان استراحت بین جلسات مطالعه‌تون، سراغ شبکه‌های مجازی یا فیلم و سریال نرین. چون باعث میشن که ذهنتون از اون حالت تمرکزی که پیدا کرده بود خارج بشه و دوباره لازم باشه که با تلاش اون رو روی درس خوندن متمرکز کنین.

روی نتایج تمرکز نکنین

ممکنه گاهی نتایج خوبی در امتحانات خودتون نگیرین. اگه بخواین صرفاً روی این نتایج تمرکز کنین، باعث میشه احساس دلسردی کنین و دیگه حوصله درس خوندن نداشته باشین.

سعی کنین به جای نتایج، روی فرایند تمرکز کنین و صبر داشته باشین. اگه شما خوب درس نخونین، قطعاً نتیجه خوبی نمی‌گیرین؛ ولی اگه خوب درس بخونین، باعث میشه بالاخره نتایج خوب از راه برسن.

نیت و قصد خودتون رو قبل از مطالعه مشخص کنین

این یکی از راه‌های نه چندان رایج بین دانش‌آموزانه و حتی شاید برای بعضی‌ها عجیب هم به نظر برسه! اما باید بدونین به شدت تاثیرگذاره و می‌تونه بهتون کمک کنه.

قبل از اینکه درس خوندن رو شروع کنین، برای یک تا پنج دقیقه پشت میز مطالعه‌تون، چشم‌های خودتون رو ببندین.

مشخص کردن قصد از مطالعه

سعی کنین تمرکز کنین و ذهن‌تون رو از افکار خالی کنین.

همزمان که چشم‌هاتون بسته‌س، به خودتون اهداف‌تون رو یادآوری کنین. اشتیاق‌های خودتون رو مرور کنین و سعی کنین به خودتون انرژی و انگیزه بدین.

به خودتون بگین:« خوندن این درس چه کمکی به من توی رسیدن به اهداف و رویاهام می‌کنه؟»

با پاسخ دادن به این سوال، شما انگیزه بیشتری پیدا می‌کنین که بی حوصلگی رو نادیده بگیرین و درس خودتون رو بخونین. اما قبل از این، نیاز به انجام یک کار دارین.

اشتیاق خودتون رو پیدا کنین

برای اینکه بخواهین خودتون رو با اشتیاق‌هاتون قبل مطالعه شارژ کنین، نیاز دارین که اول اون‌ها رو به خوبی پیدا کنین.

برای اینکه بتونین به سختی‌های درس خوندن غلبه کنین و حتی موقع بی حوصلگی درس بخونین، باید برای خودتون چرایی و دلیل داشته باشین.

فرض کنین به شما بگن اگه امسال معدلت بیست بشه، پایان سال بهت 200 میلیون پول نقد میدیم. خب هرکسی باشه یک روز رو هم برای درس خوندن از دست نمیده؛ چون می‌دونه برای چی داره درس می‌خونه.

شاید شما قراره نباشه 200 میلیون تومان در پایان سال به جیب بزنین، اما قراره به اهدافی که قلباً می‌خواهین نزدیک‌تر بشین. پس این هدف‌ها رو یک جا یادداشت داشته باشین تا هرموقع احساس بی‌حوصلگی کردین اون‌ها رو مرور کنین.

احساسات منفی رو بپذیرین

باید قبول کنین که ما انسان‌ها همونقدر که احساسات مثبت داریم، احساسات منفی هم داریم و نمیشه ازشون فرار کرد.

گاهی ممکنه حالتون خوب نباشه، ناراحت باشین، حوصله نداشته باشین یا یک حس ناخوشایند دیگه اذیت‌تون کنه. اگه بخواهین به خاطر این احساسات درس خوندن خودتون رو به تعویق بندازین، رسیدن به موفقیت براتون سخت‌تر میشه.

پذیرش احساسات منفی

کسایی موفق میشن که با وجودِ داشتن هر احساسی، باز هم به مسیر خودشون ادامه بدن و کارهای لازم برای رسیدن به موفقیت رو انجام بدن.

پس سعی کنین احساسات منفی خودتون رو بپذیرین و در کنار داشتن احساس منفی، درس‌های خودتون رو بخونین تا کم کم حواس‌تون پرت درس خوندن بشه و بی حوصلگی یادتون بره.

در محیط مطالعه خودتون تنوع ایجاد کنین

یکنواختی در محیط، می‌تونه به راحتی باعث بی حوصله در درس خوندن بشه. هر از گاهی محیط مطالعه خودتون رو تغییر بدین.

می‌تونین مکان مطالعه خودتون رو تغییر بدین، مثلاً اگه هوا خوبه گاهی می‌تونین توی تراس یا بالکن درس بخونین.

می‌تونین توی اتاق خودتون تغییراتی به وجود بیارین. می‌تونین دکور رو عوض کنین، پوسترهای انگیزه بخش به دیوار بچسبونین، از چراغ مطالعه‌های جذاب و خلاقانه استفاده کنین و کلی کار دیگه. هرچی خلاق‌تر باشین مطالعه براتون جذاب‌تر میشه.

موقع مطالعه، توی اتاق قدم بزنین

یک جا نشستن برای مدت طولانی می‌تونه باعث بشه که بی حوصلگی سراغتون بیاد و درگیر خمیازه‌های متعدد بشین.

هر موقع احساس بی حوصلگی کردین، کتاب‌تون رو توی دست بگیرین، توی اتاق‌تون قدم بزنین و مطالب رو با صدای بلند مطالعه کنین.

قدم زدن هنگام مطالعه

اینطوری گردش خون توی بدن‌تون بیشتر میشه و کم کم احساس بی حوصلگی رو فراموش می‌کنین.

به خودتون پاداش بدین

همه ما، هرچقدرم که سن‌مون بالا باشه، باز هم درون‌مون یک کودک معصوم داریم که عاشق کادو و جایزه است.

برای اینکه خودتون رو برای مطالعه مشتاق کنین، می‌تونین برای خودتون یک جایزه درنظر بگیرین. مثلا بعد یک یا دو ساعت مطالعه موفقیت آمیز، به خودتون شکلات جایزه بدین. یا مثلا بعد یک هفته موفقیت آمیز خودتون رو کافه مهمون کنین.

اینطوری اشتیاق‌تون برای مطالعه خیلی بالاتر میره وبیشتر از فرایند لذت می‌برین.

از بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده کنین

تجربه ثابت کرده که یادگیری درس‌ها از طریق ویدیو، به مراتب ساده‌تر و سرگرم کننده‌تر از دنبال کردن درس‌ها از روی کتابه.

به همین خاطر ما استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اینطوری در کنار اینکه دچار بی حوصلگی در درس خوندن نمیشین، می‌تونین درس‌ها رو خیلی عمیق‌تر و کامل‌تر و از اساتید حرفه‌ای و کاربلد یاد بگیرین.

جمع‌بندی درباره اینکه وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم؟

بی حوصلگی، یکی از چیزهاییه که توی راه رسیدن به اهداف‌مون مانع ما بشه. باید بدونین این مشکلی نیست که راه حل نداشته باشه و به راحتی و با یک سری از ترفندها که گفتیم، می‌تونین کار رو برای خودتون آسون کنین.

اگه هنوز براتون سواله که وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم، یک بار دیگه مقاله رو با دقت بخونین و در صورت داشتن سوال، از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشین و سوالات خودتون رو مطرح کنین.❤

حواس پرتی، نداشتن اشتیاق، استرس و اضطراب، نداشتن برنامه ریزی مناسب، محیط نامناسب و غیره، جزو مهم‌ترین عوامل بی حوصلگی در درس خوندنه.

تنوع دادن به محیط مطالعه، داشته برنامه ریزی درست و اصولی، هدف گذاری، پیدا کردن اشتیاق‌های خودتون و …

همونطور که می‌دونین، یاد گرفتن از روی ویدیو خیلی ساده‌تر از یادگیری از طریق مطالعه است. این باعث میشه فرایند یادگیری سرگرم کننده‌تر بشه و کمتر درگیر بی حوصلگی بشین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «وقتی حوصله درس خوندن نداریم چیکار کنیم»

  1. آواتار ناشناس

    احساس می کنم هم حسش نیست درس بخونم هم کمرم خیلی درد می کنه فرداهم امتحان شبه نهایی فارسی دارم ، دهم انسانی ام

    1. آواتار رضا احمدی راد
      رضا احمدی راد

      سلام دوست عزیز روزت بخیر باشه. متوجه هستم که شرایط سختی دارید. برای کمک به شما، چند پیشنهاد دارم که ممکن است به افزایش انگیزه‌تون برای مطالعه کمک کنه. بهترین کاری که شما می‌توانید انجام بدید، برای اینکه حوصله درس خوندن داشته باشین اینه که باید نسبت به اون علاقه‌مند باشین.این خودتون رو با هیچ دانش‌آموز دیگه‌ای مقایسه نکنین و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و فردیتون برنامه‌ریزی درسی داشته باشین تا با علاقه مشغول درس خوندن بشین. ورزش کردن و حرکات کششی رو هم فراموش نکنین تا بتونین به آمادگی بدنی مورد نظرتون برسین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد