نحوه برگزاری کنکور 1403

نحوه برگزاری کنکور 1403

نحوه برگزاری کنکور 1403 موضوع مهمیه که بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارن اطلاعات دقیقی درباره اون داشته باشن. کنکور سراسری از مهم‌ترین چالش‌های آموزشی دانش‌آموزانه. موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ساز، نقش کلیدی در آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان داره. شرایط و نحوه برگزاری آزمون سراسری، هر سال توسط سازمان سنجش اعلام میشه؛ و داوطلبان باید طبق شرایط مشخص شده، در این رقابت حساس شرکت کنن.

با توجه به تغییرات کنکور در ماه‌های اخیر، بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارن اطلاع دقیقی از شرایط برگزاری آزمون سراسری 1403 داشته باشن. ما در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم؛ اگه شما نیز مایل هستین از شرایط برگزاری کنکور مطلع بشین پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مطلب همراه ما باشین.

در سال‌های اخیر همه ما شاهد تغییراتی در شرایط برگزاری کنکور سراسری بودیم و دیدیم که در موضوعات مختلف اون تغییرات زیادی اعمال شده. مثل حذف زیرگروه‌ها، تاثیر 50 درصدی سوابع تحصیلی و معدل که از امسال قرار روی نتیجه کنکور اعمال بشه و یا الکترونیکی شدن آزمون سراسری که قراره توی این مقاله بهشون بپردازیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تغییرات کنکور؛ نحوه برگزاری کنکور 1403

شما در این مقاله به صورت کامل با نحوه برگزاری کنکور 1403 و تغییرات اساسی کنکور امسال آشنا میشین. مدت‌ها بود که صحبت‌های زیادی از تغییرات کنکور شنیده میشد؛ اما، به دلایل مختلفی این تغییرات اعمال و پیاده‌سازی نمی‌شدن. طبق شرایط برگزاری کنکور 1403 اعلام شده توسط سازمان سنجش، داوطلبان در آزمون سراسری امسال، با تغییرات زیادی مواجه هستن؛ تغییراتی که بهتره دانش‌آموزان به صورت دقیق از اون اطلاع داشته باشن.

به طور مثال، اکثر داوطلبان باید با تغییرات کتاب درسی برای کنکور آشنا بشن؛ اطلاع از این موضوع مانند سایر موضوعات پیرامون کنکور به داوطلبان کمک می‌کنه که با آمادگی بهتری بتونن در جلسه آزمون شرکت کنن. ما در این قسمت اصلی‌ترین تغییرات کنکور رو بررسی می‌کنیم.

تغییرات کنکور

حذف کنکور کاغذی و الکترونیکی شدن آزمون سراسری

از سال 1400 با شیوع ویروس کرونا، ایده برگزاری آزمون به صورت آنلاین و الکترونیکی مطرح شد؛ اما؛ اجرایی شدن این طرح بنا به دلایلی به تعویق افتاد و قرار شده که در کنکور امسال این طرح اجرا بشه. نحوه برگزاری کنکور 1403 به این صورته که قرار نیست هیچ کاغد و قلمی بین داوطلبان رد و بدل بشه و در آزمون الکترونیک، داوطلبان با استفاده از مانیتور و یک صفحه هوشمند به شکل حضوری در حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری شرکت می‌کنن.

اعتبار داشتن نتیجه کنکور سراسری برای دو سال

از سال جدید به احتمال زیاد قرار بر این شده که نتیجه کنکور سراسری تا دو سال اعتبار داشته باشه و در این صورت داوطلبان می‌تونن برای مدت دو سال با نتیجه‌ای که به دست آوردن برای ورود به موسسات عالی و دانشگاه‌ها اقدام کنن.

ممیزی شدن سوالات کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور در سال جدید، شیوه جدیدی برای نوع طراحی سوالات در نظر گرفته. به این صورت که یک پرتال طراحی شده و اساتید و معلمان می‌تونن نمونه سوالات خود‌شون رو داخل پرتال ثبت کنن. سپس هیئت ممیزی سوالات رو بررسی می‌کنن و از بین اونا سوالات استاندارد رو به بانک سوالات اضافه می‌کنن.

در این طرح حتی نحوه انتخاب سوالات از سوی دانش‌آموزان هوشمندانه است و در صورتی که دانش‌آموزی سوالی رو انتخاب کنه، اون سوال به دانش‌آموزای دیگه نمایش داده نمیشه. سوالات آزمون هم دیگه صرفا چهارگزینه‌ای نیست و ممکنه چند گزینه‌ای هم باشه.

حذف دروس عمومی از آزمون سراسری 1403

سوالات دفترچه آزمون در سال‌های گذشته، ترکیبی از دروس تخصصی و عمومی بود. داوطلبان برای قبولی در کنکور، باید مباحث این دو بخش را به صورت دقیق مطالعه می‌کردن؛ موضوعی که بدون شک رقابت رو برای دانش‌آموزان سخت‌تر می‌کرد. یکی از تغییرات اساسی توی نحوه برگزاری کنکور 1403، حذف دروس عمومی از کنکور بود.

از این پس، داوطلبان برای قبولی و موفقیت در کنکور تنها موظف به مطالعه دروس اختصاصی رشته خود‌شون هستن و نیازی به مطالعه سایر دروس مشترک و عمومی ندارن. حذف دروس عمومی، از عمده‌ترین تغییرات کنکور امسال بوده که تاثیر زیادی نیز در زمان‌بندی مطالعه دانش‌آموزان داشته.

تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور 1403

یکی دیگر از تغییرات اساسی کنکور امسال، افزایش سهم معدل در آزمون سراسریه. سوابق تحصیلی موضوع مهمیه که چندین ساله ذهن داوطلبان رو به خود مشغول کرده. با توجه به آخرین تغییرات، معدل دانش‌آموزان سال دوازدهم تاثیر زیادی در کنکور داره.

تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور

دانش‌آموزان عزیز باید به این نکته مهم توجه کنن که معدل امتحان نهایی‌شان تاثیری 50 درصدی در کنکور داره؛ با توجه به این موضوع مهم، بهتره که دانش‌آموزان با آمادگی بیشتری در امتحانات نهایی شرکت کنن. دانش‌آموزان با کسب معدل خوب در سال دوازدهم 50 درصد از آزمون رو به نفع خود‌شون تغییر میدن؛ موضوعی که می‌تونه به کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان کنکوری کمک کنه.

تاثیر سوابق تحصیلی و معدل روی نتیجه کنکور از سال گذشته

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تعیین شروط پذیرش توسط برخی دانشگاه‌ها

بعضی از دانشگاه‌ها ممکنه شروط خاصی برای پذیرش دانشجو جدای از قبولی در آزمون و رشته انتخابی بذارن و این ممکنه تعیین یه حد نصاب برای رتبه یا تراز و یا نمرات اکتسابی باشه. پس داوطلبای کنکور در سال 1403 باید به این نکته دقت داشته باشن و موقع انتخاب رشته به این موضوع توجه کنن. در واقع، اطلاع از تخمین تراز کنکور یا سایر موضوعات مرتبط می‌تونه سطح اطلاعات داوطلب رو به صورت اصولی بالا ببره.

نحوه برگزاری کنکور 1403؛ حذف زیر گروه‌ها از کنکور امسال

در آزمون امسال، زیر گروه‌ها از آزمون سراسری حذف شدن؛ موضوعی که تغییرات زیادی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده. در آزمون سراسری سال‌های قبل، داوطلبان باید برای قبولی در رشته دلخواه خود به زیر گروه‌ها توجه زیادی می‌کردن؛ به عبارتی، درصد‌ها در کنکور با در نظر گرفتن زیر گروه‌ها مشخص میشد. این موضوع با حذف زیر گروه‌ها در کنکور جایگاه خودش رو از دست داد! طبق آخرین تغییرات در پایان آزمون سراسری یک نمره کلی برای داوطلبان در نظر گرفته میشه که بر مبنا این نمره، دانش‌آموزان می‌تونن در رشته انتخابی خود تحصیل کنن.

برگزاری دو آزمون در یک سال

یکی دیگر از تغییرات اساسی کنکور 1403 برگزاری دو آزمون سراسری در یک ساله. طبق این تغییرات، داوطلبان این فرصت رو دارن که 2 بار در این رقابت سرنوشت‌ساز شرکت کنن. دانش‌آموزانی که متقاضی شرکت در کنکور هستن می‌تونن یک بار در دی‌ماه و بار دیگر در تیر‌ماه شانس خود‌شون رو برای ورود به دانشگاه امتحان کنن. بدون شک این تغییر به کنترل اضطراب دانش‌آموزان کمک می‌کنه؛ زیرا، داوطلبان در این شرایط این امکان رو دارن که در هر دو جلسه آزمون شرکت کرده و استرس خود‌شون رو مدیریت کنن.

علاوه بر این، ممکنه از امسال شاهد آزمون‌های آزمایشی هم با فواصل یک یا دو ماهه باشیم. این آزمون‌ها در صورت برگزاری به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور کمک می‌کنه که با شرایط و محیط آزمون سراسری آشنا بشن. همینطور این آزمون‌ها کمک می‌کنه تا شما با انواع سوالات بیشتر آشنا بشین و طراحی‌های متفاوت نمونه سوالات امتحانی رو بشناسین. پس این تغییر در صورت اجرایی شدن می‌تونه یه تغییر مثبت در آزمون سراسری تلقی بشه.

زمان برگزاری آزمون سراسری 1403

طبق اعلام سازمان سنجش، آزمون سراسری امسال در دو نوبت برگزار میشه؛ داوطلبان تمام رشته‌ها امکان شرکت در جلسات آزمون سراسری رو دارن. همانطور که اشاره کردیم زمان برگزاری کنکور 1403 توی جلسه اول، در روز‌های 29 و 30 دی‌ماه برگزار میشه؛ داوطلبان می‌تونن برای ثبت نام در جلسه اول در روزهای 8 تا 14 آبان‌ ماه ثبت نام خود‌شون رو به صورت غیر‌حضوری انجام بدن.

برای شرکت در جلسه دوم آزمون سراسری داوطلبان باید در تاریخ 15 الی 21 فروردین ثبت‌نام خود‌شون رو در سایت سازمان سنجش انجام بدن، زمان برگزاری کنکور 1403 در تاریخ 14 و 15 تیرماه است.

زمان برگزاری آزمون سراسری

مراحل ثبت‌نام در کنکور؛ نحوه برگزاری کنکور 1403

پس اطلاع کامل از شرایط ثبت‌نام کنکور 1403، بهتره که داوطلبان از مراحل ثبت‌نام آزمون مطلع بشن. دانش‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون سراسری رو دارن باید از طریق سایت sanjesh.org ثبت‌نام خود‌شون رو انجام بدن.

داوطلبان متقاضی ثبت‌نام باید پس از پرداخت هزینه ثبت‌نام تمام اطلاعات فردی خود‌شون رو در فرم ثبت‌نام وارد کنن. تمامی مراحل ثبت‌نام کنکور به صورت غیر‌حضوری انجام میشه. دانش‌آموزان عزیز باید قبل از ثبت‌نام تمامی شرایط دفترچه کنکور رو به دقت بررسی کنن و پس از مطالعه کامل تمام بند‌های مندرج در دفترچه اقدام به ثبت‌نام در آزمون سراسری کنن.

اطلاع از سهمیه‌های 1403؛ شرایط برگزاری کنکور

سهمیه دانشگاه از موضوعات مهم آزمون سراسریه؛ دانش‌آموزان زیادی معتقدن که وجود این سهیمه‌ها مبنایی برای ناعدالتی در یک رقابت مهم علمیه. در آزمون سراسری 1403، تعداد سهمیه‌های کنکور کم‌تر شده؛ این موضوع رو می‌تونیم یکی از تغییرات خوب آزمون سراسری امسال در نظر بگیریم. در زیر سهمیه‌های کنکور رو به صورت طبقه‌بندی شده بررسی می‌کنیم.

  • سهمیه مناطق (یک، دو و سه)؛
  • سهمیه خانواده‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران؛
  • سهمیه بهیاران
  • سهمیه رشته‌های پزشکی برای مناطق محروم.

جمع‌بندی نحوه برگزاری کنکور 1403

نحوه برگزاری کنکور 1403 موضوعیه که بسیاری از داوطلبان تمایل دارن اطلاع دقیقی از شرایط ثبت‌نام کنکور 1403 داشته باشن. آزمون سراسری امسال تغییرات عمده‌ای داشته؛ که بهتره داوطلبان به صورت دقیق از این تغییرات مطلع بشن. حذف دروس عمومی یکی از مهمترین تغییرات آزمون سراسریه؛ با توجه به این تغییر اساسی، دانش‌آموزان با مطالعه دقیق دروس تخصصی می‌تونن موفقیت خود‌شون رو توی کنکور تضمین کنن.

استفاده از بسته‌های کنکوری پرش، یک اقدام اساسی برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزانه، با استفاده از این بسته‌های آموزشی، دانش‌آموزان این امکان رو دارن که تمامی دروس تخصصی خود‌شون رو به صورت کاملا مفهومی و دقیق یاد بگیرن. برای دریافت بسته‌های آموزشی پرش کافیست همین حالا شماره خود‌تون رو توی کادر زیر وارد کنین.

بله؛ دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور امسال حذف شده است.

معدل سال دوازدهم تاثیر 50 درصدی در آزمون سراسری دارد.

طبق تغییرات سازمان سنجش، آزمون سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد