چطوری به درس خوندن معتاد بشیم

چطوری به درس خوندن معتاد بشیم؟

از بچگی شنیدیم که معتاد شدن چیز خیلی بدیه. باعث میشه که ما از کار و زندگی خودمون بیفتیم و به تباهی کشیده بشیم. مستندهای زیادی در این باره مثل مستند شوک و غیره ساخته شده که بعد تاریک اعتیاد رو نشون داده.

این حرف کاملا درسته و آزادی یه انسان، با اعتیاد از بین میره. اما باید بدونین، توی عصری که زندگی می‌کنیم افراد زیادی هستن که به چیزهای مختلفی اعتیاد دارن.

بعضیا به شبکه‌های مجازی، بعضیا به شکر، شکلات، پرخوری و کلی چیز دیگه. اما بعضی‌ها که هوشیارترن، خودشون رو به چیزهای مثبتی معتاد میکنن؛ مثل ورزش کردن.

توی این مقاله می‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که :«چطوری به درس خوندن معتاد بشیم؟». پس تا پایان این مقاله از سایت پرش همراه ما باشین تا بهتون نشون بدیم چطوری از قدرت عادت به نفع خودتون استفاده کنین.

اعتیاد به درس خوندن، یکی از بهترین وابستگی‌هاییه که می‌تونیم برای خودمون ایجاد کنیم. اعتیاد به پرخوری، شکر، مواد مخدر، تفریح، سریال، فیلم، شبکه‌های مجازی و کلی اعتیاد دیگه، نه تنها به ما کمکی نمی‌کنن بلکه آسیب‌زا هم هستن. اما اعتیاد به درس خوندن به ما کمک می‌کنه رشد کنیم و به سمت اهداف خودمون حرکت کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آیا می‌تونیم به درس خوندن معتاد بشیم

شاید براتون سوال باشه که: اصلا آیا میشه به درس خوندن معتاد شد؟ آقا ما اصلا نمی‌تونیم درست بشینیم درس بخونیم بعد تو میگی بهش معتاد بشیم؟

اما باید بهتون بگم که چنین چیزی امکان‌پذیره. اعتیاد، یعنی به انجام کاری وابستگی داشته باشیم و در صورت انجام ندادن اون، احساس ناراحتی بکنیم.

باید بدونین مغز ما در عین اینکه خیلی باهوشه و اندازه ابرکامپیوترها قدرت داره، اما فرق بین یک عادت مثبت و منفی رو نمی‌دونه. به همون اندازه که می‌تونه به شکر معتاد بشه، به درس خوندن، ورزش کردن و کلی فعالیت مفید و سازنده دیگه هم می‌تونه معتاد بشه.

آیا معتاد شدن به درس خوندن ممکنه؟

قطعا توی اطرافیان‌تون دیدین دانش‌آموزانی رو که به شدت به درست خوندن تمایل دارن و اگه این کار رو نکنن، احساس بی‌قراری و اعصاب خوردی می‌کنن؛ یا به عبارت دیگه به درس خوندن معتاد هستن.

با دیدن این دانش‌‎آموزان، ممکنه برای شما هم سوال شده باشه که چطوری به درس خوندن معتاد بشیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اعتیاد چطوری شکل می‌گیره؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره این صحبت کنیم که باید چطوری به درس خوندن معتاد بشیم، باید درباره روند شکل گیری یک اعتیاد صحبت بکنیم.

کل فرایند شکل گیری اعتیاد و معتاد شدن به هر مورد خارجی، بستگی به یک عامل مهم داره؛ یک پیام‌رسان عصبی به اسم دوپامین.

دوپامین در حالت کلی، مسئول کنترل حرکت، کنترل توجه، تنظیم خواب، حافظه و تاثیرگذاری بر خلق و خو است.

اما این هورمون یک نقش دیگه هم داره؛ یعنی پیش‌بینی لذت.

روند شکل‌گیری یک اعتیاد

دیدین گاهی وقت‌ها که به شکلات که فکر می‌کنین، دهن‌تون آب میفته، شاید ضربان قلب‌تون بالا بره، تنفس‌تون سریع‌تر بشه و یک سری واکنش بدنی دیگه اتفاق میفته؟

این‌ها کار دوپامینه که باعث میشه شما مشتاق دریافت لذتی خاص بشین. میشه گفت دوپامین زیربنای اعتیادهای مختلفه.

وقتی یک معتاد به کوکائین، دوز مورد نیازش رو مصرف می‌کنه، وقتی یک معتاد به قهوه، شات سر صبح خودش رو نوش جان می‌کنه یا وقتی یک معتاد به شبکه‌های مجازی، اعلان دریافت کامنت رو توی گوشی خودش می‌بینه، توی مغز شخص دوپامین زیادی ترشح میشه.

اما باید گفت که دوپامین فرق بین یک رفتار خوب یا یک رفتار بد رو نمی‌دونه. این پیام‌رسان عصبی فقط یک چیز رو میفهمه؛ لذت!

برای اینکه بدونیم چطوری به درس خوندن معتاد بشیم، باید بدونیم چطور از ساختار دوپامین و عملکردش به نفع خودمون استفاده کنیم.

کارکرد مفید دوپامین و معتاد شدن به درس خوندن

کاربرد دیگه‌ای که دوپامین داره، اینه که به ما انگیزه میده و ما رو به سمت تلاش و کوشش هل میده. باید بدونین علاوه بر مثال‌های بالا، دوپامین در مواقع دیگه هم ترشح میشه؛ کجا؟ همراه ما باشین تا بگیم.

مثال‌هایی که بالاتر زده شد، بین رواشناسان یا مردم عادی، به عنوان لذت‌های زود گذر یا لذت‌های لحظه‌ای شناخته میشه. لذت لحظه‌ای یعنی شما بدون در نظر گرفتن عواقب کار خودتون، صرفاً به دنبال لذت بردن توی زمان حال هستین.

این رویکرد باعث میشه که شما دستاوردها و اهداف خودتون رو فدای لذت بردن خودتون بکنین. شاید توی زمان حال از این کار لذت ببرین، اما این باعث میشه از شادی واقعی و لذت درونی دور بشین و کم کم رضایت از خودتون رو از دست بدین.

دوپامین و اعتیاد به درس خوندن

اما یک شکل دیگه از لذت بردن وجود داره که به اون لذت بلند مدت گفته میشه که بهمون توی دونستن اینکه چطوری به درس خوندن معتاد بشیم کمک می‌کنه.

این لذت، معمولاً یک رضایت و خوشحالی درونیه و نه تنها برای شما ضرری نداره، بلکه باعث میشه که بهتر زندگی کنین و به سمت اهداف خودتون حرکت کنین.

دوپامین علاوه بر اینکه موقع دریافت لذت‌های لحظه‌ای و زود گذر ترشح میشه، موقع حرکت به سمت اهداف‌مون و انجام یک کار با موفقیت هم ترشح میشه. در واقع کارکرد اصلی دوپامین هم برای اینه که ما رو به سمت اهداف خودمون سوق بده.

یک اصطلاحی داریم به اسم دوپامین بی‌ارزش یا cheap dopamine. این به دوپامینی گفته میشه که براش تلاش خاصی انجام ندادیم و به راحتی و بدون زحمت به دست اومده.

دوپامین مفت ما رو تنبل می‌کنه و باعث میشه از سختی‌هایی که برای رسیدن به هدف‌هامون اجتناب ناپذیره فراری باشیم و نتونیم اهداف خودمون رو جلو ببریم.

برای اینکه بتونیم به درس خوندن معتاد بشیم، باید یاد بگیریم لذت‌های زودگذر خودمون رو مدیریت کنیم و لذت‌های بلند مدت خودمون رو به قسمت‌های کوچیک‌تری تقسیم کنیم تا خودمون رو به دوپامین کسب شده از انجام وظایفمون معتاد کنیم.

چطوری باید به درس خوندن معتاد بشیم؟

برای اینکه بدونین که چطوری به درس خوندن معتاد بشیم بتونیم، باید اول عادت درس خوندن رو توی خودمون بسازیم. نمیشه مستقیماً از درس نخوندن، به درس خوندن معتاد شد. توی قدم اول یک عادت توی ما شکل می‌گیره و با تکرار مداوم، اون عادت به اعتیاد ما تبدیل میشه.

برای همین، لازمه که درباره چرخه عادت بدونیم تا بتونیم عادت درس خوندن رو توی خودمون ایجاد کنیم و در طی زمان، خودمون رو به این عادت خوب معتاد کنیم.

چرخه ساخت عادت و معتاد شدن به درس خوندن

چرخه ساخت عادت، مراحلیه که ما طی می‌کنیم تا انجام یک عمل رو برای خودمون به یک عادت تبدیل کنیم. این چرخه شامل چهار مرحله اصلیه که ممکنه توی منابع مختلف، اسامی متفاوتی داشته باشن.

چرخه ساخت عادت و اعتیاد به درس خوندن

این چهار مرحله عبارتن از نشانه، اشتیاق، انجام رفتار و پاداش. برای اینکه یک عادت رو شکل بدیم باید این چهار مرحله رو به صورت مستمر انجام بدیم تا کاری که انجام میدیم برامون تبدیل به یک روتین و عادت روزمره بشه.

در ادامه این چهار مرحله رو به صورت اختصاصی برای درس خوندن توضیح میدیم تا با انجامش خودتون رو کم کم به درس خوندن معتاد کنین.

مرحله اول: نشانه یا محرک

محرک یا نشانه، چیزیه که ما رو به یاد عادت مورد نظرمون میندازه و بهمون یادآوری می‌کنه که باید اون رو انجام بدیم. مثلاً اگه بخواهیم صبح‌ها زود بیداربشیم، صدای زنگ ساعت برای ما نشانه بیدار شدنه.

برای درس خوندن می‌تونین با توجه به شخصیت خودتون، نشانه‌ای که براتون تاثیرگذارتره رو انتخاب کنین و اون رو پیاده‌سازی کنین.

برای مثال، می‌تونین روی در یخچال یا در اتاق‌تون، با کاغذهای چسبون نوشته‌هایی برای یادآوری بذارین. این نوشته‌ها می‌تونن انگیزشی باشن یا شما رو به یاد یک هدف خاصی بندازن.

محرک یا نشانه

اینجوری هربار که به سراغ یخچال میرین یا می‌خواهین به اتاقتون وارد و خارج بشین، توجه‌تون بهش جلب میشه و یادتون میفته که باید درس بخونین.

کارهای دیگه‌ای هم برای نشانه‌گذاری می‌تونین انجام بدین. می‌تونین ساعتتون رو برای یک ساعت خاص از روز کوک کنین تا هروقت زنگ زد، یادتون بیفته که باید به سراغ درس و کتاب خودتون برین.

تعیین نشانه بستگی به خلاقیت خودتون داره و اینکه چه نشانه‌ای، می‌تونه برای شما بیشترین تاثیرگذاری رو داشته باشه و شما رو به انجام وظیفه پیش روی خودتون سوق بده.

مرحله دوم: اشتیاق

اینکه صرفا یک نشانه تعیین کنین که یادتون بندازه باید درس بخونین، باعث نمیشه که شما این کار رو انجام بدین. می‌تونین به راحتی نشانه رو نادیده بگیرین و به جاش مشغول دیدن فیلم و سریال بشین یا تور اکسپلورگردی اینستاگرام برگزار کنین.😁

برای اینجام کار مد نظرتون، شما باید از قبل انگیزه و اشتیاقی برای خودتون بسازین. این انگیزه و اشتیاق باعث میشه که با دیدن نشانه، شما یاد پاداشی بیفتین که از انجام کار خودتون کسب می‌کنین.

اشتیاق، برمیگرده به یک سوال:« چرا می‌خوام این کار رو انجام بدم؟». برای اینکه بخواهین حتی توی زمان‌های خستگی یا بی‌حوصلگی یک کار یا وظیفه‌ای رو جلو ببرین، باید برای خودتون چرایی محکمی تعریف کنین.

اشتیاق سوزان

مثلا چرا میخوام درس بخونم؟ چرا به جای تماشای سریال مورد علاقم باید بشینم پای مبحث جدید ریاضی؟ چرا الان که کسی خونه نیست و خونه آرومه، جای خوابیدن برم بشینم پای درس‌هام؟

پاسخ دادن به این سوال‌ها باعث میشه اشتیاق خودتون رو برای انجام این کار پیدا کنین و به مرور با عمیق‌تر شدن توی این جواب‌ها، اشتیاق خودتون رو شعله‌ورتر کنین.

فردریش نیچه، متفکر و فیلسوف معروف آلمانی، یک جمله داره که میگه:« هر کس چرایی برای زندگی داشته باشد، می‌تواند با هر چگونگی بسازد.»

پس حتما قبل از شروع فرایند ساخت عادت درس خوندن، اهداف خودتون رو از درس خوندن مشخص کنین تا بتونین بهتر نتیجه بگیرین.

این رو هم یادتون باشه که اینها اشتیاق شما هستن و باید از دل شما بیان. نباید بگین درس می‌خونم تا مامانم بهم افتخار کنه، درس می‌خونم تا فامیل بهم افتخار کنه یا هر چرایی که در واقع باعث خوشحالی شخص دیگه‌ایه.

چرایی شما باید مخصوص دل خودتون باشه و از اهداف و خواسته‌های عمیق قلبی شما سرچشمه بگیره. اینجوری توی هر حالتی که باشین کار رو انجام میدین؛ چه کسل، چه خسته، چه بی‌حوصله و چه تنبل!

این موضوع یکی از عواملی که میتونه شما را به جواب این سوال که چطوری به درس خوندن معتاد بشیم، نزدیک کنه.

مرحله سوم: انجام کار

این مرحله خیلی واضحه و نیاز به توضیح خاصی نداره. بعد از اینکه نشانه رو دیدین و به صورت ناخودآگاه، چرایی شما توی مغزتون مرور شد، وقتشه که کار رو انجام بدین.

آخه چطوری به درس خوندن معتاد بشیم وقتی حتی مشغولش نمیشیم و اون رو انجام نمیدیم؟

شرکت معروف نایکی که نیازی به معرفی نداره، یک شعار اصلی داره که میگه:« فقط انجامش بده.»

انجامش بده

درسته! همین؛ فقط انجامش بده و دنبال عذر و بهونه نباش. برو سر وقت کارت و تا وقتی که تمومش نکردی از پاش بلند نشو.

معمولاً فقط اولش که می‌خواهین کار رو شروع کنین می‌تونه یکم براتون سخت باشه. چند دقیقه که بگذره، کم کم شروع می‌کنین به لذت بردن از کار پیش روی خودتون و حتی دیگه نمی‌خواهین از پاش بلند بشین.👌

مرحله چهارم: پاداش

یادتونه وقتی بچه بودیم و نمرات خوبی می‌گرفتیم یا یک کار رو با موفقیت انجام می‌دادیم، والدین یا بزرگ‌ترهای ما بهمون جایزه میدادن؟

به این کار میگن شرطی‌ سازی. مغز شما وقتی ببینه که با انجام کاری، به یک پاداش مشخص و لذت بخش رسیده، دفعه بعدی تمایل بیشتری از خودش نشون میده که این کار رو انجام بده.

می‌تونین برای پاداش انجام کارها، خودتون رو به یک لیوان شیرکاکائوی گرم دعوت کنین، می‌تونین وقتی یک هفته یا یک ماه به برنامه‌تون پایبند بودین، خودتون رو به شهربازی یا رستوران دعوت کنین و کلی کار دیگه.

مرحله پاداش

اینطوری هم از روند ساخت عادت و درس خوندن خسته نمیشین و هم مغزتون رو برنامه‌ریزی می‌کنین که بعد از یک مدت، حتی بدون داشتن این پاداش‌ها هم وظایف پیش‌روی خودش رو انجام بده.

اگه براتون سواله که چطوری به درس خوندن معتاد بشیم همراه ما باشین تا نکاتی رو به شما بگیم.

نکاتی برای معتاد شدن به درس خوندن

حالا که درباره چرخه ساخت عادت دونستین، می‌تونین به راحتی عادت به درس خوندن رو توی خودتون بسازین و کم کم اعتیاد به درس خوندن پیدا کنین.

قبل از هر چیزی بهتره که عادت‌های بد حین مطالعه‌تون رو بشناسین و سعی کنین اون‌ها رو برطرف کنین.

در ادامه نکاتی رو برای شما آوردیم که درکنار فرایند ساخت عادت، به شما کمک می‌کنه که خودتون رو به این عادت مهم، یعنی درس خوندن، معتاد کنین و از گرفتن نمرات خوب و عالی لذت ببرین.

روی فرایند ساخت عادت تمرکز کنین و نه روی نتایج

وقتی که دارین اعتیاد به درس خوندن رو توی خودتون می‌سازین، ذهن شکاک شما بعد از یک یا دوهفته، شروع می‌کنه به شک کردن به فرایند.

هی زیر گوش شما میگه:« اینهمه درس خوندیم چرا هیچی فرق نکرد؟»، « پس کی قراره نمرات‌مون خوب بشه؟»،« بابا این کار اصلا به درد نمی‌خوره و نتیجه‌ای نداره» و کلی افکار منفی دیگه.

اما باید بدونین که روند رشد، به این شکل نیست که همون اول نتایج رو ببینین. شما باید فقط روی ساخت عادت خودتون تمرکز کنین و کم کم با گذشت زمان، نتایج مد نظر خودتون رو هم می‌تونین ببینین.

یاد بگیرین که عاشقانه یاد بگیرین

زیادی شاعرانه شد مگه نه؟😁

ولی این موضوع خیلی مسئله مهمیه! به خودتون نگین که وای قراره بشینم بازم پای درس، وای خوابم میاد کی قراره درس بخونه؟ یا کلی فکر منفی دیگه….

سعی کنین عاشق یادگیری بشین. یادگیری برای ما انسان‌ها خیلی لذت بخشه. فقط متاسفانه توی عصری زندگی می‌کنیم که انقدر لذت‌های دم دستی وجود داره که خیلی‌هامون حال نداریم از یادگیری لذت ببریم.

یادگیری رو دوست داشته باشین

برای همین سعی کنین کم کم خودتون رو بیشتر مشتاق یادگیری کنین تا به مرور زمان، این کار حتی از سریال دیدن و هله‌هوله خوردن هم براتون لذت بخش‌تر بشه.😉

تعهد داشته باشین

یک سری وقت‌ها، ممکنه برنامه‌های لذت بخش‌تری برای انجام داشته باشین. مثل کافه رفتن با دوستاتون، تفریح و خوشگذرونی و کلی کار دیگه.

اما باید بدونین که این‌ها، برای شما سودی ندارن. نه که بگیم کلا یک آدم منزوی بشین و هیچ تفریحی نداشته باشین‌ها، نه!

شما باید یاد بگیرین اهداف خودتون رو توی اولویت بذارین و در کنارش، به تفریحات خودتون هم بپردازین. نه مثل خیلی‌ها که خوشگذرونی براشون اولویته و هر از گاهی اگه یکم وقت پیدا کنن روی درس خوندن و اهداف خودشون وقت می‌ذارن.

سعی کنین مشارکتی درس بخونین

یکی از راه‌هایی که می‌تونین درس خوندن رو برای خودتون لذت بخش‌تر کنین، اینه که برای خودتون همراه داشته باشین و با هم دیگه از درس خوندن و یادگیری لذت ببرین.

کسایی که باشگاه میرن میدونن؛ اگه شما کسی رو داشته باشین که با هم باشگاه برین و ورزش کنین، این کار براتون خیلی لذت بخش‌تر میشه و تمایل بیشتری دارین که انجامش بدین.

مطالعه گروهی و مشارکتی

پس برای درس خوندن خودتون هم سعی کنین همراهی پیدا کنین تا به صورت تیمی مطالب رو یاد بگیرین و به همدیگه برای رشد و پیشرفت خودتون کمک کنین.

اگه این نکته رو رعایت کنین، میتونین خیلی راحت به جواب این سوال که چطوری به درس خوندن معتاد بشیم؟ برسین.

استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش

گاهی روند درس خوندن برای خیلی از افراد، حوصله سر بر و بی‌تنوع میشه. به همین خاطر توی آخرین نکته، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده کنین.

استفاده از بسته‌های معلم خصوصی به شما کمک می‌کنه که فرایند درس خوندن رو برای خودتون جذاب‌تر کنین و در کنار اون، مطالب رو به صورت ویدیو و به همراهی اساتید و دبیرهای خوش اخلاق و سرگرم کننده طی کنین.

ضمن اینکه تحقیقات ثابت کردن که یادگیری از روی ویدیوهای آموزشی به مراتب ساده‌تر از یادگیری از کتاب و مقاله است. اینجوری از درس خوندن دیرتر خسته میشین و وقتی موقع درس خوندن رسید، نمیگین که حالا کی حال داره درس بخونه.😊

جمع بندی درباره چطوری به درس خوندن معتاد بشیم

اعتیاد بده؟ یا خوبه؟ باید گفت مهمه که به چی اعتیاد داشته باشیم. اعتیاد به لذت‌های زودگذر یا اعتیاد به تلاش، کوشش، رشد و پیشرفت؟

توی این مقاله سعی کردیم درباره این اینکه چطوری به درس خوندن معتاد بشیم به شما مطالبی رو ارائه بدیم. امیدوارم که براتون مفید بوده باشه و یاد گرفته باشین که چطوری خودتون رو به جای لذت‌های زودگذر، به عادت‌های خوب و سازنده معتاد کنین.

اگه به راهنمایی‌های بیشتر هم نیاز دارین، خجالت رو کنار بذارین😁 شماره خودتون رو توی بخش ارتباط با ما وارد کنین تا مشاوران ما توی سریع‌ترین زمان ممکن باهاتون تماس بگیرن و به صورت شخصی‌تر راهنمایی‌تون کنن.

اعتیاد در صورتی که نسبت به عادت مخربی باشه چیز بدیه. اما اگه به چیز خوب و مفیدی اعتیاد داشته باشین به رشد شما کمک می‌کنه.

چرخه ساخت عادت چهار مرحله داره: نشانه، اشتیاق، انجام کارو دریافت پاداش.

برای لذت بردن از درس خوندن، می‌تونین به صورت مشارکتی درس بخونین، برای خودتون جایزه و پاداش تعیین کنین یا از بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد