مجازات تقلب در کنکور سراسری

مجازات تقلب در کنکور سراسری

تقلب در کنکور سراسری مصادیق متفاوتی داره که بنا به هر جرم ارتکابی، مرتکب ممکنه به محرومیت از آزمون دادن برای مدت مشخصی بین 5 تا 10 یا حبس محکوم بشه. هر عملی مخالف با قوانین مندرج در قانون مجازات کشور که در مورد شرکت در آزمون سراسری تصویب شده، از جمله شرکت در آزمون به جای شخص دیگه و یا خرید و فروش سوالات جرم محسوب شده و مجازات‌های زیادی داره.

باید بدانید که در صورت تقلب در آزمون سراسری، نحوه رسیدگی به جرایم به این صورت است که توسط هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها بررسی می‌شود و در صورت تعیین مجازات، به دادسرا و دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

سالانه در کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آزمون‌های سراسری برگزار می‌شه. برخی افراد یا به قصد تقلب و یا برای کسب درآمد اقدام به کارهای غیر قانونی می‌کنن. مجازات تقلب در کنکور سراسری بسته به نوع جرم انجام شده متفاوته.

این می‌تونه شامل خرید و فروش سوالات کنکور و شرکت در آزمون به جای فرد دیگه باشه که هر کدام مجازات‌های خودش رو اعم از نقدی یا حبس دارن. همچنین ممکنه شما وسایلی در زمان امتحان کنکور به همراه خودتون داشته باشین که وجود اون تقلب محسوب بشه و مجازات داشته باشه.

اما “چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!” شما می‌تونین به راحتی به کمک بسته‌های معلم خصوصی پرش به تمام دروس خودتون مسلط بشین و رتبه خوبی کسب کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تقلب در کنکور سراسری

به هنگام برگزاری آزمون‌های سراسری عده‌ای توی این فکر هستن که با تقلب بتونن در رشته و دانشگاه مد نظرشون رتبه بالا کسب کنن و قبولی خودشون رو تضمین کنن. به طور کلی، افرادی که نکات برنامه‌ریزی کنکور رو به درستی رعایت نمی‌کنن، برای آزمون سراسری آمادگی لازم رو ندارن.

همین موضوع باعث میشه که به دنبال یه راه میانبر پر خطر باشن. داوطلبان عزیز! باید به این موضوع مهم توجه کنن که این راه میانبر نتیجه‌ای جز پشیمانی نداره. حکم قانون این نتیجه رو به داوطلبان کنکوری یادآوری می‌کنه؛ در ادامه این موارد قانونی رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم. تقلب در کنکور سراسری

  • ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری

تحلیل ماده 5 – تخلفات و جرایم در این قانون شامل موارد زیره:

الف- بی‌نظمی در آزمون و همرا داشتن وسایل غیر مجاز

ب- ارتکاب اعمال خلاف مقررات از قبیل:

  1. مدارک، گواهی یا تصویر جعلی در مدارک.
  2. تبانی با دیگر داوطلبان، طراحان، افراد خارج از آزمون و یا مراقبین برای تقلب در آزمون.
  3. ثبت‌نام در آزمون با هویت شخص دیگر یا شرکت در آزمون به جای دیگری.

ج- به همراه داشتن وسایل الکترونیکی و استفاده از اون‌ها.

د- کمک به داوطلب جهت حل سوالات.

ه- دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی داوطلبان و استفاده خلاف مقررات از اون‌ها.

و- تغییر غیر مجاز اوراق و سوالات و همینطور برگه پاسخ‌های داوطلبان.

ز- افشای سوالات و پاسخنامه آزمون یا شرکت و تبانی در این کار.

ح- خرید و فروش سوالات یا تبانی و مشارکت برای انجام این کار، اعم از اینکه سوالات و جواب اون‌ها واقعی باشه یا خیر.

  • تحلیل ماده 541 قانون مجازات

هر کس به جای داوطلب اصلی هر یک از آزمون‌ها اعم از کنکور ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانش‌سراها، مراکز تربیت معلم، اعزام دانشجو به خارج از کشور یا امتحانات داخلی و نهایی واحدهای مزبور یا امتحانات دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی و هنرستان‌ها و غیره در جلسه امتحان شرکت کنه حسب مورد مرتکب و داوطلب علاوه بر مجازات اداری و انتظامی به 8/000/000 تا 25/000/000 ریال جزای نقدی محکوم میشه.

مجازات در نظر گرفته شده برای تقلب در قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری

طبق تحلیل ماده 6 تا 10 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری انواع مجازات‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم.
مجازات تقلب در کنکور سراسری در بند‌های الف تا ح ماده 5 به شرح زیره:

مجازات تقلب در کنکور سراسری چیست؟

بند (الف): علاوه در دریافت اخطار کتبی و اعلام به مراجع ذیصلاح، این مورد در پرونده داوطلب نوشته میشه و امکان داره از گزینش آزمون اون سال نیز محروم بشه.
بند (ب) یا بند (ج): محرومیت از گزینش علمی در آزمون و ابطال قبولی وی در همون سال و محرومیت از شرکت در آزمون در سال‌های بعد از یک تا 10 سال.
تبصره – آراء صادره از دادگاه‌های بدوی جز در مورد الف قابل بررسی در دادگاه تجدید نظر می‌باشه.

بندهای (د)، (ه)، (و)، (ز) و (ح): جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا اعمال هر دو مجازات.

هر کدام از جرائم انجام شده که در ماده 5 گفته شد اگه در قالب عضویت در باند یا شبکه و گروه خاصی بوده باشه تشدید مجازات رو برای مرتکب به همراه داره. این مجازات در صورتی که فرد سرکرده گروه باشه به حداکثر مجازات می‌رسه.
همچنین اگه فرد خاطی طبق قوانین فوق الذکر محکوم و مجازات بشه مانع از این نیست که طبق قوانین جزایی، مقررات اداری، هیئت‌های انتظامی و یا کمیته انضباطی دانشجویان مجازات نشه.

در صورت محکومیت فرد مرتکب به هر یک از جرائم فوق‌الذکر به جز بند الف ماده 6، قبولی وی در آزمون ابطال و اگه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطا شده باشه نیز ابطال میشه.

بر اساس تحلیل ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری هر موسسه آموزشی که در حوزه آمادگی برای کنکور فعالیت می‌کنه در صورت مشارکت در جرائم موضوع ماده 5 این قانون مجوز تاسیس اون ابطال شده و مدیران این موسسات نیز به طور دائمی از تاسیس این نوع موسسات محروم میشن. علاوه بر این به سایر مجازات‎‌های مندرج در ماده 6 نیز محکوم میشن.

وسایلی که همراه داشتن آن‌ها در کنکور تقلب محسوب می‌شود

  • وسایل الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار
  • تلفن همراه
  • ماشین حساب
  • پیجر
  • ساعت و دستبند و عینک هوشمند
  • پیجر
  • کتاب، جزوه و یادداشت
  • خودکار و پاک کن هوشمند
  • هندزفری
  • وسایل فلزی اضافی مانند گیره سر

تقلب در کنکور به چه دلیلی سخت است؟

  • مفصل بودن منابع کنکور
  • محدودیت زمانی
  • سوالات متفاوت
  • رقابت در کنکور
  • احتمال پاسخ اشتباه
  • پر ریسک بودن

جمع‌بندی مجازات تقلب در کنکور سراسری

مجازات تقلب در کنکور سراسری، موضوعیه که ما توی این قسمت به صورت دقیق بررسی کردیم. افرادی که به هر دلیلی به دنبال این راه میانبر هستن بهتره که قبل از هر چیزی با ضمانت اجرایی این تخلف آشنا بشن. بهتره که داوطلبان کنکوری از انجام این کار پر خطر دوری کنن و خود‌شون رو درگیر این اشتباه نکنن.

همانطور که در مواد قانونی در بالا ذکر شد مجازات تقلب در کنکور سراسری برای مرتکبین این جرائم در سال جاری نیز به همین منواله.

در بالا مجازات تمامی جرائمی که در این زمینه اتفاق افتاده نوشته شده.

بله و این مورد نیز شامل مجازات اخراج از دانشگاه میشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد